FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Slechte drempel, uitlaat kapot
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 10:56
Hallo iedereen.

Ik reed gisteren in een 30 zone die ze pas helemaal opnieuw bestraat hebben inclusief drempels.
Dus ik kachel daar lekker rustig met 20 over die drempeltjes heen tot ineens ik na 1 dempel een heel stuk naar beneden schoot, en daarbij ook gelijk een enorme klap.

Direct daarna was mijn auto gelijk een sportwagen, het geluid wat eruit kwam is niet normaal en natuurlijk gigantisch vermogenverlies.

Nu is mijn vraag, is dit te verhalen op de gemeente voor het slecht aanleggen van de drempel?

Ik ga in ieder geval vanmiddag even langs om foto's te maken van die plek.
r8alitywoensdag 15 september 2010 @ 10:57
Je schokbrekers zijn stuk.
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 10:57
quote:
Op woensdag 15 september 2010 10:57 schreef r8ality het volgende:
Je schokbrekers zijn stuk.
zijn prima in orde, want had al 4 drempels voor diegene gehad
Atreidezwoensdag 15 september 2010 @ 11:00
Er bestaan regels voor het maken van vluchtheuvels geloof ik, als ze niet conform de eisen zijn heb je een kans al acht ik dat erg klein..
Kloonhommelwoensdag 15 september 2010 @ 11:01
Je vertelt niet of je een auto hebt met verlaagde schokbrekers. Je vertelt eigenlijk niets over je auto, alleen maar over de omstandigheden en de oorzaak van het stukgaan van iets.
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 11:02
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:00 schreef Atreidez het volgende:
Er bestaan regels voor het maken van vluchtheuvels geloof ik, als ze niet conform de eisen zijn heb je een kans al acht ik dat erg klein..
hmm oke dan zal ik daar ook eens achteraan gaan.

quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:01 schreef Kloonhommel het volgende:
Je vertelt niet of je een auto hebt met verlaagde schokbrekers. Je vertelt eigenlijk niets over je auto, alleen maar over de omstandigheden en de oorzaak van het stukgaan van iets.
ik heb een gewone normale auto, niks aan verlaagt of weet ik veel wat.
gewoon zoals die uit de fabriek komt :)
Atreidezwoensdag 15 september 2010 @ 11:03
http://www.autoblog.nl/ar(...)lareren-bij-gemeente

Hier, interessant stukje ;)
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 11:05
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:03 schreef Atreidez het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)lareren-bij-gemeente

Hier, interessant stukje ;)
Even gelezen en zeker handig ^O^
ik ga in iedergeval vanmiddag even langs de plaats waar het is gebeurd.
RemcoDelftwoensdag 15 september 2010 @ 11:06
Nee dat kan je niet verhalen, tenzij de drempel daadwerkelijk hoger is dan toegestaan, maar die normen zijn zo ruim dat ik het me niet kan voorstellen.
Verder zijn drempels bedoeld voor stapvoets verkeer, zeker in een 30-zone.

Ik heb in Leiden ooit geklaagd over een drempel (een meter lang en hoog in het midden), waarna de geniale ambtenaren hem HOGER hebben gemaakt.
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 11:19
heb net de gemeente gebeld.
Even een brief schrijven naar juridische zaken met eventueel inclusief foto's.
vanmiddag dus langs de garage om de schade te bekijken
Eixwoensdag 15 september 2010 @ 11:23
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:00 schreef Atreidez het volgende:
Er bestaan regels voor het maken van vluchtheuvels geloof ik, als ze niet conform de eisen zijn heb je een kans al acht ik dat erg klein..
In principe geldt CROW publicatie 172 'Richtlijn Verkeersdrempels', hoewel een wegbeheerder volgens mij niet juridisch gebonden is aan die richtlijnen. Mij lijkt wel dat als je schade oploopt door een drempel die niet conform de richtlijn is de wegbeheerder de afwijking moet kunnen motiveren.

Overigens, een vluchtheuvel is geen drempel. ;)
r8alitywoensdag 15 september 2010 @ 11:26
Gat in de weg --> claimen. Schade door drempel --> dikke pech. En kijk nou toch maar je schokbrekers na.
Atreidezwoensdag 15 september 2010 @ 11:27
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:23 schreef Eix het volgende:

[..]

In principe geldt CROW publicatie 172 'Richtlijn Verkeersdrempels', hoewel een wegbeheerder volgens mij niet juridisch gebonden is aan die richtlijnen. Mij lijkt wel dat als je schade oploopt door een drempel die niet conform de richtlijn is de wegbeheerder de afwijking moet kunnen motiveren.

Overigens, een vluchtheuvel is geen drempel. ;)
Yep, verkeersdrempel bedoelde ik ook, ts begreep het gelukkig ;) Maar volgens dat stukje op autoblog zou dus een heuvel genomen moeten kunnen worden met de snelheid die geld voor die weg.. Heb er een paar in de buurt op een 50 weg, maar als je daar met 50 overheen gaat heb je kans dat je er 2 in 1 keer neemt :') Het is maar vaag iig..
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 11:35
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:26 schreef r8ality het volgende:
Gat in de weg --> claimen. Schade door drempel --> dikke pech. En kijk nou toch maar je schokbrekers na.
lijkt me niet logisch hoor
en nogmaals, die schokbrekers zijn in orde
die zijn 2 maand geleden al nagekeken
goeiemoggelwoensdag 15 september 2010 @ 11:52
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:35 schreef lipjes het volgende:

[..]

lijkt me niet logisch hoor
en nogmaals, die schokbrekers zijn in orde
die zijn 2 maand geleden al nagekeken
Hoe kom je er dan bij dat je uitlaat kapot is?
Daar was 2 maanden geleden ook niks mis mee.
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 12:05
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:52 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Hoe kom je er dan bij dat je uitlaat kapot is?
Daar was 2 maanden geleden ook niks mis mee.
gisteren overdag ging alles nog goed.
daarna gisterenavond dus die drempel met 20 genomen waarna een enorme knal volgde.
sindsdien klink mijn auto als een sportwagen, en de vlugge foto's die ik eronder heb genomen lijkt het erop dat deze in 2en ligt.
RemcoDelftwoensdag 15 september 2010 @ 12:09
quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:05 schreef lipjes het volgende:

[..]
sindsdien klink mijn auto als een sportwagen, en de vlugge foto's die ik eronder heb genomen lijkt het erop dat deze in 2en ligt.
Realiseer je je dat je zo geen meter mag rijden?
fruityloopwoensdag 15 september 2010 @ 12:10
quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:05 schreef lipjes het volgende:

[..]

gisteren overdag ging alles nog goed.
daarna gisterenavond dus die drempel met 20 genomen waarna een enorme knal volgde.
sindsdien klink mijn auto als een sportwagen, en de vlugge foto's die ik eronder heb genomen lijkt het erop dat deze in 2en ligt.
Ik denk dat de gemeente meer geďnteresseerd is in foto's van de drempel?
harry83woensdag 15 september 2010 @ 12:11
kan ook zijn dat er 1 ophangrubber los hing, de uitlaat gaat dan doorhangen
als je danover een drempel rijd kan een U koppeling blijven haken en kan een deel losschieten

Een uitlaat bestaat altijd uit meerdere delen

denk dat het 10 minuten werk is voor een garage. post eens een foto?
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 12:18
quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Realiseer je je dat je zo geen meter mag rijden?
en hoe wil ik anders thuiskomen ;)

quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:10 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ik denk dat de gemeente meer geďnteresseerd is in foto's van de drempel?
die komen er ook bij!

quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:11 schreef harry83 het volgende:
kan ook zijn dat er 1 ophangrubber los hing, de uitlaat gaat dan doorhangen
als je danover een drempel rijd kan een U koppeling blijven haken en kan een deel losschieten

Een uitlaat bestaat altijd uit meerdere delen

denk dat het 10 minuten werk is voor een garage. post eens een foto?
Die rubbers zijn ook nog prima in orde.

Foto komt trouwens vanavond, heb nu alleen een vage.
hij gaat vanmiddag op de brug bij de garage.
DragonFirewoensdag 15 september 2010 @ 12:22
Sommige kan je ook niet met 20 nemen. Die zijn er op gemaakt om veel langzamer te gaan...
Was het in een woonwijk?
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 12:53
quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:22 schreef DragonFire het volgende:
Sommige kan je ook niet met 20 nemen. Die zijn er op gemaakt om veel langzamer te gaan...
Was het in een woonwijk?
was in een 30 zone
en mag toch aannemen dat in een 30 zone drempels ervoor zijn gemaakt om ze met 30 te nemen.
anders moeten ze er inderdaad een woonwijk van maken dat je er maar stapvoets mag
RemcoDelftwoensdag 15 september 2010 @ 13:02
quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:18 schreef lipjes het volgende:

[..]

en hoe wil ik anders thuiskomen ;)
Sleepdienst? Taxi? Lopen? Bus? Hell, da's jouw probleem :P
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 13:04
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:02 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Sleepdienst? Taxi? Lopen? Bus? Hell, da's jouw probleem :P
ik rijd wel gewoon ;)
als ik de anwb bel zullen die ook wel zeggen dat ik er nog wel mee naar huis kan rijden
Rapaillewoensdag 15 september 2010 @ 13:38
quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:53 schreef lipjes het volgende:

[..]

was in een 30 zone
en mag toch aannemen dat in een 30 zone drempels ervoor zijn gemaakt om ze met 30 te nemen.
anders moeten ze er inderdaad een woonwijk van maken dat je er maar stapvoets mag
Ehm nee. Jij neemt drempels altijd met 30? :')
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 13:43
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:38 schreef Rapaille het volgende:

[..]

Ehm nee. Jij neemt drempels altijd met 30? :')
nee hoor, deze nam ik namelijk netjes met 20
mcintoshwoensdag 15 september 2010 @ 13:49
Als de drempels in een 30-km zone lagen moet je er ook zonder schade te veroorzaken met 30 overheen kunnen. Je maakt goede kans denk ik, alleen zul je het causaal verband tussen de de schade en de drempel moeten kunnen aantonen, wordt lastig.

In een woonERF (dus niet woonwijk), gelden wellicht andere regels voor drempels.
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 13:53
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:49 schreef mcintosh het volgende:
Als de drempels in een 30-km zone lagen moet je er ook zonder schade te veroorzaken met 30 overheen kunnen. Je maakt goede kans denk ik, alleen zul je het causaal verband tussen de de schade en de drempel moeten kunnen aantonen, wordt lastig.

In een woonERF (dus niet woonwijk), gelden wellicht andere regels voor drempels.
zo een idee had ik inderdaad ook.
ga iniedergeval vanmiddag foto's maken van de schade en vanavond van de drempel en tevens opmeten.
dan een nette brief naar de gemeente met alles erbij
mcintoshwoensdag 15 september 2010 @ 13:57
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:53 schreef lipjes het volgende:

[..]

zo een idee had ik inderdaad ook.
ga iniedergeval vanmiddag foto's maken van de schade en vanavond van de drempel en tevens opmeten.
dan een nette brief naar de gemeente met alles erbij
Je kan ook even een fimpje maken om te laten zien hoe het er uit ziet als je met 30 km/u de drempel overgaat :)
Maar dan zit je waarschijnlijk weer met schade ..
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 13:59
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:57 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Je kan ook even een fimpje maken om te laten zien hoe het er uit ziet als je met 30 km/u de drempel overgaat :)
Maar dan zit je waarschijnlijk weer met schade ..
dat lijkt me inderdaad niet zo slim :P
nu maar hopen dat mijn vrees niet terecht is van de uitlaat.
heb met even snel onder de auto gelegen en wat onduidelijke foto's gemaakt
zal er zo eens 1tje posten btw

*edit*
TheOneAndOnlywoensdag 15 september 2010 @ 14:22
die auto is aan de onderkant toch al helemaa verrot... ik zou em naar de stort brengen....
fruityloopwoensdag 15 september 2010 @ 15:53
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:53 schreef lipjes het volgende:

[..]

zo een idee had ik inderdaad ook.
ga iniedergeval vanmiddag foto's maken van de schade en vanavond van de drempel en tevens opmeten.
dan een nette brief naar de gemeente met alles erbij
Woonerf is stapvoets = 15 km/h, dus je reed nog te hard ook. :D
fruityloopwoensdag 15 september 2010 @ 15:55
Overigens kan je hier kijken wat de snelheid ter plaatse is.
Basp1woensdag 15 september 2010 @ 15:58
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:49 schreef mcintosh het volgende:
Als de drempels in een 30-km zone lagen moet je er ook zonder schade te veroorzaken met 30 overheen kunnen.
Wat een onzin dan kun je ook redeneren dat je in de bebouwde kom op plaatsen waar je 50 mag ook elke bocht met die snelheid zou moeten kunnen halen. Er is altijd nog zoiets als verkeersinzicht wat men ook van je verwacht als je een rijbewijs haalt.
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 16:04
quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:53 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Woonerf is stapvoets = 15 km/h, dus je reed nog te hard ook. :D
was geen woonerf.

quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:55 schreef fruityloop het volgende:
Overigens kan je hier kijken wat de snelheid ter plaatse is.
ook daar staat 30

quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een onzin dan kun je ook redeneren dat je in de bebouwde kom op plaatsen waar je 50 mag ook elke bocht met die snelheid zou moeten kunnen halen. Er is altijd nog zoiets als verkeersinzicht wat men ook van je verwacht als je een rijbewijs haalt.
klopt, en daarom ging ik al terug naar de 20, de standaartsnelheid waarop ik alle drempels in 30 zones neem en dat is nog nooit misgegaan, tot nu
Basp1woensdag 15 september 2010 @ 16:07
quote:
Op woensdag 15 september 2010 16:04 schreef lipjes het volgende:


klopt, en daarom ging ik al terug naar de 20, de standaartsnelheid waarop ik alle drempels in 30 zones neem en dat is nog nooit misgegaan, tot nu
Volgens keer dan maar terug gaan tot 10. 8-)

Nee meet even die drempel op en kijk of hij aan de eerder hier ergens genoemde voorwaarden voldoet, zo ja dan heb je pecht gehad, zo nee, dan lekker de weg beheerder aansprakelijk stellen.
DragonFirewoensdag 15 september 2010 @ 16:19
Nou sorry ik heb hier een woonwijk (zonder woonerf bord) dus dat is niet stapvoets en daar liggen twee drempel waar je echt niet met 30 overheen kan. Van die gemene die direct omlaag gaan./\ zulke zeg maar.
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 16:21
quote:
Op woensdag 15 september 2010 16:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Volgens keer dan maar terug gaan tot 10. 8-)

Nee meet even die drempel op en kijk of hij aan de eerder hier ergens genoemde voorwaarden voldoet, zo ja dan heb je pecht gehad, zo nee, dan lekker de weg beheerder aansprakelijk stellen.
volgende keer pak ik die weg gewoon niet meer :P

mja ik ga het gewoon proberen aan te vechten.
wij zijn niet zo moeilijk :P

quote:
Op woensdag 15 september 2010 16:19 schreef DragonFire het volgende:
Nou sorry ik heb hier een woonwijk (zonder woonerf bord) dus dat is niet stapvoets en daar liggen twee drempel waar je echt niet met 30 overheen kan. Van die gemene die direct omlaag gaan./\ zulke zeg maar.
die ken ik ook ja, gruwlijk zijn die dingen
fruityloopwoensdag 15 september 2010 @ 17:18
quote:
Op woensdag 15 september 2010 16:21 schreef lipjes het volgende:

[..]

volgende keer pak ik die weg gewoon niet meer :P

mja ik ga het gewoon proberen aan te vechten.
wij zijn niet zo moeilijk :P
[..]

die ken ik ook ja, gruwlijk effectief zijn die dingen
;)
Prowlwoensdag 15 september 2010 @ 17:32
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:59 schreef lipjes het volgende:

[..]

dat lijkt me inderdaad niet zo slim :P
nu maar hopen dat mijn vrees niet terecht is van de uitlaat.
heb met even snel onder de auto gelegen en wat onduidelijke foto's gemaakt
zal er zo eens 1tje posten btw

*edit*
[ link | afbeelding ]
LOL, die hele uitlaat was al gaar, weer blij dat ie niet op de snelweg een x er af dondert! _O-

Bij wie laat je de apk doen, dan weet ik waar ik moet zijn als mijn auto er niet door komt :')
klipperwoensdag 15 september 2010 @ 17:57
quote:
Op woensdag 15 september 2010 13:59 schreef lipjes het volgende:

[..]

dat lijkt me inderdaad niet zo slim :P
nu maar hopen dat mijn vrees niet terecht is van de uitlaat.
heb met even snel onder de auto gelegen en wat onduidelijke foto's gemaakt
zal er zo eens 1tje posten btw

*edit*
[ link | afbeelding ]
Ik zie aan de foto nu niet een plaats waar deze over de weg geschraapt moet hebben.
Lijkt er eerder op dat jouw 20 kilometer eerder het dubbele was, en je uitlaat al brak in elkaar vastzat en dus gewoon uit elkaar gevallen is i.p.v. Dat deze beschadigt is door de drempel.

Bij beschadiging door de drempel moet je toch echt wel diepe krassen zien.

Ps het vocht wat te zien is op de foto waar komt dat vandaan?
Voor regenwater zou je meer verwachten dan alleen daar.
Metro2005donderdag 16 september 2010 @ 10:53
quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een onzin dan kun je ook redeneren dat je in de bebouwde kom op plaatsen waar je 50 mag ook elke bocht met die snelheid zou moeten kunnen halen. Er is altijd nog zoiets als verkeersinzicht wat men ook van je verwacht als je een rijbewijs haalt.
Dat is helemaal geen onzin, dat is een eis voor een verkeersdrempel. dat 90% van de verkeersdrempels veél te hoog zijn of slecht onderhouden zijn doet daar niks aan af.
fruityloopdonderdag 16 september 2010 @ 10:55
quote:
Op donderdag 16 september 2010 10:53 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat is helemaal geen onzin, dat is een eis voor een verkeersdrempel. dat 90% van de verkeersdrempels veél te hoog zijn of slecht onderhouden zijn doet daar niks aan af.
Dan ben ik weer wel benieuwd waar jij dat percentage van 90% vandaan haalt. ;)
Metro2005donderdag 16 september 2010 @ 11:09
quote:
Op donderdag 16 september 2010 10:55 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dan ben ik weer wel benieuwd waar jij dat percentage van 90% vandaan haalt. ;)
Ervaringsdeskundige :+

Rij in een stug afgeveerde japanner, dan merk je wel dat drempels 9 vd 10 keer niet met de toegestane snelheid genomen kunnen worden :r
r8alitydonderdag 16 september 2010 @ 11:13
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:09 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ervaringsdeskundige :+

Rij in een stug afgeveerde japanner, dan merk je wel dat drempels 9 vd 10 keer niet met de toegestane snelheid genomen kunnen worden :r
Beter dan een comfortabele Volvo zodat je denkt dat je wel die drempels kan nemen maar dat dan je reservewiel + subwoofer met een harde klap je eraan herinneren dat de drempel toch wel hoog was :').
RemcoDelftdonderdag 16 september 2010 @ 11:16
M.a.w. het ligt aan de auto... Probeer de Darpa Crusher eens:
Prowldonderdag 16 september 2010 @ 11:28
Gelukkig rij ik een Xantia en merk ik bij 90% van de drempels niet dat ik er te hard over heen ga

Tegenwoordig hou ik mn hart vast als ik in een normale auto stap :|W
fruityloopdonderdag 16 september 2010 @ 11:50
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:09 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ervaringsdeskundige :+

Rij in een stug afgeveerde japanner, dan merk je wel dat drempels 9 vd 10 keer niet met de toegestane snelheid genomen kunnen worden :r
Laat ik nou bij een ingenieursbureau werken, én al 15+ ervaringsdeskundige zijn. ^O^ En dus durf ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat je 90% complete flauwekul is, en vermoedelijk een matige vertaling is van je eigen gebrek aan inschattingsvermogen. :Y

Sorry hoor, bij twijfel doet een normaal mens wat rustiger aan bij het nemen van de drempel, en rost men er niet met de geldende max. snelheid overheen om vervolgens te gaan miepen bij de gemeente. Als je uitlaat finaal lostlaat bij het nemen van een drempel zit er ergens een behoorlijke inschattingsfout verstopt in de vergelijking.

Maar goed, het is tegenwoordig de norm om elke vorm van eigen verantwoordelijkheid te ontwijken en te wijzen naar een andere partij, bij voorkeur een overheid. :r
bijderechterdonderdag 16 september 2010 @ 11:59
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:50 schreef fruityloop het volgende:


Maar goed, het is tegenwoordig de norm om elke vorm van eigen verantwoordelijkheid te ontwijken en te wijzen naar een andere partij, bij voorkeur een overheid. :r
Nou in het geval van drempels vind ik dat helemaal niet zo gek. Die krengen zorgen voor veel schade of versnelde slijtage van allerlei onderdelen.

Als je drempels aanlegt vind ik (en volgens mij is dat ook een richtlijn) dat je met de daar geldende max. snelheid die drempels moet kunnen nemen. Je ziet drempels soms niet altijd even goed aankomen (donkere wegen etc.) en dan kun je voor nare verassingen komen te staan.

Ik heb een keer mijn carterpan kapot gereden op een drempel die ik serieus niet harder dan 25 km/u nam. Niet in de gaten dat er olie wegliep, laag oliepeil en vervolgens hele motor in de soep :W auto en paar duizend euro.. Als ik toen geweten had dat ik die schade kon claimen had ik het meteen gedaan!
lipjesdonderdag 16 september 2010 @ 12:01
nou het is niet de uitlaat *O*

het is de aandrijfas -O-
echter zitten er wel deuken in het carter dus heb wel de drempel geraakt, en hard ook.
ben alleen nog niet langs die plek gereden om te kijken waar ik nou weggeschoten ben.
fruityloopdonderdag 16 september 2010 @ 12:13
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:59 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Nou in het geval van drempels vind ik dat helemaal niet zo gek. Die krengen zorgen voor veel schade of versnelde slijtage van allerlei onderdelen.

Als je drempels aanlegt vind ik (en volgens mij is dat ook een richtlijn) dat je met de daar geldende max. snelheid die drempels moet kunnen nemen. Je ziet drempels soms niet altijd even goed aankomen (donkere wegen etc.) en dan kun je voor nare verassingen komen te staan.

Ik heb een keer mijn carterpan kapot gereden op een drempel die ik serieus niet harder dan 25 km/u nam. Niet in de gaten dat er olie wegliep, laag oliepeil en vervolgens hele motor in de soep :W auto en paar duizend euro.. Als ik toen geweten had dat ik die schade kon claimen had ik het meteen gedaan!
Ze leveren dan wel minder doden en gewonden op, dus dat is meer een afweging die we met zijn allen maken. ;) Maar goed, zo lang er leden van het Nederlandse autorijdersgilde zijn die er een sport van maken om zo hard mogelijk van drempel tot drempel te rijden bij ons in de straat, neem ik dit soort topics met een grote schep zout. ;)
CantFazeMedonderdag 16 september 2010 @ 12:18
quote:
Op donderdag 16 september 2010 12:01 schreef lipjes het volgende:
nou het is niet de uitlaat *O*

het is de aandrijfas -O-
echter zitten er wel deuken in het carter dus heb wel de drempel geraakt, en hard ook.
ben alleen nog niet langs die plek gereden om te kijken waar ik nou weggeschoten ben.
Vind je het gek met zo'n brakke auto...
Metro2005donderdag 16 september 2010 @ 12:27
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:50 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Laat ik nou bij een ingenieursbureau werken, én al 15+ ervaringsdeskundige zijn. ^O^ En dus durf ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat je 90% complete flauwekul is, en vermoedelijk een matige vertaling is van je eigen gebrek aan inschattingsvermogen. :Y

Sorry hoor, bij twijfel doet een normaal mens wat rustiger aan bij het nemen van de drempel, en rost men er niet met de geldende max. snelheid overheen om vervolgens te gaan miepen bij de gemeente. Als je uitlaat finaal lostlaat bij het nemen van een drempel zit er ergens een behoorlijke inschattingsfout verstopt in de vergelijking.

Maar goed, het is tegenwoordig de norm om elke vorm van eigen verantwoordelijkheid te ontwijken en te wijzen naar een andere partij, bij voorkeur een overheid. :r
Maar een drempel HOOR je gewoon met de geldende snelheid te kunnen nemen, dat je nu al aangeeft dat ik rustiger aan moet doen bevestigd alleen maar mijn (verzonnen) 90% :P

En wie legt die teringdingen neer? de overheid! wie moet ervoor zorgen dat je er met normale snelheid overheen kan? de overheid. Wie doet dat blijkbaar niet goed aangezien TS met 10km/u MINDER dan de toegestane snelheid over de drempel rijdt? De overheid.

Ik zie hier in dit verhaal niet direct wat TS verkeerd heeft gedaan. De overheid / gemeente moet gewoon zorgen voor fatsoenlijk wegonderhoud en daar horen ook normaal functionerende snelheidsdrempels bij. Ik heb zelf ook een keer een carterpan aan bonken gereden toen ik met nog geen 15km/u over een drempel reed (op een 30 km/u weg) door slecht onderhoud van de weg was de weg voor en achter de drempel verzakt met als gevolg dat de drempel bijna 2x zo hoog was dan normaal. moet IK dan maar opdraaien voor de schade omdat de gemeente laks is?
opinionrdonderdag 16 september 2010 @ 13:24
Tja, als ze hier in meewerken is het einde zoek qua declaraties.
Ik kan ook wel mijn nieuwe banden gaan declareren.
De slijtage van de banden is immers harder gegaan toen er in de winter een paar gaten in de weg waren geslagen door de vorst en een wegdek hoort geen gaten te hebben ;-)
fruityloopdonderdag 16 september 2010 @ 13:40
quote:
Op donderdag 16 september 2010 12:27 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Maar een drempel HOOR je gewoon met de geldende snelheid te kunnen nemen, dat je nu al aangeeft dat ik rustiger aan moet doen bevestigd alleen maar mijn (verzonnen) 90% :P

En wie legt die teringdingen neer? de overheid! wie moet ervoor zorgen dat je er met normale snelheid overheen kan? de overheid. Wie doet dat blijkbaar niet goed aangezien TS met 10km/u MINDER dan de toegestane snelheid over de drempel rijdt? De overheid.

Ik zie hier in dit verhaal niet direct wat TS verkeerd heeft gedaan. De overheid / gemeente moet gewoon zorgen voor fatsoenlijk wegonderhoud en daar horen ook normaal functionerende snelheidsdrempels bij. Ik heb zelf ook een keer een carterpan aan bonken gereden toen ik met nog geen 15km/u over een drempel reed (op een 30 km/u weg) door slecht onderhoud van de weg was de weg voor en achter de drempel verzakt met als gevolg dat de drempel bijna 2x zo hoog was dan normaal. moet IK dan maar opdraaien voor de schade omdat de gemeente laks is?
Voor wat betreft dat gat voor de drempel heb je gelijk, maar ik vraag me dan wel af hoeveel vloekende chauffeurs thuis gekomen dit even melden bij de gemeente.. ;) Dat kan hier in de gemeente trouwens online met DigiD, dus zoveel moeite is het het niet.

Er zijn verschillende soorten en maten drempels, die uit het crow is enkel de standaarduitvoering. En al aanrijdend kan jij niet inschatten of dit de standaard variant is, of een iets hogere/lagere die is aangepast aan de lokale situatie. Dit is volgens de TS een nieuw bestraatte en ingerichte weg, dus kuilen etc zullen er niet in zitten.

Ik blijf bij de inschattingsfout, zeker gezien het feit dat autoblog ook niet echt onpartijdige info verzamelt, die lamlullen zetten zelfs youtube filmpjes op de site over hoe je snelheidsafhankelijke drempels kan saboteren, met dan als zwak laatste zinnetje dat je dat niet moet doen omdat het vandalisme is. :r

[ Bericht 0% gewijzigd door fruityloop op 16-09-2010 13:48:17 ]
silenthilldonderdag 16 september 2010 @ 14:47
Ik ben altijd gewend op te letten bij dremples.

Ik zit vaak te relaxen aan de rand van Bentveld ( Tussen Haarlem en Zandvoort in ) en daar zijn 2 drempels achter elkaar die heel scherp\steil zijn met voor en erachter een verzakking.

Echt elke 5 minuten is er iemand die harder dan 5 km per uur die drempels neemt en dan hoor je ook de ergste geluiden.

De pest is dat er ook nog slecht zicht is vanwege de bomen die aan beide kanten staan en je de drempels pas op het laatste moment ziet aankomen.

Als ik twijfel dan ga ik gewoon stapvoets over een drempel.
tongytongylickylickydonderdag 16 september 2010 @ 19:28
Bij mijn ouders 10 jaar geleden ofzo ook gebeurt, Dit was op een sportpark van de gemeente. Net voordat we op 'kamp' gingen. Ouders rijden weg blijft de uitlaat hangen aan een heuvel/ gat, de gehele uitlaat inclusief bochten er onderuit. Schade gelukkig helemaal vergoed door de gemeente.
gatewaydonderdag 16 september 2010 @ 19:41
mis eigenlijk wel de foto's van de "boosdoener"
gatewaydonderdag 16 september 2010 @ 19:44
quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:55 schreef fruityloop het volgende:
Overigens kan je hier kijken wat de snelheid ter plaatse is.
wat een site.... De A18 staat als A15 op de kaart

(A18 gaat van zeg maar babberich richting doetinchem) En de N18 noemen ze ook de A15.......
Ivo1985donderdag 16 september 2010 @ 19:58
Offtopic: Dat de A18 op de kaart A15 noemt is minder fout dan het in eerste instantie lijkt. De A18 en N18 zijn onderdeel van rijksweg 15 (RW015). Zelfde foutje is gemaakt bij onder andere de N33 (A33) N34 (A834) N35 (A835) N57 (A57) N272 (A772)...

Ontopic: In principe kun je de gemeente aansprakelijk stellen voor schade die is ontstaan door ondeugdelijke inrichting of onderhoud van de openbare ruimte. In praktijk zal dat echter erg lastig worden.
Ten eerste zul je hard moeten maken dat de situatie inderdaad niet deugt en schade kan veroorzaken en vervolgens moet je aannemelijk maken dat je de gebreken aan de inrichting niet op tijd kon waarnemen om schade te voorkomen.
Dat eerste zal nog wel moeten lukken wanneer het verhaal van TS klopt. Ik ken zat drempels waar in 30-km zones waar je met verschillende auto's niet met 30 km/u overheen komt zonder iets te raken.
Dat tweede wordt een heel stuk lastiger. De gemiddelde drempel is toch best wel goed zichtbaar en bij 30 km/u sta je binnen een paar meter stil. Dus zelfs als je pas aan de late kant tot de ontdekking kwam dat de weg voor je niet geheel vlak was, had je schade kunnen voorkomen door even fors te remmen. Je bent immers verplicht je snelheid zodanig aan te passen dat je altijd je voertuig tot stilstand kunt brengen binnen de afstand die je kunt overzien en vrij is van obstakels! Een drempel waar je niet fatsoenlijk overheen kunt, lijkt mij een obstakel waarvoor je dus tijdig moet kunnen remmen.