Ligt er aan welke studie je doet. 15 uur per week is vrij veel.quote:Op donderdag 30 september 2010 15:21 schreef Printerkabel het volgende:
Wat is er mis om te werken als student? Tijdens mijn studie heb ik ook gewoon elk weekend 15 uur gewerkt. Je hand ophouden is zooooo makkelijk.
Je weet dat je met de huidige studiefinanciering nog niet eens de huur van een gemiddelde kamer kunt betalen, laat staan collegegeld en boeken?quote:Op donderdag 30 september 2010 00:10 schreef Hukkie het volgende:
Vond het idee van een sociaal leenstelsel wel prima eigenlijk. Eerst lekker feesten en beesten en een beetje studeren op andermans kosten.
Als je bij InHolland studeert op school zit kan dat misschien, maar voor de gemiddelde geneeskundestudent is dat écht niet, om het in jouw woorden te zeggen, zoooooo makkelijk.quote:Op donderdag 30 september 2010 15:21 schreef Printerkabel het volgende:
Wat is er mis om te werken als student? Tijdens mijn studie heb ik ook gewoon elk weekend 15 uur gewerkt. Je hand ophouden is zooooo makkelijk.
Niks mis met makkelijk, iik ben blij dat ik geld heb. En je verdient als student echt niks, je kan beter gewoon bijlenen en het later gewoon terugverdienen... hoewel mijn ouders mijn schuld betalen als ik klaar ben met mijn studie:Pquote:Op donderdag 30 september 2010 15:21 schreef Printerkabel het volgende:
Héél consistent beleidquote:Het hoger en wetenschappelijk onderwijs heeft een kwaliteitsimpuls nodig. Het is van groot
belang dat Nederlandse studenten veel beter onderwijs krijgen zodat zij beter zijn voorbereid
op de arbeidsmarkt. Nederland moet excellente docenten en studenten kunnen aantrekken en
Nederlandse toppers kunnen vasthouden.
quote:• Ook aan de student wordt een investering gevraagd in zijn eigen toekomst, in ruil voor
veel beter onderwijs. Daarom wordt voor de masterfase een sociaal leenstelsel
ingevoerd. De opbrengsten hiervan komen geleidelijk vrij en zullen dus ook
geleidelijk in de kwaliteit van het onderwijs worden geïnvesteerd
Dit betekent toch gewoon dat HBO'ers 4 jaar studiefinanciering krijgen? Dan was het bericht van gisteravond onjuist.quote:• De basisbeurs en aanvullende beurs blijven bestaan in de bachelorfase.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Dat zou natuurlijk helemaal krom zijn.quote:Op donderdag 30 september 2010 16:19 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Dit betekent toch gewoon dat HBO'ers 4 jaar studiefinanciering krijgen? Dan was het bericht van gisteravond onjuist.
Dat werd tijd ook. Graag zou ik wel een definitie hebben van het begrip 'langstudeerders'. Zijn dat mensen die nominaal studeren, maar een tweede studie gaan doen. Of zijn het studenten die 2x nominaal over een studie doen? Ik mag hopen dat laatste...quote:• Om het studierendement te verhogen zal van langstudeerders een hoger collegegeld
worden gevraagd.
Dus in plaats van 5 jaar stufi wat je tegenwoordig krijgt bij een 2-jarige master krijg je in de toekomst nog maar 3 jaar stufiquote:Op donderdag 30 september 2010 16:16 schreef Gaspedaal het volgende:
O, nog als aanvulling op de OP: de studiefinanciering wordt niet met één jaar verminderd, maar de studiefinanciering voor de volledige masterfase wordt afgeschaft (zie regeerakkoord p. 32). Dat lijkt een technisch verschil, maar laten nou nét de masters zijn waar de meeste excellente studenten zitten: geneeskunde, technische masters, onderzoeksmasters.
Dan staat er nota bene boven:
[..]
Héél consistent beleid
Op basis van het regeerakkoord lijkt het erop dat iemand die eerst drie jaar een universitaire bachelor doet en daarna een tweejarige (research, of andere) master, nog maar drie jaar studiefinanciering krijgt, terwijl iemand die vier jaar HBO doet, vier jaar studiefinanciering krijgt, inderdaad.quote:Op donderdag 30 september 2010 18:21 schreef Bravebart het volgende:
Dus in plaats van 5 jaar stufi wat je tegenwoordig krijgt bij een 2-jarige master krijg je in de toekomst nog maar 3 jaar stufi
Je krijgt enkel voor je bachelor een basisbeurs. Op het HBO duurt deze 4 jaar, op de Universiteit duurt deze 3 jaar. Wat is hier precies zo krom aan?quote:Op donderdag 30 september 2010 19:04 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Op basis van het regeerakkoord lijkt het erop dat iemand die eerst drie jaar een universitaire bachelor doet en daarna een tweejarige (research, of andere) master, nog maar drie jaar studiefinanciering krijgt, terwijl iemand die vier jaar HBO doet, vier jaar studiefinanciering krijgt, inderdaad.
Betekend ook want ik kan er niks in vinden in het akkoord, dat het voor mbo ook gewoon 4 jaar blijftquote:Op donderdag 30 september 2010 16:19 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Dit betekent toch gewoon dat HBO'ers 4 jaar studiefinanciering krijgen? Dan was het bericht van gisteravond onjuist.
Dat iemand die een langere en zwaardere studie doet, minder studiefinanciering krijgt, natuurlijk. Die ongelijkheid in studiefinanciering verwordt op die manier tot een subsidie op pretstudies.quote:Op donderdag 30 september 2010 19:06 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Je krijgt enkel voor je bachelor een basisbeurs. Op het HBO duurt deze 4 jaar, op de Universiteit duurt deze 3 jaar. Wat is hier precies zo krom aan?
Wajongquote:Op donderdag 30 september 2010 00:12 schreef zquing het volgende:
[..]
Op wat voor uitkering denk je aanspraak te kunnen maken
Vrijkomt.. Of overblijft doordat er geen scholen meer bevolkt worden?quote:Op donderdag 30 september 2010 00:12 schreef Avey het volgende:
Op zich niet zo slecht... maar ik ben benieuwd wat ze gaan doen met het geld dat hierdoor vrijkomt.
quote:Ook aan de student wordt een investering gevraagd in zijn eigen toekomst, in ruil voor
veel beter onderwijs. Daarom wordt voor de masterfase een sociaal leenstelsel
ingevoerd. De opbrengsten hiervan komen geleidelijk vrij en zullen dus ook
geleidelijk in de kwaliteit van het onderwijs worden geïnvesteerd
quote:De basisbeurs en aanvullende beurs blijven bestaan in de bachelorfase.
Dat wisten we al. Over die passages gaat de discussie preciesquote:Op donderdag 30 september 2010 21:23 schreef MilaNL het volgende:
En nu wat er echt in het akkoord staat:
Wat is het probleem met 12k schuld? Als je gewoon in normaal tempo je studie volgt is het straks eitje om dat af te betalen. Zelf nooit gestudeerd maar via me werk heb ik ook wel cursussen gevolgt van 1000 euro per dag, dat bedrag kan je straks gewoon doorberekenen in je loon, daarnaast gelden er nog alle handen fiscale voordelen.quote:Op donderdag 30 september 2010 22:14 schreef Iemand91 het volgende:
Lekker. Ik studeer nu Bouwkunde (2e jaar). Dus ik kan de laatste 2 jaar (master) lekker zelf betalen?
Stel dat de kosten gelijk blijven;
Ik krijg nu 500 euro per maand en draai gelijk (komt evenveel binnen als eruit gaat).
Dus 500 x 24 maanden = ¤12.000 schuld na 2 jaar.
Nou zeggen veel mensen van: 'ach, die studenten feesten toch alleen maar en verdienen later zat'.
Dan denk ik van denk even na, er zijn zat (de meeste) studenten die gewoon keihard studeren om alles t halen en een studie doen die wezenlijk bijdraagt aan de economie maar heus niet zat verdienen.
Bouwkunde van TU staat bijvoorbeeld in de top 10 van laagste lonen op WO niveau.
Gewoon ordinaire bezuinigingen zonder erbij na te denken. 'Oh, we moeten zo en zoveel besparen. Kom laten we het bij het onderwijs weghalen. Volgende!'
Mjoa. In de OP staat iets anders.quote:Op donderdag 30 september 2010 21:50 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dat wisten we al. Over die passages gaat de discussie precies
Ik heb het ongelukkig verwoord, maar ik gaf ook al het voorbeeld van de 6 miljoen euro voor het ontwerp van mapjes.quote:Op donderdag 30 september 2010 07:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Op universiteiten wordt - in vergelijking met bedrijven met winstoogmerk - ontzettend veel geld over de balk gesmeten! Peperdure historische panden in de binnenstad, AIO's die elke maand de wereld over mogen vliegen naar weer een nietszeggende conferentie en onrendabele flutstudies koste wat het kost in stand houden... Er is in de verste verte geen vergelijking te trekken...
Bedrijven die in peperdure panden zitten die ze niet kunnen betalen, hun medewerkers elke maand maar weer de hele wereld overvliegen en bedrijfstakken aanhouden die duidelijk verliesgevend zijn redden het niet. De enige reden waarom universiteiten het wel redden is vanwege de overheidssubsidie.
De verspillingsdrang van de universiteiten, dat is de reden dat studenten de dupe worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |