abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86678159
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 00:47 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Voor datsoort gevalletjes heb ik een USB-stick en plenty CD'tjes met allerlei ubuntu-distro's. Met windows kun je zo verrekte weinig als je PC even niet meer wilt... Een live omgeving draaien ho maar en installeren kost ook uren... Laat staan het bij elkaar zoeken van allerlei drivers...
Doel je hiermee op WIndows of Ubuntu? :)
  dinsdag 21 september 2010 @ 16:55:52 #202
299208 Rifoki
Met de noorderzon vertrokken.
pi_86679374
Ik ben toch niet zo heel blij met de Ubuntu Netbook Edition die ik nu heb. Is het mogelijk om vanuit Ubuntu NE te upgraden naar Ubuntu Desktop Edition? :)

De handleiding op http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download laat alleen zien hoe dit werkt vanuit Desktop Edition. :(
While writing the story of your life, don't let anyone else hold the pen.
pi_86679573
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:55 schreef Rifoki het volgende:
Ik ben toch niet zo heel blij met de Ubuntu Netbook Edition die ik nu heb. Is het mogelijk om vanuit Ubuntu NE te upgraden naar Ubuntu Desktop Edition? :)

De handleiding op http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download laat alleen zien hoe dit werkt vanuit Desktop Edition. :(
Je kunt gewoon Ubuntu-Desktop installeren in het USC. Vervelende van meerdere grafische schillen is alleen dat je veel programma's dan ineens dubbel hebt omdat de andere distributie andere standaard applicaties gebruikt.
-edit- zie dat'ie niet (meer?) in het USC staat, maar natuurlijk wel gewoon in synaptic of via de terminal met
1sudo apt-get install ubuntu-desktop
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:29 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Doel je hiermee op WIndows of Ubuntu? :)
Windows natuurlijk, Ubuntu doet het altijd gewoon gelijk. Alleen wat optionele dingetjes zoals videokaartdrivers moet je achteraf nog doen (en ik heb vroeger een keer handmatig de webcamdriver moeten updaten), maar dat heb je allemaal niet echt nodig als je in paniek bent omdat je PC het niet meer wilt doen.
  dinsdag 21 september 2010 @ 17:05:03 #204
299208 Rifoki
Met de noorderzon vertrokken.
pi_86679758
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 17:00 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Vervelende van meerdere grafische schillen is alleen dat je veel programma's dan ineens dubbel hebt omdat de andere distributie andere standaard applicaties gebruikt.

Thanks. :) Is bovenstaande te omzeilen / is er een manier om er een clean install van de DE op te zetten?
While writing the story of your life, don't let anyone else hold the pen.
pi_86680090
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 17:05 schreef Rifoki het volgende:

[..]

Thanks. :) Is bovenstaande te omzeilen / is er een manier om er een clean install van de DE op te zetten?
Ja: een clean install doen :P
Als je /home op een aparte partitie hebt staan kun je die gewoon hergebruiken zodat al je instellingen e.d. bewaard blijven.

Maar als je switcht van Netbook Edition naar de gewone ubuntu, zou ik me hier niet te druk over maken. Dan zijn 99% van de applicaties volgens mij gewoon het zelfde.

Als je wisselt van/naar Kubuntu of Xubuntu wordt het wel een beetje een janboel in je menu's.
pi_86688623
Ben hem nu aan het installeren :P.
Feyenoord Rotterdam
pi_86694610
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:59 schreef o.us het volgende:
je zal er geen spijt van hebben ^O^

veel succes !! *O*
pi_86720138
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:59 schreef o.us het volgende:
Goed bezig. Ben als Ubuntu Noob ook zeer tevreden.
pi_86723683
Goede avond, een Ubuntu topic wat leuk! :D
Zal hier wel vaker komen kijken en posten.
pi_86724981
quote:
Op woensdag 22 september 2010 19:53 schreef Kalkmaar het volgende:
Goede avond, een Ubuntu topic wat leuk! :D
Zal hier wel vaker komen kijken en posten.
Ja doe is, en deel is wat leuke software met andere Ubuntu-users ;)
  woensdag 22 september 2010 @ 20:47:16 #211
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_86726070
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 06:08 schreef wdn het volgende:

[..]

https://wiki.ubuntu.com/BootCharting

Het is niet echt newbie vriendelijk maar ook niet echt lastig. Succes ;)
Resultaat is een afbeelding met daarin de tijd die het kost om onderdelen op te starten. Je probleem zit bij dat programma dat lang duurt (duh ;) )
Hoe lees ik de chart??

Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  woensdag 22 september 2010 @ 21:05:20 #212
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86726970
Dat is niet te lezen :+

Maar van links naar rechts is tijd.
Van boven naar onder programma's die gestart worden. Programma's die onder elkaar staat worden simultaan afgehandeld.

Wat je als eerste kunt doen is nagaan wat er gestart wordt en wat je niet nodig hebt.
Bluetooth bijvoorbeeld. Gebruik je het niet? Uitzetten.

Ik zie trouwens wel een paar lange grijze lijnen. Dat lijkt me vreemde dingen waarvan je de naam even kunt googlen. Of die je eens kunt gaan zoeken in de logs op foutmeldingen/errors.

Boot Up manager ( http://www.marzocca.net/linux/bumdocs.html ) staat in USC en kan je helpen bij punt 1.
Punt 2 zal handmatig zoeken worden ;)

Info over bootchart en lezen chart:
http://www.linux.com/archive/feature/151496
http://www.omgubuntu.co.u(...)rt-on-your-computer/

[ Bericht 14% gewijzigd door wdn op 22-09-2010 21:14:57 ]
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  woensdag 22 september 2010 @ 22:00:42 #213
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_86729911
De aap is uit de mouw: de harddisk is dôod. Genereert in hoog tempo bad sectors, vermoedelijk dat het booten daarom zo ellenlang duurt (en vermoedelijk dat daarom de Vista :r :r :r die er eerst op stond afgetaaid is)
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_86730253
quote:
Op woensdag 22 september 2010 22:00 schreef Beelzebufo het volgende:
De aap is uit de mouw: de harddisk is dôod. Genereert in hoog tempo bad sectors, vermoedelijk dat het booten daarom zo ellenlang duurt (en vermoedelijk dat daarom de Vista :r :r :r die er eerst op stond afgetaaid is)
Mja, dát kan zelfs Ubuntu niet voor je fixxen ;(
  woensdag 22 september 2010 @ 22:58:14 #215
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_86732788
In vergelijking met windows 7, voelt het lekker snel aan.
Jesus hates you.
  donderdag 23 september 2010 @ 13:00:59 #216
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86746024
quote:
Op woensdag 22 september 2010 22:00 schreef Beelzebufo het volgende:
AH!

Dat kan ook :D

fsck
kan je systeem controleren en een lijst maken van badblocks met de opties
-pcfv
en daarachter de schijfnaam (ie. vergelijkbaar aan /dev/sda1)

Windows heeft nogal de neiging om gewoon door te gaan en pas in het aller uiterste om te vallen.
Linux begint meteen te muiten indien er problemen zijn met blocks.
pi_86746400
quote:
Op woensdag 22 september 2010 20:24 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Ja doe is, en deel is wat leuke software met andere Ubuntu-users ;)
" De Screensaver " mag natuurlijk bij niemand ontbreken, link: Electric Sheep

Deze zal wel bij iedereen bekend staan, maar die NSA lockscreen blijft leuk:

KLIK

Om het even kort te houden, ik maak nu bijna een half jaar gebruik van Ubuntu en game
er eigenlijk ook wel een klein beetje op.
Heb gewoon steam draaien, met Portal en Left for dead... buiten dat werk PKR ook redelijk onder POL.
  donderdag 23 september 2010 @ 13:31:08 #218
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_86747063
Electric sheep is tof!

Geïnstalleerd door:
$sudo apt-get install electricsheep

Instellingen kan je aanpassen door:
alt-f2, electricsheep-preferences

Alleen even videodriver invoeren, bijv. x11, gl of xv (ik heb xv). Testen kan met alt-f2, electricsheep
pi_86748116
quote:
Op donderdag 23 september 2010 13:31 schreef PiRANiA het volgende:
Electric sheep is tof!

Geïnstalleerd door:
$sudo apt-get install electricsheep

Instellingen kan je aanpassen door:
alt-f2, electricsheep-preferences

Alleen even videodriver invoeren, bijv. x11, gl of xv (ik heb xv). Testen kan met alt-f2, electricsheep
Het is en blijft gewoon de mooiste screensaver die er is :)

Ik ben eventueel nog wel opzoek naar een goed thema, iemand toevallig een leuke in de aanbieding?

Heb hier trouwens wat problemen met mijn window borders na installeren compiz.
Bij Visual effect zie ik geen " extra " staan, ook niet na herinstall compiz.
Als ik voor " extra : kies ben ik al mijn window borders kwijt, dit is weer te fixen door metacity --replace te gebruiken, maar dan staan mijn effecten weer op none.
Heb ergens nog wat gelezen over Emerald, die verwijderen en herinstallen maar nu zijn mijn borders gewoon rood, en als ik er op dubbelklik (vergroten border), schuift deze "inelkaar" ipv vergroten van het scherm.
Weet niet of dit voor jullie duidelijk is :D
pi_86754501
quote:
Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin
Begrijp ik het nou goed maar kan ik m.b.v. de http://www.pendrivelinux.(...)aller-easy-as-1-2-3/ ubuntu ook installeren op me laptop? Of kan ik hem alleen opstarten vanaf me USB?
  donderdag 23 september 2010 @ 16:51:17 #221
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86754770
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:45 schreef ReWout het volgende:

[..]

Begrijp ik het nou goed maar kan ik m.b.v. de http://www.pendrivelinux.(...)aller-easy-as-1-2-3/ ubuntu ook installeren op me laptop? Of kan ik hem alleen opstarten vanaf me USB?
Kan inderdaad beide. Je kan ervan installeren, maar ook ervan opstarten. Eenmaal opgestart vanaf de usb stick, kun je ook vanuit die sessie weer installeren :P
heitieh
pi_86754804
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:51 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Kan inderdaad beide. Je kan ervan installeren, maar ook ervan opstarten. Eenmaal opgestart vanaf de usb stick, kun je ook vanuit die sessie weer installeren :P
Ok maar geeft die link wel de laatste versie van ubuntu?

Maar kan ik hem trouwens ook hier van downloaden en dan installeren vanuit windows ofzo?
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer
pi_86754968
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:52 schreef ReWout het volgende:

[..]

Ok maar geeft die link wel de laatste versie van ubuntu?

Maar kan ik hem trouwens ook hier van downloaden en dan installeren vanuit windows ofzo?
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer
Zo te zien 10.04 en dat is de laatste stable versie inderdaad.

Vanaf de officiele ubuntu website is wel een beta van 10.10 te downloaden, die komt over 2,5 weken uit. Op de officiele ubuntu website staat trouwens ook een hele gedetailleerde handleiding over hoe je een bootable USB-stick met Ubuntu maakt.

-edit-
Ik zie net dat ze daar ook het programma van pendrivelinux gebruiken :D
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
pi_86756839
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:56 schreef KomtTijd... het volgende:
Vanaf de officiele ubuntu website is wel een beta van 10.10 te downloaden, die komt over 2,5 weken uit.
Ik neem aan dat ik gemakkelijk kan updaten van 10.04 naar 10.10??? Of moet ubuntu dan weer verwijderd worden etc...
  donderdag 23 september 2010 @ 18:02:04 #225
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86757425
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:45 schreef ReWout het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ik gemakkelijk kan updaten van 10.04 naar 10.10??? Of moet ubuntu dan weer verwijderd worden etc...
Zodra er een nieuwe release uitgebracht wordt, zal de updatemanager je automatisch daarop attenderen en kun je upgraden met enkele muisklikken.

De windowsinstaller is wel leuk, maar uiteindelijk kun je beter een "echte" installatie doen, zodat ubuntu optimaal kan draaien en er geen afhankelijkheden meer zijn naar windows.
heitieh
pi_86758536
Heeft iemand versie 10.10 al draaien? Is er merkbaar verschil? :)
pi_86758838
quote:
Op donderdag 23 september 2010 18:36 schreef fotostarter het volgende:
Jep. Dr zitten zoals gewoonlijk weer wat leuke nieuwe gadgets in. Ik gebruik 'm al een poosje en hij is behoorlijk stabiel, alleen krijg je iedere dag een hele zooi updates, en hebben sommige achtergrondprocessen de neiging om af-en-toe spontaan uit te vallen. Maar hij is opzich prima bruikbaar.
pi_86758886
Voor de mensen die hem op de laptop hebben: Ligt het aan mij of valt wifi iedere uit terwijl het onder Windows niet het geval was? En ik merk dat mijn accu ook veel sneller leegloopt dan onder Windows. Niet dat het kut is, Ubuntu is echt O+.
Feyenoord Rotterdam
pi_86759066
quote:
Op donderdag 23 september 2010 18:45 schreef o.us het volgende:
Voor de mensen die hem op de laptop hebben: Ligt het aan mij of valt wifi iedere uit terwijl het onder Windows niet het geval was? En ik merk dat mijn accu ook veel sneller leegloopt dan onder Windows. Niet dat het kut is, Ubuntu is echt O+.
Watvoor wifi-chip heb je? Kun je opzoeken met commando lspci

En het kan kloppen dat je accu sneller leeg gaat. Linux is daar out-of-the-box wat minder sterk in. Maar je kunt wel zelf een heleboel tweaken waardoor de accuduur vaak juist aanzienlijk langer wordt. Google maar op powertop. Heb er zelf geen ervaring mee maar hoor er vaak enthausiaste verhalen over.
  donderdag 23 september 2010 @ 18:52:29 #230
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86759130
quote:
Op donderdag 23 september 2010 18:50 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Watvoor wifi-chip heb je? Kun je opzoeken met commando lspci

En het kan kloppen dat je accu sneller leeg gaat. Linux is daar out-of-the-box wat minder sterk in. Maar je kunt wel zelf een heleboel tweaken waardoor de accuduur vaak juist aanzienlijk langer wordt. Google maar op powertop. Heb er zelf geen ervaring mee maar hoor er vaak enthausiaste verhalen over.
of lsusb als het dmv usb (ook intern) werkt..
heitieh
pi_86759310
quote:
Op donderdag 23 september 2010 18:44 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Jep. Dr zitten zoals gewoonlijk weer wat leuke nieuwe gadgets in. Ik gebruik 'm al een poosje en hij is behoorlijk stabiel, alleen krijg je iedere dag een hele zooi updates, en hebben sommige achtergrondprocessen de neiging om af-en-toe spontaan uit te vallen. Maar hij is opzich prima bruikbaar.
Ah ok top!
Had gisteren ook iets vreemds. Kreeg een aantal updates voorgeschoteld. Deze netjes gedaan, pc moest rebooten ook geen probleem.
Echter na het opstarten kreeg ik een error. Er was iets met de tijd of iets. Deze was niet te zien in het paneel. (bovenin)
Na hem handmatig terug te hebben gezet was er niets meer mee aan de hand. Nu verder geen problemen meer met Ubuntu :)
  donderdag 23 september 2010 @ 18:58:22 #232
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86759389
quote:
10.10 Maverick Meerkat O+
heitieh
pi_86759915
quote:
Op donderdag 23 september 2010 18:02 schreef Joooo-pi het volgende:
De windowsinstaller is wel leuk, maar uiteindelijk kun je beter een "echte" installatie doen, zodat ubuntu optimaal kan draaien en er geen afhankelijkheden meer zijn naar windows.
Hmmmm hoe doe ik dat dan?
pi_86760014
Ik kan Windows niet meer op dus voor een update ben ik afhankelijk van Windows?
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 23 september 2010 @ 19:13:29 #235
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86760030
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:11 schreef ReWout het volgende:

[..]

Hmmmm hoe doe ik dat dan?
Opstarten vanaf een ubuntu-opstart-usb of ubuntu-opstart-cd, zoals op de ubuntu site omschreven. Hier.

Kan zijn dat je de opstartvolgorde in de BIOS even moet aanpassen, zodat je pc op cd of usb kan opstarten.
heitieh
  donderdag 23 september 2010 @ 19:14:22 #236
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86760060
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:13 schreef o.us het volgende:
Ik kan Windows niet meer op dus voor een update ben ik afhankelijk van Windows?
Afhankelijkheid die ik bedoel heeft meer te maken met de bestandsindeling en het opstarten. Update heeft dus niks met windows te maken :P
heitieh
pi_86760361
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:14 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Afhankelijkheid die ik bedoel heeft meer te maken met de bestandsindeling en het opstarten. Update heeft dus niks met windows te maken :P
Grootste nadeel van een installatie vanuit windows is dat je dan nog altijd op het zwaar achterhaalde NTFS geïnstalleerd staat.
  donderdag 23 september 2010 @ 19:24:01 #238
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86760464
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:21 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Grootste nadeel van een installatie vanuit windows is dat je dan nog altijd op het zwaar achterhaalde NTFS geïnstalleerd staat.
en dat ubuntu dan daarop draait dmv reverse-engineered drivers... :P
heitieh
  donderdag 23 september 2010 @ 19:26:46 #239
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86760580
quote:
Sinds de beta uit is en het draait weer beter dan de versie ervoor.
pi_86760776
Mensen, graag jullie tips.
Sinds kort draai ik op de desktop naar alle tevredenheid Ubuntu. Ook een testbak heb ik voorzien van Ubuntu.
Dit allemaal ging zonder slag of stoot, dus ben zeer tevreden.

Nu sta ik voor een dilemma.
Ik gebruik een laptop met Windows 7. Hierop staat heel veel data, en ook zakelijke dingen die niet kwijt mogen. (ja ik heb een backup, maar vind het makkelijk om alles bij de hand te hebben)
Toch wil ik de laptop voorzien van Ubuntu.
Wat kan ik het beste doen? Een dualboot zie ik niet zitten, het is OF windows, OF ubuntu.
Nu kan ik wel ubuntu erop kwakken, maar ik zit met een boekhoudpakket wat niet werkt op Ubuntu.
Nu kan ik wel overstappen, ben best bereid om te kijken naar een wel werkend boekhoudpakket voor Ubuntu :)
Maar die bestanden? zijn veel MS Office bestanden (2010 ).
Open office vind dit niet leuk om te openen :D . Ook kan ik geen pst backup importeren in evolution...

Kortom, dit gaat een lastige vervelende klus worden of niet?
  donderdag 23 september 2010 @ 19:39:27 #241
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86761192
Lijkt me dat je daar toch zelf keuzes in moet maken.

Ter info: ik draai op mijn laptop ook windows 7 en dat draait wat mij betreft zo prima dat ik daar geen ubuntu op heb gezet.

PS. Office 2007 kan prima in ubuntu (wine) draaien, overigens. 2010 nog niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Joooo-pi op 23-09-2010 19:46:42 ]
heitieh
  donderdag 23 september 2010 @ 19:45:33 #242
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86761518
- Welk boekhoudpakket?
- Boekhoudpakket onder Linux.
1. http://www.sql-ledger.org/ zit in de repo. Kent import vanuit CSV dus dat moet geen probleem zijn.
2. http://www.gnucash.org/ zit in de repo. QIF en QFX imports. GNU cash werkt ook onder windows dus je zou even kunnen kijken of je dat bevalt voor je om gaat.

Alleen waarom heb je het ineens over pst en evolution? Dat zijn mails; geen boekhoud dingen :?

De beste import voor PST import naar linux is heeeeeel simpel: installeer mozilla mail onder WINDOWS en doe daar de pst in importern. Dan kun je die import exporteren als "mbox" formaat en dat is een Linux formaat dat -direct- leesbaar is door alle email clients onder Linux.
En nee dit laatste is niet lastig; het is kinderspel *O*
  donderdag 23 september 2010 @ 20:03:04 #243
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86762427
fotostarter komt niet meer terug :(
  donderdag 23 september 2010 @ 20:11:40 #244
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86762845
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:03 schreef wdn het volgende:
Is vast bezig met de installatie :D
heitieh
  donderdag 23 september 2010 @ 20:16:06 #245
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86763041
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:11 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

19 minuten en ik heb een her-installatie uitgevoerd.
Dus fotostarter krijgt 11 min newbie-marge en dan moet hij er weer zijn :+
pi_86763285
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:13 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Opstarten vanaf een ubuntu-opstart-usb of ubuntu-opstart-cd, zoals op de ubuntu site omschreven. Hier.

Kan zijn dat je de opstartvolgorde in de BIOS even moet aanpassen, zodat je pc op cd of usb kan opstarten.
Ja oke maar die USB was ik dus nu aan het maken en daarna wou ik het vanaf de USB installeren :)
  donderdag 23 september 2010 @ 20:22:12 #247
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86763349
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:20 schreef ReWout het volgende:

[..]

Ja oke maar die USB was ik dus nu aan het maken en daarna wou ik het vanaf de USB installeren :)
Dat kan. Als je de USB hebt gemaakt moet je herstarten. BIOS settings indien nodig veranderen ivm de bootvolgorde. Volg daarna de instructies.
heitieh
pi_86763359
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:11 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Geen excuus, je kunt gewoon doorFOK!en tijdens de installatie! :P
  donderdag 23 september 2010 @ 20:23:09 #249
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86763405
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:22 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Geen excuus, je kunt gewoon doorFOK!en tijdens de installatie! :P
Als je de install vanuit de livesessie doet wel, zeker?
heitieh
pi_86763441
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:20 schreef ReWout het volgende:

[..]

Dat kan. USB-stick erin, herstarten, 3x op "OK" drukken en klaar.

Maar wel even lezen wat je doet natuurlijk, niet blind doorklikken.
  † In Memoriam † donderdag 23 september 2010 @ 20:24:21 #251
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86763451
Welke programma's zijn aan te bevelen? En wie draait er trouwens Ubuntu op een netbook?
pi_86763483
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:23 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Als je de install vanuit de livesessie doet wel, zeker?
Precies.
  donderdag 23 september 2010 @ 20:25:35 #253
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86763510
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
Welke programma's zijn aan te bevelen? En wie draait er trouwens Ubuntu op een netbook?
Da's toevallig:

Hier
heitieh
pi_86763538
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:03 schreef wdn het volgende:
Jawel hoor.
Echter lukt het me vandaag niet meer :) Ga hier van het weekend mee aan de slag. Bedankt voor je antwoord ;)
  † In Memoriam † donderdag 23 september 2010 @ 20:27:35 #255
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86763593
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:25 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Da's toevallig:

[Ubuntu 10.10] The perfect ten!
Die heb ik al gratis erbij gekregen of niet nodig :P
pi_86763617
Kent iemand een converter naar iPod formaat en dergelijke? en een youtube downloader :P? Ik krijg alleen sound converters.

[ Bericht 6% gewijzigd door o.us op 23-09-2010 20:32:15 ]
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 23 september 2010 @ 20:29:16 #257
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86763682
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:27 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Die heb ik al gratis erbij gekregen of niet nodig :P
Heb je geklikt?

Fok! maakt namelijk automatisch zo'n mooi linkje, waardoor je niet ziet dat ik gelinkt had naar een specifieke post met softwarepakketten...
heitieh
  donderdag 23 september 2010 @ 20:37:22 #258
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86764111
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:25 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Da's toevallig:

Hier
Ik gebruik geen vlc meer maar smplayer. Speelt ook alles en heeft een skip functie met pijltjestoetsen. Is dus makkelijker in gebruik om de intro en outro over te slaan bij series.

Voor audio gebruik ik Guayadeque (muziek en streamen van radio)

Ik gebruik Aptana Studio voor coden (zowel onder Windows als onder Linux).

Voor mijn werk maar ook voor plezier:
- Mysql staat ook standaard hier geinstalleerd.
- Samen met apache, Jasperserver (free; pro kost geld) en iReport (free). Die laatste is een programma waarmee je templates kunt maken voor afdrukken vanuit een database en jasperserver is een web applicatie waar die templates mee kunt vastleggen voor een omgeving.

Play On Linux en WINE voor games.

Easy tag voor ID3 tagging. En audio tag tool 2 dingen die easy tag nog niet kan (auto-nummeren bijvoorbeeld).

Soundconverter om audio om te zetten van wav/flac naar ogg.

FYI. En nog een aantal tips die ik de afgelopen maanden heb doorgevoerd op mijn systeem:

Mijn systeem kent de volgende indeling

/ 10 Gb
swap 5 Gb
/home 5 Gb
/discworld 140 Gb
/discworld 2 160 Gb

/home/rinzwind/Desktop heb ik verwijderd en via een symlink naar /discworld/Desktop/ gezet.
/home/ is leeg muv. instellingen van de diverse programma's en die wordt elke dag via een cron taak ge-backuped naar /discworld/ (tar cfvz /home/rinzwind/ /discworld/backup.tar.gz )

Bij een herinstallatie formateer ik / swap en /home. iReporl, MySQL, Jasperserver hebben allemaal een symlink naar /discworld.

Mijn desktop moet dus na het herzetten van de symlink 1x een f5 te krijgen en al mijn icoontjes zijn weer terug.

Omdat er slechts 20 Gb hoeft te worden geformatteerd gaat herinstallatie een stuk sneller.

En voor de post install heb ik een script gemaakt met allemaal

apt-get remove
apt-get install
ln -s {dir} {dir}

erin zodat dit ook allemaal in 1x gebeurd.

Enige wat ik dus niet moet doen is /discworld en /discworld2 formatteren en bij een herinstallatie is internet weer bereikbaar in 19 minuten O+

[ Bericht 9% gewijzigd door wdn op 23-09-2010 21:40:57 ]
pi_86766924
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:37 schreef wdn het volgende:

[..]

^O^
Is 5 GB niet wat krap bemeten voor / ?
Bij mij is /usr 3,6GB en ik heb niet eens erg veel programma's erop staan
Ik weet inmiddels wel dat alleen een aparte partitie voor /home niet voldoende is, als ik snel een backup wil maken zit ik met een gigantisch blok van honderden gigs, waar ik gedownloade series heb staan, die ga ik bij de volgende installatie scheiden van instellingen en documenten.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  donderdag 23 september 2010 @ 21:40:30 #260
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86767491
Oops / is 10 Gb. 5 is wat in gebruik is :D
vlug even editten :+
pi_86767594
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:28 schreef o.us het volgende:
Kent iemand een converter naar iPod formaat en dergelijke? en een youtube downloader :P? Ik krijg alleen sound converters.
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 23 september 2010 @ 21:45:47 #262
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86767815
Youtube films downloaden kan met firefox meen ik.
1 moment!
Hier: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/2254/

ook een mooie: hier is een bash script
[quote]
#!/bin/bash
flash=$(ls -t /tmp/Flash* | head -n 1)
destination=$(find ~/.mozilla -name sessionstore.js -exec sed 's/.*title:"\([^"]*\).*selected.*/\1/' {} \;)
echo "waiting for download to finish ..."
size=$(du $flash)
while sleep 5s; do
if [ "$size" != "$(du $flash)" ]; then
size=$(du $flash)
continue
else
break
fi
done
cp "$flash" "$HOME/${destination////%2f}.swf"
[/quote]

you tube pagina laten laden.
even wachten
script runnen
en voila video is gedownload naar je home dir.

En wat hier onder staat schijnt ook te kloppen :)
pi_86767852
quote:
Op donderdag 23 september 2010 21:42 schreef o.us het volgende:

[..]

Arista?
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  donderdag 23 september 2010 @ 21:47:07 #264
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86767878
quote:
Op donderdag 23 september 2010 21:42 schreef o.us het volgende:

[..]

Youtube downloader heb je niet nodig :+

Start een filmpje en zodra deze klaar is met laden, vind je em in /tmp :D
heitieh
pi_86767933
quote:
Op donderdag 23 september 2010 21:47 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Youtube downloader heb je niet nodig :+

Start een filmpje en zodra deze klaar is met laden, vind je em in /var :D
Bij mij in /tmp
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  donderdag 23 september 2010 @ 21:49:14 #266
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86767985
quote:
Op donderdag 23 september 2010 21:48 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Bij mij in /tmp
Sorry, foutje :@
heitieh
  donderdag 23 september 2010 @ 21:51:15 #267
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_86768082
pi_86773432
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:28 schreef o.us het volgende:
HandBrake is een geweldig programma om video's mee te converteren.
pi_86774689
quote:
Op donderdag 23 september 2010 23:47 schreef JoshuaL het volgende:

[..]

HandBrake is een geweldig programma om video's mee te converteren.
Handig, dank u!
pi_86789527
Vraagje mensen...

ik ben dus net bezig met ubuntu te installeren :)

Nu wil ik windows op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
  vrijdag 24 september 2010 @ 14:52:24 #271
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_86790210
quote:
Op donderdag 23 september 2010 21:45 schreef wdn het volgende:
Youtube films downloaden kan met firefox meen ik.
1 moment!
Hier: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/2254/

ook een mooie: hier is een bash script
[..]

you tube pagina laten laden.
even wachten
script runnen
en voila video is gedownload naar je home dir.

En wat hier onder staat schijnt ook te kloppen :)
Toevoeging voor als je alleen de audio wilt rippen:
1ffmpeg -i FlashXXxTiYOJ -acodec copy output.aac
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_86790386
Ik zit nu ook op een ubuntu live cd te werken _O- Maar hoe kan ik in ubuntu de num lock automatisch laten aan gaan? :{

Ik heb ubuntu tevens op een usb stick geinstalleerd, maar wtf is casper? :')
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:00:56 #273
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_86790566
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 14:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik zit nu ook op een ubuntu live cd te werken _O- Maar hoe kan ik in ubuntu de num lock automatisch laten aan gaan? :{
Installeer numlockx. Google 1e hit :')
quote:
Ik heb ubuntu tevens op een usb stick geinstalleerd, maar wtf is casper? :')
Geen idee, waar kom je het tegen?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_86790769
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:00 schreef -Techno- het volgende:
Installeer numlockx. Google 1e hit :')
Ik ben net bezig met ubuntu en dan kom jij al aan met installleren? :')

quote:
Geen idee, waar kom je het tegen?

Daar.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_86790826
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 14:36 schreef ReWout het volgende:
Vraagje mensen...

[ afbeelding ]

Nu wil ik windows op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
Iemand :P?
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:09:51 #276
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86790909
quote:
Vraagje mensen...

[ afbeelding ]

windows op je andere harde schijf? Windows staat zo te zien op sda2 en die kun je niet "verplaatsen".
heitieh
pi_86791169
quote:
Vraagje mensen...

[ afbeelding ]

Dat kan niet. Je kunt hooguit sda3 verwijderen, vervolgens sda2 helemaal naar achteren verplaatsen, en weer een nieuwe partitie ervoor zetten. Maar dat is wel een hoop geschuif om alleen maar je linux-partitie vooraan te krijgen. Bovendien denk ik niet dat windows nog wil starten als je de partitievolgorde verandert.
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:16:39 #278
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_86791241
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:06 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Ik ben net bezig met ubuntu en dan kom jij al aan met installleren? :')
Type het volgende in je terminal: sudo apt-get install numlockx
quote:
[..]

[ afbeelding ]

Daar.
Een mapje op een usb stick en je gaat ons vragen wat het is :') _!!!
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:18:17 #279
238641 Hondenbrokken
pi_86791317
Ik krijg een dvd niet werkend op VLC. Ik heb restricted extras, css en vlc plauer geïnstalleerd.
De DVD opstarten lukt wel, maar als ik klik op "film starten", krijg ik slecht geluid en het beeld is in blokken verdeeld, met verschillende kleuren.
Op windows werkt de DVD trouwens wel out of the box (zonder codecs)
Op de DVD-doos staat dat de schijf een kopieerbeveiliging heeft. Wat kan het probleem zijn?
Jesus hates you.
pi_86791334
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:16 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Type het volgende in je terminal: sudo apt-get install numlockx
Zeg dan gewoon: "Ga naar het USC, zoek op "numlockx" en klik op installeren"... :N
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:20:24 #281
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_86791404
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:18 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Zeg dan gewoon: "Ga naar het USC, zoek op "numlockx" en klik op installeren"... :N
Vertel hem dan ook maar eerst wat het USC is en waar die dat kan vinden ;)
pi_86791451
Ok ok ok. Toepassingen -> Ubuntu Software Centrum. Zeg jij er dan bij waar hij de terminal kan vinden?
pi_86791500
Euh.... :') foutje natuurlijk...

Vraagje mensen...

Nu wil ik ubuntu op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
pi_86791590
Ik zocht net naar windows update onder ubuntu, en dat is nergens te vinden! Ubuntu is hartstikke onveilig zonder updates! :(
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:29:27 #285
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_86791776
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik zocht net naar windows update onder ubuntu, en dat is nergens te vinden! Ubuntu is hartstikke onveilig zonder updates! :(
Ik wist het :')
pi_86791816
quote:
_O-
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:32:21 #287
238641 Hondenbrokken
pi_86791884
quote:
Windows update onder ubuntu :')
System/administration/update manager kan wel en start als het goed is vanzelf van tijd tot tijd op.
Jesus hates you.
pi_86791917
quote:
:') niet grappig maar kun je nu wel antwoord geven op me vraag of ik dus nog steeds 2 os-en dan kan selecteren O-)
pi_86791957
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:22 schreef ReWout het volgende:

Vraagje mensen...

[ afbeelding ]

Nu wil ik ubuntu op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
sda3 is géén andere harde schijf! En je hebt voor Ubuntu op zijn minst twee, maar het liefst drie partities nodig. Dus als je Ubuntu wilt installeren op de plaats waar nu sda3 staat, ga je naar handmatig specificeren en doe je als volgt:
• De partitie sda3 verwijderen
In de vrije ruimte 3 nieuwe partities aanmaken:
• een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
• Een partitie van ca. 15 GB, met bestandssysteem EXT4, en aanhechtingspunt "/"
• De rest van de ruimte een partitie met bestandssysteem EXT4 en aanhechtingspunt "/home"

En ja, ook als je handmatig de partities kiest, krijg je gewoon automatisch een dualboot menu. Mits je Windows gewoon laat staan natuurlijk.

Eventueel zou je die laatste partitie over kunnen slaan en gewoon alle ruimte gebruiken voor "/", maar /home op een aparte partitie is wel erg handig
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:36:54 #290
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86792074
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:22 schreef ReWout het volgende:

Vraagje mensen...

[ afbeelding ]

Ja, als alles goed gaat (en dat is bijna altijd) dan draait ubuntu na de installatie een "grub-update". Grub is de bootloader en die bekijkt dan alle partities en zet alle OS'en die gevonden worden in het bootmenu.
heitieh
pi_86792090
ups :? reactie bewerkt i.p.v. nieuwe reactie.

Heel erg bedankt alvast.

[quote] Op vrijdag 24 september 2010 15:34 schreef KomtTijd... het volgende:
• een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
• De rest van de ruimte een partitie met bestandssysteem EXT4 en aanhechtingspunt "/home"
[/quote]

Dus...
• Een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
Me werkgeheugen is 3 gig (3072 dus waarschijnlijk)
Ok duidelijk
Ook duidelijk maar kan ik deze partitie ook nog dan bekijken vanuit windows?

[ Bericht 9% gewijzigd door ReWout op 24-09-2010 16:15:38 ]
pi_86792339
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:37 schreef ReWout het volgende:

[..]

Dan komt nu de ham vraag waar kan ik vinden "waarom" dat moet? Iig bedankt voor je hulp alvast.
• Swap partitie heb je nodig omdat linux dit gebruikt als je "virtuele geheugen", ofwel als je intern geheugen volzit gaat hij naar deze partitie swappen.
• /home is de plaats waar al je eigen instellingen en bestanden enzo terecht komen. Het is handig om deze op een aparte partitie te zetten omdat als je ooit opnieuw wilt installeren, hoef je alleen / te formatteren en blijven je bestanden op /home gewoon behouden.

-edit-
En op je edit: Omdat de installer dat normaalgesproken automatisch voor je doet, en er vanuit gaat dat je weet wat je doet als je voor handmatig gaat.
  vrijdag 24 september 2010 @ 15:45:21 #293
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86792416
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:37 schreef ReWout het volgende:

[..]

Dan komt nu de ham vraag waar kan ik vinden "waarom" dat moet? Iig bedankt voor je hulp alvast.

-edit- en waarom zegt de installer dat dan niet?
Dat vind je hieronder:
"Dat is het beste" ;)

De installer geeft andere opties, maar deze zijn specifiek voor jouw systeem. Jij hebt namelijk 3 partities en een ander 1. Weer een ander 5. Niet te doen dus...
heitieh
pi_86793493
Heel erg bedankt alvast.

quote:
Op vrijdag 24 september 2010 15:34 schreef KomtTijd... het volgende:
Dus...
• Een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
Ok duidelijk
pi_86793601
Ff een vraagje: Hoe krijg ik Root rights?

Niet dat ik iets wil gaan verkloten, maar ik ben een launcher aan het maken voor een Wine app. ;)
  vrijdag 24 september 2010 @ 16:20:44 #296
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86793657
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:19 schreef Rivalo het volgende:
Ff een vraagje: Hoe krijg ik Root rights?

Niet dat ik iets wil gaan verkloten, maar ik ben een launcher aan het maken voor een Wine app. ;)
met sudo of gksu

Als het een grafisch programma is start je die met ATL-F2. Bijvoorbeeld nautilus (de verkenner) starten met root-rights:
ALT-F2 --> gksu nautilus
heitieh
  vrijdag 24 september 2010 @ 16:21:42 #297
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86793692
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:15 schreef ReWout het volgende:
Heel erg bedankt alvast.
[..]

Dus...
Ok duidelijk
Betreffende je laatste vraag. Eigenlijk niet, tenzij je wat vage shit installeert in windows om EXT4 te lezen...
heitieh
pi_86793801
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:20 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

met sudo of gksu

Als het een grafisch programma is start je die met ATL-F2. Bijvoorbeeld nautilus (de verkenner) starten met root-rights:
ALT-F2 --> gksu nautilus
Bedankt. Begin het principe van de terminal nu steeds beter te snappen. :D
pi_86793913
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:15 schreef ReWout het volgende:
Heel erg bedankt alvast.
[..]

Nee dat kan niet. Als dat strikt noodzakelijk is zou je kunnen overwegen om /home als NTFS te formatteren (de Windows standaard). EXT4 is alleen eerste keus van Ubuntu, omdat dit een stuk sneller en veiliger systeem is.
  vrijdag 24 september 2010 @ 16:32:28 #300
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86794119
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:28 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Nee dat kan niet. Als dat strikt noodzakelijk is zou je kunnen overwegen om /home als NTFS te formatteren (de Windows standaard). EXT4 is alleen eerste keus van Ubuntu, omdat dit een stuk sneller en veiliger systeem is.
Of een gedeelte van de schijf EXT4 voor /home en met de overige schijfruimte een NTFS partitie erbij maken
heitieh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')