abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:34:28 #1
313287 Groofsken3
1,2,3, wat maakt het uit...
pi_87185903
}:|

Het grote babietjestopic (6-12 maanden) deel 54

08 oktober 2009: 'Mini-sproetje', dochter van sproet-je
12 oktober 2009: Isabeau, dochter van sorbootje
16 oktober 2009: Jamie, zoon van martine1984
22 oktober 2009: Niels, zoon van Twinkly
27 oktober 2009: Mette, dochter van wickie
13 november 2009: Ivan, zoon van Claudia_x
16 november 2009: Thomas, zoon van Aoraki
23 november 2009: Emma, dochter van WupWup
24 november 2009: Stef, zoon van Incantrix
27 november 2009: Ties, zoon van Ziggyziggyziggy
05 december 2009: Evie Elleke, dochter van Beessie-Jen
10 december 2009: Wolf, zoon van Poppejans
15 december 2009: Elyas Yaël, zoon van Tan
17 december 2009: Rienk, zoon van Vlindur
18 december 2009: Dyon, zoon van Meimeltje
20 december 2009: Fabian, zoon van amaranta
23 december 2009: Minke, dochter van lijnloos
30 December 2009: Isa, dochter van NieuweUser
07 januari 2010, Aviva Gabrielle, dochter van DaviniaHR
15 januari 2010: Dijon Trevor, zoon van faja-lobi
22 januari 2010: Tirza, dochter van Elmo76
02 februari 2010: Emma, dochter van Keshet
05 februari 2010: Tessa, dochter van Marlinde
12 februari 2010: Laura, dochter van Sindell
15 februari 2010: 'Harry', zoon van Asyniur
15 februari 2010: Hannah, dochter van Octopussy
16 februari 2010: Dyr, dochter van Klaploper en Twizu
18 februari 2010: Robin Janey Kathleen, dochter van Co_OL
19 februari 2010: Ravi, zoon van simmu en sangdrax
***24 februari 2010: Daan, zoon van happyme28 en Marky***
02 maart 2010: Mart, zoon van ymme
05 maart 2010: Thomas, zoon van Leonieke
07 maart 2010: Morris, zoon van Webkim

*** vermeldingen zijn officiële Fok!baby's
(Een Fok!baby is een baby geboren uit een relatie waarbij de ouders elkaar hebben leren kennen op/door Fok!)

:P

[ Bericht 45% gewijzigd door BE op 05-10-2010 08:26:33 ]
pi_87185970
O-)
pi_87186100
;) Waar amaranta dus vermoed dat haar man is vreemdgegaan met een blonde vrouw ofzoiets... ;)
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:39:47 #4
313287 Groofsken3
pi_87186172
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 21:38 schreef amaranta het volgende:
;) Waar amaranta dus vermoed dat haar man is vreemdgegaan met een blonde vrouw ofzoiets... ;)
Je blonde God kijkt zo lief, dat zei ik O+ .
pi_87186208
Jullie avatars lijken zoveel op elkaar, amaranta en Keshet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:41:26 #6
313287 Groofsken3
pi_87186256
Oftewel, Claudia is teleurgesteld dat ze jou aantrof Amaranta :'( .
pi_87186520
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 21:41 schreef Groofsken3 het volgende:
Oftewel, Claudia is teleurgesteld dat ze jou aantrof Amaranta :'( .
Nee, ik begreep niet waarom Keshet dacht dat haar man was vreemdgegaan met een blonde vrouw.
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:50:19 #8
313287 Groofsken3
pi_87186734
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 21:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, ik begreep niet waarom Keshet dacht dat haar man was vreemdgegaan met een blonde vrouw.
:o :P
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:52:28 #9
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_87186886
Disclaimer: Post van KESHET! :+

Hahaha, ik zal mijn avatar weer eens aanpassen. :D

Wat een mooi kereltje is Fabian! Ik had alleen nog in m'n hoofd zitten dat 'ie donker haar had? :?
A grand adventure has begun.
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:54:03 #10
313287 Groofsken3
pi_87186982
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 21:52 schreef Keshet het volgende:
Disclaimer: Post van KESHET! :+

Hahaha, ik zal mijn avatar weer eens aanpassen. :D

Wat een mooi kereltje is Fabian! Ik had alleen nog in m'n hoofd zitten dat 'ie donker haar had? :?
Nee, das de mijne. Al had ik dan weer in mijn hoofd zitten dat ik ook een blonde God heb... :+
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:55:46 #11
57497 happyme28
I'm so happy
pi_87187080
Dat heb ik ook steeds, dat ik 2 keer moet kijken of het nu Keshet of amaranta is :D

Leuk foto's trouwens van beiden. De blonde god en dat blije ei in haar kinderstoel!

Verder barstende koppijn dus tijd voor bed. (pfff... té druk op het werk!)
pi_87187125
Laat ik ook nog even iets ontopics posten: Ivan vertoont sindskort wat tekenen van eenkennigheid! Als zijn vader hem 's ochtends aflevert bij opa en oma dan gaat hij huilen. En bij opa en oma thuis gaat hij huilen als oma de kamer uitloopt. Thuis merk ik er verder niets van.
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:59:49 #13
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_87187355
Keshet is ook niet blond he.
  maandag 4 oktober 2010 @ 22:00:26 #14
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_87187397
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 21:54 schreef Groofsken3 het volgende:

[..]

Nee, das de mijne. Al had ik dan weer in mijn hoofd zitten dat ik ook een blonde God heb... :+
Jij hebt een soort van Italiaantje :) O+
  maandag 4 oktober 2010 @ 22:02:30 #15
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_87187522
Psychisch wel, fysiek niet. :+

Claudia, is dat niet meer een verlatingsangst dan eenkennigheid? Lijkt me wel lastig om mee om te gaan. Weggaan als Ivan zo huilt lijkt me moeilijk en het als een blok aan je been hangen lijkt me ook lastig.

Emma heeft het een klein beetje, ze heeft het liefst een bekend iemand in het zicht of binnen gehoorsafstand.

Oh Groof, ik herken R. uit duizenden hoor. Met z'n mooie bos haar en z'n open gezichtje!
Fabian had ik alleen nog niet zo vaak op foto's gezien geloof ik!
A grand adventure has begun.
  maandag 4 oktober 2010 @ 22:02:32 #16
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_87187525
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 21:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid. Mijn man gaat voor zover ik weet niet vreemd.
Het is alleen zo grappig dat Fabian hoogblond is met blauwe ogen. En ik nog net geen negerin ben met bruine ogen.
Maargoed, ik weet vrijwel zeker dat ik degene ben geweest die Fabian gebaard heeft. Dus...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 4 oktober 2010 @ 22:03:03 #17
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_87187560
Ik dacht ook aan een soort van verlatingsangst Claudia.
pi_87188745
Nee, het is meer eenkennigheid dan verlatingsangst, al is het niet heel envoudig om die twee van elkaar te scheiden. Hij heeft duidelijk een hiërarchie van mensen waar hij op gesteld is: papa en mama > oma > opa > jonge vrouwen > andere kindjes > de rest van de wereld.

Ik kan er trouwens niet echt mee zitten. Ik ben vooral huiverig voor het moment dat hij gaat huilen omdat hij bij opa en oma wil blijven en niet met ons mee naar huis wil. :+ Wel kijk ik een beetje op tegen introductie op een kinderdagverblijf. Maar goed, we hebben nog steeds geen plek.
  maandag 4 oktober 2010 @ 22:25:09 #19
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_87188976
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
Nee, het is meer eenkennigheid dan verlatingsangst, al is het niet heel envoudig om die twee van elkaar te scheiden. Hij heeft duidelijk een hiërarchie van mensen waar hij op gesteld is: papa en mama > oma > opa > jonge vrouwen > andere kindjes > de rest van de wereld.

Ik kan er trouwens niet echt mee zitten. Ik ben vooral huiverig voor het moment dat hij gaat huilen omdat hij bij opa en oma wil blijven en niet met ons mee naar huis wil. :+ Wel kijk ik een beetje op tegen introductie op een kinderdagverblijf. Maar goed, we hebben nog steeds geen plek.
Oh, laatst wilde Eva bij opa en oma blijven. Nou, prima. Ik ben daar aan gewend. Mijn vader, haar opa dus. Staat helemaal bovenaan het topje van de liefste mensen.
Ik vind dat alleen maar mooi om te zien.

Oeps, bedenk me dat ik woensdag intake heb van Fabian op kdv. Meteen op de kalender zetten, anders vergeet ik dat.
Hoe makkelijk ik dat bij Eva vond, ik zie er nu wel tegenop. Eva was al anderhalf, en Fabian is nog geen geen als hij straks gaat.
  maandag 4 oktober 2010 @ 22:43:39 #20
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_87189860
Stef heeft dat ook nu, Claudia. Het is nu wel weer wat minder, maar vorige week wilde hij zelfs nauwelijks nog van zijn papa weten en dat vond ik eigenlijk wel heel erg, dat maakte me verdrietig.. Nu ben ik de afgelopen dagen veel de hort op geweest en nu is papa ook weer ok :) Stef uitte dit niet alleen door te gaan huilen als ik wegliep (zelfs een paar stappen opzij waren al een drama soms :')), maar hij klampte zich ook als een aapje aan me vast en als er dan iemand in de buurt kwam (incl. papa dus) begroef hij verlegen zijn gezichtje in mijn schouder..
3!
pi_87196414
Zucht......... ben al sinds 3 uur wakker. Heb nu al zin in mijn werkdag }:| Gelukkig slaapt Isabeau wel lekker.

Verlatingsangst en eenkennigheid zijn hier nog niet gesignaleerd. Niet écht tenminste. Isabeau vind het wel eens niet leuk als ik uit beeld loop, maar da's alleen als er dan echt niemand in haar blikveld achterblijft en het is dan nog geen groot drama. Maar goed, ik zal het wel weer over mezelf afroepen door dit hier te posten :')
pi_87197110
Ok, wat een blonde goden allemaal... Blonde godinnen zijn ook leuk hoor ;)
Oh en Amarante, ik ken je "twijfels"... Ik ben ook verre van blond en man lief heeft ook donker haar maar toch is Minke behoorlijk blond geworden in de zomer... gelukkig weet ik ook dat ik haar zelf op de wereld heb geperst en dat manlief vroeger ook hoogblond was. Dus eigenlijk ook wel weer leuk, heeft ie ook iets van zichzelf aan Minke gegeven :D

Och Claudia, wat rottig dat Ivan nu wat eenkennig wordt. Gelukkig dat ie er thuis niet al te veel last van heeft, maar wel naar als je hem dan zo huilend bij opa en oma moet achterlaten.
Minke heeft ook wel zo'n "verlanglijstje" van mensen... eerst komen wij, dan mijn vader (die misschien nog wel boven ons uitkomt) en dan de andere opa's en oma's (ze heeft er 6 in totaal) en daarna alle kindjes, alles wat kat of hond is en de rest van de wereld... Gelukkig is ze niet heel kieskeurig (nog)... Het schijnt dat ik vroeger alleen maar naar mannen lachtte, tot groot verdriet van mijn oma :@

Sorbootje, succes!!! :* Hopelijk kom je de dag een beetje door, *schuift bakkie pleur jouw kant op!
pi_87197222
Ben van het kdv weer naar huis gelopen. Werd steeds misselijker en heb een berm opgeluisterd met wat half verteerde etensresten. Nu weer in bed met laptopje en zo lekker slapen.

toch bedankt voor het bakkie pleur
pi_87197286
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 22:43 schreef Incantrix het volgende:
(...) maar hij klampte zich ook als een aapje aan me vast en als er dan iemand in de buurt kwam (incl. papa dus) begroef hij verlegen zijn gezichtje in mijn schouder..
Dat is heel herkenbaar. Als Ivan bijvoorbeeld bij zijn oma op schoot zit dan strekt hij zijn armpjes naar me uit en doet hij precies wat jij zegt, zich aan me vastklampen en zijn gezichtje begraven. Mijn neefje heeft ook zo'n fase gehad en die ging vanzelf over. Ach, wat ik al zei, het is hier niet echt een probleem doordat het al vrij gauw heel goed gaat bij zijn opa en oma. Ook zorgt oma ervoor dat ze ruimte voor opa laat zodat Ivan wat meer aan hem gewend raakt (ze trok de zorg voor Ivan wel erg naar zich toe).

Het klinkt wel heel vervelend voor je lief. Gelukkig helpt het als je Stef en zijn vader wat meer tijd samen geeft!
pi_87197290
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 08:11 schreef Sorbootje het volgende:
Ben van het kdv weer naar huis gelopen. Werd steeds misselijker en heb een berm opgeluisterd met wat half verteerde etensresten. Nu weer in bed met laptopje en zo lekker slapen.

toch bedankt voor het bakkie pleur
Je begint nu ookal ziek te worden? :{ Of hoort dit allemaal bij je mondzeer?

Voor wat het waard is: ik lig ook nachten achtereen wakker. }:|
pi_87197305
Ik denk niet dat het bij mijn mondzeer hoort, maar voel me wel knap ziek.
pi_87197319
Dan doe je wat ik vandaag ga doen: de hele dag op de bank liggen onder een dekentje, pot thee binnen handbereik neerzetten en opgenomen afleveringen van de Tudors kijken. c_/
pi_87197331
Goedemorgen!

Koffie Sorbo? c_/

Florian slaapt weer lekker ''s nachts!
Overdag is hij alleen door dit drama naar 2 slaapjes gegaan en dat houdt hij prima vol :o
En hij is nog steeds bang voor zijn bedje, dus over zijn rug aaien tot hij slaapt en dan is het nog 20 minuten vechten :X Ik ben zo bang dat dat blijft.... :{
pi_87197348
Oh dames... dikke :* dan maar voor jullie (en eentje voor mezelf, ik wil ook lekker bankhangen... maar moet werkenaanwezig zijn op werk)!
pi_87197354
Ow, scherm te lang open.... Beterschap Sorbo ...
pi_87197760
Sorbo beterschap!

Ik lees wel bij maar heb verder niet zo veel te melden. Het gaat gewoon goed en voorspoedig hier. Hij staat soms per ongeluk los en kan aan een hand stappen maar vind dat nog eng. Hij zit overal aan en trekt alles van tafels en stoelen. Heeft de knoppen van de stereo ontdekt en zet die nu steeds aan en uit. Hij eet goed, hij drinkt goed, hij wijst trouwens nu ook! Zit eindelijk in maatje 74 (al zijn de broeken hem nog te lang) en kan zichzelf prima vermaken.
Hij loopt ook zelf achter dingen die kunnen schuiven/rollen.

Topvent O+
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_87198022
Rienk is stoer! Komt hij zondag hier ook lekker met zijn skills patsen?

Isabeau kan ook een wijs-trucje! Als je vraagt: Isabeau, waar is de klok? Dan wijst ze naar de klok.
Suf misschien, maar ik vind het schattig.

Claudia, dan moet je wel opgenomen afleveringen van the tudors hebben. Ach... House kan mij ook wel vermaken. (al was het maar omdat ik met hem wil trouwen)
pi_87198094
Florian komt naar je toe deze zomer :D

KLIK
pi_87198097
Ik heb ook niet veel te melden. Leah is adorable ja maar dat wisten jullie al ;)

beterschap Sorbo!
pi_87198178
oh kijk, Florian. Goed man :D
pi_87198216
Beterschap Sorbootje :* Lag je vannacht wakker omdat je je al niet goed voelde of was Isabeau wakker?

Florian *O* Wat lijkt hij ineens groot!! Mooie vloer trouwens!

Niels heeft ineens een fascinatie voor lampen, hij wijst ze steeds aan, wacht dan tot we "lamp" zeggen en dan volgt een enorme glimlach :D
Oh en ik vind hem hier zo groot lijken, gewoon een ongeschilde peer verorberen :Y)
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_87198295
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 09:12 schreef Twinkly het volgende:

Oh en ik vind hem hier zo groot lijken, gewoon een ongeschilde peer verorberen :Y)
Ja, zo'n moment had ik ook van de week, toen ik hem een banaan gaf zoals ik die zelf zou eten!

En die Florian! Puike techniek. 8-) Ik vind hem vooral heel veel op zijn broer lijken. Dat viel me erg op toen ik pas die foto zag waarop ze samen in bad zaten. Ongelooflijk!
pi_87198629
Die peer :D

Florian op Leander? Mwah, soms wel inderdaad, maar Leander lijkt enorm op TARA en Florian op mijn broers :D

Kijk wat ik gewrocht heb!

Florian-proof brood O+ En het was misschien 5 minuten werk en helemaal zelf gemaakt!

En als het lekker is, ga ik vanaf nu elke avond een brood bakken, want het ruikt zo lekker en is goedkoper dan gewoon brood :D
pi_87198829
Niels met peer O+

en dat brood ziet er heerlijk uit zeg :Y)
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 11:05:00 #40
150191 Elmo76
2 little wonders!
pi_87200858
Zo, Niels werkt ff vakkundig een peer weg! _O_
En bilschuivende Florian! Goesso! ^O^
Dat brood ziet er errug lekker uit zeg! :9~

Stoere Rienk met alles wat 'ie intussen heeft geleerd! *O*

Tirza stond gisteren ineens een paar tellen los!! :o
Toen bedacht ze zich ineens: "Oh ja, ik ben nog een maar 8,5 maand en dus eigenlijk nog een baby!" en toen hield ze zich toch maar weer aan papa vast! O+
*You little wonder, little wonder you*
*I have wished for so long, how i wish for you today*
pi_87202991
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 09:02 schreef Sorbootje het volgende:
Rienk is stoer! Komt hij zondag hier ook lekker met zijn skills patsen?

Isabeau kan ook een wijs-trucje! Als je vraagt: Isabeau, waar is de klok? Dan wijst ze naar de klok.
Suf misschien, maar ik vind het schattig.

Claudia, dan moet je wel opgenomen afleveringen van the tudors hebben. Ach... House kan mij ook wel vermaken. (al was het maar omdat ik met hem wil trouwen)
Ja, ik trek zondag zn beste pak voor hem aan. Isabeau moet hem wel de knapste vinden natuurlijk he ^)

Wat lief dat ze naar de klok kan wijzen! :Y Ik zei gister 'wer is heit' (Waar is papa) en hij keek toen naar Johan, of dat per ongeluk was weet ik niet, maar vond het wel stoer!

En House :9~ Die wil ik ook wel een paar uurtjes ja *) Maar Callie van Grey's vind ik ook zeer smakelijk en ik ben volslagen hetero, Dus dat is wat raar he :) Ach, ik hou het maar gewoon bij J. :+

Niels O+ Ik ben zo benieuwd naar hem!

En Florianproof brood! Wat super! ^O^ En wat hupst ie leuk! :Y

Ff eten, dan even doen alsof ik een ster in het huishouden ben en dan naar McLaura, want het is weer dinsdag-zwemdag! *O*

En oh ja! Ik heb DE jurk gevonden! *O* *O* ^)
pi_87203049
Tirza ook al zo'n held! *O*
pi_87209897
Vlindur oeh *O* wat voor één?
pi_87211713
*O* Vlindur ^) *O* Foto!! :+

Tirza en Evie wat gaan jullie hard :o Los staan?!??! *O*

Wat ziet dat brood voor Florian er heerlijk uit :9

Wat staat Niels hoog in het lijstje :o :o :o
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_87221124
Zo, rustig hier...

Free, dat brood ziet er prima uit!

Vlindur, leuk dat je een jurk hebt gevonden

Voor de rest... vergeten :N

Hier alles prima. Thomas is echt zo leuk! Ik ben me steeds aan het verbazen hoe goed hij al dingen kan enzo. Hij lacht zoveel en is gewoon vrolijk. [zucht] niet veel nuttigs te vertellen....

Oh, Sorbo, Thomas heeft (denk ik) ook blonde haren... (nu moeten ze alleen nog gaan groeien -O- ) Het zou toch leuk zijn als hij op z'n eerste verjaardag wat haartjes had...
pi_87224498
Vlindur, mijn pm-box staat open voor foto's van DE jurk O-)

Aoraki, hier ook nog Toos Haarloos. Voorbijgangers vinden haar 'zo'n leuk knulletje' en dat terwijl ze een rood jasje met roze hartjes aanheeft. :')
Morgen gaan we bij de V&D foto's maken *O*
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:55:27 #47
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_87229789
hoihoi! ik ben nog aan het werk; maar kom ff slaapzand strooien voor de kindjes ;)

en Evie liep vandaag alweer langs de tafel; kiek tan:
View My Video
View My Video
O+

[ Bericht 37% gewijzigd door Beessie-Jen op 06-10-2010 00:07:21 ]
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_87236412
Evie, knap zeg :o
pi_87236567
Evie! Stoer wijf! Zie d'r gaan! :D

Haha Vlindur, Callie ís ook een mooie vrouw. Dat zien zelfs hetero's. Ik heb zin in zondag trouwens!

En och, al die blonde goden hier.... Isabeau is niet zo monogaam, dus dat komt allemaal wel goed.

Isabeau heeft de afgelopen dagen, zoals gezegd, een paar keer los gestaan, maar dat was maar eventjes. Vanmorgen stond ze zo lang los dat ik 'Bubububububububuuuuuuub kijhijk nou!!"kon roepen.....vervolgens nog kon wacht op B's traaaaage reactie en toen stond ze nóg. ^O^

En ik ben nog steeds ziekjes :( En die blaren in mijn mond nemen wel af in omvang, maar gaan daardoor wel nog meer pijn doen. :(
pi_87236698
Wat knap van Evie! Dat teruglopen op het tweede filmpje ziet er echt heel schattig uit, een beetje wankel nog maar toch ook heel vastberaden.

En wat gaaf dat Isabeau zo lang los stond! Dan is het echt geen toeval meer, hè?

Ivan wandelt hier van de ene op de andere dag aan de hand flink de kamer door. Tot voor kort liep hij alleen zijwaarts, maar voorwaarts hoort nu dus ook bij zijn repertoire. Maandag heeft hij bij mijn schoonouders voor het eerst los gestaan, per ongeluk. Daar heb ik zelf nog niets van gezien, maar ik zie hem wel heel vaak van object naar object gaan (box -> stoel) waarbij ik het idee heb dat hij zich alleen voor de vorm vasthoudt. Hij staat inmiddels zo stabiel. Alleen achter de loopwagen moet ik nog goed opletten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')