abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86650517
Ik heb een toilet onder een plat dak, in de hoek zit een pijp die het dak op gaat en waar op het dak een soort van 'paddestoel' staat.
In de wc zit op het plafond enkel een roostertje dat je open en dicht kan draaien.

Nu komt hier erg veel koude lucht doorheen als het buiten hard waait en hier zou ik graag wat aan doen.

Wat kunnen jullie aanraden ?

Zijn er gradaties in ' paddestoelen' die de wind beter kunnen tegenhouden ? mogelijk met een terugslag klep erin ?

Ik wil het roostertje in de wc vervangen door een ventilator, echter wat ik heb begrepen zal deze de inkomende lucht ook niet tegenhouden.

iemand bekend met een dergelijke situatie ? en wat is de oplossing hiervoor ?
  Moderator maandag 20 september 2010 @ 20:56:21 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_86651982
Heb je een foto van de situatie ? Ik kan mij er namelijk geen goed beeld bij vormen.
pi_86674188
Ter verduidelijking plaatjes van het ventilatierooster binnen in de wc en een plaatje van de dakontluchting zoals bij mij op het dak staat:

Buiten op het dak (niet helemaal dezelfde, maar lijkt er heel erg op):
http://www.google.nl/imgr(...)%3D20%26tbs%3Disch:1

Binnen, in de Toilet:
http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webbig/50615.jpg
  Moderator dinsdag 21 september 2010 @ 18:48:13 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_86683351
Wat is de diameter van de buis naar buiten ? Je zou bijvoorbeeld zo'n verstelbaar rooster in de buis kunnen klemmen en daarmee de hoeveelheid lucht kunnen beïnvloeden ? :)

Deze zijn volgens mij verkrijgbaar in 100 en 125 mm.
http://www.cv-sanitairkor(...)php?products_id=2823
pi_86706569
(hoe voeg ik afbeeldingen in zoals jij hierboven doet ?)

Als je de link opent die ik heb geplaatst zie je dat een dergelijk rooster ook verstelbaar is, je kan hem helemaal open zetten, maar geheel dicht of iets er tussen in.

Wat ik hoorde is dat er zo goed als geen wind van buiten naar binnen zou moeten komen, dat zou betekenen dat die paddestoel op het dak niet optimaal werkt.

Ik wil eigenlijk binnen in de wc een buisventilator monteren, zoiets als dit:
http://www.weckx.nl/Ventilatoren

de buis is 100 of 110.

Echter deze ventilator houd ook de inkomende wind niet tegen, vandaar dus mijn dilemma wat ik hier het beste aan kan doen
pi_86707655
Ik weet niet of er ruimte voor is , maar misschien kan je een klep in de buis bouwen die opend ald de ventilator draaid
pi_86737723
Daar heb ik ook aan gedacht, veel ruimte heb ik niet, in de huidige situatie loopt de pijp vanaf het dak rechtstreeks naar beneden door het plafond heen, dit is een afstand van ong 25 cm.

Wat ik mij afvraag is, dat als ik de klep in de verticale stand tussen ventilator en dakdoorvoer zet of de ventilator genoeg kracht heeft om deze te openen, als het buiten windkracht 6 is dan word de druk op de klep van buitenaf vrij groot denk ik zo.
pi_86747653
quote:
Op donderdag 23 september 2010 07:30 schreef Piet200 het volgende:
Daar heb ik ook aan gedacht, veel ruimte heb ik niet, in de huidige situatie loopt de pijp vanaf het dak rechtstreeks naar beneden door het plafond heen, dit is een afstand van ong 25 cm.

Wat ik mij afvraag is, dat als ik de klep in de verticale stand tussen ventilator en dakdoorvoer zet of de ventilator genoeg kracht heeft om deze te openen, als het buiten windkracht 6 is dan word de druk op de klep van buitenaf vrij groot denk ik zo.
als de lucht dan alleen naar BUITEN kan.. en de klep ook alleen opent als er overdruk is vanaf binnen..

dan trekt je klep hooguit open bij harde wind :? en wordt er lucht weggenomen ?
pi_86755288
Wat stel je voor hoe ik dit zou kunnen oplossen dan ?
pi_86759295
Dat rooster wat je als 1e post wat nu in je toilet zit kun je toch dicht draaien? Is dat niet een oplossing om hem iets dichter te zetten.

Dat rooster wat vonkenboer voordraagt komt op hetzelfde neer alleen andere uitvoering.
pi_86777528
Zover was ik ook, maar is het niet beter om de oorzaak aan te pakken ?
Ik vraag me af waarom er zoveel wind binnenkomt. mogelijk zijn er betere 'paddestoelen' voor op het dak waardoor er geen wind meer binnenkomt.
pi_86784568
Het is wel de bedoeling dat het ding blijft ventileren toch? En of dat nou alleen afvoer is of dat er ook wat naar binnen waait, in beide gevallen voel je dat als een beetje tocht...
pi_86784692
Draai hem dicht als je gaat schijten en daarna weer open.
pi_86798186
Het probleem is dat er in de winter nog net geen ijspegels aan het plafond hangen, dit wil ik voorkomen door een aantal maatregelen te nemen.

één daarvan is dat ik een radiator ga monteren in het toilet, echter als er ijskoude wind naar binnen blaast van -10 graden dan heeft mijn radiator ook niet zoveel nut.
pi_86798919
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:11 schreef Piet200 het volgende:
Het probleem is dat er in de winter nog net geen ijspegels aan het plafond hangen, dit wil ik voorkomen door een aantal maatregelen te nemen.

één daarvan is dat ik een radiator ga monteren in het toilet, echter als er ijskoude wind naar binnen blaast van -10 graden dan heeft mijn radiator ook niet zoveel nut.
Dan plaats je toch gewoon een afzuigventilator, hetzij onderbouw of een buisventilator.
Eventueel in combinatie met een terugslagklep.

En nee de klep wordt echt niet dichtgedrukt door harde buitenwind terwijl de ventilator draait.
pi_86832164
bedankt voor de info.

Ik was inderdaad van plan een ventilator te kopen, met indien haalbaar een terugslag klep.

als ik de terugslag klep 15 cm boven de ventilator monteer, dus in vertikale opstelling zou dit dan goed werken ? of is het beter om de terugslag klep horizontaal te monteren ?
pi_86833320
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 16:48 schreef Piet200 het volgende:
bedankt voor de info.

Ik was inderdaad van plan een ventilator te kopen, met indien haalbaar een terugslag klep.

als ik de terugslag klep 15 cm boven de ventilator monteer, dus in vertikale opstelling zou dit dan goed werken ? of is het beter om de terugslag klep horizontaal te monteren ?
Ligt geheel aan het type klep dat je koopt, zo zijn er terugslagkleppen voor horizontale, maar ook voor verticale montage of beide.
In ieder geval moet je de klep kiezen die bij jouw situatie past.

Bijvoorbeeld die exlurker reeds eerder gepost heeft.
pi_86944491
Zoiets:

Lamellen gaan vanzelf open en dicht.
pi_86981556
Kijk eens naar dit: http://www.warmteservice.(...)lvent-wit-78-m3-h.do

ITHO BTV 400: elektrische toiletventilator welke je schakelt via je licht, en afsluitklep gaat automatisch open en dicht. Eventueel verkrijgbaar met nalooptimer, dan is het de BTV 400T
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')