abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:26:09 #1
256169 scarback
De man met één sok
pi_86955118
Een tijde terug heb ik een tafel bij de gamma gehaald, massief eiken voor 150 euro (stiekem weet je al dat het te mooi om waar te zijn is). De tafel is helaas een 'beetje' krom. In het midden is de tafel ongeveer een centimeter lager dan aan de randen

Nou kan ik hem wel rechtbuigen door er latten onder te schroeven, hoeveel latten (en/of hoekstalen) kan ik wel uitvinden. De vraag is: als ik die erop probeer te schroeven moet ik dus het hout rechtbuigen door het met schroeven naar die lat toe te 'trekken'. De vraag is: trekken die schroeven dat, of meer algemeen: zijn er schroeven die dat trekken. Vooral tijdens het aandraaien lijkt het me wat tricky

Het is een blad van 35 mm eikenhout, dus het kost aardig wat kracht om de boel weer recht te trekken
Eerst kijken, dan zeiken
pi_86955429
Kan je niet teruggaan naar de winkel en een rechte halen ?
Post enkel bagger van kwaliteit
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:34:57 #3
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_86955549
haal het blad los, en ga naar een houtbewerkingsbedrijf en haal het blad een paar keer door de vlakte & verdikte bank :)
pi_86955642
Eikenhout is hardhout. Denk niet dat je dat blad zomaar even recht trekt.

Je kan evt. een houtbewerkingbedrijf contacteren en vragen of het ding even door de vandiktebank mag, dan schaaf je 'm recht.

edit: wat Gateway zei dus.
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:52:22 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_86956361
Dikke kans dat ze de planken niet met de nerf om en om hebben gelegd.
Kortom, die tafel trekt vanzelf weer krom als je em recht trekt.
Kan weinig op tegen de krachten van werkend hout.
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:26:30 #6
256169 scarback
De man met één sok
pi_86958256
Bedankt voor de reacties. Dat het veel kracht kost had ik idd ook wel verwacht, maar op zich is het terug te buigen (ik heb t nagerekend). Teruggaan is helaas geen optie (is al lang geleden, en hij is inmiddels gelakt). En het blad kan ook niet heel makkelijk los (er zitten aan de randen wel van die latten). De vandikte bank zou idd kunnen, maar omdat het een verlijmd blad is (en idd waarschijnlijk niet tegen elkaar in) ga je dat ook wel erg zien. De vraag of jullie denken dat de schroeven het houden blijft staan...anyone?
Eerst kijken, dan zeiken
pi_86958466
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:52 schreef bleiblei het volgende:
Dikke kans dat ze de planken niet met de nerf om en om hebben gelegd.
Kortom, die tafel trekt vanzelf weer krom als je em recht trekt.
Kan weinig op tegen de krachten van werkend hout.
Vraag van een niet-houtkenner, maar hoe zie ik dat?
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:33:17 #8
256169 scarback
De man met één sok
pi_86958594
Je kijkt naar de lijntjes in het hout. Als de verschillende verlijmde lagen lijntjes dezelfde kant op gaan ben je screwed, als ze haaks op elkaar staan zijn ze om en om gelegd. Dit gaat dus zowieso niet op voor een massieve plank
Eerst kijken, dan zeiken
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:38:05 #9
36431 bleiblei
pi_86958905
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:30 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Vraag van een niet-houtkenner, maar hoe zie ik dat?
Een boom is rond he :) .
Het is het goedkoopst om een boom gewoon door een zaag heen te halen en zo "plakken" boom te hebben waar je planken van maakt. Dat is dan ook wat ze vaak doen.
Als je tegen de kopse kant van de planken kijkt, ziet dat er vaak zo uit:

Als hout werkt, werkt het met de kromming mee.
Op het plaatje zie je de kromming in de jaarringen. Als je wil voorkomen dat een tafelblad hol of bol trekt, moet je de kromming om en om plaatsen, dus kromming naar boven - kromming naar beneden - kromming naar boven etc. Hierdoor werken de planken tegen elkaar in en gaat het tafelblad minimaal golven. Maar dat golven zie je in het algemeen bijna niet. :)
  dinsdag 28 september 2010 @ 21:40:45 #10
36431 bleiblei
pi_86959042
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 21:33 schreef scarback het volgende:
Je kijkt naar de lijntjes in het hout. Als de verschillende verlijmde lagen lijntjes dezelfde kant op gaan ben je screwed, als ze haaks op elkaar staan zijn ze om en om gelegd. Dit gaat dus zowieso niet op voor een massieve plank
Bijna :P .
Bij multiplex zal je niet vaak tegen zulke fouten aanlopen, ik typte nerf maar bedoelde jaarringen.
Als je trouwens ooit multiplex oid. tegen bent gekomen waar ze de lagen niet haaks op elkaar hadden gelijmd heb je wel echt pech gehad. Dat moet wel een fabricage fout zijn geweest.
bij die goedkopere tafels (overigens ook bij duurdere, onze massief eiken tafel van 1100 euro had hetzelfde euvel en de meubelzaak beweerde dat ik uit mijn nek lulde :') ) pleuren ze gewoon de massieve planken tegen elkaar zonder te kijken naar de kromming van de jaarringen :P . En dan trekt je blad krom :) .
  dinsdag 28 september 2010 @ 22:12:24 #11
256169 scarback
De man met één sok
pi_86960782
@bleiblei, ik ben t met je eens, maar wat ik bedoelde is dat je massief hout (dus niet verlijmd massief hout) niet kruislinks kunt verlijmen...het is namelijk niet verlijmd...
Eerst kijken, dan zeiken
  woensdag 29 september 2010 @ 01:22:02 #12
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86967794
De optie om het doro ene vandikte bank te halen kun je naar mijn idee wel schrappen. Zo breed zijn die krengen namelijk niet. Je tafelblad zal breder zijn dan 60 cm en veel breder tref je die dingen niet aan.
De reden daarvoor is ook niet zo moeilijk. Vandikte bank gebruik je VOOR je de planken gaat verlijmen. Planken van 60 cm breed kom je niet tegen. iig niet vandaag de dag meer. Hoe breder ook de plank hoe meer het gaat werken.

Persoonlijk denk ik dat het wel kan in theorie, maar dat het je niet gaat lukken in de praktijk.

Als je gewoon brute kracht gaat gebruiken moet je een HOOP kracht hebben. De kans dat je blad dan gaat scheuren is vrij groot.

Rechttrekken met schroeven zie ik niet gebeuren. Daarvoor komen er teveel krachten vrij. Je blad is 35mm dik en die schroef gaat er dus niet ver genoeg in. Ik doe ff de aanname dat je geen schroeven door en door wilt. Daarbij, ALS ze het al houden, waar wil je die schroeven dan houvast in geven? Ze moet iets hebben om zich vast te zetten tegen het wegdraaiende blad. Dan zal je moeten gaan denken aan een stalen frame ofzo ?

Andere optie die zou kunnen, maar erg veel werk vraagt, is stomen. Ontlak het blad en verhit het blad met stoom. Zet er dan heeeeeel langzaam voldoende kracht op. Door de hitte en het vocht zal het blad met wat minder kracht rechtgedrukt kunnen worden. Je moet dit ecchter nog steeds heeeel langzaam doen en lang volhouden. Eenmaal in de juiste vorm het langzaam laten afkoelen en maatregelen treffen dat het niet opnieuw krom kan gaan trekken.

Ik denk....

Nieuw blad kopen/maken...Das veeeel goedkoper en daarbij, maatregelen tegen kromtrekken moet je bij de fabricage al nemen. Als hout wil gaan krommen, gaat het ook krommen. Dat vind ik het mooie van hout. Je kunt zoveel willen, maar als het hout iets anders wil, gaat het die weg of je moet van goede huize komen :Y

[ Bericht 8% gewijzigd door klusfoobje op 29-09-2010 01:27:42 ]
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_86968142
TS zou als hij echt per se dat ding recht wil krijgen nog naar een meubelmakerij kunnen gaan en daar het blad vlak laten schuren. Diezelfde schuurmachines worden ook gebruikt om net verlijmde tafelbladen vlak te maken (en inderdaad geen vandiktebank, dat was fout).
Zo'n soort schuurmachine:
  woensdag 29 september 2010 @ 02:08:50 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86968225
das een beste schuurmachine zeg :P die wil ik ook :Y

maar uhm euh, als je het blad dus dunner maakt om de kromming eruit te halen, is de kans dat het dan opnieuw gaat krommen niet alleen maar groter geworden ??
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_86968953
Als het blad in het midden lager is, dan wordt hij alleen aan de randen dunner.

Ik vraag me af of een nieuw blad niet goedkoper en gemakkelijker is, desnoods een gebruikt blad van een oude tafel van marktplaats of de kringloopwinkel. Dan weet je dat het niet meer kromtrekt.

Heb je trouwens de onderkant wel meegelakt? Dat zou ook een oorzaak van kromtrekken kunnen zijn.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_86968954
je kunt het blad toch wel opspannen en dan hoekijzer eronder schroeven met 4x30 schroeven
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 29 september 2010 @ 08:04:54 #17
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86969275
quote:
Op woensdag 29 september 2010 06:53 schreef JurriaanK het volgende:
Als het blad in het midden lager is, dan wordt hij alleen aan de randen dunner.

Ik vraag me af of een nieuw blad niet goedkoper en gemakkelijker is, desnoods een gebruikt blad van een oude tafel van marktplaats of de kringloopwinkel. Dan weet je dat het niet meer kromtrekt.

Heb je trouwens de onderkant wel meegelakt? Dat zou ook een oorzaak van kromtrekken kunnen zijn.
Mwah, ik heb hier een 4 cm massief eiken blad in de schellak staan bovenop en onderop is het katskaal. Trekt geen mm. krom.
  woensdag 29 september 2010 @ 09:13:19 #18
36431 bleiblei
pi_86970257
quote:
Op woensdag 29 september 2010 08:04 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Mwah, ik heb hier een 4 cm massief eiken blad in de schellak staan bovenop en onderop is het katskaal. Trekt geen mm. krom.
Dat zegt niet zo veel :) . Als er voor dat blad goed gewaterd of gedroogd hout is gebruikt werkt het vrijwel niet meer. Als je een goedkoop blad hebt wat nog niet helemaal uitgewerkt is en je lakt het hout aan één kant, moet al het vocht aan de andere kant eruit waardoor het hout niet evenredig droogt en nog krommer trekt.
  woensdag 29 september 2010 @ 09:14:48 #19
36431 bleiblei
pi_86970293
Hout heeft nog een flinke handleiding Als je er het beste uit wil halen ;) .
  woensdag 29 september 2010 @ 10:11:38 #20
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86971651
quote:
Op woensdag 29 september 2010 09:14 schreef bleiblei het volgende:
Hout heeft nog een flinke handleiding Als je er het beste uit wil halen ;) .
Das eigenlijk wel d ebeste omschrijving die ik gehoord heb :Y
  woensdag 29 september 2010 @ 11:18:23 #21
36431 bleiblei
pi_86973470
Oh, nog aanvullend, bij onze kromme tafel hebben ze uiteindelijk (ik heb dat ding teruggestuurd naar de fabriek) volgens mij het ding weer recht geperst :') en hebben ze aan de onderkant stalen U profielen van 3mm dik staal verlijmd en vastgeschroeft met 5mm dikke schroeven om het op zijn plek te houden.
Mijn verwachting is dat het eikenhout uiteindelijk wel wint van de U profielen.
pi_86973883
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:18 schreef bleiblei het volgende:
Oh, nog aanvullend, bij onze kromme tafel hebben ze uiteindelijk (ik heb dat ding teruggestuurd naar de fabriek) volgens mij het ding weer recht geperst :') en hebben ze aan de onderkant stalen U profielen van 3mm dik staal verlijmd en vastgeschroeft met 5mm dikke schroeven om het op zijn plek te houden.
Mijn verwachting is dat het eikenhout uiteindelijk wel wint van de U profielen.
Waarschijnlijk wint het eikenhout van de schroeven ;)
pi_87151097
Je kan ook nog een zogenaamde router sled of bovenfrees slee maken zo als in dit filmpje tezien is

http://www.dans-hobbies.com/tag/router-sled/

[ Bericht 10% gewijzigd door bartos op 03-10-2010 22:32:14 ]
pi_87155549
Kijken of er een nieuwe tafel is voor 150 E en de uurtjes die je anders in dit project zou steken overwerken en laten uitbetalen. Als iemand die niets van hout weet maar wel het idee heeft dat alle genoemde ideeen veel tijd en misschien zelfs geld kosten lijkt dat met het beste idee.
I'm right and you know it
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')