quote:Kaarsjes zijn gevaarlijk... Knutsel een LEDboard in elkaar als je mooi licht wilt laten schijnen in je ogen... =P 8000KOp donderdag 28 oktober 2010 22:50 schreef FlyingAngel het volgende:
[..]
Dat is helemaal prima als je niet vóór zeven uur je bed uit hoeft.
Ik slaapwandel naar de badkamer, zet de douche aan (lang leve de thermostaatkraan) en eenmaal onder de douche kom ik bij. Tegen de tijd dat ik eronder vandaan kom ben ik wakker genoeg om me in de juiste volgorde aan te kleden.
Voor de rest; veel kaarsjes, toastjes, dikke boeken, verwarming aan en bedenken dat over een week of 2 sinterklaas weer binnen komt vallen, over 5 weken is het dan pakjesavond, nog 3 weken later is het kerst en na de kerst worden de dagen alweer langer. Dus over een maand of 2 is de ergste ellende weer voorbij.
quote:Een placebo effect bij winterdepressies, ik ga ook vitamine D halen. Kan mij het schelen hoe het werkt, als ik me er beter door voel vind ik het bestOp woensdag 27 oktober 2010 22:35 schreef Underverse het volgende:
[..]
Ah... Het bekende placebo-effect... Je klinkt wel lekker bijdehand.. Je zou beter moeten weten en het antwoord in de lichtreceptoren in je ogen moeten kunnen vinden, beter gezegd: Moeten kennen...
quote:Ik ook, ik ben gek op sinterklaas en kerst. Winter is altijd mijn favoriete seizoen geweest. Ik kan er alleen nooit echt van genieten. Klinkt krom, ik weet het.Op vrijdag 29 oktober 2010 22:34 schreef Alouette het volgende:
Ik vind de winter juist helemaal geweldig.Je moet ergens naar toe leven, Sinterklaas komt bijvoorbeeld alweer bijna en dan is het alweer zo 5 december etc.
quote:Ik vind het ook heerlijk hoor... Alleen mijn lichaam niet zo schijnbaarOp vrijdag 29 oktober 2010 22:34 schreef Alouette het volgende:
Ik vind de winter juist helemaal geweldig.Je moet ergens naar toe leven, Sinterklaas komt bijvoorbeeld alweer bijna en dan is het alweer zo 5 december etc.
Maar ik hoor ook vaker dat eventjes onder de zonnebank wil helpen.
Wel als ik mezelf op tijd wakker weet te krijgen, maar na 11 's morgens nog te gaan kuren heeft geen nut.quote:Kun je er niet een nieuw kuurtje tegen aan gooien?
Jouw melatonine spiegel werkt zo te lezen prima :-) , thats waar het hem bij mij om draait... die van mij is veel te hoog ( betekend dat mijn lichaam in de war raakt met deze korte donkere dagen en wil slapen op de verkeerde momenten ) .quote:Ik ervaar deze periode juist helemaal niet als een depressieve tijd. Ik sport gewoon door en ga nog steeds op de fiets naar mijn werk en energie heb ik voldoende, ook al is het donker als ik naar mijn werk ga en alweer donker als ik naar huis ga.
Ik heb altijd zin in sinterklaas, dan in kerst, dan in oud en nieuw en dan worden de dagen al weer langer. Maarja misschien komt het omdat ik niet altijd buitenmens ben en ook in de zomer prima een dag binnen kan doorbrengen.
Is het gelukt om op tijd op te staan?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:25 schreef honne het volgende:
[..]
Wel als ik mezelf op tijd wakker weet te krijgen, maar na 11 's morgens nog te gaan kuren heeft geen nut.
Moet het echt gaan doen 's morgens vroeg wanneer het nog donker is zodat mijn lichaam gaat wennen aan hey het is nu licht dus de dag gaat beginnen... als je begrijpt wat ik bedoel?
Morgen de wekker om half 8 knoerthard af laten gaan en mezelf er dus uit skuppen en weer beginnen.
Moet toch om 9 uur ergens zijn dus extra stimulans om mezelf er uit te moeten skuppen.
Mijn wat werkt prima?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:32 schreef honne het volgende:
[..]
Jouw melatonine spiegel werkt zo te lezen prima :-) , thats waar het hem bij mij om draait... die van mij is veel te hoog ( betekend dat mijn lichaam in de war raakt met deze korte donkere dagen en wil slapen op de verkeerde momenten ) .
Gozijdank bruist met lichaam weer van de energie zodra de dagen weer langer worden.
Jeps met ontzettend veel moeite, maar stond om half 8 naast mijn bedjequote:Is het gelukt om op tijd op te staan?
Melatoninequote:Mijn wat werkt prima?
Ja dankje, mijn biologische klok werkt prima, alleen is dat vervelend wanneer ik reis want ik heb gewoon 2 weken lang last van jetlag. Ik kan mij ook echt neit zomaar over die routine heenzetten. Dus het heeft zijn voor en nadelenquote:Op donderdag 16 december 2010 17:57 schreef honne het volgende:
[..]
Jeps met ontzettend veel moeite, maar stond om half 8 naast mijn bedje.
Nu hopen dat ik a.s nacht als een os slaap haha, denk het wel...ben kapot!
[..]
Melatonine
De oorzaak van een winterdepressie heeft vooral te maken met het feit dat er minder daglicht per etmaal is.
En dat heeft gevolgen voor ons lichaam. Er worden stoffen aangemaakt die onze innerlijke biologische klok regelen.
Een van die stoffen is melatonine , dat wordt aangemaakt als het donker is. Daglicht verlaagt de concentratie van melatonine. Dit systeem wordt verstoord als er minder daglicht is, de hoeveelheid melatonine in het lichaam blijft te hoog en het lichaam denkt dat het nog nacht is. Dit kan de vermoeidheid verklaren die veel mensen met een winterdepressie ervaren.
Zo duidelijk?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |