Bronquote:De Duitse agressor slaagt er op 10 mei 1940 in de Maasbrug bij Gennep, zie
afbeelding 13, ongeschonden in handen te krijgen. Dat is heel belangrijk, want
de pogingen om de bruggen bij Maastricht en Venlo intact in handen te krijgen
mislukken. De oude NBDS-lijn wordt voor de aanvallende Duitsers van
levensbelang.
Het verhaal van de verovering van de brug is een verhaal van verraad.
De Duitsers hebben enkele mannen in hun gelederen die goed Nederlands
spreken, en gekleed gaan in uniformen van de Nederlandse marechaussee.
Ook hebben zij vervalste Nederlandse paspoorten. Eén van de groep is een
Nederlander die de situatie bij de Gennepse brug goed kent. Hij heeft er als
Nederlandse soldaat gediend, en fungeert als gids voor de Duitsers. Diverse
telefoontjes van Nederlands sprekende ‘marechaussees’ aan de brugbewaking
zorgen voor verwarring. Daaronder een vals telefoontje van de ‘stationschef’
van Gennep, dat een trein op komst is, en dat de brug daarvoor vrij gemaakt
moet worden. Die verwarring is zo groot dat een Duitse pantsertrein op de
brug is voordat de bewaking in de gaten heeft wat er eigenlijk aan de hand is.
De bewaking wordt overmeesterd voordat die de kans heeft de brug te laten
springen zoals afgesproken is.
Het achterland ligt open voor de Duitsers. De trein passeert zonder
noemenswaardige problemen de Peel-Raamstelling. De trein ontspoort bij Mill,
maar dat is voor de Duitsers geen ramp. De bruggen verderop zijn immers
inmiddels opgeblazen en de trein heeft zijn taak verricht.
Voordat het de Nederlandse soldaten in de kazematten daar duidelijk is dat
het oorlog is, zijn ze al overmeesterd. Deze doorbraak van het Duitse 18e
leger over de Gennepse spoorbrug is van grote betekenis geweest voor de
gevechten in die eerste oorlogsdagen. Dr. L. de Jong schrijft hier uitvoerig
over in zijn standaardwerk over de Tweede Wereldoorlog.
In de eerste dagen van de oorlog rijden in Goch per dag meer dan veertig
treinen voorbij met troepen en materieel, op weg naar het front .
En de hele oorlog blijft het een belangrijke aanvoerweg voor de Duitsers.
Maar in 1944 gaat de stroom materieel en personeel de andere kant op: de
geallieerden gebruiken het Duits Lijntje om Duitsland binnen te dringen. Het
lukt de Duitsers wél om de Genneper brug bij hun overhaaste terugtocht te
laten springen.
Op het gebied oostelijk van de brug tot in Duitsland wordt het spoor iedere
honderd meter door de Duitsers vernield. Maar de geallieerden hebben de rails
niet nodig voor hun opmars: het tracé van de lijn is voldoende om met tanks
en pantserwagens dieper Duitsland in te rijden.
Na maart 1945, als het zuiden van Nederland bevrijd is, leggen de
geallieerden een tijdelijke noodbrug over de Maas bij Gennep. Het vervoer
over het Duits Lijntje is groot, maar alleen vanwege de oorlog: treinen vol
verlofgangers en krijgsgevangenen.
Welke doen het niet? Dan zal ik even kijken of ik ze ergens anders online kan zetten.quote:Op vrijdag 10 september 2010 21:55 schreef trainfreak het volgende:
Interessant!
Maar niet alle foto's doen het hier?
Diegene uit je tweede post.quote:Op vrijdag 10 september 2010 21:59 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Welke doen het niet? Dan zal ik even kijken of ik ze ergens anders online kan zetten.
Jij niet, ik wel..quote:Op vrijdag 10 september 2010 21:51 schreef Rewimo het volgende:
Ha leuk, aan die kant zijn wij nog niet geweest
Haha, ok dan!quote:Op vrijdag 10 september 2010 22:11 schreef Rewimo het volgende:
In mijn tweede post staan geen foto'sAlleen in de OP.
Super bedankt voor dit deel. Het is altijd interessant om oude stukken terug te vinden.quote:Op vrijdag 10 september 2010 21:50 schreef LXIV het volgende:
Hier tijding vanaf de andere zijde van het traject -stop-
Spoorweg hier nog intact -stop-
Geen electrische voorzieningen aanwezig -stop-
Zal wellicht morgen foto vanuit begin uploaden -stop-
Die is ook langer gebruikt -stop-quote:Op vrijdag 10 september 2010 21:50 schreef LXIV het volgende:
Hier tijding vanaf de andere zijde van het traject -stop-
Spoorweg hier nog intact -stop-
Er kunnen momenteel geen treinen meer richting Veghel, omdat ProRail het wissel in het hoofdspoor bij Boxtel verwijderd heeft.quote:Op zaterdag 11 september 2010 11:42 schreef Frezer het volgende:
Leuke zoektocht!
Het traject Boxtel - Veghel wordt nog afentoe gebruikt door Cehave meen ik. Als ik zo op Google Earth kijk, kan de lijn ook nooit meer veel verder gebruikt worden: in Uden staat inmiddels bebouwing op het voormalige traject.
edit: oeps, al 10 jaar geen verkeer meer richting Veghel, als ik het bordje hierboven goed begrijp.
Allemaal heel interessante foto's met interessante dingen over deze spoorlijn. Het nadeel is echter wel dat je hiermee onze ontdekkingstocht zinloos gemaakt hebt!quote:
Sorry hoor...quote:Op zaterdag 11 september 2010 13:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Allemaal heel interessante foto's met interessante dingen over deze spoorlijn. Het nadeel is echter wel dat je hiermee onze ontdekkingstocht zinloos gemaakt hebt!
Ach welnee. Het is toch veel leuker om het zelf te doen.quote:Op zaterdag 11 september 2010 13:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Allemaal heel interessante foto's met interessante dingen over deze spoorlijn. Het nadeel is echter wel dat je hiermee onze ontdekkingstocht zinloos gemaakt hebt!
Houd je er wel rekening mee dat de lijn loopt van Boxtel tot Wezel?quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:01 schreef Faux. het volgende:
Intressant! Ik moet daar maar een keertje naar toe
Deze video bevat inhoud van Vevo, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd voor je land.quote:Op zaterdag 11 september 2010 12:54 schreef Daffodil31LE het volgende:
Klik.
En ook:
En als bonus:
Klik extra
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik houd me niet zo bezig met lokale aangelegenheden.quote:Op zondag 19 september 2010 18:15 schreef Rewimo het volgende:
Is dat de brug die ze af willen breken? Leuk om meer foto's te zien!
Weet ik, maar Anne wilde graag dat ik die foto's hier posttequote:Op maandag 20 september 2010 14:14 schreef Rewimo het volgende:
De locomotief die in Gennep staat, staat daar weliswaar ter herinnering aan het Duitse lijntje maar hij heeft er nooit over geredenIs een heel ander type.
[ afbeelding ]
jazekerquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |