abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86392235
Het deed me een beetje denken aan die BNN-docu over de moord op Pim Fortuyn van een paar maanden geleden :')
pi_86393431
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:29 schreef Urquhart het volgende:
Het deed me een beetje denken aan die BNN-docu over de moord op Pim Fortuyn van een paar maanden geleden :')
Ik moet zeggen dat dit nog een stuk matiger was qua opzet.
  Moderator maandag 13 september 2010 @ 20:28:13 #53
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_86395134
NRC:

quote:
De media melken elke handeling en uitspraak van Wilders tot de laatste druppel uit, zonder ook maar enige greep te krijgen op zijn strategie en motieven. Een nieuw dieptepunt vormde zondag de mislukte documentaire Wilders, the Movie (VPRO). De verwachtingen waren hooggespannen, gezien het eerdere werk van cultureel antropoloog en documentairemaker Joost van der Valk. Daarin wist hij toegang te krijgen tot de gesloten werelden van een voetbalhooligan (Haagse Sjonnie), een Antilliaanse drugsbende (Crips: Strapped ‘n Strong) en Afrikaanse hekserij (Child Witches). Maar de PVV-vesting bleef voor hem even onneembaar als voor een undercoverjournalist van HP/De Tijd.

Een oude truc is dan om jezelf te laten filmen bij het afpoeieren. Die werkte hier averechts, want het gesoebat met bewakingsmensen en voorlichters was net zo ontluisterend als de schoolse voice-over in de eerste persoon.

In arren moede ontpopte Van der Valk zich tot onderzoeksjournalist, wat duidelijk zijn métier niet is. Het leverde het bekende panorama op van rabiate buitenlandse financiers en bewonderende kiezers. Voor verkoop aan het buitenland kan dit draagbare overzicht van het fenomeen in een behoefte voorzien, maar wij staken er weinig van op. Alleen twee door Wilders gemaakte schilderijtjes, onder meer van een leeg interieur, deden me even opveren.

In interviews zegt Van der Valk nooit eerder zo snel en gemakkelijk subsidie te hebben gekregen voor een project. Dat forse budget moet hem ook verhinderd hebben om de juiste beslissing te nemen: de film voortijdig af blazen.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  Moderator maandag 13 september 2010 @ 20:31:20 #54
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_86395297
Volkskrant:

quote:
De week van Wilders werd feestelijk afgesloten met Wilders, the Movie. Een VPRO-documentaire van Joost van der Valk, die het ‘explosieve blondje’ eens ‘anders wilde portretteren’. ‘Anders’ werd het zeker, ook al omdat het Van der Valk maar niet lukte in de buurt van Wilders te komen.
Gedoogpartij PVV heeft Kamervragen gesteld
Te zien was hoe interviewaanvragen stelselmatig werden afgewezen, zonder opgaaf van reden. Logisch: ‘Ik werk voor de VPRO, en die beschouwt hij als subsidieslurper.’
De film had een onhandige pr: in een ‘trailer’ was per abuis een fragment blijven staan waarin iemand beweerde dat Wilders een heroïneprostituee had bezocht. Foutje, dat uit de film werd geschrapt. Maar in de publiciteit zei producent Pieter van Huystee: ‘We weten dat het zo is, maar we kunnen het niet hard maken.’
Fout op fout.
Ook in de film zelf werd – onder onheilspellende klanken – meer gesuggereerd dan aangetoond. ‘Hardste’ punt was de vraag of Wilders geheim agent voor Israël is, zoals een vrouw uit zijn mond zou hebben vernomen. Van der Valk sprak met een oud-Mossadman in Israël. Die achtte het ‘zeer onwaarschijnlijk’: ‘Ik denk niet dat hij is opgevallen als iemand die interessant zou kunnen zijn voor de Mossad.’
Zaak gesloten.
Verrassender waren twee schilderijtjes ‘van Geert Wilders’. Een ervan toonde een Van Gogh-achtig interieur: bruin tegelvloertje, rechts een tafel met rode bos bloemen, links een staande schemerlamp en rieten stoel. Een ‘burgerlijke afbeelding, maar aan andere kant een ontzettend warm schilderijtje’, aldus een oud-collega die de paneeltjes had gekocht bij de Spullenhulp. Daar had ‘een Joegoslavische meneer’ hem gezegd wie de maker was. Zou het echt?
Het was het teleurstellende sluitstuk van een weekend dat vrijdag begon vanuit het Concertgebouw met de viering van het suikerfeest.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_86421260
Nou ik heb het bijna een uur volgehouden maar wát een derrie zeg. Een beetje wat de NRC en Volkskrant (notabene!) hierboven ook al zeggen. Enorm teleurstellend.
pi_86421615
Ahnee dat stuk met die platenspeler en Danny de Munk. :D. Dit is satire, toch? Toch?? :D.
pi_86422234
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 14:35 schreef KingOfMars het volgende:
Ahnee dat stuk met die platenspeler en Danny de Munk. :D. Dit is satire, toch? Toch?? :D.
Ik vond die seniele bejaarde die diezelfde kerel tijdens zijn verpleegwerk op z'n bek probeerde te timmeren ook wel satire. _O-
pi_86423054
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 14:51 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Ik vond die seniele bejaarde die diezelfde kerel tijdens zijn verpleegwerk op z'n bek probeerde te timmeren ook wel satire. _O-
Dat was vooral pijnlijk en helemaal niet ter zaken doende.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_86423331
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 14:51 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Daar moet jij om lachen? :{
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_86423620
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:17 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Daar moet jij om lachen? :{
Ik vond het dusdanig schokkend en irrelevant, dat ik dacht dat het om satire ging. Waar de poster vóór mij dus ook aan refereerde.
pi_86425361
Ik dacht dat elk moment Arjan Ederveen kon opduiken.
  dinsdag 14 september 2010 @ 16:17:29 #62
44906 merino
World of Sleepers
pi_86425872
Arme Joost van der Valk. Een enorm begaafde filmmaker die geheel terecht een Emmy award won voor een van zijn eerdere documentaires binnen de antropologische documentaire-stijl probeert voor het eerst een journalistieke/investigative documentaire te bouwen en gaat imo keihard op zijn bek.

Hij had gewoon lekker in de antropologische stijl moeten blijven al begrijp ik dat dit niet ging in verband met zijn onderwerp. Daarom ben ik het ook compleet eens met NRC artikel dat hij zich heeft laten verleiden door het geld en eigenlijk nooit had moeten doorzetten toen bleek dat het via de antropologische weg niet ging lukken.
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
  dinsdag 14 september 2010 @ 19:17:50 #63
30408 California
Ondergewaardeerd mysterie.
pi_86433503
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 16:17 schreef merino het volgende:
Arme Joost van der Valk. Een enorm begaafde filmmaker die geheel terecht een Emmy award won voor een van zijn eerdere documentaires binnen de antropologische documentaire-stijl probeert voor het eerst een journalistieke/investigative documentaire te bouwen en gaat imo keihard op zijn bek.

Hij had gewoon lekker in de antropologische stijl moeten blijven al begrijp ik dat dit niet ging in verband met zijn onderwerp. Daarom ben ik het ook compleet eens met NRC artikel dat hij zich heeft laten verleiden door het geld en eigenlijk nooit had moeten doorzetten toen bleek dat het via de antropologische weg niet ging lukken.
Mee eens, hij heeft een paar mooie dingen gemaakt. Het ging wmb al fout toen hij zelf in beeld kwam en de voice-over deed. In Crips hoeft hij niet op de voorgrond te treden omdat zijn personages (veroordeelde criminelen!) daar wel voor zichzelf willen spreken.
The short weekend begins with longing...
  dinsdag 14 september 2010 @ 19:28:31 #64
44906 merino
World of Sleepers
pi_86433982
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 19:17 schreef California het volgende:

[..]

Mee eens, hij heeft een paar mooie dingen gemaakt. Het ging wmb al fout toen hij zelf in beeld kwam en de voice-over deed. In Crips hoeft hij niet op de voorgrond te treden omdat zijn personages (veroordeelde criminelen!) daar wel voor zichzelf willen spreken.
Opzich had hij ook een reflexieve documentaire kunnen maken maar dat durfde hij dan ook weer niet door te zetten. Het zat echt tussen alle filmstijlen in en daardoor kon ie nergens de diepgang vinden.
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')