quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:09 schreef RonaldV het volgende:
kennen jullie de Notlaendeplatzen trouwens?
Deze bijvoorbeeld, op de A29 bij Ahlhorn:
[ afbeelding ]
En natuurlijk deel 1 van dit topic: WOIII - Russiche tanks in Nederlandquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:14 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Daar ik oorspronkelijk uit de buurt van Oldenburg kom, rij ik ook enkele keren per jaar over die Autobahn. Er lagen trouwens een hele sloot van die dingen in zowel West- als Oost-Duitsland. Ook hier heb ik weer een artikel voor, in het Duits (als jullie daar niks aan hebben, dan zeg het maar).
Toen de A29 bij Ahlhorn net nieuw was, hadden ze voor de opening nog een grote oefening (Highway 84) daar gehouden. Hier een filmpje, o.a. F-4, F16 (Klu!), A10 maar ook met een C130 Hercules.
Ook in Oost-Europa waren dergelijke zaken te vinden, hier een filmpje uit Polen met MiG-21's. Dat waren echte skills, want die moesten op 1x 2-baans wegen landen.
Hier het artikel over de NLP's, beneden zijn foto's van Highway 84 te vinden:
http://www.lostplaces.de/(...)andeplaetze-nlp.html
klopt, dit is een van de meest gunstige momenten voor de aanval geweest...quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:29 schreef remlof het volgende:
Ik heb eens een boek gelezen, ik geloof van Tom Glancy, waarin het Warchau-Pact en masse aanviel midden in augustus, als alle snelwegen volstonden met westerse vakantiegangers
Dat zal Red Storm Rising geweest zijn? 1 van zijn betere boeken naar mijn mening, ik lees het af en toe nog wel eens.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:29 schreef remlof het volgende:
Ik heb eens een boek gelezen, ik geloof van Tom Glancy, waarin het Warchau-Pact en masse aanviel midden in augustus, als alle snelwegen volstonden met westerse vakantiegangers
In het vorige topic werd gesteld dat het meest gunstige moment voor een aanval rond Kerstmis zou zijn, omdat dan de meeste NAVO-soldaten thuis zouden hebben gezeten.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:34 schreef Pumatje het volgende:
[..]
klopt, dit is een van de meest gunstige momenten voor de aanval geweest...
altijd al..maar vooral voor het WP.
heel europa vol..verplaatsen zou bijna onmogelijk zijn geworden.
Dat lijkt me ook een goed boek: http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Storm_Risingquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:38 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat zal Red Storm Rising geweest zijn? 1 van zijn betere boeken naar mijn mening, ik lees het af en toe nog wel eens.
Was dat niet " Sum of all fears " ?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook een goed boek: http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Storm_Rising
Maar volgens mij was het een ander, er staat me iets bij van een atoomaanval op Londen aan het eind.
Nee, het gaat om een boek dat ik al gelezen heb tijdens de koude oorlog, in '86 of '87 ofzo.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:59 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Was dat niet " Sum of all fears " ?
De laatste was "the Bear and the Dragon", daarin schiet China een ICBM richting Washington, als paniek reactie op het feit dat hun lanceercomplex aangevallen wordt door een commando-actie van de Russen de Amerikanen samen. Verder kan ik me geen Tom Clancy boek herinneren. In The Sum of All Fears laten terroristen een atoombom afgaan in Denver, daar hebben ze nog een matige film over gemaakt.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook een goed boek: http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Storm_Rising
Maar volgens mij was het een ander, er staat me iets bij van een atoomaanval op Londen aan het eind.
Natuurlijk, deze zaten ook thuis als de dreiging minimaal was.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:40 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
In het vorige topic werd gesteld dat het meest gunstige moment voor een aanval rond Kerstmis zou zijn, omdat dan de meeste NAVO-soldaten thuis zouden hebben gezeten.
Voor een strategisch, nucleaire aanval op de VS zou de ochtend (GMT) de beste tijd zijn geweest, omdat de regering en andere beslissers in de VS dan waarschijnlijk zou slapen wat weer enkele waardevolle minuten zou opleveren, die een counter-strike vanuit de VS naar de SU moeilijker zouden hebben gemaakt.
The THird World War, Sir John Hackett.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:02 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, het gaat om een boek dat ik al gelezen heb tijdens de koude oorlog, in '86 of '87 ofzo.
Maar goed, dat is natuurlijk altijd gissen hoe het precies gaat. Threads is denk ik wel het worst-case scenario, in het vorige topic werd ook beschreven dat de wereld na een kernoorlog niet (helemaal) naar de klote ging maar dat het voorbestaan van een geordende samenleving gewoon mogelijk was, ook al was het met inperkingen (veel schade, meer kanker, helft van de bevolking dood).quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 21:34 schreef FoXje het volgende:
In Threads ging het ook allemaal niet zo tof op het einde ... ze praatten amper Engels, alles naar de klote, en de baby was doodgeboren ...
Ja, er zou nog gewoon een wereld zijn, en er zouden ook mensen op rondlopen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 09:32 schreef von_Preussen het volgende:
Maar goed, dat is natuurlijk altijd gissen hoe het precies gaat. Threads is denk ik wel het worst-case scenario, in het vorige topic werd ook beschreven dat de wereld na een kernoorlog niet (helemaal) naar de klote ging maar dat het voorbestaan van een geordende samenleving gewoon mogelijk was, ook al was het met inperkingen (veel schade, meer kanker, helft van de bevolking dood).
Dit klopt wel.. maar wat je zegt klopt niet helemaal precies.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 17:18 schreef Northside het volgende:
[..]
Ja, er zou nog gewoon een wereld zijn, en er zouden ook mensen op rondlopen.
Dit omdat op het hoogtepunt van de koude oorlog 90% van de Russische en Amerikaanse kernwapens op de kernwapens van de tegenstander (bijv. de silo-velden) en andere militaire doelen stonden gericht. Dus heel veel kernwapens op een relatief klein stuk land en heel weinig kernwapens op de rest. Bevolkingscentra raken had militair gezien niet veel nut, dus daar werden dan ook geen wapens aan verspild.
Een ander voordeel was dat kernwapens in de lucht laten knallen (de airbursts) meer schade aan zou richten dan kernwapens op de grond laten ontploffen. Dat was fijn, want minder fall-out omdat er geen vervuild stof de atmosfeer in werd gezogen. Geen nucleare winters of mega fall-out wolken over halve continenten dus.
Het zou nog steeds geen pretje zijn, maar de threads-scenes zijn een beetje overdreven volgens deskundigen.
The Third World War: August 1985 is het boek dat ik bedoelde inderdaad.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 21:35 schreef FoXje het volgende:
[..]
The THird World War, Sir John Hackett.
En the Third World War; the untold story.
Staan hier in de kast
Ja, goed, er liggen nou eenmaal veel militaire installaties in de buurt van grote steden. Haven van Rotterdam, St. Pietersberg in Maastricht, etc. Maar als je niet in de buurt van een militair doelwit woonde was je relatief "veilig" voor een raket op je dak. En dat was nog best een groot stuk van Amerika.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 17:43 schreef Pumatje het volgende:
Wat verschilt met je verhaal grotendeels, is het feit dat ruwweg de helft van alle CBM's en ICBM's op steden en havens was gericht, of de nabijheid daarvan. Dit kun je zelf controleren omdat van vele ICBM's de doelen ( inclusief coördinaten ) beschikbaar zijn gekomen. Zo had ik eens een college paar jaar terug in een lesje NBC waarin Poolse raketsilo's beschreven stonden met hun Coördinaten.
Namelijk Rotterdam, Maastricht, en nog een stad.
Threads is zo ver overdreven dat ze daar 2 generaties later nog steeds midden in een nucleaire winter zitten en er nog steeds niets te merken is van een centrale overheid of enige beschaving. Maar goed, het is nog steeds aardig om te zien.quote:ik heb Threads ( nog niet ) gezien, maar van wat ik hoor..is het allemaal fors overdreven. Vooral in Groot-Brittanie. Zo'n situatie in een gebied ontstaat wel na een Nucleaire oorlog, plus het intensieve gebruik van conventionele strijdmachten in hetzelfde gebied.....
En ik heb dus die McMillan editionquote:Op donderdag 7 oktober 2010 17:53 schreef remlof het volgende:
[..]
The Third World War: August 1985 is het boek dat ik bedoelde inderdaad.
The untold story heeft een extra hoofdstuk met een alternatief einde:
In The Untold Story a separate chapter is devoted to an alternative, more pessimistic scenario, written in the form of radio transcripts and newspaper editorials. NATO forces are unable to defend West Germany, and after the Netherlands falls, the West sues for peace. Despite not being occupied, Britain is forced to accept a set of conditions which allows the Soviet Union to effectively control its military, economy and political institutions. This chapter is not included in the Macmillan edition. bron
Ik denk dat ik die nog maar eens ga lezen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |