abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:58:58 #26
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_87149341
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:53 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet gelukt, het lag in meer dan 30 stukken uiteen.
Haha naja alsnog.... hoop dat ie naar het museum gaat..
Minds are like parachutes. They only function when open.
  zondag 3 oktober 2010 @ 22:06:28 #27
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_87149938
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:58 schreef Demon_Hunter het volgende:

[..]

Haha naja alsnog.... hoop dat ie naar het museum gaat..
Ik vind het wel wat voor het British Museum oid. Lijkt me dat die een fortuin hebben dus die zouden het makkelijk aan kunnen kopen? Zou zonde zijn als ie bij een of andere verzamelaar in een kast komt te liggen :).
pi_87163546
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 17:36 schreef FreezePop het volgende:

[..]

Dit soort stukken horen in een museum, niet in een privé collectie waar ze in de vergetelheid raken. De vinder heeft natuurlijk het grootste recht om er mee te doen wat hij wilt. Maar de logische keuze zou toch het schenken van de helm aan een museum zijn.
It belongs in a museum!
pi_87163613
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 18:06 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

kijk eens naar de 2e en 3e foto in het plaatje?
Daar zie je dus het gezichtsmasker, dat ervoor zorgt dat de drager weinig ziet.
  maandag 4 oktober 2010 @ 17:57:20 #30
111528 Viajero
Who dares wins
pi_87176613
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 22:06 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Ik vind het wel wat voor het British Museum oid. Lijkt me dat die een fortuin hebben dus die zouden het makkelijk aan kunnen kopen? Zou zonde zijn als ie bij een of andere verzamelaar in een kast komt te liggen :).
Ik vraag me af hoeveel van dat soort helmen daar al in het depot stof liggen te vangen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 4 oktober 2010 @ 18:29:09 #31
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_87177605
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:57 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoeveel van dat soort helmen daar al in het depot stof liggen te vangen.
Geen, dit is pas de derde bekende vondst :).
quote:
De helm is de Crosby Garrett Helmet gedoopt, naar het dorpje in Cumbria waar hij in mei is gevonden. Christie's omschrijft de vondst als de 'discovery of a lifetime' voor de vinder. Er zijn slechts twee vergelijkbare Romeinse helmen gevonden in Engeland, de Ribchester helm in 1796 (nu in het Britih Museum) en de Newstead helm in 1905 (te zien in Edinburgh).
  maandag 4 oktober 2010 @ 18:54:17 #32
111528 Viajero
Who dares wins
pi_87178469
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 18:29 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Geen, dit is pas de derde bekende vondst :).
[..]

Ah ok, dat valt nog mee dan.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_87248934
Wat mij altijd opvalt is hoe zwaar de bepantsering in die tijd was en men toch altijd zich goed wist voor te bewegen ondanks de zwaarte. Mijn vraag is dan ook,of de militairen van toen gigantische reuzen waren in bouw om dit allemaal te moeten torsen tijdens een veldslag. :{
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_87249053
De zwaarte van de bepantsering viel wel mee voor de meeste eenheden. Voor zover ik weet droegen de meeste soldaten een leren 'pantser'.
pi_87249073
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 15:45 schreef rubje het volgende:
Wat mij altijd opvalt is hoe zwaar de bepantsering in die tijd was en men toch altijd zich goed wist voor te bewegen ondanks de zwaarte. Mijn vraag is dan ook,of de militairen van toen gigantische reuzen waren in bouw om dit allemaal te moeten torsen tijdens een veldslag. :{
Toen waren mensen (over het algemeen) een stuk gespierder.
Er was veel meer "handwerk" ed. geen tractors, auto's, machines etc..
Dus ik denk het wel..
  woensdag 6 oktober 2010 @ 15:50:02 #36
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87249086
Zo heel zwaar was het toch allemaal niet?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_87249222
Ik denk dat rubje het over meerdere dingen heeft.

Ook was de uirusting van een romeinse soldaat niet weinig.
De uitrusting van een Romeinse soldaat was als volgt:

-Een helm die je nek, hoofd en gezicht beschermt.
-Een borstharnas. Was vaak heel erg soepel, maar wel zwaar.
-Onder je harnas hadden ze een wollen vest dat ongeveer tot je dijen kwam.
-Een groot, zwaar schild.
De wapens die de soldaat droeg waren:
-Een zwaard.
-2 speren om te gooien.
-Soms nog een dolk.
pi_87249328
Trouwens, nu ik er meer over nadenk.
Soldaten nu hebben ook geen lege tas op de rug. Daar zit ook een hoop gewicht in..
pi_87249911
Dat zijn de hastati, als ik het goed heb. Er zat natuurlijk verschil tussen verschillende eenheden, een eenheden zelf waren ook niet geüniformeerd (als in: niet allemaal hetzelfde). Uitrusting moest lange tijd voor een groot deel van de manschappen zelf worden aangeschaft. Het is dus niet zo dat er sprake was van standaardisering van uitrusting zoals nu het geval is.
pi_87253030
quote:
Romeinse militairen van het Middellandse Zeegebied waren doorgaans een stuk kleiner dan noordelijke bevolkingen. Lengte zegt natuurlijk dan ook niet perse veel over kracht en vaardigheid.
pi_87254449
quote:
de uitrusting die een Soldaat mee moet zeulen is in de loop van de tijd niet veel zwaarder of lichter geworden.
en deze helm was speciaal voor de show gemaakt en niet om tijdens een veldslag te worden gedragen
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:35:11 #42
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_87305827
A rare Roman bronze helmet found in a field by a metal detecting enthusiast, sold for an astonishing £2.3 million at auction today.

The immaculately preserved 2,000-year-old artefact, one of only three ever found in Britain, was discovered in a field by an unemployed graduate in his early 20s.

It prompted a five-minute frenzy of bidding at Christie’s in London before it was bought anonymously on the telephone for eight times its pre-sale estimate.

The proceeds from the Crosby Garrett Helmet, named after the hamlet in Cumbria where it was found in May, will now be split between the finder and the landowner, making both millionaires.

They have been chosen to remain anonymous.

Read more: http://www.dailymail.co.u(...)e.html#ixzz11huq2s00
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 7 oktober 2010 @ 23:20:00 #43
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87307865
Sheez.
2,3 miljoen, dat is gewoon te belachelijk voor woorden. :{. :{.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  donderdag 7 oktober 2010 @ 23:24:31 #44
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87308042
Wow, het museum hield het nog vol tot 1,7 miljoen pond trouwens, netjes.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 23:28:27 #45
111528 Viajero
Who dares wins
pi_87308194
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 23:20 schreef Dagonet het volgende:
Sheez.
2,3 miljoen, dat is gewoon te belachelijk voor woorden. :{. :{.
Valt wel mee voor zo'n uniek object. Als ik meer dan 100 miljoen zou hebben dan zou ik het er ook voor over hebben.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 23:38:24 #46
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_87308520
Waarschijnlijk dus een privécollectie waar het in verdwijnt, jammer...

[ Bericht 2% gewijzigd door Nibb-it op 07-10-2010 23:53:52 ]
  donderdag 7 oktober 2010 @ 23:59:15 #47
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_87309219
2,3 miljoen is toch ook niet normaal meer hoor.. jammer :(
Minds are like parachutes. They only function when open.
pi_87312981
Cultuur & Historie in het Nieuws (Deel 5)

07-10-2010

Zeldzame Romeinse helm onder de hamer

Op 7 oktober gaat de Grosby Garrett helm onder de hamer. Een Romeinse paradehelm die om verschillende redenen bijzonder te noemen is. Hij blinkt uit in schoonheid en is zeer zeldzaam in zijn soort.

Op een gewone dag in mei van dit jaar trok een tot nu toe nog anoniem gebleven jongen er met een metaaldetector op uit over de velden in buurtschap Crosby Garrett in Cumbria (Engeland). Al zeven jaar zocht hij naar een schat, maar zonder noemenswaardig succes. Tot die dag in mei. Zijn metaaldetector piepte, de jonge schatzoeker groef en de vondst van de naar de vindplaats vernoemde helm was een feit.

Bijzonder
De Crosby Garett helm, daterend uit midden eerste tot de tweede eeuw A.D., is om verschillende redenen bijzonder te noemen. De helm is een fraai voorbeeld van Romeinse metaalbewerking. Het stuk bestaat uit twee delen: een gezichtsmasker en een kap. Vooral het masker toont waartoe de Romeinse smeden in hoogtijdagen in staat waren: een geïdealiseerd jongensgezicht, opengewerkte ogen met geperforeerde ringetjes als irissen, de oogleden boven en onder met ingesneden wimpers, de tot in detail uitgewerkte wenkbrauwen van de neusbrug tot de haarlijn, de open neusgaten, de licht van elkaar gescheiden vlezige lippen en de drie rijen spiraalvormige krullen. Dit gezichtsmasker was, bij vondst, op de kin na zo goed als intact.

Afbeelding: © Christie’s Antiquities

Het tweede deel is de gereconstrueerde Phrygische kap. Ongekend is de bronzen griffioen met kam die op de top van de kap prijkt. De griffioen op de Grosby Garrett helm staat gehurkt op zijn achterpoten, zijn met veren ingesneden vleugels wijd uitgeslagen, zijn rechter klauw opgeheven en rustend op de rand van een amfora. De enige evenknie is een in Ostrov (Roemenië) gevonden fragmentarische helm uit het tweede deel van de tweede eeuw A.D. De gepolijste witmetalen oppervlakte van het gezichtsmasker moet een scherp contrast zijn geweest met de goudbruinen kleur van het haar en de Phrygische kap. Afbeeldingen van gelijksoortige helmen zijn te vinden onder de buitgemaakte Dacische en Sarmatiaanse wapenuitrusting op het voetstuk van de zuil van Trajanus.

Afbeelding: © Christie’s Antiquities

.De helm is een van de drie helmen compleet met gezichtsmaskers die in Engeland gevonden zijn. De anderen zijn de Ribchester helm, gevonden in 1796 en nu te bewonderen in het British Museum, en de Newstead helm, opgegraven rond 1905 en te zien in het Museum of Antiquities in Edinburgh.

Paradehelm
Helmen als de Grosby Garrett helm werden gedragen bij hippika gymnasia (cavalerie sportevenementen). Arrianus van Nicomedia, een Romeinse provinciegouverneur onder keizer Hadrianus, verschaft ons als enige overgeleverde contemporaine bron informatie over deze ruiter sportevenementen. In een appendix bij zijn Ars Tactica beschrijft hij hoe de ruiters in twee kampen werden gedeeld. Om beurten vielen de kampen aan en verdedigden ze. Arrianus suggereert dat het dragen van deze helmen een teken van uitmuntendheid in de rijkunst was. Naast de helm droegen deelnemers ook een licht en fraai beschilderd schild, een geborduurde tunica en waarschijnlijk dijbeschermers en scheenplaten. De evenementen waren waarschijnlijk onderdeel van religieuze festivals die het Romeinse leger vierde en waarschijnlijk ook georganiseerd ter vermaak van bezoekende hoogwaardigheidsbekleders.

Veilinghuis Christie’s Antiquities in Londen verwacht de helm op 7 oktober voor £300,000 af te kunnen kloppen.

Zie verder:
Rare Roman helmet goes to auction (filmpje)

(Kennislink)

07-10-2010

LONDEN - Het Londense veilinghuis Christie's heeft donderdag een antieke Romeinse helm geveild die eerder dit jaar was gevonden in Engeland. Een anonieme beller kocht de helm voor bijna 2,3 miljoen pond (2,6 miljoen euro). Dit is ongeveer acht keer meer dan de verwachte prijs, meldde Christie's.

De bronzen helm is ongeveer 1900 jaar oud en werd vermoedelijk gedragen bij parades van de Romeinse cavalerie. Begin dit jaar kwam het voorwerp aan het licht bij het dorpje Crosby Garrett in het bergachtige noorden van Engeland. De helm lag in 67 stukken, maar werd gerestaureerd en te koop aangeboden. In Groot-Brittannië zijn pas twee keer eerder zulke helmen gevonden, in 1796 en in 1905.

De vindplaats ligt iets ten zuiden van de grens tussen Schotland en Engeland. In dat gebied liep vroeger de grens van het Romeinse Rijk, de Muur van Hadrianus. Er woonden dan ook veel Romeinse militairen.

http://www.volkskrant.nl/(...)-Romeinse-helm.dhtml
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')