Vertellen van verhalen wel goed, zoals presenteren en dergelijke. Uitleggen kan ik ook wel prima alleen in sommige gevallen (ligt ook aan de persoon aan wie ik iets uitleg) kan ik helemaal door draaien indien die gene niet snapt wat ik nou bedoel (tot 3 keer toe zeg maar...) Dan word ik een beetje gek!quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 17:31 schreef frame-saw het volgende:
Hoe zijn jullie in het vertellen van verhalen? Of uitleggen?
Ik kan dat echt niet, wel op papier maar hardop, nah nee. Ik begin enthousiast en dan raak ik in de knoop met mezelf en de woorden en dan stop ik maar.
Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat ik nooit op jouw verjaardag zal komenquote:Op zondag 17 oktober 2010 23:29 schreef frame-saw het volgende:
Waar voel je je gestresst door? Wat maakt je moe?
Het praten, opletten of iedereen eten+drinken heeft, iedereen evenveel aandacht geven?
Als dat het is: laat het los. Vertel de visite zelf drinken in te schenken, ze taartjes al gesneden in je koelkast, etc.
Als het iets anders is heb ik geen advies, heb er zelf niet zo'n last van verder. Vooral omdat het me niks boeit
Ik heb niet echt het gevoel gehad dat ik gestresst was.. er waren op de piek 5 mensen tegelijk aanwezig dus dat valt best te overzien, maar op een gegeven moment was ik gewoon echt totaal uitgeblust, kon niet meer helder uit mijn ogen kijken, was mentaal helemaal gesloopt.. Tja.quote:Op zondag 17 oktober 2010 23:29 schreef frame-saw het volgende:
Waar voel je je gestresst door? Wat maakt je moe?
Het praten, opletten of iedereen eten+drinken heeft, iedereen evenveel aandacht geven?
Als dat het is: laat het los. Vertel de visite zelf drinken in te schenken, ze taartjes al gesneden in je koelkast, etc.
Als het iets anders is heb ik geen advies, heb er zelf niet zo'n last van verder. Vooral omdat het me niks boeit
Nee gelukkig niet. Deze donderdag wss afspraak met psycholoogquote:Op maandag 18 oktober 2010 09:11 schreef Swiffer het volgende:
Dat heb ik met drank, maar k vind dat ik dan mezelf in elk geval niet ben, wel hoe ik mezelf zou willen zijn zodat ik meer in de maatschappij pas. (en dat wil ik eigelijk ook niet, zuipen om gezellig te zijn) dus ik drink niet meer
Gebruik je verder geen medicatie?
Hè jammer. Gelukkig heb ik ook nooit grote verjaardagen ofzo, wat eten en daarna drinken en rare dingen doenquote:Op zondag 17 oktober 2010 23:31 schreef Michhas het volgende:
[..]
Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat ik nooit op jouw verjaardag zal komen
OT: Vakantie deze week (nee, ik zit niet op school, puur toeval).
Ga nu eens kijken wat nou het verschil tussen mét en zonder ritalin als ik thuis ben..
Ik ook, hoe meer mensen er aanwezig zijn, hoe drukker ik word.quote:Op maandag 18 oktober 2010 13:50 schreef Gtaboy107 het volgende:
Ik heb meestal dat als er veel mensen zijn waar ik ben, dat ik heel druk ga worden en gek ga doen. Dat is zo irritant hé.
Het is ook eng, ik heb al een jaar de diagnose en ik durf het nu pas aan mensen te vertellen. Enige advies dat ik kan geven is dat je het gewoon moet doen, mensen reageren er over het algemeen teleurstellend normaal op. Ik kreeg er wel grapjes over, maar die maak ik zelf ook aan de lopende bandquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 11:45 schreef oddeyed het volgende:
[..]
Ik heb het op school aan een leraar verteld, hij zei dat ik het ook maar in de klas moest vertellen omdat ze dan begrip kunnen tonen. Het hoefde niet perse maar hij dacht dat het beter was. Maar ik vind het best eng eigenlijk. Sommige weten het al maar ik ben zo bang dat ze denken dat ik gek ben ofzo als ze het weten. Dat ze me niet voor vol aanzien.
Op latere leeftijd kan dit 'soort van' gebruikelijk zijn. Als op je werk niets lukt en jezelf in de financiële problemen zit kun je natuurlijk behoorlijk depressief worden. Op school maak je je hier natuurlijk minder druk om als in het geval je een baan, huis en misschien wel kinderen hebt. Volgens mij gebeurt het daarom vaak dat mensen met een depressie bij de psychiater terecht komen en vervolgens het ADD/ADHD verhaal naar boven komt en dat die ADD/ADHD in eerste instantie de oorzaak kan zijn van die depressie.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:39 schreef stoeltafel het volgende:
Super herkenbaar de verhalen hier.
Deze week me 3e gesprek in 1.5 week, gaat allemaal super snel.
Denk dat ik dan volgende al de diagnose krijg.
Ben van mezelf nogal druk, praat veel en super snel en ben ook nog dyslectisch.
Daarom zou het mooi zijn als ik snel Ritalin kan krijgen voor me school.
Ben bijna klaar met HBO maar kan me heel slecht concentreren.
Hoop dat het met ritalin wat rustiger in me hoofd wordt en ik snel kan afstuderen.
Klinkt dit bekend ?
Kreeg de laatste keer een vragenlijst van de psychiater mee over zelfmoord, snel aggresief, stemmen in me hoofd, enz. Is dit zo gebruikelijk icm ADD/ADHD. Heb hier gelukkig niks van.
Hé, ik heb ook Concerta 54mg, en toch ben ik rustig als ik mijn pilletje heb gehad. Ik praat ook snel en veel, maar dat zal wel door mijzelf komen. Vind het nooit erg om een praatje te maken als ik tijd heb. Op sommige dagen heb ik ook wel eens dat ik mijzelf drukker voel, maar dat komt bij mij meestal omdat ik zenuwachtig voor iets ben.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 10:53 schreef Denkbaar het volgende:
Ik wordt druk van concertaIk slik nu 54mg per dag, zodra ik wakker wordt (dus niet op een vast tijdstip). Ik kan me prima concentreren enzo, ik praat alleen fucking snel en veel... Plus ik maak opeens ontzettend veel hele slechte woordgrappen die ik zelf hilarisch vind, maar verder niemand
(eigenlijk niet heel erg, ze zijn ook hilarisch). Volgens mijn vrienden ben ik niet druk(ker), maar zo voelt het wel, best vreemd... Ben er nog niet uit of ik het vervelend vind of niet..
Daarnaast nu 3 weken gestopt met roken, sinds die maandag 3 weken geleden heb ik geen sigaret meer aangeraakt, best koningsMisschien komt dat drukke daarvandaan, ik heb gewoon meer energie.
Rebounds van ritalin zijn bij mij ook erg, maar ik had ze steeds minder door m'n inname-schema aan te scherpen. Ik werd in het begin ook een stuk minder sociaal, ben de eerste maanden niet uitgeweest en heb m'n vrienden toen amper gezien. Wel het eerste semester van m'n studie gehaald met hoge cijfersquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:39 schreef trustychords het volgende:
[...]
Maargoed, even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier dan. Ik heb op voorschrift van de psycholoog (hij is psychiater van origine) een tijdje Ritalin en even concerta gebruikt. Het is me nooit echt heel goed bevallen. Concentreren gaat prima, alles wat me normaal gesproken moeite kost gaat als het ware vanzelf (kamer opruimen, studieplanning, dingen uberhaupt wat efficient aanpakken, wat structuur in m'n dagelijks leven hebben etc, alles waarvan ik wel weet hoe het moet maar wat me nooit lukt zegmaar ;-)). Alleen ik ondervind ook best wat nadelen. Buiten dat ik wat angstig kan worden als ik het een tijdje gebruikt heb en het uitgewerkt is, en bij Ritalin best last heb van de rebound, merk ik dat ik me best terugtrek als de methylfenidaat werkzaam is. Ik vind het dan erg lastig om wat sociaal te zijn, echt leuke gesprekken voeren lijkt niet te lukken. Ik heb dan ook nooit de stap gezet om echt langdurig gebruik te maken van de medicatie. Maargoed, op dit moment toch even erg veel dingen laten verzanden en even aardig wat dingen die moeten gebeuren wbt studie / administratie en noem maar op. Zodoende dan toch maar weer Ritalin gaan gebruiken en ik loop dus weer tegen bovenstaande aan.
Ik besef me dat het in dit geval sowieso van belang is dat ik buiten een officiele diagnose waar nodig ook begeleiding kan gebruiken, maar eer ik bij PsyQ terecht kan zijn we wel weer een maand of 3 verder.
Maar, hebben meer mensen soortgelijke ervaringen met methylfenidaat? En wordt dat beter bij langdurig gebruik? Of heb je de overstap gemaakt naar andere medicatie? (ik loop overigens niet meer bij de betreffende psycholoog dus het is even wat lastig om het met mem daarover te hebben / medicatie te wijzigen).
Hier ben ik het wel me eens, mijn eerste rebound was een heel angstige, maar die rebounds zijn langzaamaan verdwenen nu, eerste paar amanden was ook ik kluizenaar maar dat had ik ook wel nodig om mn leven op een rij te krijgen. Ook bij mij dus op langere duur weinig nadelige effecten meer.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 10:25 schreef Denkbaar het volgende:
[..]
Rebounds van ritalin zijn bij mij ook erg, maar ik had ze steeds minder door m'n inname-schema aan te scherpen. Ik werd in het begin ook een stuk minder sociaal, ben de eerste maanden niet uitgeweest en heb m'n vrienden toen amper gezien. Wel het eerste semester van m'n studie gehaald met hoge cijfers
Dus ja, ik heb soortgelijke ervaringen met ritalin. De effecten worden sowieso minder bij langdurig gebruik, zowel de positieve als de negatieve. Ik ben zelf overgestapt op concerta omdat het me niet lukte om punctueel te zijn met ritalin, maar ik ben er nog niet uit of het beter is of slechter.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |