abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86974037
Naar aanleiding van DIT bericht..
Oftewel, wij "jongeren" werken nu voor het pensioen van onze ouders, en als wij tegen de pensioensleeftijd aankomen is er niks meer voor ons over..

Is het niet een idee om een "eigen" pensioenfonds op te richten voor jongere medewerkers ( zeg tussen 20-35 jaar)
Dat pensioensfonds wordt tenminste niet leeggeroofd over 10 jaar..

Zou zoiets mogen? ( leeftijdsdiscriminatie)
Is het mogelijk ? ( start vermogen)

Welke bezwaren zouden er nog meer bestaan? Incl morele bezwaren?

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
pi_86974162
je vergist je met AOW, pensioen bouw je op voor jezelf.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_86974257
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:39 schreef longinus het volgende:
je vergist je met AOW, pensioen bouw je op voor jezelf.
AOW is gebaseerd op het omslagstelsel, TS kan best wel eens gelijk hebben dat er te weinig premie wordt betaald op het moment dat hij wilt genieten.
pi_86974387
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:41 schreef Wokkel het volgende:

[..]

AOW is gebaseerd op het omslagstelsel, TS kan best wel eens gelijk hebben dat er te weinig premie wordt betaald op het moment dat hij wilt genieten.
Ik zie het hier bij ons bedrijfs-pensioenfonds..
Er komt geld in een grote zak.. daaruit moeten de pensioenen betaald worden.. omdat iedereen langer leeft moet er meer pensieon uitbetaald worden.. de zak wordt dus leger en leger.. tegen de tijd dat TS aan pensioen toe is , zit er niet meer zo veel in de zak.. de premie (pensiensuitkering) zal dus lager zijn voor mij omdat de ouderen de zak al leeg gegeten hebben..

Als we NU met een nieuwe zak beginnen, dan is ie nog vol tegen de tijd dat TS met pensieon gaat.. ergo, pensiensuitkering is hoger..

A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
pi_86974548
het is dus de bedoeling ook dat pensioen aan geld wint door investeringen, zodat je eigen opgebouwde premie voldoende is voor later.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_86974732
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:50 schreef longinus het volgende:
het is dus de bedoeling ook dat pensioen aan geld wint door investeringen, zodat je eigen opgebouwde premie voldoende is voor later.
TUUURlijk is dat ook waar..

maar als 70 % van de uitgaven van een pensieonsfonds naar de huidige ouderen gaat en er dus maar 30% overblijft...
Ik zie het niet gebeuren dat er nog enorme klappers qua investeringen gemaakt gaan worden de komende jaren..

Waar het om draait is: zou het mogelijk zijn om een nieuw pensienfonds te starten ?

( niet hoe de reedsgevestigde pensioenfondsen het doen/zouden moeten doen)

pi_86974779
Ooit gehoord van een spaarpensioen?

Met een spaarpensioen spaar je als het ware je eigen pensioen bij elkaar. Ongeacht wat er met de gezamelijke pensioenen gebeurt, het geld is en blijft van jouw.

Nadeel is alleen dat als de bank valt waar je je spaarpensioen hebt lopen dan ben je je pensioen kwijt.

Kortom een spaarpensioen brengt risico met zich mee maar het is en blijft wel jouw geld.
  woensdag 29 september 2010 @ 12:00:59 #8
214279 Kali-Mist1
Bromvlieg bemiddelaar.
pi_86974941
Ik begon 3 jaar geleden bij een nieuw bedrijf te werken, 3 jaar lang werd ons verteld dat we pensioen zouden krijgen, nu is de kogel door de kerk en gaat het dus niet door, resultaat: gat van 3 jaar.
Heb lang over een pensioen nagedacht maar heb toch toch een andere keuze gemaakt.
Ik heb bij de rabo een doelspaar rekening geopend, vast bedrag er elke maand op laten zetten voor 10 jaar vast.
Persoonlijk vind ik dit beter, wat ik er nu op stort wordt door de rente alleen maar meer.
No, you're not wrong Walter, you're just an asshole.
  woensdag 29 september 2010 @ 12:12:31 #9
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_86975319
* Daniel1976 heeft afstand van pensioen getekend

Ik ga niet sparen als de spaarrekening niet op mijn naam staat en als een stel politici kunnen beslissen of ik mijn spaargeld uiteindelijk wel terug krijg.
  woensdag 29 september 2010 @ 12:41:43 #10
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_86976269
Gewoon zorgen voor genoeg spaargeld is een betere optie.

Pensioen is echt overrated. Ik zorg wel voor mezelf. :)
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_86978533
Pensioengeld moet je gewoon zelf regelen. Gewoon simpel stoppen in eenvoudige producten met laag rendement en beperkt risico. Kan al tegen 0.25% provisie per jaar, in vergelijken met de meer dan 2% provisie die je per jaar betaald aan een pensioenfonds (kan echt veel malen meer zijn).
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_86979501
Bedankt voor iedereen z'n reacties..
En heel fijn al die alternatieven voor pensienen etc..

Maar het gaat mij er om .. zou het mogelijk zijn?
KAN het/ MAG het??

Niet dat ik /je /iemand beter blablabla kan doen..

( met mijn pensioensvoorziening is niets mis..ik heb al genoeg geregeld..)

woensdag 29 september 2010 @ 14:23:54 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86980109
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:09 schreef Barretje80 het volgende:
Bedankt voor iedereen z'n reacties..
En heel fijn al die alternatieven voor pensienen etc..

Maar het gaat mij er om .. zou het mogelijk zijn?
KAN het/ MAG het??

Niet dat ik /je /iemand beter blablabla kan doen..

( met mijn pensioensvoorziening is niets mis..ik heb al genoeg geregeld..)
Ik denk dat je je misschien een beetje verkijkt op wat er komt kijken bij een pensioenfonds.
The love you take is equal to the love you make.
pi_86980726
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik denk dat je je misschien een beetje verkijkt op wat er komt kijken bij een pensioenfonds.
Ik wil geen pensioenfonds beginnen hoor...

*vraagt zich af of ze nou echt poep schrijft dat niemand snapt wat ze bedoelt*

pi_86980827
Je gaat wel lekker snel voorbij aan het collectief... Juist door met zijn allen te sparen is het mogelijk om het te betalen.
pi_86981337
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:41 schreef Tha_Duck het volgende:
Je gaat wel lekker snel voorbij aan het collectief... Juist door met zijn allen te sparen is het mogelijk om het te betalen.
OK.. ik zal opnieuw beginnen..

Wat weerhoud een bank/financiele instelling ervan om NIET voor jongeren alleen een pensioensfonds op te zetten?

Er dan van uit gaande dat er ong 100.000 deelnemers zijn, dat alles volgens " de regels" gebeurt en dat de financiele instelling de professionals heeft om eea te begeleiden..

Je hebt een gegarandeerde inleg voor de komende 30-40 jaar, dus ideaal voor lange termijn investeringen.
Het enige zou zijn dat je iedere zoveel jaar een neiuw fonds moet beginnen ( om niet weer in de oudjes vs de jonkies strijd te komen..)

pi_86981736
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:41 schreef Tha_Duck het volgende:
Da's natuurlijk onzin. De kosten van een pensioenfonds zijn over het algemeen vele malen hoger dan de kosten voor een normale beleggingsfonds. Daarbij verslaan beide de indexen toch niet, dus kun je jezelf beter daar aan vastleggen. Dat kost je waarschijnlijk minder dan 5% van de kosten die je jaarlijkse betaalt voor je pensioen.
pi_86983963
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:06 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Da's natuurlijk onzin. De kosten van een pensioenfonds zijn over het algemeen vele malen hoger dan de kosten voor een normale beleggingsfonds. Daarbij verslaan beide de indexen toch niet, dus kun je jezelf beter daar aan vastleggen. Dat kost je waarschijnlijk minder dan 5% van de kosten die je jaarlijkse betaalt voor je pensioen.
idd, zelf met het Beschikbare premieregeling is het klote. Ze nemen 10% van de inleg en daarna proberen ze nog wat rendement te maken. Op een spaarrekening zetten is nog beter.
  woensdag 29 september 2010 @ 16:12:45 #19
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_86984683
Het lelijke aan persoonlijk een pensioen op te bouwen als jeugdige Nederlander is dat je, naast de door Drive-r genoemde provisies te moeten betalen, vermogensrendementsheffing moet betalen bij bedragen boven de 20k. En meer zul je toch wel nodig hebben.

Er zijn wel wat uitzonderingen zoals durfkapitaal, maar dat zijn niet de investeringen die de meesten maken voor hun pensioen.

De Staat heeft het redelijk onaantrekkelijk gemaakt op als particulier je eigen pensioen te beheren/creëren.
The more debt, the better
pi_86984871
Afhankelijk blijven van de staat he ;)
pi_86985450
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:12 schreef flyguy het volgende:
Het lelijke aan persoonlijk een pensioen op te bouwen als jeugdige Nederlander is dat je, naast de door Drive-r genoemde provisies te moeten betalen, vermogensrendementsheffing moet betalen bij bedragen boven de 20k. En meer zul je toch wel nodig hebben.
Een lijfrenteverzekering en banksparen zij naar mijn weten vrijgesteld van vermogensrendementsheffing, mits je aan kunt tonen dat je een pensioengat hebt.
  woensdag 29 september 2010 @ 20:53:25 #22
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_86996568
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:28 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Een lijfrenteverzekering en banksparen zij naar mijn weten vrijgesteld van vermogensrendementsheffing, mits je aan kunt tonen dat je een pensioengat hebt.
Dan moet je dus eerst al een pensioengat hebben. Daarnaast vind ik persoonlijk die producten niet interessant om een pensioen mee op te bouwen. Een portfolio met (leveraged) ETFs, blue chip aandelen en eventueel wat vastgoed is wat mij betreft een veel betere basis.
  Licht Ontvlambaar woensdag 29 september 2010 @ 20:59:37 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86996910
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:54 schreef Barretje80 het volgende:

[..]

OK.. ik zal opnieuw beginnen..

Wat weerhoud een bank/financiele instelling ervan om NIET voor jongeren alleen een pensioensfonds op te zetten?

Er dan van uit gaande dat er ong 100.000 deelnemers zijn, dat alles volgens " de regels" gebeurt en dat de financiele instelling de professionals heeft om eea te begeleiden..

Je hebt een gegarandeerde inleg voor de komende 30-40 jaar, dus ideaal voor lange termijn investeringen.
Het enige zou zijn dat je iedere zoveel jaar een neiuw fonds moet beginnen ( om niet weer in de oudjes vs de jonkies strijd te komen..)
En waar leg je de ondergrens dan? Want al die jongeren van nu, dat blijven natuurlijk geen jongeren...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_86997504
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:53 schreef flyguy het volgende:

[..]

Dan moet je dus eerst al een pensioengat hebben. Daarnaast vind ik persoonlijk die producten niet interessant om een pensioen mee op te bouwen. Een portfolio met (leveraged) ETFs, blue chip aandelen en eventueel wat vastgoed is wat mij betreft een veel betere basis.
Waarom zou je leverage ETFs nemen? Ik zou die volatiliteit niet kunnen waarderen in mijn portfolio. Daarbij weet je veelal niet eens wie de wederpartij is bij dit soort ETFs, en dat is met leverage mogelijk nogal vervelend (zie wat er gebeurde toen AIG kapot ging).
  woensdag 29 september 2010 @ 21:16:14 #25
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_86997762
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:10 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Waarom zou je leverage ETFs nemen? Ik zou die volatiliteit niet kunnen waarderen in mijn portfolio. Daarbij weet je veelal niet eens wie de wederpartij is bij dit soort ETFs, en dat is met leverage mogelijk nogal vervelend (zie wat er gebeurde toen AIG kapot ging).
Voor het risico/rendementpotentieel. Persoonlijk verwelkom ik die volatiliteit juist. Het bied elke dag weer kansen. Overigens zou ik dan wel voor ETFs zoals SPY gaan omdat die als behoorlijk betrouwbaar te boek staan, maar dat zegt natuurlijk ook weinig.

Edit: SPY is natuurlijk niet leveraged... :@ moet natuurlijk SSO zijn

[ Bericht 4% gewijzigd door flyguy op 29-09-2010 21:26:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')