abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 oktober 2010 @ 19:26:34 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87179712

Bij zijn tempel in Luxor is een tot nog toe onbekend standbeeld van Amenhotep III opgegraven, ze blijven toch nog steeds dingen vinden daar. Ongelooflijk.

Mooi beeld ook, in graniet. Mooier dan dat zandstenen spul.

quote:
Part of an ancient statue of King Amenhotep III, believed to be the grandfather of King Tutankhamun, has been unearthed, Egypt's Ministry of Culture announced on Saturday.

The 4-foot (1.3-meter) by 3-foot (0.95-meter) red granite statue depicts the Egyptian pharaoh in all his power. Amenhotep III wears the double crown of Egypt, which is decorated with a sacred asp, or uraeus, and is seated on a throne next to the Theban god Amun.

The ninth ruler of the Eighteenth Dynasty, Amenhotep III (about 1390-1352 B.C.), reigned for 38 years during a time when Egypt was at the height of prosperity and cultural development.

His mummy was found in 1898 in a tomb dubbed KV35 by French Egyptologist Victor Loret.

The upper part of the more than 3,000-year-old double statue has been dug out at the site of the pharaoh's funerary temple in Kom El-Hittan, in the west bank of Luxor.

Demolished during the Nineteenth Dynasty, the temple was apparently the largest of its class ever built.

Originally, it had two entrances: one on the eastern side guarded by two (still standing) gigantic statues of the Pharaoh, known as the Colossi of Memnon, and one at the northern side, where the double statue was located.

"The statue is one of the best new finds in the area because of its expert craftsmanship," Zahi Hawass, Secretary General of the Supreme Council of Antiquities (SCA), said in a statement.

He added that overwhelming amounts of statuary feature King Amenhotep III in company of different deities, such as Amun-Re, Re-Horakhti, Bastet and Sobek.

According to Sabri Abdel Aziz, head of the SCA's Egyptology sector, a similar statue, which showed the king seated beside the solar god, Re-Horakhti, was previously unearthed at the site.

Moreover, last February a massive granite head also depicting Amenhotep III was dug out at the same site.

“It is possible that a large cache for King Amenhotep III’s statuary may have been buried in the area,” Egyptian officials said in a statement.

Excavation work led by archaeologist Abdel Ghaffar is now focusing on unearthing the rest of the statue.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  PR/Manusje van alles maandag 4 oktober 2010 @ 19:27:12 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_87179738
_O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_87179780
Zo lang onder het zand en glimt nog steeds!
  maandag 4 oktober 2010 @ 19:29:05 #4
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_87179833
Gaaf, prachtig geconserveerd onder het zand. :)
pi_87179976
Wow, je zou niet niet eens ''antiek'' willen durven zeggen.
  maandag 4 oktober 2010 @ 19:35:45 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87180151
In februari vonden ze deze dus bij die tempel, maar die vind ik toch iets minder sprekend:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  maandag 4 oktober 2010 @ 19:42:54 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_87180448
Ongelooflijk dat ze daar nog iets vinden?

Joh ze zullen de eerst komende eeuwen nog wel dingen vinden.
Daar ligt 3000 jaar beschaving onder de grond. Er is daar nog zat zat te vinden
pi_87181052
Je gaat toch ook geen botten van je eigen overgrootvader opgraven, belachelijk dit.
Google is your friend, abuse your friends
pi_87181154
Prachtige kwaliteit nog :Y Zoiezo nogal uitzonderlijk om een neus te zien op die beelden..

quote:
Op maandag 4 oktober 2010 19:56 schreef Metalfrost het volgende:
Je gaat toch ook geen botten van je eigen overgrootvader opgraven, belachelijk dit.
Botten? :')
Where facts are few, experts are many.
pi_87182783
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 19:56 schreef Metalfrost het volgende:
Op welk topic reageer jij? Waar gaat het hier over botten?

Maar wel een geweldige kwaliteit nog, dat beeld. Bizar bijna...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_87182808
Die easteregg heb ik daar neer gelegd.
HÆLP.
  maandag 4 oktober 2010 @ 20:51:01 #12
315847 mac_this
Ja, het overkomt iedereen wel!
pi_87183587
Ah, mooi. ze hebben hem eindelijk maar toch gevonden,
nee met gein.
Ik vind het best bijzonder dat de egyptenaren toen zoveel konden, in graniet. graniet is toch voor blote handen etc. best heel erg hard. en ik vind graniet ook wel mooier dan dat zandstenen. maar ja, ieder zijn eigen!
  maandag 4 oktober 2010 @ 20:53:27 #13
315847 mac_this
pi_87183712
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 20:33 schreef ehqo. het volgende:
Die easteregg heb ik daar neer gelegd.
Jij altijd :) !
pi_87185931
Zo mooi dat er nog mensen zijn die genoeg om dit soort dingen geven om er actief naar te zoeken
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_87186063
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 21:35 schreef bijdehand het volgende:
Zo mooi dat er nog mensen zijn die genoeg om dit soort dingen geven om er actief naar te zoeken
Da's kei mooi werk! :Y
Ben gewoon een sjonnie. Veel skijt, ken geen sorry.
pi_87186082
In 1300 hadden ze geen praxis of gamma, waar haal je het gereedschap vandaan om zo'n typhus groot standbeeld in elkaar te zetten.
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:42:48 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87186313
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 20:51 schreef mac_this het volgende:
graniet is toch voor blote handen etc. best heel erg hard.
Gewoon met hamer en beitel natuurlijk. Zo doen ze dat nog steeds.
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:43:15 #18
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87186335
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 19:42 schreef Daniel1976 het volgende:
Ongelooflijk dat ze daar nog iets vinden?

Joh ze zullen de eerst komende eeuwen nog wel dingen vinden.
Daar ligt 3000 jaar beschaving onder de grond. Er is daar nog zat zat te vinden
Mwach, er is natuurlijk veel geroofd en hergebruikt.
  maandag 4 oktober 2010 @ 22:36:10 #19
315847 mac_this
pi_87189526
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 21:42 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Gewoon met hamer en beitel natuurlijk. Zo doen ze dat nog steeds.
Klopt, maar dan is het nog hard. ze gebruiken nu meer machinaal, als het niet uniek hoeft te zijn ;) !
  maandag 4 oktober 2010 @ 23:54:13 #20
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_87192816
Prachtig zeg.... gingen ze nou ook niet dit jaar die ruimte achter die tunnel openen.. je weet wel van NGC..
Minds are like parachutes. They only function when open.
pi_87325661
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 15:53:58 #22
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87325787
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 15:49 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Cultuur & Historie in het Nieuws (Deel 5)
Dat topic moet gewoon gesloten of in ieder geval minder volgepost, maak van de interessante berichten gewoon een los topic, is C&H levendiger en wordt er ook gereageerd op de berichten.
pi_87325806
Bovendien werd in februari van dit jaar ook al een 2,5 meter hoge granieten hoofd van Amenhotep III opgegraven
Waarom open je daar dan niet een apart topic over?
Cultuur & Historie in het Nieuws (Deel 4)

28-02-2010

Granieten hoofd farao Amenhotep III ontdekt in Luxor

Een rode granieten beeltenis die het hoofd van farao Amenhotep III voorstelt, is ontdekt op de plaats waar zijn graftempel zich bevindt in Luxor. Dat heeft het Egyptisch ministerie van Cultuur bekendgemaakt.

Drieduizend jaar oud
"Het ontdekte hoofd is intact en is 2,5 meter hoog", luidt het in een mededeling. Het ministerie heeft het over een "meesterwerk van een grote artistieke kwaliteit". Het drieduizend jaar oude hoofd, waarop nog sporen van rode verf zitten, bevond zich bovenop een groot standbeeld van de koning, waarop die afgebeeld stond met gekruiste armen voor de borst en met de koninklijke insignes.

Opa van Toetanchamon
De laatste jaren werden verschillende resten van standbeelden in rode graniet teruggevonden in de graftempel van Amenhotep III, de grootvader van Toetanchamon, in Kom al-Hitan, op de westelijke oever van Luxor. Amenhotep III regeerde tussen 1390 en 1352 voor Christus over Egypte. (belga/lb)

(HLN)

of deze

16-03-2010

Oude beelden opgegraven in Egypte

AMSTERDAM - Een team archeologen heeft in de Egyptische stad Luxor twee grote roodgranieten beelden gevonden in het mortuarium van een van Egyptes machtigste farao's, die bijna 3400 jaar geleden aan de macht was.

Dat heeft het Egyptische ministerie van cultuur dinsdag gezegd. De archeologen ontdekten een vier meter hoog beeld van Thoth, de god van de wijsheid, en het bovenste deel van een beeld van farao Amenhotep III dat naast een ander godenbeeld stond.

Beide beelden lagen begraven in het mortuarium van de farao, gelegen op de westoever van de Nijl in de stad Luxor.

Amenhotep III

Eind februari werd al het hoofd van een beeld van Amenhotep III gevonden. Het hoofd, ongeveer ter grootte van een volwassen persoon, is de best bewaarde beeltenis van het gezicht van de farao dat ooit gevonden is. Twee beelden van zwart graniet werden in maart vorig jaar ontdekt in de tempel.

Overstromingen

Amenhotep III was de grootvader van de wereldberoemde farao Toetanchamon. De tempel van de oude farao is in het verleden grotendeels verwoest, mogelijk door overstromingen. Van de muren is weinig meer over, maar archeologen hebben wel een grote hoeveelheid rijkdommen opgegraven, van kunstvoorwerpen tot standbeelden.

© Novum

(nu.nl)

en ga zo nog maar even door
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 15:55:04 #24
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_87325822
_O_ Geweldig!
Hopelijk graven ze snel nog meer mooie dingen op
Snollebolt
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 15:57:04 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87325889
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 15:54 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Bovendien werd in februari van dit jaar ook al een 2,5 meter hoge granieten hoofd van Amenhotep III opgegraven
Waarom open je daar dan niet een apart topic over?
Omdat ik daar pas in oktober achterkwam. :+.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')