abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86662227
En als die 'agent' nu een bedrijf zou betreffen met de naam 'Nizozemská obchodní komora v Praze' (Nederlandse Kamer van Koophandel Praag), haar officiele correspondentie ook als zodanig ondertekende en de contactpersonen hoog aangeslagen werden (en worden) door de KvK in Nederland? Klinkt het dan nog zo naief...? Maar lees mijn verhaal maar, misschien wordt je dan het e.e.a. duidelijk...
Geloof niet alles wat men u vertelt...
Als het op geld aankomt tellen blauwe ogen niet...
http://www.cosycottage.nl
pi_86662248
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 01:27 schreef JohannesP het volgende:
En als die 'agent' nu een bedrijf zou betreffen met de naam 'Nizozemská obchodní komora v Praze' (Nederlandse Kamer van Koophandel Praag), haar officiele correspondentie ook als zodanig ondertekende en de contactpersonen hoog aangeslagen werden (en worden) door de KvK in Nederland? Klinkt het dan nog zo naief...? Maar lees mijn verhaal maar, misschien wordt je dan het e.e.a. duidelijk...
Ik zal het van de week eens door gaan lezen.
pi_86662290
Oriëntatie

Ongelooflijk!
Ik wrijf door mijn ogen en kijk nog eens naar de prijs.
’t Staat er toch echt…
Op mijn scherm een afbeelding van een hotel in Tsjechië, Valasska Bystrice, Zuid Moravië.
Het betreft een schitterend, vrijwel nieuw hotel met, volgens de omschrijving, een “mooie omzet”
Bovendien heeft het een “goede groeipotentie” en ligt in een “schitterende omgeving”
Maar Moravië?
Ben er nog nooit geweest
Ben zelfs nog nooit in Tsjechië geweest…
En die vraagprijs…waar zit het addertje?

Even terzijde; wie ben ik?
Mijn naam is Jos Davids (naam gefingeerd), ondernemer van beroep.
Een paar weken geleden heb ik mijn zaak verkocht.
Het was een van de best lopende winkels in zijn branche dus ik heb een goede prijs kunnen bedingen.
Het lag in de bedoeling dat we (mijn vrouw en ik) even rust zouden nemen voordat we weer “iets” zouden oppakken.
Na 14 dagen rust begint het toch te kriebelen, dolce far niente is aan mij niet besteed…
Dat “iets” mag, wat mij betreft wel wat avontuurlijks zijn
Iets totaal nieuws.
Na acht jaar murw gebeukt te zijn door de Nederlandse regelgeving en gemangeld tussen klanten, personeel en het hoofdkantoor van de organisatie waartoe wij behoorden, heb ik het wel even gehad.
Geen winkel meer. Misschien zelfs wel iets buiten Nederland…?

Ik kijk nog eens naar het plaatje op mijn scherm.
Ik zou het zo kunnen kopen, zonder hypotheek
Ruimschoots zelfs.
Maar een hotel… is dat wel iets voor mij?
En Moravië?
Krijg ik mijn vrouw wel mee?
Ik overdenk de praktische aspecten van zo’n stap.
Met een zucht zet ik de pagina onder mijn favorieten
Ik bekijk nog wat andere objecten op de site, variërend van krotjes tot wonderschone panden in een prachtig glooiend gebied
Het valt mij op dat er nogal wat halfgerenoveerde gebouwen in de aanbieding staan
“Schitterende, historische panden” met “uitstekende commerciële mogelijkheden”
Waarschijnlijk gestaakte projecten wegens “gebrek aan middelen”
Dat zou mij niet overkomen.
Oh no, no not me….
Ik bereid altijd alles goed voor.
Vraag inlichtingen op over personen en instanties voor ik met ze in zee ga
Beschik over een goede mensenkennis
En een goed portie gezond verstand

Tsjechië… misschien moet ik er maar eens gaan rondkijken.
Tijd genoeg dus wat houdt me tegen?
Ik zal het vanavond eens voorzichtig bij mijn vrouw aankaarten
Hééél voorzichtig….
Ik sluit de site van Holland Trade House af en loop naar de kelder om een bokbiertje te pakken.
  dinsdag 21 september 2010 @ 01:49:39 #29
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86662484
Spannend :9
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 21 september 2010 @ 05:42:37 #30
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_86663198
Ik volg dit topic met interesse. TS doorgaan met posten svp ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 21-09-2010 05:59:39 ]
pi_86663749
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:07 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Maar dat hoeft geen E45+ per jaar te kosten.
Klopt, volgens mij is het ook uitgesplitst, heb het er niet bij maar ik meen dat dat iets van 25 euro per jaar is. En dan heb je nog twee andere bedragen voor andere activiteiten.

Het gaat om kleine bedragen, maar principieel zou ik zeggen, het is verplicht en alleen het noodzakelijke moet verplicht zijn, en dat moet zo goedkoop mogelijk omdat het verplicht is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_86664767
Leuk verhaal als je er niet persoonlijk bij betrokken bent. En ongelofelijk dat die Henk er nog steeds mee wegkomt.
pi_86681397
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 08:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt, volgens mij is het ook uitgesplitst, heb het er niet bij maar ik meen dat dat iets van 25 euro per jaar is. En dan heb je nog twee andere bedragen voor andere activiteiten.

Het gaat om kleine bedragen, maar principieel zou ik zeggen, het is verplicht en alleen het noodzakelijke moet verplicht zijn, en dat moet zo goedkoop mogelijk omdat het verplicht is.
Juist. registratie is absoluut wenselijk. Om door jouw eerder aangehaalde redenen. Maar de KvK is ondertussen een instantie geworden waarbij het register nog maar bijzaak lijkt. Krijg ook debiel veel uitnodigingen voor o.a. "netwerkavonden" ( :') ) e.d. daar betaal ik dus mooi voor terwijl ik er helemaal geen gebruik van maak.
  dinsdag 21 september 2010 @ 18:14:40 #35
6941 APK
Factual, I think.
pi_86682299
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:09 schreef Flying_Phoenix het volgende:

Kan iemand het samenvatten?
Even wachten op de uitzending van 'Ik vertrek'
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_86682875
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 17:47 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Juist. registratie is absoluut wenselijk. Om door jouw eerder aangehaalde redenen. Maar de KvK is ondertussen een instantie geworden waarbij het register nog maar bijzaak lijkt. Krijg ook debiel veel uitnodigingen voor o.a. "netwerkavonden" ( :') ) e.d. daar betaal ik dus mooi voor terwijl ik er helemaal geen gebruik van maak.
Ik zou ook niet weten wat ik daar zou moeten doen, sowieso 's avonds, wat denken zel wel niet? Je bent ondernemer dus je gaat 's avonds ook nog eens aan het werk?
pi_86689768
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik zou ook niet weten wat ik daar zou moeten doen, sowieso 's avonds, wat denken zel wel niet? Je bent ondernemer dus je gaat 's avonds ook nog eens aan het werk?
Sarcasme?
pi_86690792
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:27 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Sarcasme?
Ik wil 's avonds ook gewoon vrij. Het hele idee dat je als zelfstandige altijd maar met je zaak bezig moet zijn deel ik niet. Werk is werk, en een café is voor de lol. Ik weet dat dat voor veel ondernemers anders ligt, maar juist daarom kun je nog een avond werk missen als kiespijn.

Ik ben er nooit geweest dus misschien is zo'n avond ontzettend rendabel in sommige sectoren. Maar het komt mij voor als iets dat begint bij het aanbod, de KvK wil ook weer wat doen, dan bij vraag.
pi_86691125
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik wil 's avonds ook gewoon vrij. Het hele idee dat je als zelfstandige altijd maar met je zaak bezig moet zijn deel ik niet. Werk is werk, en een café is voor de lol. Ik weet dat dat voor veel ondernemers anders ligt, maar juist daarom kun je nog een avond werk missen als kiespijn.

Ik ben er nooit geweest dus misschien is zo'n avond ontzettend rendabel in sommige sectoren. Maar het komt mij voor als iets dat begint bij het aanbod, de KvK wil ook weer wat doen, dan bij vraag.
Ah ok, ben het opzich wel met je eens hoor. Maar internet blijft lastig te interpreteren :P

De trend bij de lokale kvk hier zijn momenteel allochtone ondernemers. Daar wordt het ene na het andere seminar/bijeenkomst voor gegeven.
pi_86691615
quote:
Op maandag 20 september 2010 00:52 schreef JohannesP het volgende:
Zijn er meer ondernemers die slechte ervaringen hebben met de Kamer van Koophandel?
Ik ben overigens bereid mijn verhaal hier uitgebreid te vertellen maar weet niet of de regels van dit forum dat toelaten...…?
Tip: lanceer je vraag eens op het Lancelots ZZP forum.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_86697716
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:14 schreef APK het volgende:

[..]

Even wachten op de uitzending van 'Ik vertrek'
Ik ben geen camping begonnen APK en evenmin ben ik verhuisd naar Tsjechie... Bovendien zou ik me voor zo'n programma nooit aanmelden. Maar ik neem aan dat je opmerking 'ironisch' bedoeld is.... :Y
Euh.... mentalist....?
pi_86697955
Mijn vrouw is uitermate sceptisch over mijn nieuwe “wilde” plannen.
Maar ja, wanneer ik eenmaal iets in mijn hoofd heb…
Voorzichtig wat informatie inwinnen… dat kan toch geen kwaad…?
Ik besluit mijn pijlen te richten op Holland Trade House.
De site www.tsjechie.nl maakt een rustige en professionele indruk.

Wat ik lees is uitermate geruststellend:

"Holland Trade House is een Nederlandse organisatie gevestigd in Tsjechië, maakt deel uit van een netwerk genaamd International Trade Promotion Services en is behalve in Tsjechië ook actief in diverse andere Oost-Europese landen.”
“Het bedrijf begeleidt zowel ondernemers als particulieren bij hun eerste stappen op o.a. de Tsjechische markt.”
“Men werkt nauw samen met De Nederlandse KvK in Praag.”

Een speurtocht via Google levert eveneens louter positieve resultaten op.
Het bedrijf wordt zelfs genoemd in een artikel van de Economische Voorlichtingsdienst, een agentschap van het ministerie van Economische Zaken dat ondernemers en publieke organisaties ondersteunt bij het internationaal ondernemen.

Ik neem een besluit; stuur een mailtje waarin ik mijzelf en mijn bedrijf voorstel.
Geef te kennen belangstelling te hebben voor Hotel Valasska Bystrice (Zuid Moravie),
objectnummer ZM-007.
Ik krijg een bevestiging dat mijn berichtje verstuurd is.
Struin nog wat rond op de aanbodpagina’s met onroerend goed.
Toch wel een mooi land, dat Tsjechië.
Mooie gebouwen ook.
En die prijzen…. om te likkebaarden

Twee dagen later heb ik nog geen antwoord op mijn mail gekregen.
Ik besluit om het nog eens te proberen
Er kan immers van alles misgaan met zo’n berichtje nietwaar?
Er gaan weer een paar dagen voorbij

Dan rinkelt de telefoon in mijn kantoortje.
Het is een medewerkster van Holland Trade House
Ik word uitgenodigd voor een gesprek.
Er zal me nog een bevestiging per e-mail gestuurd worden

Die is een uurtje later binnen
Ik maak er een uitdraaitje van dat ik eens rustig bekijk.
23 januari 2004 word ik om 14.00 uur verwacht voor een intakegesprek met de heer M. W. E. ten Dam
Locatie: Holland Trade House, Bezuidenhoutseweg te Den Haag.
Ondertekend door Alexandra Beekhuizen, Nederlandse Kamer van Koophandel in Praag.
Vervolgens wordt nog het emailadres genoemd; *******@nlchamber.info en de website
www.nlchamber.info
Als bijlage is er een routebeschrijving, compleet met een gedetailleerd kaartje waarop aangegeven staat waar ik het kantoor kan vinden
Netjes hoor.

Een paar dagen later gaat weer de telefoon in mijn kantoortje.
De afspraak kan helaas geen doorgang vinden door ziekte van de heer Ten Dam.
Er wordt nog contact met mij opgenomen voor een nieuwe datum.
Een paar weken gaan voorbij
Aangezien ik nogal ongeduldig van aard ben mail ik nog maar eens.
En nog eens.

Dan krijg ik de vriendelijke mevrouw van Holland Trade House weer aan de lijn.
De heer Ten Dam is in de gelegenheid om een thuisbezoekje bij mij af te leggen.
Ik voel me vereerd door zoveel aandacht en we spreken een datum af.

Het is inmiddels eind februari 2004.
pi_86699032
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 09:21 schreef zuchtje het volgende:
Leuk verhaal als je er niet persoonlijk bij betrokken bent. En ongelofelijk dat die Henk er nog steeds mee wegkomt.
Euh.. Zuchtje, kennen wij elkaar misschien onder een andere naam...? Bijvoorbeeld Kareltje...?
pi_86701182
quote:
Op woensdag 22 september 2010 01:53 schreef JohannesP het volgende:

[..]

Euh.. Zuchtje, kennen wij elkaar misschien onder een andere naam...? Bijvoorbeeld Kareltje...?
Nee. Ik weet niet wie Kareltje is, maar zou die het ook een leuk verhaal hebben gevonden?

Ik had maandag tijd over en heb je verhaal gelezen. Verder nog op Henks gekeken voor als ik over 20 jaar wat extra spaargeld heb ;)
pi_86701222
De KvK is een grote bonte verzameling van uitgerangeerde ambtenaarskneuzen die totaal geen verstand van zaken hebben en niet eens weten hoe ze hun schoenveters moeten strikken. Die groep moet je mijden als het kankergezwel dat het in onze maatschappij is. Het is niets meer of minder dan een werkverschaffingstraject voor idioten. Beware people, beware.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2010 09:14:42 ]
pi_86701952
ik heb een stuk van je verhaal gelezen, maar damn! dat is superveel zeg :{
pi_86702754
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:54 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ah ok, ben het opzich wel met je eens hoor. Maar internet blijft lastig te interpreteren :P
Ik was ook wel sarcastisch, alleen niet tegenover jou.

quote:
De trend bij de lokale kvk hier zijn momenteel allochtone ondernemers. Daar wordt het ene na het andere seminar/bijeenkomst voor gegeven.
Ik kan me best voorstellen dat dat wel heel nuttig is, maar dat doet er niet aan af dat een organisatie die op zoek is naar zelfrechtvaardiging zich niet zal beperken tot nuttige activiteiten.
pi_86710665
quote:
Op woensdag 22 september 2010 09:14 schreef Scorpie het volgende:
De KvK is een grote bonte verzameling van uitgerangeerde ambtenaarskneuzen die totaal geen verstand van zaken hebben en niet eens weten hoe ze hun schoenveters moeten strikken. Die groep moet je mijden als het kankergezwel dat het in onze maatschappij is. Het is niets meer of minder dan een werkverschaffingstraject voor idioten. Beware people, beware.
Nou, nou... Zo te horen heb jij ook "bepaalde ervaringen" met de Kvk... Vertel eens....
pi_86736265
Een doordeweekse middag, rond twee uur
De auto rijdt aarzelend voorbij mijn huis
Stopt een eindje verderop en draait
De heer Ten Dam is ongeveer een half uur te vroeg
Ik laat hem aanbellen en wacht nog even
Ik wil niet de indruk wekken dat ik al klaar zat….
Dan open ik de deur

We schudden elkaar de hand en stellen ons voor
Polsen elkaar
Hij blijkt kleiner te zijn dan ik, die al geen reus ben
Draagt een net “zakenpak” met een veelkleurige stropdas
Ik schat hem rond de dertig
Ietwat neigend naar corpulentie
Kwieke ogen achter glazen met een dun stalen montuur
Golvend, donker haar
We nemen plaats aan de tafel in de achterkamer
Ik duw twee pads in de Senseo
Zet suiker en melk op tafel
Het gesprek kan beginnen

Het begin is wat geforceerd, we tasten elkaar af
Al gauw wordt het gesprek geanimeerder
Ik bied hem een Barclay aan
Even aarzelt hij maar accepteert hem dan
Breekt het filter eraf en neemt een diepe trek
Hij vertelt wat over Tsjechië en met name over het Reuzengebergte
Daar liggen volgens hem goede mogelijkheden voor ondernemers
Voor het eerst hoor ik de woorden die ik in de jaren daarna nog veel vaker zal horen;
“Het Reuzengebergte is met name interessant omdat hier sprake is van vier-seizoenen-recreatie. In de zomer is het een heerlijk gebied om te wandelen, zwemmen en van de natuur te genieten. In de winter is het gebied populair onder wintersporters.”
Hij is een enthousiaste verteller.
Dan vraagt hij wat precies mijn plannen zijn
Ik vertel hem dat we onze zaak verkocht hebben en toe zijn aan een “nieuwe uitdaging”.
Dat we nog niet precies weten wat we willen maar dat Tsjechië onze aandacht trok
Met name door de prijzen van onroerend goed.
En uiteraard door het prachtige landschap, voor zover we dat op internet hebben kunnen bewonderen…

Hij haalt mijn mailtje uit zijn aktetas en bekijkt het even
Merkt dan op dat het hotel waarnaar mijn interesse uitging al verkocht is
Ik hoef daarover volgens hem niet al te teleurgesteld te zijn
Het zou liggen in een gebied dat qua toerisme op dat moment nog niet veel voorstelde

Ik heb inmiddels al uitgebreid met mijn vrouw overlegd
Een hotel vindt ze maar niets
Zeven dagen per week werken is iets te veel van het goede
En verhuizen naar een land dat we niet eens kennen?
No way!
Eigenlijk zag ik het zelf ook niet zo zitten
In mijn hoofd had zich echter een ander plannetje ontwikkeld
Misschien zouden we een mooi gelegen pand kunnen kopen en dat opknappen
We zouden het kunnen verhuren of na de renovatie weer kunnen verkopen
Of, als we geen geschikt pand vinden, gewoon een vakantiehuisje voor privé-gebruik

Ten Dam hoort het allemaal aan
Beaamt dat het prijsniveau van onroerend goed in Tsjechië al jaren in de lift zit
Volgens hem moet ik echter niet gaan zoeken in Moravië maar in het Reuzengebergte
Dat is waar het de komende jaren zal gaan gebeuren
Er zijn al enkele Nederlandse investeerders actief met nieuwe projecten
Ook is het gebergte erg in trek bij Nederlandse toeristen
Die voeren, na de Duitsers, volgens hem, als tweede de ranglijst aan

We hebben het nog even over de s.r.o, te vergelijken met een Nederlandse BV
In die tijd nog verplicht als je onroerend goed wilde aanschaffen
Ik krijg een informatiefolder met daarin informatie over Holland Trade House, hun werkwijze en de verschillende diensten die men aanbiedt
Verder staat er nog wat informatie in over eventuele “valkuilen” in Tsjechië
“Het is tenslotte een ander land met een afwijkende regelgeving, ook op het gebied van onroerend goed.”
Hij adviseert me om het land eerst eens te gaan bezoeken
Uiteraard was ik dat al van plan…
Ik bied hem nog een sigaret aan die hij zeer beslist weigert.
Als ik opsteek zie ik toch een lichte hunkering in zijn ogen

Ik vertel dat we binnenkort enkele weken “die kant opgaan”
Misschien, gezien zijn enthousiaste verhaal, wel naar het Reuzengebergte
Hij kent er iemand, een Nederlandse ondernemer
Ze doen er al een tijdje zaken mee
Die kan ons wellicht rondleiden en wat interessante panden laten zien
Het voordeel is dat de man ook zelf verbouwingen en renovaties uitvoert
Hij is daardoor in staat een oordeel te geven over de bouwkundige staat van een gebouw en de eventuele renovatiekosten
Misschien zou ik eens contact met hem moeten opnemen.
Hij haalt een visitekaartje uit zijn aktetas, krabbelt daar een telefoonnummer en een naam op en overhandigt het aan mij

Het is een mobiel nummer
Hij vertelt dat de man veel onderweg is
“Het kan zijn dat hij buiten bereik van een zendmast is, dus je moet een beetje geluk hebben…” merkt hij nog, schalks lachend, op
Ik krijg visioenen van een stoere, ruige pionier, rijdend door een onherbergzaam landschap…

De heer Ten Dam kijkt op zijn horloge, wil graag vóór de files weer thuis zijn
Het gesprek heeft ongeveer een uur geduurd
We schudden elkaar de hand en hij vertrekt

Ik zet nog een kop koffie, drie zoetjes en een stevige scheut melk
Steek een sigaret op en laat het afgelopen uur door mijn hoofd gaan
Ik heb er een goed gevoel bij
We zullen Tsjechië gaan bezoeken
Ik pak het visitekaartje en bekijk het op mijn gemak
pi_86747861
Ik begrijp dat u teleurgesteld bent in het advies dat u destijds in 2004 is gegeven. We hebben u toen meerdere organisaties doorgegeven op basis van goede ervaringen van andere ondernemers.
Ik ben graag bereid een afspraak met u te maken om samen te kijken of wij uw verder kunnen helpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')