Helemaal mee eens, hoor! Dat is het gevolg van een systeem dat langzaamaan onoverzichtelijk is geworden. En met bestaande regelingen ontstaan er ook weer andere verwachtingen en daaruit volgende lobby's. Kijk maar naar de hypotheekrenteaftrek: niet rechtvaardig, maar als je er eenmaal voordeel uit trekt zie je hem liever niet verdwijnen!quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:31 schreef debuurvrouw het volgende:
Wel vind ik dat de voordelen die zij hebben boven iemand met een modaal inkomen moeten worden ingeperkt. het is toch raar dat als je 4 keer modaal verdient je net zoveel betaald voor de opvang als iemand die 1,5 keer modaal pakt. (en zo is het nu wel in de nieuwe regeling)
Voor de rest ben ik het helemaal eens met je principe.![]()
Maar dat is dan weer lastig te beoordelen, want wat alleen als het een 'sabbatical' is? Moet je dan weer al het geld terugkrijgen omdat je dan wél weer werkt als de kinderen inmiddels op de basisschool zitten?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:31 schreef debuurvrouw het volgende:
al bedacht ik me net of je in die lijn door redenerend ook vrouwen die studiefinanciering hebben gehad dit moet laten terugbetalen zodra zij kiezen zelf voor de kinderen te zorgen. Liever niet zeg ik. Puur uit eigenbelang. maar hey, dat is dan iets wat je ook moet bekijken.
Ik ben het met je eens hoor, zo'n maatschappij wil je niet, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen iemand die per ongeluk zijn been breekt en iemand die 50 jaar rookt, en doorgaat na twee hartaanvallen terwijl de arts zegt: als u doorgaat met roken, kan dat uw dood betekenen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:36 schreef Claudia_x het volgende:
Principieel gezien moet je je afvragen of je in een maatschappij wilt leven waarin zorg is afgestemd op schuld en onschuld. Stel je voor dat iemand met een gebroken been de Eerste Hulp wordt opgereden, moet er dan eerst een enquête afgenomen worden om de schuldvraag te beantwoorden en daarmee te bepalen of de kosten voor eigen rekening komen? Vind je het wenselijk dat dat achteraf plaatsvindt?
Toch vind ik dit soort ideeen ook eng. Wie bepaalt wat gezond leven is? Hoe ver moet je daarin gaan? Wie gaat controleren of iemand die vegetarisch wenst te leven, wel de juiste en voldoende voedingsmiddelen neemt om te compenseren voor het weglaten van vlees? Wie houdt in de gaten of ik wel 2 ons groenten en 2 stuks fruit eet? Is dat een criterium of gaat het alleen om extreem ongezond, zoals roken en te vet eten? Krijgen alle mensen een chipje om te kijken of ze echt wel voldoende bewegen in de week? NIetquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:02 schreef IslaBonita het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor, zo'n maatschappij wil je niet, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen iemand die per ongeluk zijn been breekt en iemand die 50 jaar rookt, en doorgaat na twee hartaanvallen terwijl de arts zegt: als u doorgaat met roken, kan dat uw dood betekenen.
Ik vind dat mensen veel meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun gezondheid. Mijn ouders dus ook. Natuurlijk zijn er mensen die ziek worden "door puur pech" (zoals waarschijnlijk je vader) maar dan nog ben je, vind ik ,wel verplicht om zo gezond mogelijk te leven, om de kans op genezing of herstel zoveel mogelijk te vergroten. Doe je dat niet, vind ik inderdaad dat je zelf voor de kosten moet op dragen. Maar zoals je al aangaf, dat is lastig te controleren.
Is dat zo in de nieuwe regeling want volgens mij niet hoor? Ik hoor iedereen altijd zeggen dat ze nu 20% van de KDV zelf betalen. Wij betalen 50% van de KDV zelf en dat is volgend jaar nog meer, en dan verdienen wij nog geen 4 keer modaal, maar 3 keer. En idd, meeste mensen die meer dan modaal verdienen, zijn niet in loondienst maar ondernemen, lopen heel veel risico voor als het misgaat en betalen gigantisch veel belasting. Knut levert meer dan de helft in...quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:31 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ja, het is makkelijk te oordelen over iemand anders portemonee. Ik vind niet dat rijken meer belasting moeten betalen. Ondernemerschap, risico's nemen en hard werken mogen gewoon goed beloond worden. En nee ik zeg niet dat de vuilnisman niet hard werkt. Gewoon evenveel maar dat is automatisch al meer dan iemand anders toch. de helft van 1000 euro is meer dan de helft van 10.
Wel vind ik dat de voordelen die zij hebben boven iemand met een modaal inkomen moeten worden ingeperkt. het is toch raar dat als je 4 keer modaal verdient je net zoveel betaald voor de opvang als iemand die 1,5 keer modaal pakt. (en zo is het nu wel in de nieuwe regeling)
Voor de rest ben ik het helemaal eens met je principe.![]()
al bedacht ik me net of je in die lijn door redenerend ook vrouwen die studiefinanciering hebben gehad dit moet laten terugbetalen zodra zij kiezen zelf voor de kinderen te zorgen. Liever niet zeg ik. Puur uit eigenbelang. maar hey, dat is dan iets wat je ook moet bekijken.
Dat "men" meent recht te hebben op van alles, gezondheidszorg, kinderopvang en noem maar op ontslaat op geen enkele manier van de plicht om dan ook zélf verstandige keuzes te maken. Dat mensen ook eens naar zichzelf kijken en denken wat kan ík doen of laten om dit probleem op te lossen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toch vind ik dit soort ideeen ook eng. Wie bepaalt wat gezond leven is? Hoe ver moet je daarin gaan? Wie gaat controleren of iemand die vegetarisch wenst te leven, wel de juiste en voldoende voedingsmiddelen neemt om te compenseren voor het weglaten van vlees? Wie houdt in de gaten of ik wel 2 ons groenten en 2 stuks fruit eet? Is dat een criterium of gaat het alleen om extreem ongezond, zoals roken en te vet eten? Krijgen alle mensen een chipje om te kijken of ze echt wel voldoende bewegen in de week? NIet
je kunt idd per ongeluk je been breken, maar wat do eje als iemand dat twee of drie keer overkomt bij een voetbalwedstrijd? Moet diegene dan stoppen? Of mag die niet meer op wintersport?
Ik vind dat 'men' niet te veel mag inmengen in het leven van anderen.
Sorry dat heb ik dan idd verkeerd gelezen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 13:16 schreef debuurvrouw het volgende:
@silmarwen ik beweer nergens dat mensen met een hoog inkomen zelf hun ivf maar moeten betalen. geen idee waar je dat ziet staan.
Ik zag een staatje in de krant, middeninkomens gingen ongeveer de helft meer betalen (tot ik geloof ronf de 500 euro) en de topinkomens gingen 36 euro meer betalen.tot een max van 511 ofzo. Werkelijk van de zotte.
Maar goed, ik heb sowieso een wat andere mening over de opvang en de hoeveelheid die de overheid betaald.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |