hmm, die eerste:quote:Op zondag 20 maart 2011 15:26 schreef hussyfan11 het volgende:
oke, ik moet een paar vragen doen waar ik niks van snap, hopelijk kunnen jullie helpen.
Ik moest een experiment doen, waarbij ik 3 stoffen moest mensen: Natriumthiosulfaatoplossing (Na2S2O3), gedestilleerd water en waterstofchlorideoplossing (zoutzuur, HCl).
Ik heb 5 metingen gedaan, de hoeveelheden van elke vloeistof in mL:
Meting 1 2 3 4 5
Na2S2O3 10 15 20 25 30
gedes. water 35 30 25 20 15
zoutzuur 5 5 5 5 5
Nu moet ik bij elke meting de [S2O3²-] bepalen. Maar ik heb geen idee hoe?
Ook moet ik nog een paar vragen beantwoorden over medicijnen, met massa% en oplossen van jood etc. kan iemand me hierbij helpen?
alvast bedankt!
Bedankt! Maar ik weet niet hoe ik omreken van ml naar mol?quote:Op zondag 20 maart 2011 17:30 schreef kevintjuhh2 het volgende:
[..]
hmm, die eerste:
werk eerst de reactievergelijkingen uit, gebruik binas tabel 48,
je hebt aanwezig:
S203 2-, H2O, H +, CL-
kijk naar sterkste oxidator en reductor... (cl en s2o3) en schrijf halfvergelijkingen en totaalvergelijking op
dan kijk hoeveel ml je toevoegd van alles, en reken dit om naar mol. (je weet molair?)
vergelijk molverhoudingen in de reactievergelijkingen en klaar is kees:D
ah bedankt!quote:Op zondag 20 maart 2011 18:48 schreef kevintjuhh2 het volgende:
nou je hebt wss de molariteit van de gebruikte oplossingen gekregen (of je hebt de oplossingen zelf gemaakt), bijv 1.0 M (molair) wat beteken 1 mol per liter...
heb jij 5 ml dan heb je 5 milli mol (of 5 * 10^-3 * 1 mol) snap je?
ik snap het nu bijna, alleen weet ik niet hoe ik dit bereken met de gegevens die ik heb.quote:Op zondag 20 maart 2011 21:17 schreef kevintjuhh2 het volgende:
hmm, ik zal dan een iets andere pakken, dan snap je het miss eerder:P
ik los 20 gram jood op in 150 ml water, bereken de concentratie I-, (ga er hierbij vanuit dat het volume door het oplossen van jood niet veranderd)
20 gram jood = 20 / molaire massa jood (I2 let op 2x) = 20 / ( 2*126,9)
echter opgelost levert dit weer I- (aq) is dus weer 2x zoveel molair als I2 (s)...
dus in de oplossing krijg je uiteindelijk 20 / 126.9 = 0.158 mol I- = 1.58 * 10^-1 mol
dit zit in 150 ml. maar molair (of concentratie) is per liter. dus je doet aantal mol / aantal liter --> 1.58 * 10^-1 / 0.150 = 1.05 mol per liter...
Staat er ook een getal bij?quote:Op zondag 20 maart 2011 22:41 schreef Mekkalomp het volgende:
geen idee of ik het in t goede topic plaats...
weet iemand wanneer je bij levensverzekeringswiskunde bij een kleine 'a' een streepje zet?
Ik dacht bij het berekenen van pensioen gerelateerde dingen.. Maar in de uitwerkingen blijkt dat niet zo te zijn. Weet iemand dit??
Door de weerstand van 10 Ohm gaat 2 A. Dat kun je sowieso nog toevoegen. Ik vraag me trouwens af of je ooit R2 en R3 kunt bepalen. Die weerstanden staan in serie en zijn daarom te vervangen door een weerstand R2 + R3. Maar hoe kun je ze afzonderlijk bepalen als je niet tenminste de spanning over een van beide afzonderlijk weet?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 22:43 schreef GoodGawd het volgende:
Ik word gek:
[ afbeelding ]
Zie hierboven een sommetje dat gegeven werd in 't college. Dit gaf hij zo op. Vervolgens heeft hij alles uitgewerkt. Ik heb dus alle waarde en antwoorden en hoe hij dingen oplost mbv subsitutie. Bij onder andere R9/R10 en R2/R3.
Nu heb ik dus dit, das heel simpel:
[ afbeelding ]
Maar nu zie ik niet meer waar ik verder moet.... Ik weet dat de 15A zich opsplitst door het middelste weerstanden blok 5A lopen en door het rechtse weerstanden blok 10A. Maar ik zie even niet hoe ik er kom.
Kan iemand even een voorzet geven? Daarna kom ik er wel uit (:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
quote:Op dinsdag 22 maart 2011 23:53 schreef GoodGawd het volgende:
Het stukje uitvergroot, spanningsbron dus zien als 20V :
[ afbeelding ]
Zo werd dat vandaag in 't college gedaan, mbv subsitutie. Maar om daar te komen moet ik toch eerst er achter komen hoe ik de stap daarvoor zet. Want die 3A heb ik nog niet.
Dit ziet er ook leuk uit trouwens, maar ik zie die hele subsitutie niet meer waar ik dat vanmiddag nog wel door had.
Uit de uitwerking die je hier geeft, leid ik af dat je weet hoe R2 en R3 zich tot elkaar verhouden. Want je stelt R2 = 2*R3. Als je niet weet hoe die twee zich verhouden, of wat de spanning over een van beide is, zou je R2 en R3 niet kunnen bepalen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 16% gewijzigd door GoodGawd op 23-03-2011 00:12:42 ]Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
quote:Op woensdag 23 maart 2011 00:07 schreef GoodGawd het volgende:
Oh verrek! Ja lampje brandt weer! Er werd iets onder de som geschreven, maar dat kon ik niet lezen dus nam ik dat niet over. Dacht dat het gewoon wat gebrabbel was. Maar dat waren de verhoudingen, kan niet anders. Bij R9 en R10 is de verhouding: R10 = 4xR9. (leid ik af uit mijn aantekeningen)
Maar nu dit bekend is, moet ik nog de stap ervoor weten....Hmm...Het zou zomaar kunnen dat er nog iets gegeven was over de weerstand rechtsboven. Anders zou ik het ook niet weten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 23 maart 2011 00:07 schreef GoodGawd het volgende:
Oh verrek! Ja lampje brandt weer! Er werd iets onder de som geschreven, maar dat kon ik niet lezen dus nam ik dat niet over. Dacht dat het gewoon wat gebrabbel was. Maar dat waren de verhoudingen, kan niet anders. Bij R9 en R10 is de verhouding: R10 = 4xR9. (leid ik af uit mijn aantekeningen)
Maar nu dit bekend is, moet ik nog de stap ervoor weten....Hmm...De spanning over weerstand 9 en 10 is niet bekend, of wel? Als die bekend is, is het uit te rekenen, anders gaat het geloof ik niet met de waarden die er nu staan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
Ik blijf toch het gevoel houden dat er nog iets is met de weerstand rechtsboven. Als hij onbekend is, zou er minimaal R7 bij moeten staan. Is hij wel bekend, zou de grootte van de weerstand vermeld moeten staan. Maar juist omdat er niets staat, zou het zomaar kunnen zijn dat je iets vergeten bent. Ook het "gekrabbel" onder de schakeling, dat je niet hebt overgenomen, kan nog belangrijke informatie hebben bevat.quote:Op woensdag 23 maart 2011 15:17 schreef GoodGawd het volgende:
Nee is niet bekend. Ik denk dat dat ik de eerste aftakking 5A als gegeven moet geven. Dan lukt het allemaal wel (:
Stel de formule als wortel (x,y)?quote:Op donderdag 24 maart 2011 15:26 schreef KeizerKuzco het volgende:
Ik ben bezig met de Taylorreeks, en nu is het de bedoeling dat ik wortel(1,1) bereken tot op 4 significante cijfers nauwkeurig door middel van de taylorreeks.
Ik heb wel de formule maar de afgeleide van wortel(1,1) is gewoon 0, dus ik kan er niet veel mee.
Het hele idee is dat je hem benadert met een benadering vanaf punt 1. Met de taylor stel je een alternatieve formule op die, hoe meer termen die heeft, hoe preciezer wordt over een wijder bereik. Er is ook een formule die ik zo niet uit mijn hoofd weet waarmee je na kunt gaan hoe precies een taylorbenadering is dacht ik.quote:Op donderdag 24 maart 2011 15:35 schreef KeizerKuzco het volgende:
Maar als ik de taylorbenadering geef voor wortel(x) rond x=1 dan vergeet ik die 0,1 uit de wortel. Of kan ik die dan nog apart benaderen met een tweede taylorreeks?
Voor oplossen is het van belang dat de op te lossen stof en het oplosmiddel graag bij elkaar in de buurt zitten. Dat betekent dat apolaire stoffen graag in een apolair of weinig polair oplosmiddel zitten, terwijl polaire stoffen en zouten graag in een polair oplosmiddel vertoeven.quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:19 schreef hussyfan11 het volgende:
Ik heb nog 2 vragen waar ik niet uit kom.
Bij de eerste is er een verhaaltje ervoor: Jodiumtinctuur bevat 2,0 massa% jood, 2,5 massa% natriumjodide (of kaliumjodide) en 48% ethanol.
Waardoor lost in jodiumtinctuur zowel het apolaire jood als de twee jodidezouten op?
Met deze notatie voor povidonjood zou ik zeggen:quote:De 2e vraag:
Geef de vergelijking van de reactie waarin een molecuul povidonjood (voor te stellen als PV(I2)n ) een molecuul jood afstaat.
Wat voor reactie zal dit worden? Loopt deze reactie vanzelf? Ik snap niet zo goed hoe de reactie zal lopen.
Alvast bedankt!
Bedankt! Dit helpt me echt!quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:55 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Voor oplossen is het van belang dat de op te lossen stof en het oplosmiddel graag bij elkaar in de buurt zitten. Dat betekent dat apolaire stoffen graag in een apolair of weinig polair oplosmiddel zitten, terwijl polaire stoffen en zouten graag in een polair oplosmiddel vertoeven.
De jodidezouten lossen daarom op in een polair oplosmiddel, in dit geval water. Jood wil juist een apolair of minder polair oplosmiddel, in dit geval ethanol. Ethanolmoleculen richten de apolaire staart op de joodmoleculen, zodat elk joodmolecuul totaal omsloten wordt door ethanol. De polaire alcoholgroep van elk ethanolmolecuul is op het omringende water is gericht, zodat de waterige oplossing en de ethanoloplossing zich ook met elkaar vermengen.
[..]
Met deze notatie voor povidonjood zou ik zeggen:
PV(I2)n -> PV(I2)n-1 + I2
Ik vind dit nog steeds een van de meest interessante artikelen die er op het web te vinden zijn:quote:Op zondag 27 maart 2011 18:37 schreef Blaqman het volgende:
Nu met kernenergie dagelijks in het nieuws mogen wij van de docent gaan beredeneren wat de voor- en tegenargumenten van kernenergie, gezien vanuit de natuurkunde.
Buiten rendement, radioactiviteit en halfwaardetijd kan ik enkel economische en milieu argumenten bedenken.
Iemand die mij wat dieper vanuit de natuurkunde kan helpen kijken op kernenergie?
Ik denk dat ze aannemen dat er geen kracht achter een vrij lopend wiel zit. Deze rolt dus mee (remt niet en versnelt niet) en het gewicht van de wielen mogen verwaarloosd worden, dus er is geen inertia.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 14:04 schreef GoodGawd het volgende:
In volgende 2 opgaven zit ik altijd de klooien met de wrijving coëfficiënten. Bij de eerste geven ze je de statische wrijving coëfficiënt. Zoals je in het VLS tekeningetje ziet passen ze de statische toe bij het wiel dat de aandrijving levert. T wiel dat vrij rolt heeft geen wrijving blijkbaar.
In som 2, krijg je de kinetische en statische. Daarin passen ze de statische toe op het wiel dat slipt en de statische gebruiken ze niet.
[ http://img10.imageshack.us/img10/7900/fsgdf.png (copy/paste deze link) ]
Wat is nou het verschil tussen een wiel die aandrijving heeft en een wiel dat vrij rolt. Als ik het oppervlak tussen die 2 wielen onder loep zou nemen zou ik niet echt een verschil kunnen verzinnen. Mij lijkt dat een vrij lopend wiel ook die zelfde statische wrijving heeft...?
Het is nogal lang geleden voor mij, maar ik denk dat je het volgende moet doen:quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:10 schreef ajacied4lf het volgende:
ik heb een vraagje over Mechanica, hoop dat er iemand is die me kan helpen:
[ afbeelding ]
Het berekenen op sterkte vind ik een makkie, maar op stijfheid lukt me maar niet.
Ik dacht eraan om eerst:
W te berekenen, dan I en daarna de hoogte (h).
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te bekijken wat je precies moet berekenen en hoe je daar uit kan komen. Gegeven is dat een bal stil blijft liggen, dat betekent dat de resulterende kracht op een object in de trein nul moet zijn. Je kan voor een object in de trein (bv een bal) een krachtendiagram opstellen waarbij je alle krachten op de bal tekent. Je hoe groot de middelpuntzoekende versnelling is (als functie van de snelheid v), dan is het een kwestie van alles invullen en oplossen.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:26 schreef rubensanti het volgende:
Ik heb morgen een natuurkunde toets en ik zit nu een beetje op internet te oefenen met een vraagstuk dat vorig jaar ook in de toets zat. Het betreft het volgende vraagstuk : http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=2062 en ik snap er geen ene moer van ook al staan de uitwerkingen eronder. Iemand die het wel snapt?
Dat de bal stil blijft liggen komt volgens mij doordat Fn = Fz. Ik heb alleen geen flauw benul hoe ik de v kan uitrekenen. Ook met het krachtendiagram erbij heb ik gewoon te weinig gegevens, namelijk alleen dat de helling 9 graden is en dat de straal 500 meter is. Bij de uitwerkingen doen ze dit:quote:Op woensdag 6 april 2011 21:42 schreef M.rak het volgende:
[..]
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te bekijken wat je precies moet berekenen en hoe je daar uit kan komen. Gegeven is dat een bal stil blijft liggen, dat betekent dat de resulterende kracht op een object in de trein nul moet zijn. Je kan voor een object in de trein (bv een bal) een krachtendiagram opstellen waarbij je alle krachten op de bal tekent. Je hoe groot de middelpuntzoekende versnelling is (als functie van de snelheid v), dan is het een kwestie van alles invullen en oplossen.
Het is misschien een beetje (te) kort uitgelegd, als het niet duidelijk is zal je iets specifieker moeten zeggen waar je het niet meer volgt.
Bijna, je vergeet echter dat de trein onder een hoek staat, waardoor de normaalkracht zowel een x-component als een y-component heeft. De y-component moet nu gelijk zijn aan de zwaartekracht, zo is er geen resulterende kracht in de verticale richting. In de horizontale richting moet er natuurlijk wel een resulterende kracht zijn (itt wat ik in m'n eerdere post zei, dat klopte niet), namelijk de middelpuntzoekende kracht.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:52 schreef rubensanti het volgende:
[..]
Dat de bal stil blijft liggen komt volgens mij doordat Fn = Fz.
Je bedoeltquote:Op woensdag 6 april 2011 22:12 schreef lyolyrc het volgende:
Hou er ook even rekening mee dat er een fout staat in de uitwerking!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
quote:Op woensdag 6 april 2011 22:14 schreef M.rak het volgende:
[..]
Je bedoeltInderdaad.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?
Bedoel je met Fc de middelpuntzoekende kracht? In dat geval, je hoeft deze kracht ook niet precies uit te rekenen. Ik zal het stap voor stap proberen uit te leggenquote:Op woensdag 6 april 2011 22:28 schreef rubensanti het volgende:
Ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe ik de som aan moet pakken. Zouden jullie misschien een kleine tip kunnen geven met hoe ik moet beginnen. Ik zit nu al een uur naar de hoek van 9 graden en de straal van 500 te kijken maar ik heb geen idee hoe ik dit kan omrekenen naar Fc omdat ik geen massa heb![]()
Alle krachten in x-richting optellen en gelijkstellen aan m*ax.quote:Op woensdag 6 april 2011 22:39 schreef rubensanti het volgende:
Ja die heb ik een tijd geleden wel gehad, maar ik zie het verband niet.
Nee, ay=0 (bedenk zelf waarom), ax=v2/r (Fx=mv2/r).quote:Op woensdag 6 april 2011 22:47 schreef rubensanti het volgende:
ax=mv2/r
en
ay=mv2/r
Bedoelen jullie dit?
Die uitdrukkingen kloppen niet, want a = v2/r.quote:Op woensdag 6 april 2011 22:47 schreef rubensanti het volgende:
ax=mv2/r
en
ay=mv2/r
Bedoelen jullie dit?
ay is inderdaad nul omdat de Fny en de Fz elkaar opheffen, dat weet je omdat de bal stil blijft liggen (eigenlijk nogal een nutteloze toevoeging, in principe geldt dit altijd lijkt me).quote:Op woensdag 6 april 2011 23:08 schreef rubensanti het volgende:
ay= 0 omdat de Fny en de Fz elkaar opheffen? en de enigste kracht die er is is de Fxn.
0= v2/r is dit die van y?
En wat kan ik doen met de hoek van 9 graden?
Met dingetjes proberen kom je er niet, het is wel de bedoeling dat je weet wat je doet natuurlijk. Probeer het eens stap voor stap netjes op te schrijven. In principe moet het, met de tips die gegeven zijn, nu wel lukken om de oplossing uit te schrijven.quote:Op woensdag 6 april 2011 23:19 schreef rubensanti het volgende:
Ik ben nu gewoon een beetje dingetjes aan het proberen, en net had ik g=v2/r
geeft v= 70 , en dan dit vermenigvuldigen met sin(9) kom ik op 28,8 m/s. Kan dit kloppen?
Hoe kom je aan die eerste regel, mg = mv2/r ?quote:Op woensdag 6 april 2011 23:33 schreef rubensanti het volgende:
Ik dacht:
mg = mv2/r
g = v2/r
v = wortel( g*r)
dan krijg je wortel(9,81 * 500) = 70
en dan 70 * sin(9) om de schuine zijde van het krachtendiagram te krijgen, maar ik weet niet of dat ergens opslaat. Maar het komt wel uit op 28,8 m/s en volgens de uitwerking is het 28 m/s.
Het probleem is dat ik ondanks de tips nog steeds niet echt weet wat ik er mee kan doen ( ben niet zo'n natuurkunde baas ) en met iets proberen kan je nog altijd puntjes scoren als je het goed doet
Waarom zouden die gelijk moeten zijn?quote:
Tja, bij dat sommetje geldt dat misschien, die gelijkheden moet je voor iedere som opnieuw bekijkenquote:Op woensdag 6 april 2011 23:41 schreef rubensanti het volgende:
Ik zag in mijn natuurkunde boek een sommetje dat er een beetje op leek en daar gebruikten ze dat.
krachten in de y richting zijn Fn en Fz, en in de x richting de Fmpz. Maar wat bedoelen jullie precies met de componenten ontbinden?
Toen ik op het VWO zat, deden wij dit soort sommen niet. Dit soort dingen oplossen heb ik pas op de universiteit bij werktuigbouwkunde geleerd.quote:Op woensdag 6 april 2011 23:50 schreef rubensanti het volgende:
Ik zit nu in 5VWO N&T. We zijn nu bezig met het hoofdstuk kromme banen, en ik snap het eigenlijk wel alleen bij deze som zie het gewoon niet.
Ik meen dat wij dit soort sommen ook wel eens gehad hebben op de middelbare, maar daar kan ik me in vergissen. Dat we te abstract bezig zijn zou inderdaad kunnen, ik studeer zelf natuurkunde, dus daar kan ik wel eens last van hebbenquote:Op donderdag 7 april 2011 00:01 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Toen ik op het VWO zat, deden wij dit soort sommen niet. Dit soort dingen oplossen heb ik pas op de universiteit bij werktuigbouwkunde geleerd.
Ik denk persoonlijk dat we dan te abstract bezig zijn.
Je zou mij totaal zijn kwijtgeraakt, als ik toen zo'n som had moeten doen. Ik kijk even of ik het nu via dm kan afhandelen.quote:Op donderdag 7 april 2011 00:20 schreef M.rak het volgende:
[..]
Ik meen dat wij dit soort sommen ook wel eens gehad hebben op de middelbare, maar daar kan ik me in vergissen. Dat we te abstract bezig zijn zou inderdaad kunnen, ik studeer zelf natuurkunde, dus daar kan ik wel eens last van hebben. Excuses in dat geval, ik hoop dat het voor rubensanti evengoed wat duidelijker is geworden.
Altijd handig om te weten wat er mogelijk op een toets gevraagd gaat worden.quote:Op donderdag 7 april 2011 10:25 schreef rubensanti het volgende:
nog bedankt voor de hulp van gister, ik kreeg de opgave op het proefwerk. Verder ging de toets goed, jullie zijn echt helden!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |