Vroeger, toen de wereld nog mooi was en iedereen gelukkig, was 'hypocriet' een zogenaamd 'moeilijk woord', dat zeker niet behoorde tot de vocabulaire van de zichzelf respecterende laagopgeleide of minder bespraakte medemens. Helaas is die tijd voorbij en krijg je het tegenwoordig te pas en te onpas om je oren geslingerd: wat ben je toch een hypocriet. Kun je een discussie niet winnen; krijg je de ander niet overtuigd? Probeer 'm te pakken op hypocrisie! Vergeet de inhoud, maar ga op zoek naar die dubbele standaard, dan heb je het publiek zó op je hand. Werkt erg goed op internetfora.
Jammer. Een ander beschuldigen van hypocrisie is het ultieme argument van mensen die geen argumenten hebben. Je kunt je kont niet keren of je bent er al schuldig aan. Maargoed, in het kader van de vooruitgang, draag ik naast deze klacht ook een suggestie aan: denk eens na over de betekenis van het woord 'hypocriet'. Zoek het op. Een alcoholist die zegt dat een ander niet moet drinken. In de ogen van velen is dit hypocriet, en dus slecht. Want hypocrisie is slecht. Echter, zolang die alcoholist niet pretendeert dat hij geen alcoholist is, en puur uit oprechtheid en als ervaringsdeskundige aan zijn medemens het advies meegeeft: drink niet, want je wordt er net zo'n rotte zwerver van als ik, valt deze goede man A) geen kwaad woord ten deel, en B) is hij niet schuldig aan hypocrisie.
Want je bent een hypocriet, als je beweert ergens in te geloven, waar je niet in gelooft. Je bent niet per definitie hypocriet als je ergens tegen bent, maar je er zelf wel schuldig aan maakt.
Dank voor uw tijd.
Ik wens je een dolfijne dag