abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86585558
Vandaag herdacht Ede twee belangrijke luchtvaartgebeurtenissen; de eerste vlucht van een Nederlander boven Nederland (Jan Hilgers; 29 juli 1910) en de luchtlandingen die het begin markeerden van operatie Market Garden (17 September 1944) met de de traditionele Market Garden herdenking met parachutisten en een nieuw evenement, de Jan Hilgers Memorial airshow.

Maar liefst 700 parachutisten werden gedropt boven de Ginkelse heide vanuit drie Amerikaanse Herculessen, één Britse, een Duitse Transall en de C-47 Dakota van de Battle of Britain Memorial Flight. Dit laatste toestel heeft nog daadwerkelijk gevlogen tijdens Market Garden in 1944!

Er werd gesprongen van zo'n driehonderd meter hoogte, met een klassiek model parachute:

Tussen de drops door werd er een herdenking met toespraken en kranslegging gehouden bij het Airbourne monument:

[ Bericht 0% gewijzigd door Ferry_76 op 18-09-2010 23:15:36 ]
pi_86585914
Om één uur begon de vliegshow, maar niet met de replica van de Blériot XI waarmee Hilgers in 1910 vloog in verband met de wind. Hans Nordsiek is de eerste die zijn vliegkunsten mag vertonen in zijn Boeing Stearman :

Gevolgd door een Russische Yak-52:

En een Antonov An-2, een langzame, grote tweedekker die toch verrassend wendbaar is:

Twee klassieke 'warbirds', de Spitfire en de P-51 Mustang:

Uit Engeland overgekomen: De Boeing B-17 Flying Fortress 'Sally-B' die aan één zijde nog steeds vliegt in de kleuren van de Memphis Belle die aangebracht zijn voor opname van de gelijknamige film:

Een Pitts Special die gemaakt is voor aerobatics:

Vier Yak-52's in formatie:

De Franse Fouga Magister:

[ Bericht 0% gewijzigd door Ferry_76 op 18-09-2010 23:23:45 ]
pi_86586034
Ook uit Frankrijk, maar vliegend met Tsjechische Aero Albatrossen, het Breitling team:

De Nederlandse luchtmacht was aanwezig met de demo AH-64 Apache:

Een bijzondere demo: De Fransman Christian Moullec die ganzen leert migreren met zijn ultralight; geweldig om hem in formatie met zijn dieren te zien vliegen!:

En dan als de show eigenlijk al is afgelopen en de wind is gaan liggen, gaan de heren van de stichting Vroege vogels toch proberen een korte 'hop' te maken met de Blériot! Vanaf een naastgelegen veldje vliegt het toestel tweemaal enkele seconden vlak boven de grond:

[ Bericht 3% gewijzigd door Ferry_76 op 18-09-2010 23:06:41 ]
pi_86586284
Mooie foto's, maar volgens mij staat er een typfoutje in je OP :)

quote:
(Jan Hilgers; 29 juli 2010)
bij je tweede bericht heb je het wel over 1910 :P
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_86586446
Dank je, ik heb het even gewijzigd. Was een lange dag vandaag! :P
pi_86596037
O+
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_86647523
quote:
Op zondag 19 september 2010 12:18 schreef pinquit het volgende:
O+
:)

Het heeft toch wel voordelen om bepaalde connecties te hebben; we stonden zo'n beetje in het vlieggebied, terwijl de rest van de toeschouwers toch zeker 40 meter achter ons stonden!

>:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')