dat ehrinnert me eraan:quote:Op woensdag 6 oktober 2010 18:25 schreef intoxicated het volgende:
Heerlijk, een onbedoelde douche in een vloeistof met een Hb van 7, verder bestaande uit plasma
Wat is dit?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:58 schreef Merel1808 het volgende:
Een 48-jarige vrouw met dyspneu
A/ Sinds enkele weken progressief dyspnoeisch, met name bij inspanning. Droge hoest. Afgelopen maanden afgevallen, ongeveer 10 kg.
LO/ Matig ziek. Niet dyspnoeisch in rust, wel opvallend snel bij wandelen. Wit beslag op gehemelte. T 38,0. RR 120/75, Longen: diffuse fijne crepitaties over alle longvelden. Verder geen bijzonderheden (gb).
Lab: [/b[b]]ABGA: pH 7.38 pCO2 3.0 pO2 9.2 BE -1, HCO3- 23.2 Saturatie 92%. CRP 210 mg/L, Hb 6.8 mmol/l, leukocyten 8.3 met 80% neutrofielen .
In Groningen is alles meerkeuze, van begin tot het eind.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Tja, ik ben dergelijk aantallen studenten dan ook niet gewend. Soms zijn meerkeuze vragen inderdaad goed te verdedigen, maar het zou niet de geijkte methode van toetsing moeten zijn. In hoeverre hebben jullie later in de opleiding wel meer 'open vragen'?
een arterieel bloedgasjequote:
Haha dat snap ikquote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:59 schreef Zuigstengel het volgende:
[..]
een arterieel bloedgasje(ABGA art bloed gas analyse)
Ook dit bedoelde ik nietquote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:27 schreef Zuigstengel het volgende:
Oh, ik lees hem nu pas goed (ging vooral op foto af), dus lichte hypoxemie en hypocapnie zonder verdere afwijkingen..... ehm dat kan een diffussiestoornis zijn (ldoor bv fibrosering..... zoals bij tbc) zijn.... Ook compensatoire hyperventilatie van de nog gezonde longdelen kan dit veroorzaken.
Nee, het klopt wel, maar er zijn twee schalen: kPa enn mmHgquote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:31 schreef starla het volgende:
Die gasdrukken wijken een factor 10 af.
Tja, ik ben ook de kPa gewend en pas toen je zei dat ze een factor 10 verschilden, begon me iets te dagen...... ohw ja, mmHg...quote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:52 schreef intoxicated het volgende:
Ik zag het probleem idd ook niet echt
Je hoeft me niets uit te leggenquote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:48 schreef Zuigstengel het volgende:
[..]
Nee, het klopt wel, maar er zijn twee schalen: kPa enn mmHg
een normale pCo2 is rond de 5 kPa en/of rond de 40 mmHg
Voor de pO2 is dat 10-12 kPa en/of 75-100 mmHg
Per ziekenhuis verschilt dat nog wel eens welke ze gebruiken.
Lijkt me dat dat je probleem is?
OK, ik ben officieel domquote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:55 schreef DDM het volgende:
[..]
Je hoeft me niets uit te leggen![]()
Maar blijkbaar ziet niemand hetIk wacht af....
Dat ze doen alsof ze iets weten en alles moet navragen aan een echte arts.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:05 schreef Cottontail het volgende:
Maandag eerste dag ooit als co-assistent, op chirurgie, aah![]()
Nog tips anyone? Wat vinden jullie irritant aan beginnende (mede)co's?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |