abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86610508
Hallo allemaal,

Ik ben op het moment bezig met mijn WO bachelor opleiding aan de Vrije universiteit te Amsterdam, volgend jaar ga ik voorsorteren op de master Accountancy and Control.

Ik heb echter sterke twijfels waar ik mijn Master en Postgraduatie(RA) opleiding wil gaan halen.

Ik zit voornamelijk te twijfelen tussen de VU en Nyenrode.

VU facts:
- 1 jaar Master (voltijd), 1600 euro.
- 1 jaar(indien je in augustus begint ipv september, anders is het 2 jaar) Postgradutie, 4 dagen werken 1 dag studeren, 5100 euro voor 1 jarige Postgraduatie. Wordt misschien vergoed door werkgever?

Nyenrode facts:
- 2 jarige master,4 dagen werken, 1 dag studeren
- 1 jarige postgraduatie, 4 dagen werken 1 dag studeren
- Studiekosten (6700 euro per jaar) worden vrijwel altijd vergoed door de werkgever

Ik wilde aan de VU Fiscaalrecht studeren als tweede master, sinds er veel overlap is tussen accountancy en belastingen, om zo mijn positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Na 3 jaar studeren zou ik dus hebben:
VU:
- Fiscaal recht Master
- Accountancy Master
- Postgraduatie RA
- 1 jaar werkervaring
3400 euro studieschuld

Nyenrode:
- Accountancy Master
- Postgraduatie RA
- 3 jaar werkervaring
nul studieschuld (+inkomen van 2 jaar werken)

Aan mij de vraag, waarvoor zouden jullie kiezen? Staat Nyenrode bijvoorbeeld beter aangeschreven in het bedrijfsleven? Het gaat mij er voornamelijk om wat een bedrijf het beste vindt.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

J.
pi_86611167
Ik ga Nyenrode kiezen.... waarom?
- Staat goed bekend
- Goede ervaringen (Collega's, vrienden)
- Ik werk

Aan de andere kant, is het bij sommige universiteiten ook mogelijk om deeltijd te studeren (UvA)
Daar heb ik persoonlijk goede ervaringen mee.
  zondag 19 september 2010 @ 20:51:43 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86613098
Nyenrode heeft een betere naam.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  Moderator / Redactie Sport zondag 19 september 2010 @ 21:32:26 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_86615533
VU Postgraduate wordt ook vergoed door de werkgever hoor :).
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_86622682
Ik zie net in de VU brochurre het volgende:
"
PRAKTIJKCERTIFICAAT
Bij de VU volg je het theoretische gedeelte van je accountantsopleiding.
Voor inschrijving in het accountantsregister van het NIVRA is naast het
theoriecertifi caat ook een praktijkcertifi caat verplicht.
De driejarige stage regel je met een door het NIVRA goedgekeurd stagebureau.
Dat stagebureau wijst ook je ‘stagemeester’ aan. Je stagemeester
begeleidt je in je werkkring en beoordeelt elk half jaar je voortgang. Meer
over je stage, begeleiding en de afsluitende scriptie vind je op www.nivra.nl"

In andere woorden, de RA opleiding duurt 3 jaar.

Bij nyenrode werk je al 2 jaar tijdens je master. Weten jullie of die 2 jaar ook tellen voor het "RA Praktijk gedeelte"? Dan zou nyenrode veel sneller zijn.
pi_86627862
quote:
Op maandag 20 september 2010 00:15 schreef JohnSpek het volgende:
"
PRAKTIJKCERTIFICAAT

Bij nyenrode werk je al 2 jaar tijdens je master. Weten jullie of die 2 jaar ook tellen voor het "RA Praktijk gedeelte"? Dan zou nyenrode veel sneller zijn.
Ja die tellen mee (Althans dat deed het dacht ik wel een jaar of 15 geleden :@ )
pi_86636444
Is je tweede opleiding dan niet duurder (master fiscaal recht), omdat je al een master hebt afgerond? En kan je zomaar doorstromen van bachelor / master accountancy naar master fiscaal recht?
pi_86644475
VU heeft veel minder aanwezigheidsverplichtingen dan Nyenrode. Verder geldt RA = RA, waar maakt weinig tot niets uit. De werkgever vergoedt bij beide uni's de opleiding.
  maandag 20 september 2010 @ 18:48:57 #9
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_86645908
quote:
Op maandag 20 september 2010 00:15 schreef JohnSpek het volgende:
"
PRAKTIJKCERTIFICAAT

Ik geloof dat je bij nyenrode de optie hebt, om de master & RA tegelijk te doen(dus 1 studiepakket), en dan was het geloof ik 3 jaar in totaal.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_86646924
quote:
Op maandag 20 september 2010 14:41 schreef Vince.B het volgende:
Is je tweede opleiding dan niet duurder (master fiscaal recht), omdat je al een master hebt afgerond? En kan je zomaar doorstromen van bachelor / master accountancy naar master fiscaal recht?
Zijn een aantal mazen in de wet, zoals het niet voltooien van je eerste master.
In de tussentijd een tweede master volgen, en dan tegelijkertijd beide masters afronden = geen extra tarief.

Ik doe nu bachelor bedrijfskunde, hiermee kan je direct doorstromen naar fiscaal recht mits je een aantal(2) extra vakken doet. Deze 3de jaars vakken doe ik nu dus in de tweede.

quote:
Op maandag 20 september 2010 18:48 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Ik geloof dat je bij nyenrode de optie hebt, om de master & RA tegelijk te doen(dus 1 studiepakket), en dan was het geloof ik 3 jaar in totaal.
Klopt! Er staat echter niet of die 3 jaar wel tellen voor je praktijkstage. Bij de VU staat ook dat je in 1 jaar je RA kan halen, ze vermelden daar fijn niet bij dat je nog een praktijkstage moet voltooien na dit theorie gedeelte.
pi_86740896
Mmh blijkbaar gaat het hele feest niet door.

Moet een 2.5jarige pre-master doen om te worden toegelaten tot de Nyenrode master, terwijl ik meteen kan worden doorgelaten bij de VU master.

Wat een gigantisch niveau verschil zit er dus blijkbaar tussen de 2 masters.
pi_86774562
quote:
- Studiekosten (6700 euro per jaar) worden vrijwel altijd vergoed door de werkgever
Bron? :')
pi_86774578
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 00:21 schreef ReWout het volgende:

[..]

Bron? :')
Ervaringen van de opleidingen.

Quote van Nijenrode site:

quote:
Niet getreurd: het is namelijk gangbaar dat je werkgever de kosten voor jouw opleiding betaalt! Je gaat dus meteen verdienen. Als je al een andere opleiding hebt gedaan en hierdoor een schuld hebt opgebouwd, dan kun je die nu meteen afbetalen!
pi_86775245
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 00:22 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Ervaringen van de opleidingen.

Quote van Nijenrode site:
[..]

Zou dat toch zeer sterk in twijfel trekken, lijkt me eerder dat het voor de allerbeste is weggelegd.
  vrijdag 24 september 2010 @ 00:53:18 #15
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_86775301
Vu of Nyenrode?

Hm dan kies je toch echt wel voor Nyenrode toch.
Snollebolt
pi_86778788
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 00:51 schreef ReWout het volgende:

[..]

Zou dat toch zeer sterk in twijfel trekken, lijkt me eerder dat het voor de allerbeste is weggelegd.
Waarom?

Het is toch een afspraak tussen jou en je werkgever.
Bij veel van dit soort banen (accountantskantoren maar ook zeker bij overige banen) zijn ze juist erg bereid om de studiekosten voor je te betalen.

Uiteraard wel met een terugbetalingsregeling indien je eerder dan x jaar uit dienst gaat.
Ik heb nu verscheidene werkgevers gezien en overal was dit zeker bespreekbaar.

Bij accountantskantoren is het zelfs een must dat je een dergelijke opleiding doet als je de audit kant wilt doen.
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:23:14 #17
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_86782364
ik dacht dat die VU master ook deeltijd was zodat je er naast kon werken.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  vrijdag 24 september 2010 @ 11:24:39 #18
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_86782413
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 00:53 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Vu of Nyenrode?

Hm dan kies je toch echt wel voor Nyenrode toch.
want ?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_86791067
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 09:12 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Waarom?

Het is toch een afspraak tussen jou en je werkgever.
Bij veel van dit soort banen (accountantskantoren maar ook zeker bij overige banen) zijn ze juist erg bereid om de studiekosten voor je te betalen.

Uiteraard wel met een terugbetalingsregeling indien je eerder dan x jaar uit dienst gaat.
Ik heb nu verscheidene werkgevers gezien en overal was dit zeker bespreekbaar.

Bij accountantskantoren is het zelfs een must dat je een dergelijke opleiding doet als je de audit kant wilt doen.
Tuurlijk als je al een paar jaar bij die werkgever werkt. Maar ik kreeg de altans de indruk dat hij het zo bedoelde -> rond de opleiding af -> gaat werken -> baas denkt "ohhhh" en betaalt zijn opleiding terug.
  vrijdag 24 september 2010 @ 21:04:57 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_86805715
Uit je OP blijkt dat je denkt dat je geen studieschuld hebt als je werkgever de studie betaald. Die heb je dan wel, alleen niet aan DUO maar aan de werkgever.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_86806050
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:13 schreef ReWout het volgende:

[..]

Tuurlijk als je al een paar jaar bij die werkgever werkt. Maar ik kreeg de altans de indruk dat hij het zo bedoelde -> rond de opleiding af -> gaat werken -> baas denkt "ohhhh" en betaalt zijn opleiding terug.
Dat is ook zo.... veel starter gaan na het VWO aan de slag bij een accountantskantoor en volgen dan deze opleiding.

Toen ik startte bij een accountantskantoor startten er op dat moment zo'n 5 à 10 nieuwe VWO'ers die allemaal 4 dagen werkten, 1 dag naar Nyenrode gingen en dit werd volledig betaalt door het accountantskantoor. Uiteraard met terugbetalingsregeling zoals ik hiervoor al noemde.
pi_86806400
quote:
Op donderdag 23 september 2010 10:16 schreef JohnSpek het volgende:

Moet een 2.5jarige pre-master doen om te worden toegelaten tot de Nyenrode master, terwijl ik meteen kan worden doorgelaten bij de VU master.

En how the fuck kan dat?
Op zondag 29 augustus 2010 14:03 schreef Mirel het volgende:
Wat is die Jetfly toch een aardige jongeman.
  zondag 26 september 2010 @ 12:17:51 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_86855741
quote:

Een dergelijk niveauverschil kan niet. Een master moet aan bepaalde criteria voldoen anders wordt hij niet NVAO geaccrediteerd. Ik vermoed dan ook dat je op de site van Nyenrode verkeerd hebt gekeken :)

[ Bericht 11% gewijzigd door sanger op 26-09-2010 12:25:02 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Moderator / Redactie Sport zondag 26 september 2010 @ 12:27:37 #24
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_86856006
quote:

??
Je kan direct aan de master beginnen mits je de juiste vakken hebt gehaald. Met de bachelor Eco bedrijfseco aan de VU en de juiste vakken gekozen zoals FA, MA, boekhouden, BIV, Belastingrecht etc kan je zo aan de master beginnen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_86970355
quote:
Op zondag 26 september 2010 12:27 schreef borisz het volgende:

[..]

??
Je kan direct aan de master beginnen mits je de juiste vakken hebt gehaald. Met de bachelor Eco bedrijfseco aan de VU en de juiste vakken gekozen zoals FA, MA, boekhouden, BIV, Belastingrecht etc kan je zo aan de master beginnen.
Ik heb een mail gestuurd naar studiebegeleiding@nyenrode.nl, mijn geplande (bedrijfskunde) traject gegeven en ze gaf als indicatie dat ik een 2.5 jarige pre-master moest volgen.

Ik vond het schandalig dat het niveau van de VU dus blijkbaar zoveel lager ligt, maar aan de andere kant...
Ik doe het eerste en tweede jaar veel bedrijfskunde vakken. Ik doe natuurlijk ook wel wat acc/statistiek/finance/wiskunde vakken, maar ook veel strategy/organizational/etc.
Het derde jaar doe ik veel accountancy vakken + ik wil extra doen: belastingrecht,ondernemingsrecht,boekhouden.

Bij nyenrode ben je 4.5 jaar(deeltijd) bezig met accountancy vakken. Daar zit een verschil in..

Wat ik dus wel raar vind is dat er zo'n groot verschil zit tussen de Masters, je zou denken dat dat gestandaardiseerd is.
Ik ben benieuwd waar jij je informatie vandaan hebt!

[ Bericht 0% gewijzigd door JohnSpek op 29-09-2010 12:14:26 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')