quote:
Op donderdag 30 september 2010 12:44 schreef Dribbel_ het volgende:Dat kan ook neit hier

Hoe schrijven jullie eigenlijk je muziek, ga je gestructureerd te werken, met je theorie en toonladders erbij, bouw je alles netjes op. Waarmee begin je als basis, zang, drums, melodietjes enz
Ben wel benieuwd hoe mensen hier dat doen.
Zelf pak ik altijd maar m'n gitaar en begin er net zolang op de slaan totdat er toevallig wat leuks uit komt. Of ik heb een melodietje in m'n hoofd en dat poep ik er dan uit. Theorie of iets zit er nooit achter, eigenlijk altijd het idee van
Als het okee klinkt dan kan het

We hebben heel lang gestunteld met een goede werkmethode en eindelijk begint er een structuur in te komen. Het begint meestal zo:
1. Iemand verzint wat riffjes en misschien in basis een structuur en neemt dit thuis op;
2. Persoon zet de riffjes op onze server (jaja

);
3. De rest luistert er naar en bedenkt wat ze ermee kunnen;
4. We blokken tijd af in de oefenruimte waar persoon de rest van de band de riffjes leert;
5. De niet-gitaarspelende units verzinnen hun partijen in basis er omheen;
6. We jammen het nummer door, vaak stukje voor stukje;
7. Is wat er is duidelijk dan kijken we hoe we het toffer kunnen maken.
Nou, zo een beetje. Soms ontstaat er ook spontaan iets in de oefenruimte en dan zit er geen opname tussen, maar nemen we het in de oefenruimte op voor later. We hebben in principe altijd een Zoom H2 beschikbaar in de oefensessies

.
Mwa, theorie...verschilt een beetje wie het verzint. Een van onze gitaristen, die veel melodiën verzint, doet niks met theorie en soms moeten we zijn verzinsel hard corrigeren omdat de begeleiding die hij dan verzint keihard dissonant is

. De andere gitarist let daar wat meer op. Waar we vooral op letten is of iets mineur of majeur is en in welke toonsoort. Toonsoort moeten we op letten vanwege het bereik van onze zanger. Daarom zijn zangstukken bij ons vaak in A, G of D. Sinds we meer met theorie doen is het wel makkelijker om in bovenstaand rijtje stappen 5 en 7 te doen. Als ik een loopje wil en ik weet dat wat de rest speelt in A mineur is, dan heb ik veel sneller wat te spelen. Zulke info is voor onze toetsenist al helemaal essentiëel. Anders krijg je echt een lelijke brei

.
Mijn band:
Conorach ||
MySpace ||
Twitter ||
Lastfm"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.