abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86790207
Nav dit topic.

Hier wordt intelligentie benoemd, als de vaardigheid van de hersenen om snel verbanden en dergelijke te leggen.

Het valt mij op dat mensen die voor dom worden aangezien, zoals de lager geschoolden in deze samenleving toch niet alleen in vaardigheden beperkt zijn:

-meestal snel verveeld, ADHD achtig
-kunnen moeilijker leren, meer moeite informatie op te nemen en te onthouden
-hebben van huis uit al minder kennis. Hun ouders zijn ook vaak niet geinteresseerd in bepaalde (wereldse zaken)
-soms kenmerken van kleine taalproblemen (moeilijker moeilijke woorden na kunnen zeggen of naspellen).

Het viel mij namelijk op de universiteit op dat sommige best veel kennis hebben, maar eigenlijk qua redeneringen de plank volledig misslaan. Het is gewoon een wandelende encyclopedie maar echt intelligent in de zin van goed kunnen redeneren, verbanden leggen, samenvatten of bijvoorbeeld ori๋nteren is er maar zelden bij.

Anderzijds kom ik ook genoeg mensen tegen die lager geschoold zijn, maar soms meer verbanden dan ik zien, maar gewoon beperkte kennis van zaken hebben en die ook niet uit huis hebben meegekregen (zoals bijvoorbeeld een stompzinnig feitje als Slag bij Nieuwpoort 1600 n Chr en weten waar die plaats ligt).

Hoe denken jullie er dus over?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  vrijdag 24 september 2010 @ 14:52:55 #2
267547 smegmanus
FOK! ambassadeur
pi_86790239
Als je Godshand als nickname hebt.
Op donderdag 15 januari 2015 19:01 schreef Maanvis het volgende:
smegmanus is de as van het kwaad. een verbrand stukje Hitler.
pi_86790412
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 14:52 schreef smegmanus het volgende:
Als je Godshand als nickname hebt.
Bedankt voor de erkenning :D

Goed, kunnen we weer verder OT serieus doen?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_86790449
Je hebt een paar punten :)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_86790469
Intelligentie is de kracht die een mens heeft om te overleven.
pi_86790561
Intelligentie en opleiding staan ook los van elkaar.
pi_86790576
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 14:58 schreef keutelboy het volgende:
Intelligentie is de kracht die een mens heeft om te overleven.
Intelligentie is het vermogen om dingen voor elkaar te krijgen zodat je blijft overleven :X Dat was het in ieder geval, tegenwoordig slaat intelligentie nergens meer op als je het mij vraagt. Beetje leren en een wandelend encyclopedie worden kan bijna iedereen :O
pi_86790591
Domheid bestaat niet echt. Onwetendheid wel.
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:03:38 #9
137556 L.no
Midlife crisis
pi_86790662
TS, ik zit op dit moment een boek te lezen genaamd 'Emotionele intelligentie' van Daniel Goleman. Daar krijg je heel uitgebreid informatie over intelligentie wat niet alleen om iq gaat. Ik heb het nog niet compleet uitgelezen though.

Dus ik denk dat als een persoon geen emotionele vaardigheden beschikt en een laag iq heeft, dat je dan 'dom' bent.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_86790687
naar mijn idee ben je pas dom wanneer je je vast houdt aan vooroordele/stereotypen. intellecten daarintege accepteren een groot aantal uitzichten (op het gebied van religie, sexualiteit, moraliteit, etc.).

maar ik denk dat je hier net zoveel antwoorden op kan vinden als mensen die antwword willen geven :P
pi_86790715
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:01 schreef RichardDawkins het volgende:
Domheid bestaat niet echt. Onwetendheid wel.
Niet eens, domheid is ondanks wetendheid toch het verkeerde doen. :7
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_86790817
Domheid is niet snappen dat je niet slim bent.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:08:25 #13
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_86790845
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:00 schreef DeRakker. het volgende:
Intelligentie en opleiding staan ook los van elkaar.
Nee natuurlijk niet, het is namelijk onmogelijk om als dom persoon een goede opleiding te doen. Je komt een eindje met inzet, maar uiteindelijk stopt het toch echt. je kunt natuurlijk wel als slim persoon een slechte opleiding doen, maar de correlatie is overduidelijk aanwezig.

Verder is bij de meeste universitaire opleidingen op gegeven moment (om op de OP in te gaan) encyclopedische kennis dermate nutteloos dat je het daar gewoon niet mee red. Enige mate van kennis heb je wel nodig, maar het accent wordt steeds meer verlegd naar andere vaardigheden. Red je het wel daarmee, dan is er wat mis met de studie.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:20:19 #14
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_86791400
Menzen die spelfouten maken zijn dom.
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
pi_86791614
Nee de definitie "Dom" is relatief. Je mag slechts spreken van minder sociaal begaan of minder technisch begaan of .....

Albert Einstein was ook sociaal gezien een dom persoon, hij had contact problemen. Desondanks staat hij bekend als een van de slimste mensen van afgelopen eeuw.

Ik ben zelf sociaal gezien ook minder begaan, ik weet geen namen van filmsterren en bekende mensen. Maakt dat mij dom? Nee. Ik ben op technisch gebied verder ontwikkeld dan de mensen die de namen van de bekende mensen wel weten.

Het is dus relatief, het hangt ervanaf waar je interesse ligt.
pi_86791695
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:08 schreef kingmob het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet, het is namelijk onmogelijk om als dom persoon een goede opleiding te doen. Je komt een eindje met inzet, maar uiteindelijk stopt het toch echt. je kunt natuurlijk wel als slim persoon een slechte opleiding doen, maar de correlatie is overduidelijk aanwezig.

Verder is bij de meeste universitaire opleidingen op gegeven moment (om op de OP in te gaan) encyclopedische kennis dermate nutteloos dat je het daar gewoon niet mee red. Enige mate van kennis heb je wel nodig, maar het accent wordt steeds meer verlegd naar andere vaardigheden. Red je het wel daarmee, dan is er wat mis met de studie.
Dit is een misvatting.
Ik ken genoeg mensen die heel goed kunnen leren, maar ze kunnen niet op het hoge niveau functioneren.

Een opleiding is synoniem voor het "kennis nemen van" het maakt je niet per definitie intelligent.
pi_86791739
Ik weet niet waar jij een universitaire opleiding gevolgd hebt, maar bij die van mij kom je er echt niet met alleen encyclopedische kennis.
pi_86791781
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:01 schreef Appeleter het volgende:

[..]

Intelligentie is het vermogen om dingen voor elkaar te krijgen zodat je blijft overleven :X Dat was het in ieder geval, tegenwoordig slaat intelligentie nergens meer op als je het mij vraagt. Beetje leren en een wandelend encyclopedie worden kan bijna iedereen :O
ja, ik heb een laag iq maar ben wel cum laude geslaagd, dus ja, wat is intelligentie dan?
pi_86791797
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:25 schreef AlfredKwak het volgende:

ik weet geen namen van filmsterren en bekende mensen. Maakt dat mij dom?

Is dit een retorische vraag?
pi_86791977
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:30 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

Is dit een retorische vraag?
Dit noemen ze dus sociaal minder begaafd. :D
pi_86792042
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:05 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Niet eens, domheid is ondanks wetendheid toch het verkeerde doen. :7
Eens.
pi_86792198
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:36 schreef Gray het volgende:

[..]

Eens.
Hoe defineer je gokken dan?
Je weet dat je je geld verliest en toch doe je het... ben je dan dom of juist slim omdat je een kans maakt?
  vrijdag 24 september 2010 @ 16:29:49 #23
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86793991
Iemand met een lage IQ en EQ is dom, zou ik zeggen. Eigenlijk vind ik het niet erg als een persoon een lage IQ heeft, maar een persoon met een lage EQ is irritant. Je hoef trouwens niet bekend te zijn met de namen van filmsterren om een hoge EQ te hebben.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 24 september 2010 @ 16:35:49 #24
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_86794255
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:27 schreef AlfredKwak het volgende:

[..]

Dit is een misvatting.
Ik ken genoeg mensen die heel goed kunnen leren, maar ze kunnen niet op het hoge niveau functioneren.

Een opleiding is synoniem voor het "kennis nemen van" het maakt je niet per definitie intelligent.
Nee, dan klopt jouw definitie van intelligent simpelweg niet of zijn je waarnemingen niet sterk. Het overgrote deel van de MAVO'ers (of hoe dat dan ook heet tegenwoordig) kan de HAVO al nooit aan, laat staan het VWO. Deze scheiding neemt op het voortgezet onderwijs enkel toe.

niemand op het WO is dom, hooguit niet bijster intelligent. Het is slechts een waarheid die veel mensen ongemakkelijk maakt, net als mensen het niet leuk vinden dat mooie mensen het makkelijker hebben.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 24 september 2010 @ 16:45:51 #26
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86794659
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:35 schreef kingmob het volgende:

[..]

Nee, dan klopt jouw definitie van intelligent simpelweg niet of zijn je waarnemingen niet sterk. Het overgrote deel van de MAVO'ers (of hoe dat dan ook heet tegenwoordig) kan de HAVO al nooit aan, laat staan het VWO. Deze scheiding neemt op het voortgezet onderwijs enkel toe.

niemand op het WO is dom, hooguit niet bijster intelligent. Het is slechts een waarheid die veel mensen ongemakkelijk maakt, net als mensen het niet leuk vinden dat mooie mensen het makkelijker hebben.
Kan je zeker vaststellen dat de meeste MAVO'ers (VMBO'ers) de HAVO niet aankan vanwege hun intelligentie? Ik denk dat er meer VMBO'ers daar zijn door hun gedrag problemen en geen interesse hebben in leren dan doordat hun hersenen het gewoon niet aankunnen.

Maar alweer, er zijn verschillende soorten vormen van intelligentie. Bijvoorbeeld ik zie WO'ers die verder heel slim zijn met theoritische kennis (en zijn ook hardwerkend) maar sociaal gezien zijn ze gewoon retarded. Maar ook iets als een wiel veranderen of met de schakelaar van een auto omgaan lijkt moeilijker voor hun.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')