Doel je hiermee op WIndows of Ubuntu?quote:Op dinsdag 21 september 2010 00:47 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Voor datsoort gevalletjes heb ik een USB-stick en plenty CD'tjes met allerlei ubuntu-distro's. Met windows kun je zo verrekte weinig als je PC even niet meer wilt... Een live omgeving draaien ho maar en installeren kost ook uren... Laat staan het bij elkaar zoeken van allerlei drivers...
Je kunt gewoon Ubuntu-Desktop installeren in het USC. Vervelende van meerdere grafische schillen is alleen dat je veel programma's dan ineens dubbel hebt omdat de andere distributie andere standaard applicaties gebruikt.quote:Op dinsdag 21 september 2010 16:55 schreef Rifoki het volgende:
Ik ben toch niet zo heel blij met de Ubuntu Netbook Edition die ik nu heb. Is het mogelijk om vanuit Ubuntu NE te upgraden naar Ubuntu Desktop Edition?
De handleiding op http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download laat alleen zien hoe dit werkt vanuit Desktop Edition.
1 |
Windows natuurlijk, Ubuntu doet het altijd gewoon gelijk. Alleen wat optionele dingetjes zoals videokaartdrivers moet je achteraf nog doen (en ik heb vroeger een keer handmatig de webcamdriver moeten updaten), maar dat heb je allemaal niet echt nodig als je in paniek bent omdat je PC het niet meer wilt doen.quote:Op dinsdag 21 september 2010 16:29 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Doel je hiermee op WIndows of Ubuntu?
Thanks.quote:Op dinsdag 21 september 2010 17:00 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Vervelende van meerdere grafische schillen is alleen dat je veel programma's dan ineens dubbel hebt omdat de andere distributie andere standaard applicaties gebruikt.
Ja: een clean install doenquote:Op dinsdag 21 september 2010 17:05 schreef Rifoki het volgende:
[..]
Thanks.Is bovenstaande te omzeilen / is er een manier om er een clean install van de DE op te zetten?
Ja doe is, en deel is wat leuke software met andere Ubuntu-usersquote:Op woensdag 22 september 2010 19:53 schreef Kalkmaar het volgende:
Goede avond, een Ubuntu topic wat leuk!
Zal hier wel vaker komen kijken en posten.
Hoe lees ik de chart??quote:Op dinsdag 21 september 2010 06:08 schreef wdn het volgende:
[..]
https://wiki.ubuntu.com/BootCharting
Het is niet echt newbie vriendelijk maar ook niet echt lastig. Succes
Resultaat is een afbeelding met daarin de tijd die het kost om onderdelen op te starten. Je probleem zit bij dat programma dat lang duurt (duh)
Mja, dát kan zelfs Ubuntu niet voor je fixxenquote:Op woensdag 22 september 2010 22:00 schreef Beelzebufo het volgende:
De aap is uit de mouw: de harddisk is dôod. Genereert in hoog tempo bad sectors, vermoedelijk dat het booten daarom zo ellenlang duurt (en vermoedelijk dat daarom de Vista![]()
![]()
die er eerst op stond afgetaaid is)
AH!quote:Op woensdag 22 september 2010 22:00 schreef Beelzebufo het volgende:
De aap is uit de mouw: de harddisk is dôod. Genereert in hoog tempo bad sectors, vermoedelijk dat het booten daarom zo ellenlang duurt (en vermoedelijk dat daarom de Vista![]()
![]()
die er eerst op stond afgetaaid is)
" De Screensaver " mag natuurlijk bij niemand ontbreken, link: Electric Sheepquote:Op woensdag 22 september 2010 20:24 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Ja doe is, en deel is wat leuke software met andere Ubuntu-users
Het is en blijft gewoon de mooiste screensaver die er isquote:Op donderdag 23 september 2010 13:31 schreef PiRANiA het volgende:
Electric sheep is tof!
Geïnstalleerd door:
$sudo apt-get install electricsheep
Instellingen kan je aanpassen door:
alt-f2, electricsheep-preferences
Alleen even videodriver invoeren, bijv. x11, gl of xv (ik heb xv). Testen kan met alt-f2, electricsheep
Begrijp ik het nou goed maar kan ik m.b.v. de http://www.pendrivelinux.(...)aller-easy-as-1-2-3/ ubuntu ook installeren op me laptop? Of kan ik hem alleen opstarten vanaf me USB?quote:Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin
Kan inderdaad beide. Je kan ervan installeren, maar ook ervan opstarten. Eenmaal opgestart vanaf de usb stick, kun je ook vanuit die sessie weer installerenquote:Op donderdag 23 september 2010 16:45 schreef ReWout het volgende:
[..]
Begrijp ik het nou goed maar kan ik m.b.v. de http://www.pendrivelinux.(...)aller-easy-as-1-2-3/ ubuntu ook installeren op me laptop? Of kan ik hem alleen opstarten vanaf me USB?
Ok maar geeft die link wel de laatste versie van ubuntu?quote:Op donderdag 23 september 2010 16:51 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Kan inderdaad beide. Je kan ervan installeren, maar ook ervan opstarten. Eenmaal opgestart vanaf de usb stick, kun je ook vanuit die sessie weer installeren
Zo te zien 10.04 en dat is de laatste stable versie inderdaad.quote:Op donderdag 23 september 2010 16:52 schreef ReWout het volgende:
[..]
Ok maar geeft die link wel de laatste versie van ubuntu?
Maar kan ik hem trouwens ook hier van downloaden en dan installeren vanuit windows ofzo?
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer
Ik neem aan dat ik gemakkelijk kan updaten van 10.04 naar 10.10??? Of moet ubuntu dan weer verwijderd worden etc...quote:Op donderdag 23 september 2010 16:56 schreef KomtTijd... het volgende:
Vanaf de officiele ubuntu website is wel een beta van 10.10 te downloaden, die komt over 2,5 weken uit.
Zodra er een nieuwe release uitgebracht wordt, zal de updatemanager je automatisch daarop attenderen en kun je upgraden met enkele muisklikken.quote:Op donderdag 23 september 2010 17:45 schreef ReWout het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ik gemakkelijk kan updaten van 10.04 naar 10.10??? Of moet ubuntu dan weer verwijderd worden etc...
Jep. Dr zitten zoals gewoonlijk weer wat leuke nieuwe gadgets in. Ik gebruik 'm al een poosje en hij is behoorlijk stabiel, alleen krijg je iedere dag een hele zooi updates, en hebben sommige achtergrondprocessen de neiging om af-en-toe spontaan uit te vallen. Maar hij is opzich prima bruikbaar.quote:Op donderdag 23 september 2010 18:36 schreef fotostarter het volgende:
Heeft iemand versie 10.10 al draaien? Is er merkbaar verschil?
Watvoor wifi-chip heb je? Kun je opzoeken met commando lspciquote:Op donderdag 23 september 2010 18:45 schreef o.us het volgende:
Voor de mensen die hem op de laptop hebben: Ligt het aan mij of valt wifi iedere uit terwijl het onder Windows niet het geval was? En ik merk dat mijn accu ook veel sneller leegloopt dan onder Windows. Niet dat het kut is, Ubuntu is echt.
of lsusb als het dmv usb (ook intern) werkt..quote:Op donderdag 23 september 2010 18:50 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Watvoor wifi-chip heb je? Kun je opzoeken met commando lspci
En het kan kloppen dat je accu sneller leeg gaat. Linux is daar out-of-the-box wat minder sterk in. Maar je kunt wel zelf een heleboel tweaken waardoor de accuduur vaak juist aanzienlijk langer wordt. Google maar op powertop. Heb er zelf geen ervaring mee maar hoor er vaak enthausiaste verhalen over.
Ah ok top!quote:Op donderdag 23 september 2010 18:44 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Jep. Dr zitten zoals gewoonlijk weer wat leuke nieuwe gadgets in. Ik gebruik 'm al een poosje en hij is behoorlijk stabiel, alleen krijg je iedere dag een hele zooi updates, en hebben sommige achtergrondprocessen de neiging om af-en-toe spontaan uit te vallen. Maar hij is opzich prima bruikbaar.
10.10 Maverick Meerkatquote:Op donderdag 23 september 2010 18:36 schreef fotostarter het volgende:
Hmmmm hoe doe ik dat dan?quote:Op donderdag 23 september 2010 18:02 schreef Joooo-pi het volgende:
De windowsinstaller is wel leuk, maar uiteindelijk kun je beter een "echte" installatie doen, zodat ubuntu optimaal kan draaien en er geen afhankelijkheden meer zijn naar windows.
Opstarten vanaf een ubuntu-opstart-usb of ubuntu-opstart-cd, zoals op de ubuntu site omschreven. Hier.quote:
Afhankelijkheid die ik bedoel heeft meer te maken met de bestandsindeling en het opstarten. Update heeft dus niks met windows te makenquote:Op donderdag 23 september 2010 19:13 schreef o.us het volgende:
Ik kan Windows niet meer op dus voor een update ben ik afhankelijk van Windows?
Grootste nadeel van een installatie vanuit windows is dat je dan nog altijd op het zwaar achterhaalde NTFS geïnstalleerd staat.quote:Op donderdag 23 september 2010 19:14 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Afhankelijkheid die ik bedoel heeft meer te maken met de bestandsindeling en het opstarten. Update heeft dus niks met windows te maken
en dat ubuntu dan daarop draait dmv reverse-engineered drivers...quote:Op donderdag 23 september 2010 19:21 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Grootste nadeel van een installatie vanuit windows is dat je dan nog altijd op het zwaar achterhaalde NTFS geïnstalleerd staat.
Sinds de beta uit is en het draait weer beter dan de versie ervoor.quote:Op donderdag 23 september 2010 18:36 schreef fotostarter het volgende:
19 minuten en ik heb een her-installatie uitgevoerd.quote:Op donderdag 23 september 2010 20:11 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Is vast bezig met de installatie
Ja oke maar die USB was ik dus nu aan het maken en daarna wou ik het vanaf de USB installerenquote:Op donderdag 23 september 2010 19:13 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Opstarten vanaf een ubuntu-opstart-usb of ubuntu-opstart-cd, zoals op de ubuntu site omschreven. Hier.
Kan zijn dat je de opstartvolgorde in de BIOS even moet aanpassen, zodat je pc op cd of usb kan opstarten.
Dat kan. Als je de USB hebt gemaakt moet je herstarten. BIOS settings indien nodig veranderen ivm de bootvolgorde. Volg daarna de instructies.quote:Op donderdag 23 september 2010 20:20 schreef ReWout het volgende:
[..]
Ja oke maar die USB was ik dus nu aan het maken en daarna wou ik het vanaf de USB installeren
Geen excuus, je kunt gewoon doorFOK!en tijdens de installatie!quote:Op donderdag 23 september 2010 20:11 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Is vast bezig met de installatie
Als je de install vanuit de livesessie doet wel, zeker?quote:Op donderdag 23 september 2010 20:22 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Geen excuus, je kunt gewoon doorFOK!en tijdens de installatie!
Dat kan. USB-stick erin, herstarten, 3x op "OK" drukken en klaar.quote:Op donderdag 23 september 2010 20:20 schreef ReWout het volgende:
[..]
Ja oke maar die USB was ik dus nu aan het maken en daarna wou ik het vanaf de USB installeren
Precies.quote:Op donderdag 23 september 2010 20:23 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Als je de install vanuit de livesessie doet wel, zeker?
Da's toevallig:quote:Op donderdag 23 september 2010 20:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
Welke programma's zijn aan te bevelen? En wie draait er trouwens Ubuntu op een netbook?
Jawel hoor.quote:
Die heb ik al gratis erbij gekregen of niet nodigquote:Op donderdag 23 september 2010 20:25 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Da's toevallig:
[Ubuntu 10.10] The perfect ten!
Heb je geklikt?quote:Op donderdag 23 september 2010 20:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Die heb ik al gratis erbij gekregen of niet nodig
Ik gebruik geen vlc meer maar smplayer. Speelt ook alles en heeft een skip functie met pijltjestoetsen. Is dus makkelijker in gebruik om de intro en outro over te slaan bij series.quote:
quote:
quote:Op donderdag 23 september 2010 20:28 schreef o.us het volgende:
Kent iemand een converter naar iPod formaat en dergelijke? en een youtube downloader? Ik krijg alleen sound converters.
Youtube downloader heb je niet nodigquote:
Bij mij in /tmpquote:Op donderdag 23 september 2010 21:47 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Youtube downloader heb je niet nodig
Start een filmpje en zodra deze klaar is met laden, vind je em in /var
HandBrake is een geweldig programma om video's mee te converteren.quote:Op donderdag 23 september 2010 20:28 schreef o.us het volgende:
Kent iemand een converter naar iPod formaat en dergelijke? en een youtube downloader? Ik krijg alleen sound converters.
Handig, dank u!quote:Op donderdag 23 september 2010 23:47 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
HandBrake is een geweldig programma om video's mee te converteren.
Toevoeging voor als je alleen de audio wilt rippen:quote:Op donderdag 23 september 2010 21:45 schreef wdn het volgende:
Youtube films downloaden kan met firefox meen ik.
1 moment!
Hier: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/2254/
ook een mooie: hier is een bash script
[..]
you tube pagina laten laden.
even wachten
script runnen
en voila video is gedownload naar je home dir.
En wat hier onder staat schijnt ook te kloppen
1 |
Installeer numlockx. Google 1e hitquote:Op vrijdag 24 september 2010 14:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik zit nu ook op een ubuntu live cd te werkenMaar hoe kan ik in ubuntu de num lock automatisch laten aan gaan?
Geen idee, waar kom je het tegen?quote:Ik heb ubuntu tevens op een usb stick geinstalleerd, maar wtf is casper?![]()
Ik ben net bezig met ubuntu en dan kom jij al aan met installleren?quote:
quote:Geen idee, waar kom je het tegen?
Iemandquote:Op vrijdag 24 september 2010 14:36 schreef ReWout het volgende:
Vraagje mensen...
ik ben dus net bezig met ubuntu te installeren
[ afbeelding ]
Nu wil ik windows op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
windows op je andere harde schijf? Windows staat zo te zien op sda2 en die kun je niet "verplaatsen".quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:36 schreef ReWout het volgende:
Vraagje mensen...
[ afbeelding ]
Nu wil ik windows op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
Dat kan niet. Je kunt hooguit sda3 verwijderen, vervolgens sda2 helemaal naar achteren verplaatsen, en weer een nieuwe partitie ervoor zetten. Maar dat is wel een hoop geschuif om alleen maar je linux-partitie vooraan te krijgen. Bovendien denk ik niet dat windows nog wil starten als je de partitievolgorde verandert.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:36 schreef ReWout het volgende:
Vraagje mensen...
[ afbeelding ]
Type het volgende in je terminal: sudo apt-get install numlockxquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:06 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik ben net bezig met ubuntu en dan kom jij al aan met installleren?
Een mapje op een usb stick en je gaat ons vragen wat het isquote:
Zeg dan gewoon: "Ga naar het USC, zoek op "numlockx" en klik op installeren"...quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:16 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Type het volgende in je terminal: sudo apt-get install numlockx
Vertel hem dan ook maar eerst wat het USC is en waar die dat kan vindenquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:18 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon: "Ga naar het USC, zoek op "numlockx" en klik op installeren"...
Ik wist hetquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik zocht net naar windows update onder ubuntu, en dat is nergens te vinden! Ubuntu is hartstikke onveilig zonder updates!
quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik zocht net naar windows update onder ubuntu, en dat is nergens te vinden! Ubuntu is hartstikke onveilig zonder updates!
Windows update onder ubuntuquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
sda3 is géén andere harde schijf! En je hebt voor Ubuntu op zijn minst twee, maar het liefst drie partities nodig. Dus als je Ubuntu wilt installeren op de plaats waar nu sda3 staat, ga je naar handmatig specificeren en doe je als volgt:quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:22 schreef ReWout het volgende:
Euh....foutje natuurlijk...
Vraagje mensen...
[ afbeelding ]
Nu wil ik ubuntu op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
Ja, als alles goed gaat (en dat is bijna altijd) dan draait ubuntu na de installatie een "grub-update". Grub is de bootloader en die bekijkt dan alle partities en zet alle OS'en die gevonden worden in het bootmenu.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:22 schreef ReWout het volgende:
Euh....foutje natuurlijk...
Vraagje mensen...
[ afbeelding ]
Nu wil ik ubuntu op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
• Swap partitie heb je nodig omdat linux dit gebruikt als je "virtuele geheugen", ofwel als je intern geheugen volzit gaat hij naar deze partitie swappen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:37 schreef ReWout het volgende:
[..]
Dan komt nu de ham vraag waar kan ik vinden "waarom" dat moet? Iig bedankt voor je hulp alvast.
Dat vind je hieronder:quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:37 schreef ReWout het volgende:
[..]
Dan komt nu de ham vraag waar kan ik vinden "waarom" dat moet? Iig bedankt voor je hulp alvast.
-edit- en waarom zegt de installer dat dan niet?
Dus...quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:34 schreef KomtTijd... het volgende:
• De partitie sda3 verwijderen
In de vrije ruimte 3 nieuwe partities aanmaken:
• een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
• Een partitie van ca. 15 GB, met bestandssysteem EXT4, en aanhechtingspunt "/"
• De rest van de ruimte een partitie met bestandssysteem EXT4 en aanhechtingspunt "/home"
met sudo of gksuquote:Op vrijdag 24 september 2010 16:19 schreef Rivalo het volgende:
Ff een vraagje: Hoe krijg ik Root rights?
Niet dat ik iets wil gaan verkloten, maar ik ben een launcher aan het maken voor een Wine app.
Betreffende je laatste vraag. Eigenlijk niet, tenzij je wat vage shit installeert in windows om EXT4 te lezen...quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:15 schreef ReWout het volgende:
Heel erg bedankt alvast.
[..]
Dus...
• Een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
Me werkgeheugen is 3 gig (3072 dus waarschijnlijk)
• Een partitie van ca. 15 GB, met bestandssysteem EXT4, en aanhechtingspunt "/"
Ok duidelijk
• De rest van de ruimte een partitie met bestandssysteem EXT4 en aanhechtingspunt "/home"
Ook duidelijk maar kan ik deze partitie ook nog dan bekijken vanuit windows?
Bedankt. Begin het principe van de terminal nu steeds beter te snappen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:20 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
met sudo of gksu
Als het een grafisch programma is start je die met ATL-F2. Bijvoorbeeld nautilus (de verkenner) starten met root-rights:
ALT-F2 --> gksu nautilus
Nee dat kan niet. Als dat strikt noodzakelijk is zou je kunnen overwegen om /home als NTFS te formatteren (de Windows standaard). EXT4 is alleen eerste keus van Ubuntu, omdat dit een stuk sneller en veiliger systeem is.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:15 schreef ReWout het volgende:
Heel erg bedankt alvast.
[..]
Ook duidelijk maar kan ik deze partitie ook nog dan bekijken vanuit windows?
Of een gedeelte van de schijf EXT4 voor /home en met de overige schijfruimte een NTFS partitie erbij makenquote:Op vrijdag 24 september 2010 16:28 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Nee dat kan niet. Als dat strikt noodzakelijk is zou je kunnen overwegen om /home als NTFS te formatteren (de Windows standaard). EXT4 is alleen eerste keus van Ubuntu, omdat dit een stuk sneller en veiliger systeem is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |