Oostelijk Zuid-Limburg ja. Die kant richting Duitsland. Die kant waar je gehuchten als Heerlen, Landgraaf, Kerkrade en Brunssum vindt. De 'Euregio', of regio 'Parkstad', of hoe je het ook wilt noemen. Daar gaat mijn klacht over.
Waarom? Om te beginnen de wijze van communiceren van de mensen die van deze exotische kant van Limburg komen. Zoals bijna elk ander stadje of dorp in Nederland, heeft de regio 'Parkstad' haar eigen accent en dialect. Maastrichtenaren zijn erg, die hebben ook een dialect. Maar dat dialect is uniek, en daardoor toch leuk en soms zelfs lachwekkend. Het dialect in regio Parkstad is niet echt uniek te noemen, het is eerder gewoon een letterlijke mengelmoes van Nederlands/Limburgs en Duits.
Duits ja, hoe erg is dat? Enkele voorbeelden van uitspraken die mensen in regio Parkstad doen:
"Ich hub de Schlüsseln op d'n dush gelag." (ik heb de sleutels op de tafel gelegd.)
"Kannste unne stund ierder beginne?" (Kun je een uur eerder beginnen?)
"Ich bin gans mit m'n Fahrrad gekomme." (Ik ben helemaal met de fiets gekomen.)
Ook het aanpassingsvermogen van mensen uit regio Parkstad is beduidend minder in vergelijking met andere Limburgers. Waar een andere Limburger een telefoongesprek meestal nog netjes zal beëindigen met "Doei" of "Tot ziens", sluiten Parkstedelingen af met "Adieë" of nog erger, "Adieë wa!". Alleen dat "wa" is al klachtwaardig. Dat wordt in regio Parkstad dus vrijwel achter elke zin geplakt en klinkt gewoon debiel.

Ook de mentaliteit en houding van Parkstedelingen is naar mijn ervaring belabberd. Overal waar ik in Limburg kom, of het nou Maastricht, Roermond, Sittard of Geleen is, zijn de mensen direct, "Recht voor z'n raap" dus. Als je een Maastrichtenaar of Sittardenaar irriteert of zelfs boos maakt, dan zal deze dat tegen je zeggen. Parkstedelingen, daarentegen, zijn vaak van die stiekeme mompelaars, die in je aanwezigheid de schijn hoog ophouden, maar zodra je weg bent een bot, roestig mes in je rug wrikken. Het lijkt ook wel of Parkstedelingen sociaal een beetje onderontwikkeld zijn. Echt zin om een leuk praatje te maken hebben ze niet vaak, en ze maken vaak een chagrijnige indruk. Dat is erg goed te merken in horecagelegenheden. Of ik nou in Eijsden een frietje (geen patat) bestel, in Dieteren een ijscoupe ga eten of in Maastricht op een terras ga zitten, de bediening is er altijd leuk en sociaal en de mensen zijn er niet schuw voor een praatje. Dat gaat anders dan in regio Parkstad. Daar wordt stoïcijns mijn bestelling opgenomen, en worden er in een onverstaanbaar gebrabbel mededelingen gedaan, zelfs voor een rasechte Limburger als mezelf.
Ook de criminaliteit in bijvoorbeeld Heerlen liegt er niet om. Er hangt niet voor niks op bijna elke straathoek een camera. Is ook niet gek, met de
brute moorden die daar gepleegd zijn.
Dit topic is wel duidelijk zo denk ik. Het zal ongetwijfeld helemaal aan mezelf kunnen liggen, maar ik heb alleen maar slechte ervaringen met mensen uit die streek.

Ik wil niet snel generaliseren, maar na verloop van tijd begon het mij gewoon op te vallen dat het altijd mensen van die kanten zijn, waar ik niet mee in één ruimte kan zitten. Ik heb van de zomer bijvoorbeeld een bijbaan bij TNT Post gehad. Allemaal hele leuke collega's, met uitzondering van één 'manager' die altijd chagrijnig was en die je nooit om iets hoefde te vragen. Ik vond het niet meer dan typisch toen ik er achter kwam, dat deze kwal van een vent uit Brunssum kwam.

Dit zijn mijns inziens ook gewoon de mensen, die Limburg in het algemeen zo'n slechte naam bezorgen.

Ga eens naar Sittard, Maastricht, Geleen, Roermond, waar dan ook in Limburg. De mensen zijn er vrijwel altijd spontaan en gezellig, en altijd in voor een feestje.
[ Bericht 3% gewijzigd door LudoSanders op 23-09-2010 12:35:41 ]