windows op je andere harde schijf? Windows staat zo te zien op sda2 en die kun je niet "verplaatsen".quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:36 schreef ReWout het volgende:
Vraagje mensen...
ik ben dus net bezig met ubuntu te installeren
[ afbeelding ]
Nu wil ik windows op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
Dat kan niet. Je kunt hooguit sda3 verwijderen, vervolgens sda2 helemaal naar achteren verplaatsen, en weer een nieuwe partitie ervoor zetten. Maar dat is wel een hoop geschuif om alleen maar je linux-partitie vooraan te krijgen. Bovendien denk ik niet dat windows nog wil starten als je de partitievolgorde verandert.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:36 schreef ReWout het volgende:
Vraagje mensen...
[ afbeelding ]
Nu wil ik windows op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
Type het volgende in je terminal: sudo apt-get install numlockxquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:06 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik ben net bezig met ubuntu en dan kom jij al aan met installleren?
Een mapje op een usb stick en je gaat ons vragen wat het isquote:
Zeg dan gewoon: "Ga naar het USC, zoek op "numlockx" en klik op installeren"...quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:16 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Type het volgende in je terminal: sudo apt-get install numlockx
Vertel hem dan ook maar eerst wat het USC is en waar die dat kan vindenquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:18 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon: "Ga naar het USC, zoek op "numlockx" en klik op installeren"...
Ik wist hetquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik zocht net naar windows update onder ubuntu, en dat is nergens te vinden! Ubuntu is hartstikke onveilig zonder updates!
quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik zocht net naar windows update onder ubuntu, en dat is nergens te vinden! Ubuntu is hartstikke onveilig zonder updates!
Windows update onder ubuntuquote:Op vrijdag 24 september 2010 15:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
sda3 is géén andere harde schijf! En je hebt voor Ubuntu op zijn minst twee, maar het liefst drie partities nodig. Dus als je Ubuntu wilt installeren op de plaats waar nu sda3 staat, ga je naar handmatig specificeren en doe je als volgt:quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:22 schreef ReWout het volgende:
Euh....foutje natuurlijk...
Vraagje mensen...
[ afbeelding ]
Nu wil ik ubuntu op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
Ja, als alles goed gaat (en dat is bijna altijd) dan draait ubuntu na de installatie een "grub-update". Grub is de bootloader en die bekijkt dan alle partities en zet alle OS'en die gevonden worden in het bootmenu.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:22 schreef ReWout het volgende:
Euh....foutje natuurlijk...
Vraagje mensen...
[ afbeelding ]
Nu wil ik ubuntu op me andere hardeschijf installeren, /dev/sda3 dus. Nu moet ik dat dus zelf aangeven "partities handmatig specificieren" toch? Daarnaast; wanneer ik hem dus op /dev/sda3 installeer krijg ik dan nog steeds bij het opstarten van me laptop de keuze welk OS ik wil opstarten?
• Swap partitie heb je nodig omdat linux dit gebruikt als je "virtuele geheugen", ofwel als je intern geheugen volzit gaat hij naar deze partitie swappen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:37 schreef ReWout het volgende:
[..]
Dan komt nu de ham vraag waar kan ik vinden "waarom" dat moet? Iig bedankt voor je hulp alvast.
Dat vind je hieronder:quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:37 schreef ReWout het volgende:
[..]
Dan komt nu de ham vraag waar kan ik vinden "waarom" dat moet? Iig bedankt voor je hulp alvast.
-edit- en waarom zegt de installer dat dan niet?
Dus...quote:Op vrijdag 24 september 2010 15:34 schreef KomtTijd... het volgende:
• De partitie sda3 verwijderen
In de vrije ruimte 3 nieuwe partities aanmaken:
• een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
• Een partitie van ca. 15 GB, met bestandssysteem EXT4, en aanhechtingspunt "/"
• De rest van de ruimte een partitie met bestandssysteem EXT4 en aanhechtingspunt "/home"
met sudo of gksuquote:Op vrijdag 24 september 2010 16:19 schreef Rivalo het volgende:
Ff een vraagje: Hoe krijg ik Root rights?
Niet dat ik iets wil gaan verkloten, maar ik ben een launcher aan het maken voor een Wine app.
Betreffende je laatste vraag. Eigenlijk niet, tenzij je wat vage shit installeert in windows om EXT4 te lezen...quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:15 schreef ReWout het volgende:
Heel erg bedankt alvast.
[..]
Dus...
• Een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
Me werkgeheugen is 3 gig (3072 dus waarschijnlijk)
• Een partitie van ca. 15 GB, met bestandssysteem EXT4, en aanhechtingspunt "/"
Ok duidelijk
• De rest van de ruimte een partitie met bestandssysteem EXT4 en aanhechtingspunt "/home"
Ook duidelijk maar kan ik deze partitie ook nog dan bekijken vanuit windows?
Bedankt. Begin het principe van de terminal nu steeds beter te snappen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:20 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
met sudo of gksu
Als het een grafisch programma is start je die met ATL-F2. Bijvoorbeeld nautilus (de verkenner) starten met root-rights:
ALT-F2 --> gksu nautilus
Nee dat kan niet. Als dat strikt noodzakelijk is zou je kunnen overwegen om /home als NTFS te formatteren (de Windows standaard). EXT4 is alleen eerste keus van Ubuntu, omdat dit een stuk sneller en veiliger systeem is.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:15 schreef ReWout het volgende:
Heel erg bedankt alvast.
[..]
Ook duidelijk maar kan ik deze partitie ook nog dan bekijken vanuit windows?
Of een gedeelte van de schijf EXT4 voor /home en met de overige schijfruimte een NTFS partitie erbij makenquote:Op vrijdag 24 september 2010 16:28 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Nee dat kan niet. Als dat strikt noodzakelijk is zou je kunnen overwegen om /home als NTFS te formatteren (de Windows standaard). EXT4 is alleen eerste keus van Ubuntu, omdat dit een stuk sneller en veiliger systeem is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |