Gemiddelde van het aantal starts bij 1e solo in de laatste 2 jaar bij onze club ligt denk ik zo rond 50/60 ofzo en ons veld kennende geen 15uur.
Mijn eerste solo was trouwens mijn 91e start met zo'n 15uur ongeveer...
Ook anders dan anderen vond ik mijn eerste solo niet zo boeiend,het blijft natuurlijk wel meer hangen dan je andere vluchten, maar ik vond het net zo spannend als al die andere vluchten...
Laatste dag zomerkamp Terlet, voor mij was er al iemand solo gekomen dezelfde dag.
Om 12.21 is mijn eerste start van de dag. Het lukt mij niet om boven te blijven, wat sommige anderen wel lukt, na 7 minuten sta ik weer op de grond. Was een vrij nette vlucht. Kist weer in de rij, toen kregen we te horen dat ie op nummer 1 moest, dus wij de 13 op nummer 1 zetten. Ik was al bezig met het lood(ballast) eruit te halen, komt de instructeur naar me toe en vertelt dat ik nog een keer mag. Ik had al iets van dat ik eindelijk eens een keertje solo moest komen, dus eigenlijk wel een beetje verwacht. Echter dacht ik dus dat dit een checkstart was. Ik ging alvast zitten, mn instructeur komt aangelopen, en zet de riemen achter vast. Geeft nog een laatste briefing, en dan gaat de kap dicht. Ik doe de pre-flight cockpit check, alles in orde en ik steek mn duim op. Zoals het is helpt de instructeur die mij solo heeft gelaten mij weg. Wat ik heb vernomen, is dat de stuurorganen veel anders aanvoelen, omdat je veel lichter bent, dit voel ik ook vrij duidelijk, maar het voelt daarnaast ook weer heel gewoon, precies hetzelfde zoals die 90x ervoor. Het waait niet hard, maar een relaxt doch stevig briesje. De wind staat ongeveer 30graden cross denk ik.(weetik niet meer precies) Ik kwam op ruim 500m los, en draaide weer een paar rondjes, voelde wel enkele schoppen, maar ik kon er niks mee. Na zo'n 5 minuten zat ik weer ongeveer op circuithoogte, ik maak een heel net circuit, netjes opgestuurd, maar ik begin een beetje hoog op final. Maarja, daarvoor heb je oa die remkleppen. Ik mik op een goeie snelheid met de knuppel en ik zoek een mooi punt met mn kleppen. Het veld is een beetje heuvelachtig, maar ik heb hier de afgelopen week vrij vaak gevlogen, dus weet wel ongeveer hoe het staat. Ik mik ongeveer 2 vliegtuiglengtes voor het doellandingsveld en begin daar af te vangen, ik kijk naar de horizon en haal de knuppel naar achter, ik blijf nog vrij lang hangen, net achter het doellandingsveld raak ik de grond, en rem. Kap gaat open en ik wacht tot dat ik word opgehaald. Zoals verwacht is de groep groter dan normaal en worden er wat handjes geschudt. Zo dat was mijn eerste solo.
De tweede kwam er gelijk achteraan, echter vloog ik ditmaal een wolk bijna in, dus op 450m ontkoppelt en gelijk de kleppen erbij, ik ging steeds harder 90,100,110,120,130, dus toen nog meer kleppen getrokken totdat ik weer onder de wolk uitkwam. Vlucht was niet thermisch en na 6 minuten stond ik weer op de grond. De meute hadintussen de emmers die eerder op dag waren gebruikt weer tevoorschijn gehaald. Zodra ik op de grond sta krijg ik ze over me heen.
Ik steek je moeder in de fik!