Tijdje terug was ik in Hongarije in Sopron op de grens bij Oostenrijk. Ik had in de supermarkt flessen spa blauw gekocht en nog wat andere rommel.
Ik vroeg aan de kassadame in belabberd Duits of ze een tasje had. Dat had ze wel en ze rekende hier omgerekend iets van 20 cent extra voor, ook gaf ze 30 cent te weinig wisselgeld terug en het tasje wat ze gaf was zo'n gratis zakje, waar je ook groente en fruit in afweegt. Dus in totaal was ik voor 50 eurocent genaaid.
Ik nam het zakje aan, en liep met de spa blauw flessen onder mijn arm weg, en toen dacht ik, hey wacht eens even, ik ben genaaid!! Godverdomme!! wat is dat voor idioot gedoe!!
Dus ik ging terug, ik zei: ich wil eine tute haben!! in mijn slechtste Duits. Ze begrepen niet wat ik wilde, ik zei toen in het Engels, i want to speak to the manager! toen kwam de bewaking erbij en die konden geen Engels verstaan maar hielden de situatie wel in de gaten en bleven alles een beetje observeren.
Ik probeerde uit te leggen in het Duits dat ik een normale tas wilde omdat ik daar ook voor had betaald en dat ik het teveel berekende wisselgeld terug wilde. Ze deed of ze er niets van begreep, toen kwam een meisje naar mij toe wat ook in de rij stond en ze zei; misschien kan ik je helpen, wat is er aan de hand? ik zei in het Duits wat er aan de hand was, maar toen zei ze, oke doe maar beter Engels. (Mijn Duits is namelijk een mengelmoes van bullshit) Dus ik vertelde de gehele situatie nog een keer in het Engels, toen kwam een Oostenrijkse dame naar me toe die ook in de rij stond en ze zei; oke, als ik jou nou 1 kroon geef is het dan klaar? er stond inmiddels een heel groepje mensen om mij heen en ze keken allemaal vol spanning naar mij of ik de Kroon aan zou nemen, ik moest glimlachen en om de goede vrede te bewaren nam ik de kroon maar aan. De bewaking keek mij nog boos na toen ik weg ging.
En ik ging weg, toen besefte ik dat ik moest rennen want de trein naar Zwitserland stond al klaar. Om een stukje af te snijden wilde ik over het spoor heen rennen maar gewapende soldaten stuurden ons terug, toen ze later de andere kant opkeken zei ik; oke nu! maar toen kwamen ze er weer aan en stuurde ons weer terug.
Ik dacht wat maakt het nou uit dat we een stukje afsnijden? maar toen besefte ik opeens dat we op de grens zaten en zo illegaal dus de grens probeerden over te steken. Dus snel met bagage en al de tunnel door, paspoorten laten zien aan de douane en weer naar boven. We stapten in en de trein reed weg. Ik was blij dat ik er vandaan was, goodbey hungary!
Ik wil gerechtigheid verdomme! je ziet toch wel dat ik flessen spa blauw niet in een klein zakje ga stoppen waar het gelijk weer uit flikkert?? wat is dat nou voor lakse vage communistische desinteresse?
we communiceren op meerdere niveaus