De optie om het doro ene vandikte bank te halen kun je naar mijn idee wel schrappen. Zo breed zijn die krengen namelijk niet. Je tafelblad zal breder zijn dan 60 cm en veel breder tref je die dingen niet aan.
De reden daarvoor is ook niet zo moeilijk. Vandikte bank gebruik je VOOR je de planken gaat verlijmen. Planken van 60 cm breed kom je niet tegen. iig niet vandaag de dag meer. Hoe breder ook de plank hoe meer het gaat werken.
Persoonlijk denk ik dat het wel kan in theorie, maar dat het je niet gaat lukken in de praktijk.
Als je gewoon brute kracht gaat gebruiken moet je een HOOP kracht hebben. De kans dat je blad dan gaat scheuren is vrij groot.
Rechttrekken met schroeven zie ik niet gebeuren. Daarvoor komen er teveel krachten vrij. Je blad is 35mm dik en die schroef gaat er dus niet ver genoeg in. Ik doe ff de aanname dat je geen schroeven door en door wilt. Daarbij, ALS ze het al houden, waar wil je die schroeven dan houvast in geven? Ze moet iets hebben om zich vast te zetten tegen het wegdraaiende blad. Dan zal je moeten gaan denken aan een stalen frame ofzo ?
Andere optie die zou kunnen, maar erg veel werk vraagt, is stomen. Ontlak het blad en verhit het blad met stoom. Zet er dan heeeeeel langzaam voldoende kracht op. Door de hitte en het vocht zal het blad met wat minder kracht rechtgedrukt kunnen worden. Je moet dit ecchter nog steeds heeeel langzaam doen en lang volhouden. Eenmaal in de juiste vorm het langzaam laten afkoelen en maatregelen treffen dat het niet opnieuw krom kan gaan trekken.
Ik denk....
Nieuw blad kopen/maken...Das veeeel goedkoper en daarbij, maatregelen tegen kromtrekken moet je bij de fabricage al nemen. Als hout wil gaan krommen, gaat het ook krommen. Dat vind ik het mooie van hout. Je kunt zoveel willen, maar als het hout iets anders wil, gaat het die weg of je moet van goede huize komen
[ Bericht 8% gewijzigd door klusfoobje op 29-09-2010 01:27:42 ]
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...