abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86958125
Op verzoek een apart topic.

Er is veel onbegrip/ongeloof over ervaringen met doorgegroeide MBO-ers binnen het bedrijfsleven.
Zij zouden nooit HBO functies kunnen bekleden, niet meer verder kunnen groeien, etc.
Onzin, mijn ervaring is dat de MBO-er vaak beter af is dan de HBO-er en soms zelf beter dan de WO-er.

De praktijk:

- ze hebben geen studieschuld
- ze hebben kapitaal kunnen opbouwen op jonge leeftijd
- ze hebben gewoon HBO/WO niveau behaald en verdienen inmiddels evenveel of meer dan de HBO-er die net van school komt (en de HBO-er haalt ze niet eens snel in)

Opmerking: de gemiddelde MBO-er zal misschien blijven steken, maar de MBO-er met de juiste instelling , veel werkervaring en juiste skills kan heel ver komen. Ik wil het niet direct een uitzondering noemen, ik ken er veel die echt grote stappen gemaakt hebben.

De stelling is dus dat de MBO-er soms beter af kan zijn dan de HBO-er/WO-er.

Eens of oneens?
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:25:56 #2
165633 eriksd
The grand facade...
pi_86958233
Tuurlijk kan dat soms. Soms kan je ook de lotto winnen.

Hoofdregel: des te beter opgeleid, des te hoger het salaris.

En met beter bedoel ik niet automatisch hoog. Keltische talen of filosofie levert niets op.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_86958314
Ben het er op zich wel mee eens, als je op fok kijkt zie je ook heel veel domme HBO/WO-ers die blijkbaar niets anders kunnen dan goed Nederlands schrijven, en daar scheppen ze dan ook graag over op.
pi_86958356
Dat derde punt is appels met peren vergelijken, maar dat hadden we in dat andere topic al vastgesteld toch?
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:28:48 #5
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_86958372
MBO heeft zeker voordelen, maar het niveau is toch echt een stuk minder en het salaris ook. Maar op jonge leeftijd werken zonder studieschuld heeft inderdaad z'n voordelen, maar ik denk dat elke HBO'er of WO'er (die een fatsoenlijke studie heeft gedaan) op zijn 30e beter af is.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_86958376
Natuurlijk zijn er ook zeer succesvolle MBO-ers, maar als je hoger opgeleid bent is de kans gewoon groter dat je dat later beter af bent ;)
Ik ook, bedankt!
pi_86958471
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:28 schreef Halcon het volgende:
Dat derde punt is appels met peren vergelijken, maar dat hadden we in dat andere topic al vastgesteld toch?
Hoezo appels met peren vergelijken?
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:33:06 #8
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_86958589
Ik heb alleen middelbare school en ik werk op hbo niveau met tenminste bijbehorend salaris.

Ik denk dat je de drive hebt dat het zeer goed mogelijk is. De praktijk ervaringen die je opdoet aan het begin van je carriere zijn evenveel waard als een theoretische opleiding.
pi_86958635
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:30 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Hoezo appels met peren vergelijken?
MBO-er met veel werkervaring en 'n HBO-er die net start is appels met peren vergelijken.
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:35:33 #10
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_86958752
Er zijn gelukkig nog bedrijven waar je je intern kunt opwerken en waar ze liever een gemotiveerde mbo-er aannemen dan een hbo-er die ervan uitgaat dat zn papiertje het wel regelt.
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
pi_86958861
Natuurlijk kan een mbo-er evenveel bereiken als een hbo-er!
Wie heeft daar ooit aan getwijfeld dan?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_86958865
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:33 schreef Halcon het volgende:

[..]

MBO-er met veel werkervaring en 'n HBO-er die net start is appels met peren vergelijken.
Maar ze zitten op dat moment wel op hetzelfde niveau. Alhoewel de MBO-er nog wat voorsprong zal hebben. Ik weet niet of die HBO-er na 10 jaar een functie bekleed die voor die MBO-er niet haalbaar was geweest. DIe MBO-ers waar we het hier over hebben worden namelijk gewoon gezien als HBO-ers.
pi_86958889
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:37 schreef capricia het volgende:
Natuurlijk kan een mbo-er evenveel bereiken als een hbo-er!
Wie heeft daar ooit aan getwijfeld dan?
Heb je even? ;)
pi_86958903
Net of een WO'er een studieschuld zou moeten hebben. Heb ik ook niet, en ik heb geen rijke ouders ofzo. Verder verdien je als beginnende MBO'er meestal niet veel. Dus dat opgebouwde kapitaal in die paar jaar extra zal ook wel meevallen.
  † In Memoriam † dinsdag 28 september 2010 @ 21:39:44 #15
230491 Zith
pls tip
pi_86958994
Wat je bedoelt te zeggen is dat soms een MBOer het beter doet dan de gemiddelde WOer? Klopt, maar het vaakst niet.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_86959068
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:39 schreef Zith het volgende:
Wat je bedoelt te zeggen is dat soms een MBOer het beter doet dan de gemiddelde WOer? Klopt, maar het vaakst niet.
Nee, wel dat ie er soms beter bij zit. Lees: meer kapitaal
pi_86959229
Ligt ook sterk aan de persoon erachter natuurlijk. Maar als ik de meeste HBO'ers mag waarderen die het bedrijfsleven inrollen, dan hebben ze geen kennis, geen doorzettingsvermogen, geen ervaring en denken direct overal het onderste uit de kan te moeten halen. Als ik werkgever zou zijn zou ik liever mbo'ers in dienst nemen dan hbo'ers :)
pi_86959237
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:24 schreef Monco10 het volgende:

Opmerking: de gemiddelde MBO-er zal misschien blijven steken, maar de MBO-er met de juiste instelling , veel werkervaring en juiste skills kan heel ver komen. Ik wil het niet direct een uitzondering noemen, ik ken er veel die echt grote stappen gemaakt hebben.

Ligt misschien een klein beetje aan je eigen werksituatie, hoeveel je er tegenkomt bedoel ik. Weet niet vanaf hoeveel procent iets een uitzondering is, maar het grootste deel zal in een functie blijven waarvoor in principe een mbo-er met werkervaring zal worden gezocht.

Mensen die willen blijven leren en die de capaciteiten in zich hebben zullen altijd wel omhoog drijven, dat kan je ook al zien aan de generatie die de lts nog meegemaakt hebben (meeste voorbeelden die ik ken zijn mensen met technische beroepen) die groeien ook gewoon door naar leidinggevende functies binnen de technische afdeling waarvoor nu hts-ers met relevante werkervaring worden gezocht. Aan de andere kant, dat kost ze een hoop jaren, en verder doorgroeien zit er niet in. Als je plezier hebt in je werk is dat geen enkel probleem, maar ik dat op dat punt de hbo/wo-er wel in het voordeel blijft.

Zelf mbo gedaan en nu hbo.. kost helemaal veel jaren (al heb ik tussendoor jaar gewerkt) maar ik zie het al met al wel als een toevoeging, nuttiger dan een havo of vwo voor opleiding zoals de meeste van mijn mede scholieren. Ondertussen weet ik nog steeds niet wat ik nou precies wil dus niet zo'n haast.
pi_86959242
Denk ook dat het natuurlijk heel erg afhangt van de richting die je kiest.
In de ICT kan je als MBO-er wel degelijk erg ver komen, maar als Arts bijv. (gelukkig?) niet.
pi_86959265
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:41 schreef Monco10 het volgende:

[..]

En dat is een graadmeter voor succes ?
Een WO'er kan het belangrijker vinden om een intellectueel bestaan na te streven in plaats van het bedrijfsleven in te gaan.
pi_86959366
Goed topic. Ik ben zelf ook vanuit het mbo naar hbo door gestroomd. En heb nu een prachtige baan!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_86959368
quote:

[..]

In geval van een vierjarige MBO opleiding heeft hij twee jaar meer kapitaal kunnen opbouwen. En dan ook nog eens voor gemiddeld minder dan het startersloon van een hogeropgeleide.

Individuele uitzonderingen zijn er altijd, maar daar zou ik niet op inzetten. Als je het kan moet je altijd een goede opleiding proberen af te ronden.
  † In Memoriam † dinsdag 28 september 2010 @ 21:46:45 #23
230491 Zith
pls tip
pi_86959415
quote:

[..]

En wat doet de MBOer dan met z´n kapitaal die hij in de 2 jaar (waar de HBOer op school zat) heeft verdiend vervolgens om in de rest van z'n leven nog steeds voor te lopen op de HBOer die ondertussen meer gaat verdienen -gemiddeld- ?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_86959470
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:44 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Voor mij wel en ik denk velen met mij.
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:48:58 #25
318052 ChickenTonight
are you experienced?
pi_86959550
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:44 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Een WO'er kan het belangrijker vinden om een intellectueel bestaan na te streven in plaats van het bedrijfsleven in te gaan.
Dat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')