Het hele idee is dat je hem benadert met een benadering vanaf punt 1. Met de taylor stel je een alternatieve formule op die, hoe meer termen die heeft, hoe preciezer wordt over een wijder bereik. Er is ook een formule die ik zo niet uit mijn hoofd weet waarmee je na kunt gaan hoe precies een taylorbenadering is dacht ik.quote:Op donderdag 24 maart 2011 15:35 schreef KeizerKuzco het volgende:
Maar als ik de taylorbenadering geef voor wortel(x) rond x=1 dan vergeet ik die 0,1 uit de wortel. Of kan ik die dan nog apart benaderen met een tweede taylorreeks?
Voor oplossen is het van belang dat de op te lossen stof en het oplosmiddel graag bij elkaar in de buurt zitten. Dat betekent dat apolaire stoffen graag in een apolair of weinig polair oplosmiddel zitten, terwijl polaire stoffen en zouten graag in een polair oplosmiddel vertoeven.quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:19 schreef hussyfan11 het volgende:
Ik heb nog 2 vragen waar ik niet uit kom.
Bij de eerste is er een verhaaltje ervoor: Jodiumtinctuur bevat 2,0 massa% jood, 2,5 massa% natriumjodide (of kaliumjodide) en 48% ethanol.
Waardoor lost in jodiumtinctuur zowel het apolaire jood als de twee jodidezouten op?
Met deze notatie voor povidonjood zou ik zeggen:quote:De 2e vraag:
Geef de vergelijking van de reactie waarin een molecuul povidonjood (voor te stellen als PV(I2)n ) een molecuul jood afstaat.
Wat voor reactie zal dit worden? Loopt deze reactie vanzelf? Ik snap niet zo goed hoe de reactie zal lopen.
Alvast bedankt!
Bedankt! Dit helpt me echt!quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:55 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Voor oplossen is het van belang dat de op te lossen stof en het oplosmiddel graag bij elkaar in de buurt zitten. Dat betekent dat apolaire stoffen graag in een apolair of weinig polair oplosmiddel zitten, terwijl polaire stoffen en zouten graag in een polair oplosmiddel vertoeven.
De jodidezouten lossen daarom op in een polair oplosmiddel, in dit geval water. Jood wil juist een apolair of minder polair oplosmiddel, in dit geval ethanol. Ethanolmoleculen richten de apolaire staart op de joodmoleculen, zodat elk joodmolecuul totaal omsloten wordt door ethanol. De polaire alcoholgroep van elk ethanolmolecuul is op het omringende water is gericht, zodat de waterige oplossing en de ethanoloplossing zich ook met elkaar vermengen.
[..]
Met deze notatie voor povidonjood zou ik zeggen:
PV(I2)n -> PV(I2)n-1 + I2
Ik vind dit nog steeds een van de meest interessante artikelen die er op het web te vinden zijn:quote:Op zondag 27 maart 2011 18:37 schreef Blaqman het volgende:
Nu met kernenergie dagelijks in het nieuws mogen wij van de docent gaan beredeneren wat de voor- en tegenargumenten van kernenergie, gezien vanuit de natuurkunde.
Buiten rendement, radioactiviteit en halfwaardetijd kan ik enkel economische en milieu argumenten bedenken.
Iemand die mij wat dieper vanuit de natuurkunde kan helpen kijken op kernenergie?
Ik denk dat ze aannemen dat er geen kracht achter een vrij lopend wiel zit. Deze rolt dus mee (remt niet en versnelt niet) en het gewicht van de wielen mogen verwaarloosd worden, dus er is geen inertia.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:04 schreef GoodGawd het volgende:
In volgende 2 opgaven zit ik altijd de klooien met de wrijving coëfficiënten. Bij de eerste geven ze je de statische wrijving coëfficiënt. Zoals je in het VLS tekeningetje ziet passen ze de statische toe bij het wiel dat de aandrijving levert. T wiel dat vrij rolt heeft geen wrijving blijkbaar.
In som 2, krijg je de kinetische en statische. Daarin passen ze de statische toe op het wiel dat slipt en de statische gebruiken ze niet.
[ http://img10.imageshack.us/img10/7900/fsgdf.png (copy/paste deze link) ]
Wat is nou het verschil tussen een wiel die aandrijving heeft en een wiel dat vrij rolt. Als ik het oppervlak tussen die 2 wielen onder loep zou nemen zou ik niet echt een verschil kunnen verzinnen. Mij lijkt dat een vrij lopend wiel ook die zelfde statische wrijving heeft...?
Het is nogal lang geleden voor mij, maar ik denk dat je het volgende moet doen:quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:10 schreef ajacied4lf het volgende:
ik heb een vraagje over Mechanica, hoop dat er iemand is die me kan helpen:
[ afbeelding ]
Het berekenen op sterkte vind ik een makkie, maar op stijfheid lukt me maar niet.
Ik dacht eraan om eerst:
W te berekenen, dan I en daarna de hoogte (h).
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te bekijken wat je precies moet berekenen en hoe je daar uit kan komen. Gegeven is dat een bal stil blijft liggen, dat betekent dat de resulterende kracht op een object in de trein nul moet zijn. Je kan voor een object in de trein (bv een bal) een krachtendiagram opstellen waarbij je alle krachten op de bal tekent. Je hoe groot de middelpuntzoekende versnelling is (als functie van de snelheid v), dan is het een kwestie van alles invullen en oplossen.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:26 schreef rubensanti het volgende:
Ik heb morgen een natuurkunde toets en ik zit nu een beetje op internet te oefenen met een vraagstuk dat vorig jaar ook in de toets zat. Het betreft het volgende vraagstuk : http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=2062 en ik snap er geen ene moer van ook al staan de uitwerkingen eronder. Iemand die het wel snapt?
Dat de bal stil blijft liggen komt volgens mij doordat Fn = Fz. Ik heb alleen geen flauw benul hoe ik de v kan uitrekenen. Ook met het krachtendiagram erbij heb ik gewoon te weinig gegevens, namelijk alleen dat de helling 9 graden is en dat de straal 500 meter is. Bij de uitwerkingen doen ze dit:quote:Op woensdag 6 april 2011 21:42 schreef M.rak het volgende:
[..]
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te bekijken wat je precies moet berekenen en hoe je daar uit kan komen. Gegeven is dat een bal stil blijft liggen, dat betekent dat de resulterende kracht op een object in de trein nul moet zijn. Je kan voor een object in de trein (bv een bal) een krachtendiagram opstellen waarbij je alle krachten op de bal tekent. Je hoe groot de middelpuntzoekende versnelling is (als functie van de snelheid v), dan is het een kwestie van alles invullen en oplossen.
Het is misschien een beetje (te) kort uitgelegd, als het niet duidelijk is zal je iets specifieker moeten zeggen waar je het niet meer volgt.
Bijna, je vergeet echter dat de trein onder een hoek staat, waardoor de normaalkracht zowel een x-component als een y-component heeft. De y-component moet nu gelijk zijn aan de zwaartekracht, zo is er geen resulterende kracht in de verticale richting. In de horizontale richting moet er natuurlijk wel een resulterende kracht zijn (itt wat ik in m'n eerdere post zei, dat klopte niet), namelijk de middelpuntzoekende kracht.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:52 schreef rubensanti het volgende:
[..]
Dat de bal stil blijft liggen komt volgens mij doordat Fn = Fz.
Je bedoeltquote:Op woensdag 6 april 2011 22:12 schreef lyolyrc het volgende:
Hou er ook even rekening mee dat er een fout staat in de uitwerking!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
quote:Op woensdag 6 april 2011 22:14 schreef M.rak het volgende:
[..]
Je bedoeltInderdaad.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?
Bedoel je met Fc de middelpuntzoekende kracht? In dat geval, je hoeft deze kracht ook niet precies uit te rekenen. Ik zal het stap voor stap proberen uit te leggenquote:Op woensdag 6 april 2011 22:28 schreef rubensanti het volgende:
Ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe ik de som aan moet pakken. Zouden jullie misschien een kleine tip kunnen geven met hoe ik moet beginnen. Ik zit nu al een uur naar de hoek van 9 graden en de straal van 500 te kijken maar ik heb geen idee hoe ik dit kan omrekenen naar Fc omdat ik geen massa heb![]()
Alle krachten in x-richting optellen en gelijkstellen aan m*ax.quote:Op woensdag 6 april 2011 22:39 schreef rubensanti het volgende:
Ja die heb ik een tijd geleden wel gehad, maar ik zie het verband niet.
Nee, ay=0 (bedenk zelf waarom), ax=v2/r (Fx=mv2/r).quote:Op woensdag 6 april 2011 22:47 schreef rubensanti het volgende:
ax=mv2/r
en
ay=mv2/r
Bedoelen jullie dit?
Die uitdrukkingen kloppen niet, want a = v2/r.quote:Op woensdag 6 april 2011 22:47 schreef rubensanti het volgende:
ax=mv2/r
en
ay=mv2/r
Bedoelen jullie dit?
ay is inderdaad nul omdat de Fny en de Fz elkaar opheffen, dat weet je omdat de bal stil blijft liggen (eigenlijk nogal een nutteloze toevoeging, in principe geldt dit altijd lijkt me).quote:Op woensdag 6 april 2011 23:08 schreef rubensanti het volgende:
ay= 0 omdat de Fny en de Fz elkaar opheffen? en de enigste kracht die er is is de Fxn.
0= v2/r is dit die van y?
En wat kan ik doen met de hoek van 9 graden?
Met dingetjes proberen kom je er niet, het is wel de bedoeling dat je weet wat je doet natuurlijk. Probeer het eens stap voor stap netjes op te schrijven. In principe moet het, met de tips die gegeven zijn, nu wel lukken om de oplossing uit te schrijven.quote:Op woensdag 6 april 2011 23:19 schreef rubensanti het volgende:
Ik ben nu gewoon een beetje dingetjes aan het proberen, en net had ik g=v2/r
geeft v= 70 , en dan dit vermenigvuldigen met sin(9) kom ik op 28,8 m/s. Kan dit kloppen?
Hoe kom je aan die eerste regel, mg = mv2/r ?quote:Op woensdag 6 april 2011 23:33 schreef rubensanti het volgende:
Ik dacht:
mg = mv2/r
g = v2/r
v = wortel( g*r)
dan krijg je wortel(9,81 * 500) = 70
en dan 70 * sin(9) om de schuine zijde van het krachtendiagram te krijgen, maar ik weet niet of dat ergens opslaat. Maar het komt wel uit op 28,8 m/s en volgens de uitwerking is het 28 m/s.
Het probleem is dat ik ondanks de tips nog steeds niet echt weet wat ik er mee kan doen ( ben niet zo'n natuurkunde baas ) en met iets proberen kan je nog altijd puntjes scoren als je het goed doet
Waarom zouden die gelijk moeten zijn?quote:
Tja, bij dat sommetje geldt dat misschien, die gelijkheden moet je voor iedere som opnieuw bekijkenquote:Op woensdag 6 april 2011 23:41 schreef rubensanti het volgende:
Ik zag in mijn natuurkunde boek een sommetje dat er een beetje op leek en daar gebruikten ze dat.
krachten in de y richting zijn Fn en Fz, en in de x richting de Fmpz. Maar wat bedoelen jullie precies met de componenten ontbinden?
Toen ik op het VWO zat, deden wij dit soort sommen niet. Dit soort dingen oplossen heb ik pas op de universiteit bij werktuigbouwkunde geleerd.quote:Op woensdag 6 april 2011 23:50 schreef rubensanti het volgende:
Ik zit nu in 5VWO N&T. We zijn nu bezig met het hoofdstuk kromme banen, en ik snap het eigenlijk wel alleen bij deze som zie het gewoon niet.
Ik meen dat wij dit soort sommen ook wel eens gehad hebben op de middelbare, maar daar kan ik me in vergissen. Dat we te abstract bezig zijn zou inderdaad kunnen, ik studeer zelf natuurkunde, dus daar kan ik wel eens last van hebbenquote:Op donderdag 7 april 2011 00:01 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Toen ik op het VWO zat, deden wij dit soort sommen niet. Dit soort dingen oplossen heb ik pas op de universiteit bij werktuigbouwkunde geleerd.
Ik denk persoonlijk dat we dan te abstract bezig zijn.
Je zou mij totaal zijn kwijtgeraakt, als ik toen zo'n som had moeten doen. Ik kijk even of ik het nu via dm kan afhandelen.quote:Op donderdag 7 april 2011 00:20 schreef M.rak het volgende:
[..]
Ik meen dat wij dit soort sommen ook wel eens gehad hebben op de middelbare, maar daar kan ik me in vergissen. Dat we te abstract bezig zijn zou inderdaad kunnen, ik studeer zelf natuurkunde, dus daar kan ik wel eens last van hebben. Excuses in dat geval, ik hoop dat het voor rubensanti evengoed wat duidelijker is geworden.
Altijd handig om te weten wat er mogelijk op een toets gevraagd gaat worden.quote:Op donderdag 7 april 2011 10:25 schreef rubensanti het volgende:
nog bedankt voor de hulp van gister, ik kreeg de opgave op het proefwerk. Verder ging de toets goed, jullie zijn echt helden!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |