abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86404956
Ik heb nu een paar keer hier een topic geopend om advies te vragen over klusproblemen die we tegenkomen. In Juni hebben we de sleutel gekregen van ons nieuwe en eerste huisje. Wij hebben allebei nog nooit geklust (op verven na dan) en waren ook nooit van plan om een klushuis te kopen en toen vonden we dit huis. Er zijn heel wat mogelijkheden, maar er moet super veel aan gedaan worden en vakantiedagen hebben we eigenlijk niet.

Ik wil in dit topic een beetje onze klusperikelen weergeven.Eens kijken of ik hier een beetje verslag kan doen van ons werk.

Hier een paar fotos van toen we de sleutel net hadden gekregen.
Beneden:

Boven:
Slaapkamer 1

badkamer:

Morgen zal ik dit even bijwerken, want het duurt toch iets langer dan ik had verwacht. Ik zal dan ook het formaat van de foto's aanpassen. Dit is in ieder geval een eerste preview.

[ Bericht 15% gewijzigd door Ml-etje op 13-09-2010 23:17:56 (even aangepast :)) ]
pi_86405181
Heb je foto's even voor je aangepast, dat gaat je morgen niet meer lukken nl ;) dan is de OP al gelockt.

Mocht je verder nog aanpassingen willen, pm even of maak een tr (gele driehoekje bovenaan).

Welkom hier *O* klusze!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Moderator dinsdag 14 september 2010 @ 18:21:27 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_86431199
Welkom in K&W *O*

Je weet het he ! We zijn hier dol op foto's :*

Ik zie heel veel bruinkleurig timmer werk, witte woningbouwtegels van 15 x 15 en een heel lelijke schouw.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken !
pi_86441557
Het vervolg waar ik gisteren niet meer aan toe kwam. Bedankt MI voor het aanpassen van de foto's. Ik moet nog heel wat leren over het forum.

Wat zijn onze plannen en wat hebben we al gedaan. Het huis dateert van 1968 en wij zijn de tweede eigenaren. De vorige eigenaresse heeft er altijd alleen gewoond en het goed onderhouden, maar nooit gemoderniseerd. We hebben het grootste sloopwerk ondertussen achter de rug.

Verwijderd:
- oude badkamer
- tussenmuur badkamer en slaapkamer
- plafonds op de gehele bovenverdieping (zachtboard)
- tegels gang en keuken
- moederhaard en schoorsteen (hele huis en dak)
- behang en vloerbedekking (hele huis)
- draagmuur hele benedenverdieping
- oude meterkast en elecktra draden

Nog te verwijderen
- laatste gedeelte van de keuken
- de wc beneden (pas als ze daar mee bezig gaan)

Al gedaan:
- nieuwe meterkast en bedrading
- elecktra voor spotjes
- complete cv instalatie
- steunbalken en pilaren geplaatst in woonkamer/ eetkamer
- muurtje gemaakt tussen slaapkamers

Nog te doen:
- alle kozijnen schuren en schilderen
- radiatoren schilderen
- gipsplafonds plaatsen
- Badkamer plaatsen (uitbesteed en op dit moment in progress)
- Keuken plaatsen
- Huis spacken (uitbesteed)
- vloeren plaatsen

Wij hebben geen enkele kluservaring dus het is nogal een project waar we ons in gestort hebben. Op dit moment ziet het huis er als volgt uit:

De keuken:

Nu:

Dit moet het worden:

De hal:

Schoorsteen verwijderd:

De badkamer nu:

Moet dit worden:

De draagmuur eruit en steunbalken en -pilaren:

[ Bericht 16% gewijzigd door Matzen op 14-09-2010 22:30:47 ]
pi_86461347
Op dit moment moeten we beslissen of we het schuine muurtje tussen de steunpilaren met gipsplaten willen maken met daarin houten balken (voor stevigheid) of dat we het maken met kalkstenen. Ik neig naar de kalkstenen, want ik denk dat het steviger is. Hoe stevig zijn gipsplaten? Is dit een goede oplossing om de steunbalken brandwerend te maken en om als muur te hebben?
pi_86461735
quote:
Op woensdag 15 september 2010 14:45 schreef Matzen het volgende:
Op dit moment moeten we beslissen of we het schuine muurtje tussen de steunpilaren met gipsplaten willen maken met daarin houten balken (voor stevigheid) of dat we het maken met kalkstenen. Ik neig naar de kalkstenen, want ik denk dat het steviger is. Hoe stevig zijn gipsplaten? Is dit een goede oplossing om de steunbalken brandwerend te maken en om als muur te hebben?
Kalkzandsteen is steviger, geluiddichter en je kunt er later overal een schroef indraaien.
Kalkzandsteen is ook zwaar, dus als het op de houten (verdiepings)vloer staat met niks (lees geen andere muur/fundering) eronder eigenlijk geen optie.

Gipsplaat met balkjes erin is prima als muur, gips is brandwerend en gips is licht.
pi_86461913
De muur moet op de beneden verdieping komen deels waar eerst een draagmuur zat en het andere gedeelte in de voormalige gang (betonnen vloer). Ik neig zelf heel erg naar de kalkstenen, maar de aannemer (dezelfde die de steunpilare/ -balken heeft geplaatst) laat duidelijk merken dat hij daar geen zin in heeft. Hierdoor beginnen we te twijfelen.
pi_86462438
quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:02 schreef Matzen het volgende:
De muur moet op de beneden verdieping komen deels waar eerst een draagmuur zat en het andere gedeelte in de voormalige gang (betonnen vloer). Ik neig zelf heel erg naar de kalkstenen, maar de aannemer (dezelfde die de steunpilare/ -balken heeft geplaatst) laat duidelijk merken dat hij daar geen zin in heeft. Hierdoor beginnen we te twijfelen.
Niet helemaal alles goed doorgelezen, maar ga je nu twijfelen omdat de aannemer geen zin heeft om iets uit te voeren? Achteraf krijg je waarschijnlijk alleen maar spijt dat je niet voor je eigen mening bent opgekomen.

Of spelen er nog argumenten mee die wij niet gehoord hebben
pi_86463067
Er speelt niet veel meer. Alleen onze onkunde.

De aannemer zegt dat het goed en stevig genoeg is (ook voor een woonkamer) en dat de kalkstenen niet nodig zijn.

Ik weet alleen ook dat hij er geen zin in heeft om kalkstenen te gebruiken en daardoor begin ik te twijfelen of het klopt wat hij zegt en dat hij dat niet zegt omdat hij er geen zin in heeft.
pi_86465810
quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:34 schreef Matzen het volgende:
Er speelt niet veel meer. Alleen onze onkunde.

De aannemer zegt dat het goed en stevig genoeg is (ook voor een woonkamer) en dat de kalkstenen niet nodig zijn.

Ik weet alleen ook dat hij er geen zin in heeft om kalkstenen te gebruiken en daardoor begin ik te twijfelen of het klopt wat hij zegt en dat hij dat niet zegt omdat hij er geen zin in heeft.
Als het op de plek van een oorspronkelijke draagmuur zit is het al gefundeerd en dan kan een kalkzandsteen muur prima. En dan is het qua geluid en qua schilderijtjes ophangbaarheid prettiger om een kalkzandsteenmuur te hebben.

Als het een kleine aannemer is die vooral timmerlieden heeft is een gipsplaten wand in elkaar timmeren makkelijker dan een muurtje metselen. Voor dat laatste moet ie dan misschien zelfs wel een metselaar inhuren.

Heb je er van te voren afspraken over gemaakt? M.a.w. kan hij met meerwerk/hogere prijs komen als je toch je kalkzandsteenmuur wil?
pi_86653066
Bedankt voor je reactie. Het verhaal met de aannemer is een beetje minder. We dachten goede afspraken gemaakt te hebben, maar toch loopt het niet lekker. Helaas is deze aannemer ook nog een bekende, waardoor we waarschijnlijk te soepel zijn geweest. We moeten nog maar eens goed nadenken hoe we het gaan aanpakken. In eerste instantie neigde ik naar kalksteen, maar na lang nadenken worden gipsplaten met houten balken erin ook een steeds beter optie o.a. om de kosten te drukken en ook omdat de muur dan minder dik kan en dat erg fijn is voor onze gang.

Verder vandaag eens met een industrie stofzuiger door het huis, want ik begon hoofdpijn van al het stof te krijgen. Het lijkt nu direct alweer een stuk opgeruimder. Verder de muren voorgesmeerd met stuc-primer, een kuilgegraven voor de afvoerleiding in de keuken en de eerste leidingen gelegd voor de nieuwe keuken.

Morgen ga ik me met de administratie bezig houden en wil ik me orrienteren over een ondervloer en lichtknoppen.

Als ondervloer willen we estrichplaten gebruiken op de eerste verdieping, want daar hebben we goede verhalen over gehoord. Ik weet alleen niet goed waar ik op moet letten met die platen. We willen ze voor geluidsdemping bovenop de houtenvloer leggen. Hierover komt dan nog een ondervloer voor laminaat en dan laminaat. Heeft iemand een idee waar ik ze kan kopen en waar ik op moet letten?
  dinsdag 21 september 2010 @ 08:55:46 #12
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_86664342
Als je de keuze hebt zou ik geen muurtje maken van houten frame en gipsplaat. Neem idd die KZsteen of... Kies voor een Uton muur met het dikke formaat. laten is het ^** hoor, als je iets wilt ophangen. Het klikt ook niet echt fijn.Tenzij je het ding weer behoorlijk isoleert mbt geluid.

een beetje metselaar zet zo'n ding er zo neer hoor.

enneuh, wat die makelaar betreft, die is er voor jou en niet andersom.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')