Bronquote:AMSTERDAM – De drie topmensen van gegevensverwerker van de ov-chipkaart Trans Link Systems (TLS) kregen in 2008 een beloning van gezamelijk 672.000 euro. Dat is afkomstig uit publiek geld dat begin deze eeuw werd vrijgemaakt om onder meer de kwaliteit van stations te verbeteren.
Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl. De SP eist dinsdagmiddag tijdens een debat in de Tweede Kamer dat TLS onder toezicht van verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) komt te staan.
Eurlings maakte vorige week in antwoord op kamervragen bekend dat de oprichting van gegevensverwerker TLS, een BV, voor een groot deel is betaald met 85 miljoen euro aan FENS-gelden. Dit fonds van 1,3 miljard is begin deze eeuw in het leven geroepen om de kwaliteit op en rond treinstations te verbeteren.
Volgens spoorwegbeheerder Prorail, die het FENS-geld beheert, is het geld gestoken in apparatuur en software en moet het worden gezien als een donatie. “Deze investering is dus een belangrijk onderdeel geweest van de ontwikkeling van de ov-chipkaart waar destijds een deel van het FENS-geld voor beschikbaar is gesteld”, aldus een voorlichter.
Verlieslijdend
TLS is een BV met diverse vervoersbedrijven als aandeelhouders. Uit onder meer cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) blijkt dat het bedrijf zwaar verlieslijdend is.
In 2006 bedroeg het verlies negen miljoen euro. Dat liep op van 22 miljoen (2007) naar 23 miljoen in 2008. Over het afgelopen jaar 2009 verloor de onderneming bijna twintig miljoen euro. Het bedrijf verwacht uiteindelijk winstgevend te worden, maar in 2010 nog rode cijfers te schrijven.
In een reactie op de hoge topsalarissen zegt TLS een marktconforme beloning uit te keren. “Waarbij in de bedragen ook variabele beloning en pensioenregeling is meegerekend.” Het bedrijf weigert in te gaan op de vraag waarom het zich niet houdt aan de Balkenendenorm.
Toezicht
SP-kamerlid Farshad Bashir vraagt dinsdag om permanent toezicht op TLS. "We hebben het over meer dan honderd miljoen euro aan publiek geld dat verdwijnt in de bodemloze put van een verliesgevend BV-tje en in de handen van notoire zakkenvullers”, zegt hij tegen NU.nl
Hij benadrukt dat er eerder ook al discussie was over de beloning van de nieuwe directeur Gert Jan Kroon, die eerder bij het vervoersbedrijf GVB in Amsterdam 339.000 euro verdiende.
Nu duidelijk is dat het bedrijf uit publieke middelen wordt gefinancierd, wil Bashir de garantie van minister Eurlings dat TLS volledig openheid van zaken geeft en dat de topmensen en eventuele collega's bij TLS “niet opnieuw van publiek geld fors boven de Balkenendenorm verdienen.”
De Overheid is de ergste wanbetaler.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:18 schreef Loveless85 het volgende:
3 top man, 672.000 euro
Das 230k de man. En het is gewoon een commercieel bedrijf, wat een deal heeft gemaakt onder andere met de overheid.
Helemaal niks mee lijkt me. Sowieso is het aanname dat de bonus geheel komt door en/of van het geld wat de overheid in dit bedrijf heeft gestoken.
En serieus, de overheid is een van de beste klanten die je kan hebben. Dokken doen ze toch wel, en het is vaak eeuwig rapportjes en evaluaties schrijven voordat ze eens echt iets beslissen.
Als bedrijf is het altijd leuk om contracten met de overheid te hebben hoor, of als detacheerder daar wat lui binnen te hebben. Vaak maakt het niet uit wat het kost, en wat ik al zei; je kan vaak eeuwigdurend aanbevelingen, rapportjes en evaluaties schrijven, en het gros beland toch ergens op een stapel.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:20 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
De Overheid is de ergste wanbetaler.
Dit dus.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:18 schreef Loveless85 het volgende:
3 top man, 672.000 euro
Das 230k de man. En het is gewoon een commercieel bedrijf, wat een deal heeft gemaakt onder andere met de overheid.
quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:18 schreef Loveless85 het volgende:
3 top man, 672.000 euro
Das 230k de man. En het is gewoon een commercieel bedrijf, wat een deal heeft gemaakt onder andere met de overheid.
Commercieel bedrijf, my ass. Gewoon een met belastinggeld opgericht bedrijf voor het old boys network om nog meer publiek geld te verspillenquote:TLS is een BV met diverse vervoersbedrijven als aandeelhouders. Uit onder meer cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) blijkt dat het bedrijf zwaar verlieslijdend is.
In 2006 bedroeg het verlies negen miljoen euro. Dat liep op van 22 miljoen (2007) naar 23 miljoen in 2008. Over het afgelopen jaar 2009 verloor de onderneming bijna twintig miljoen euro. Het bedrijf verwacht uiteindelijk winstgevend te worden, maar in 2010 nog rode cijfers te schrijven.
Want alle vervoersbedrijven zijn idd 100% in handen van de overheid. Spelers als Arriva en Veolia zijn helemaal niet grotendeels buitenlands en de NS is nooit geprivatiseerdquote:Op dinsdag 28 september 2010 19:29 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
[..]
Commercieel bedrijf, my ass. Gewoon een met belastinggeld opgericht bedrijf voor het old boys network om nog meer publiek geld te verspillen
Omdat de voorkant niet weet wat de achterkant doet. Bureaucratisch log monster is hetquote:Op dinsdag 28 september 2010 18:35 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Als bedrijf is het altijd leuk om contracten met de overheid te hebben hoor, of als detacheerder daar wat lui binnen te hebben. Vaak maakt het niet uit wat het kost, en wat ik al zei; je kan vaak eeuwigdurend aanbevelingen, rapportjes en evaluaties schrijven, en het gros beland toch ergens op een stapel.
Ze betalen misschien niet snel nee, maar als ze het eenmaal doen blijft de kraan vaak wel lopen
leuk dat Arriva en Veolia helemaal niet meedoen met TransLink een joint venture van NS, RET, GVB, HTM en Connexxion (die laatste zijn er uitgestapt)quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:38 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Want alle vervoersbedrijven zijn idd 100% in handen van de overheid. Spelers als Arriva en Veolia zijn helemaal niet grotendeels buitenlands en de NS is nooit geprivatiseerd
In feite zijn alle bedrijven 100% in handen van de overheid.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:38 schreef Loveless85 het volgende:
Want alle vervoersbedrijven zijn idd 100% in handen van de overheid. Spelers als Arriva en Veolia zijn helemaal niet grotendeels buitenlands en de NS is nooit geprivatiseerd
tegenwoordig krijg je een bonus als je er een rotzooi van maakt.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:13 schreef One_of_the_few het volgende:
Waarom een bonus als je als bedrijf een gedrocht van een product aflevert?
Bij goede prestaties vind ik een bonus prima, dit is gewoon graaien.
Ga jij eens terug naar school zegquote:Op dinsdag 28 september 2010 18:18 schreef Loveless85 het volgende:
3 top man, 672.000 euro
Das 230k de man. En het is gewoon een commercieel bedrijf, wat een deal heeft gemaakt onder andere met de overheid.
Helemaal niks mee lijkt me. Sowieso is het aanname dat de bonus geheel komt door en/of van het geld wat de overheid in dit bedrijf heeft gestoken.
En serieus, de overheid is een van de beste klanten die je kan hebben. Dokken doen ze toch wel, en het is vaak eeuwig rapportjes en evaluaties schrijven voordat ze eens echt iets beslissen.
Inderdaad. Dat laatste blijkt ook wel aan de populariteit onder reizigers zonder OV-jaarkaart. Maar 5% van die groep reist met een OV-chipkaart.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:31 schreef NotYou het volgende:
Schandalig, te meer omdat de ov chipkaart een bijzonder slecht uitgedacht (en uitgevoerd) systeem is dat gigantisch faalt. Geloof niet dat er buiten de initiatiefnemers zelf ook maar iemand op zit/zat te wachten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |