Nee geen file system check. Hij ging daadwerkelijk iets (ubuntu geloof ik) downloaden en toen installeren. Verder start ik ubuntu gewoon altijd normaal opquote:"software moest herstellen" que? Bedoel je een file system check? Dat kan ook komen omdat je 20x hebt ge-reboot zonder file system controle. Kan dus toeval zijn.
Dat had geen zin. Hij volgde dan namelijk gewoon hetzelfde process. Scherm kort op zwart en dan kwam login scherm weer op.quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:57 schreef wdn het volgende:
Afsluiten vanaf het login scherm is wel mogelijk. Er staat een drop down menu met 'shutdown' als optie.
Nee, alleen dus dat ik wel duidelijk merk dat het langzamer is geworden en dat in grub ubuntu nu dus 2x in de lijst staat.quote:Krijg je enige vorm van foutmeldingen tijdens het starten?
Sheldon zei dat niet in episode 21, maar in episode 22.quote:
Ja ach, het moet wel een héél klein beetje begrijpelijk blijven voor het doorsnee publiek hehquote:Op woensdag 29 september 2010 01:21 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Sheldon zei dat niet in episode 21, maar in episode 22.
Het verbaasde me trouwens dat hij ubuntu gebruikt. Hij lijkt me namelijk meer het gentoo-type.
quote:Op dinsdag 28 september 2010 22:58 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker of dit positieve reclame is
Briljante seriequote:Op dinsdag 28 september 2010 22:58 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker of dit positieve reclame is
Gentoo..quote:Op woensdag 29 september 2010 01:21 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Sheldon zei dat niet in episode 21, maar in episode 22.
Het verbaasde me trouwens dat hij ubuntu gebruikt. Hij lijkt me namelijk meer het gentoo-type.
Eensch.quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:08 schreef wdn het volgende:
Het is ook de gebruikersgroep: geen rtfm of fu (of nagenoeg geen) op de forums van Ubuntu maakt er wordt geholpen of meegedacht voor een oplossing.
Dat weet ik niet, ik kende sudo al veeeel langer. Misschien populair bij mainstream publiek. Denk dat binnen de beroepsgroep sudo al veel eerder bekend was en ook gebruikt werd.quote:Daarnaast is sudo echt populair geworden met Ubuntu. Daarvoor werd het sporadisch gebruikt en zelfs dan meestal niet als standaard.
Fair enough. Al zijn er anderen (sidux comes to mind) die ook wel een fijne desktop experience neerzetten. Ik zou het eigenlijk anders willen stellen, Ubuntu heeft Linux wat meer mainstreamer gemaakt.quote:Plus het is het eerste Linux OS wat een aanzet heeft gegeven tot een redelijjk succesvolle aanval op de desktop. RHEL en SUSE zitten meer aan de zakelijke kant ("want daar zit geld") en Ubuntu heeft met een goede bijdrage van Shuttleworth toch wel laten zien dat een desktop variant haalbaar is.
Ja, maar software center is niks meer en minder dan de Marketplace van Apple/Android. Beter goed gejat dan slecht bedacht.quote:Software Center komt meen ik ook uit de hoed van Ubuntu? De betaal apps in USC in elk geval. Ik vind het een goed idee; zal er weinig apps kopen zoals het nu gaat maar je weet maar nooit
Wat er mis is is dat je Ubuntu hebt geinstalleerd. Ubuntu zuigt en zal dat altijd doen. Het is gewoon een slap aftreksel van Debian.quote:Op dinsdag 28 september 2010 21:38 schreef ReWout het volgende:
Iemand enig idee wat er loos is of mij kan helpen om uit te vogelen wat er mis is?
OTIOquote:Op woensdag 29 september 2010 17:47 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Wat er mis is is dat je Ubuntu hebt geinstalleerd. Ubuntu zuigt en zal dat altijd doen. Het is gewoon een slap aftreksel van Debian.
Dit zou je moeten kunnen oplossen in xorg.conf, het configuratiebestand van X.org (het pakket wat de volledige grafische interface verzorgt)quote:Op donderdag 30 september 2010 17:40 schreef Samsonneke het volgende:
Hallo mensen,
Afgelopen week heeft het beeldscherm van mijn laptop het begeven. Helaas valt mijn laptop niet meer onder de garantie, en hem laten repareren vind ik het geld niet waard. Daar kwam ook nog eens bij dat Vista plotseling problemen gaf en ik daardoor mijn laptop helemaal niet meer gebruiken kon. Hierdoor besloot ik om van deze laptop eventueel toch nog iets leuks te kunnen maken, namelijk een soort mediacenter die ik aansluit aan mijn tv.
Ubuntu leek mij een leuk alternatief voor Vista (dat is ook niet zo moeilijk). Echter het installatieproces ging niet van een leien dakje. Ik had mijn laptop aan een monitor aangesloten en poogde Ubuntu 10.4 te installeren middels de Live CD. Wanneer ik echter op "Install Ubuntu" drukte, ging mijn monitor in standby modus en kon ik niets doen. Gelijk Google geraadpleegd en deze adviseerde mij om de alternate CD te gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. Het installeren ging vlekkeloos en ik verheugde me al op het inlogscherm van Ubuntu toen ik de laptop opnieuw aanzette. Maar nee, ook nu weer werd het scherm zwart en viel mijn monitor in Standby modus.
Opnieuw google geraadpleegd en geprobeerd allerlei oplossingen te vinden, maar dat mocht niet baten. Ik ben een ontzettende leek (vooral met Linux) en derhalve kwam ik er niet uit. Wel moet ik erbij zeggen dat mijn laptop een ATI-grafische kaart heeft, een merk waar Linux volgens mij niet zo'n fan van is.
Graag zou ik jullie vragen of jullie misschien een oplossing voor me hebben? Alle hulp wordt gewaardeerd!
1 |
1 2 3 4 | Identifier "Monitor0" ModelName "[naam-van-je-beeldscherm]" EndSection |
1 2 3 4 5 | Identifier "Default Screen" Device "Configured Video Device" Monitor "Monitor0" EndSection |
De laatste regel start je X weer op, dus die hoef je pas te doen als je de xorg.conf hebt aangepast met nano.quote:In order to generate xorg.conf you need to switch to one virtual console using the key combination CTRL + ALT + F1.
Now execute the following commands:
user@ubuntu ~# sudo service gdm stop
This command will stop the X.
Now we need to generate the xorg.conf file:
user@ubuntu ~# sudo Xorg -configure
This has generated the file in ~/xorg.conf.new.
We need to make the X using it so we have to put this file inside /etc/X11/
user@ubuntu ~# sudo mv ~/xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf
After moving this file to the proper location you can start the X again and see what happens:
user@ubuntu ~# sudo service gdm start
Staat er toch? "is not marked as executable".quote:Op donderdag 30 september 2010 20:22 schreef o.us het volgende:
Wine geeft mij steeds deze melding als ik een programma wil installeren, maakt niet uit welke.
[ afbeelding ]
Hoe komt dat?
En trouwens: Waarom heb ik sterkere wifibereik met Windows dan met Ubuntu? Is hier ook een oplossing voor?
Sorry voor al die vragen, vragen, vragen
Die melding in wine is simpel. Klik met rechts op de .exe en doe properties. Daar kun je ergens aanvinken dat dit bestand uitgevoerd (execute) mag worden.quote:Op donderdag 30 september 2010 20:22 schreef o.us het volgende:
Wine geeft mij steeds deze melding als ik een programma wil installeren, maakt niet uit welke.
[ afbeelding ]
Hoe komt dat?
En trouwens: Waarom heb ik sterkere wifibereik met Windows dan met Ubuntu? Is hier ook een oplossing voor?
Sorry voor al die vragen, vragen, vragen
quote:Op donderdag 30 september 2010 20:24 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Die melding in wine is simpel. Klik met rechts op de .exe en doe properties. Daar kun je ergens aanvinken dat dit bestand uitgevoerd (execute) mag worden.
Daarna moet het werken
Ctrl + Alt + F1 levert niets op, ESC levert eventjes een sherm op met witte letters maar daarna valt het scherm ook weer uit. Ik kan wel in het bootmenu komen met F2 te drukken. Ik zie echter nergens de optie "Recovery Mode" staan. Doe ik iets fouts?quote:Op donderdag 30 september 2010 20:00 schreef Joooo-pi het volgende:
Komttijd: Tegenwoordig moet je eerst al een xorg.conf aan laten maken, omdat deze niet meer standaard aanwezig is.
Samsonneke, kun je als je monitor uigaat op CTRL-ALT-F1 drukken, misschien dat je dan in CLI mode komt. Zo niet, dan moet je via het bootmenu (tijdens opstarten op ESC drukken) in recovery mode opstarten.
[..]
De laatste regel start je X weer op, dus die hoef je pas te doen als je de xorg.conf hebt aangepast met nano.
$sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Ah, dat bootmenu krijg je met SHIFT tijdens het opstarten ipv ESC. (ESC was in de oude versiequote:Op donderdag 30 september 2010 20:36 schreef Samsonneke het volgende:
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik zal als eerste in gaan op de volgende post:
[..]
Ctrl + Alt + F1 levert niets op, ESC levert eventjes een sherm op met witte letters maar daarna valt het scherm ook weer uit. Ik kan wel in het bootmenu komen met F2 te drukken. Ik zie echter nergens de optie "Recovery Mode" staan. Doe ik iets fouts?
(Nogmaals, ik ben 100% leek!)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |