De huur is niet te laag.... de huur is zelfs te hoog.... we praten over een corporatiewoning... ben je daar wel eens binnen geweest?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 14:11 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wake up; Je huur is te laag omdat dat ooit een sociale woning was met een gereduceert tarief om zo jou met je lage inkomen aan woonruimte te helpen. Nu je meer verdient zou je ook eerlijk zijn dat je de normale prijs betaalt. Huursubsidie staat hier los van.
Wat HRA betreft heb je gelijk, en het steekt me niet.
HRA afschaffen is de enige verstandige optie. De NHG moet ook afgeschaft worden, verplaats dat soort verzekeringen maar naar de vrije sector.... waarom moet je als overheid voor verzekeraar gaan spelen voor zaken als koopwoningen? Dat is toch bizar? Kan je een autoverzekering afsluiten bij de overheid? Waarom eigenlijk niet?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 15:00 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zeker weten. Ik ben er ook voor om de HRA limiet gelijk te laten stellen aan NHG.
Gelukkig niet. Dat zou erop neer komen dat je elk moment te horen kunt krijgen dat de dekking van de verzekering gaat komen te vervallen of afgebouwd gaat worden. (HRA)quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:35 schreef xenobinol het volgende:
Kan je een autoverzekering afsluiten bij de overheid?
Een dekking vervalt altijd als de betalingstermijn aflooptquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gelukkig niet. Dat zou erop neer komen dat je elk moment te horen kunt krijgen dat de dekking van de verzekering gaat komen te vervallen of afgebouwd gaat worden. (HRA)
Ik begrijp nog steeds de ophef over de HRA niet hoor.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:50 schreef xenobinol het volgende:
De HRA is geen verzekering het is een ordinaire subsidie/belastingkorting om gedrag te beinvloeden.
Je snapt toch wel wat de gevolgen zijn van de HRA? Je snapt toch wel dat dit een mechanisme is om zinloos geld rond te pompen met doel om het gedrag van mensen te manipuleren? Of loop je nog steeds met oogkleppen op?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik begrijp nog steeds de ophef over de HRA niet hoor.
Als ik rente ontvang over 200.000 moet ik daar belasting over betalen. Maar als ik rente betaal over 200.000 zou dat niet aftrekbaar mogen zijn? Krommer kun je het niet bedenken.
Ja. Dat het volstrekt rechtvaardig is dat als je belasting moet betalen over ontvangen rente, dat dan betaalde rente aftrekbaar HOORT te zijn.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:00 schreef xenobinol het volgende:
Je snapt toch wel wat de gevolgen zijn van de HRA?
het criterium is inkomstenquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 17:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik begrijp nog steeds de ophef over de HRA niet hoor.
Als ik rente ontvang over 200.000 moet ik daar belasting over betalen. Maar als ik rente betaal over 200.000 zou dat niet aftrekbaar mogen zijn? Krommer kun je het niet bedenken.
Niet de boel omdraaien he.... Het is niet zo dat boven een bepaald bedrag er ineens geen belasting wordt geheven over rente inkomsten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:29 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
het criterium is inkomsten
anders zouden alle betaalde rentes aftrekbaar zijn en dat is niet zo
Je eigenwoningschuld in box 3 aftrekbaar maken op de zelfde manier als vermogensrendementsheffing lijkt mij een goed plan!quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Dat het volstrekt rechtvaardig is dat als je belasting moet betalen over ontvangen rente, dat dan betaalde rente aftrekbaar HOORT te zijn.
Net zoals je belasting betaalt over je winst en dat je verlies verrekenbaar is. Volstrekt normaal dus.
Begrijp jij dat ook?
Volgens mij haal je nu de ontvangen rente over 2 ton door de war met de vermogensbelasting over 2 ton.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:36 schreef janatwork het volgende:
[..]
Je eigenwoningschuld in box 3 aftrekbaar maken op de zelfde manier als vermogensrendementsheffing lijkt mij een goed plan!
dus 30 procent mogen aftrekken van een fictieve 4 procent kosten. Dat levert je bij een hypotheek van 2 ton een aftrekpost van 2400 euro per jaar op, een heel stuk lager dan die 8000 die je nu direct in box 1 zou mogen aftrekken
quote:
1 minder is zo schokkend dat je er een post aan wijdt?quote:
En mijn post van 18:40uur ook.quote:
De rente die je ontvangt over vermogen is onbelast. Vanaf de 20.000 euro word er standaard van uitgegaan dat je een rendement haalt op je vermogen van 4%. Over dit 4% fictieve rendement betaal je 30% belasting. effectief betaal je dus 1.2% belasting over vermogen boven de 20.000 euro.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Volgens mij haal je nu de ontvangen rente over 2 ton door de war met de vermogensbelasting over 2 ton.
Of zit ik ernaast? Kan ook, ik bemoei al jaren niet meer met belastingen. Hoeft niet meer, gelukkig![]()
Je geeft geen antwoord.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 20:35 schreef janatwork het volgende:
De rente die je ontvangt over vermogen is onbelast.
Welquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je geeft geen antwoord.
Ik kan een huis hebben van 2 ton,zonder hypotheek, dan betaal ik vermogensbelasting.
Maar wat als ik geen huis heb en 2 ton op de bank? Daar krijg ik rente over. Daar betaal ik toch gewoon belasting over en niet over een 'fictief' rendement?
Wellicht heb je gelijk. Maar voor alle duidelijkheid, we laten de huizenmarkt er even buiten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:25 schreef janatwork het volgende:
[..]
Wel
Nee: http://www.belastingdiens(...)ren_beleggen-12.html
eigenhuis valt in box 1 niet box 3
Je betaald geen belasting over de rente, je betaald inderdaad belasting over een fictief rendement
http://belastingdienst.nl(...)gen-05.html#P60_6328 of wat duidelijker uitgelegd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogensrendementsheffing
* Lottoformulier haalt...quote:
Oftewel, je bezit minder dan 20k.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 21:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je krijgt het voordeel van de twijfel, maar 14k4 over 40k rente van 1 miljoen lijkt me wat laag, zeker als we zouden uitgaan van 10 miljoen ipv 1 miljoen als banksaldo. Zodra belasting voor mij weer een issue word zal ik me er eens in verdiepen.
Ik bezit he-le-maal niets. Zelfs geen inkomen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |