abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86275399
Onze zoon van 7 is heel bang om vies te worden. Was het vroeger nog wel eens grappig als ie niet over het zand wou lopen omdat zijn voeten vies werden, nu is het geregeld 1 groot drama.

Het probleem wat op het moment het meest speelt is dat hij weigert zijn eigen bibs af te
vegen na de grote boodschap.
Hij wil het niet eens proberen. Heb al van alles geprobeerd, maar niets werkt.
Het idee dat er poep aan zijn handjes zou kunnen komen maakt hem panisch...

Het gaat zover dat toen wij (partner en ik) samen een weekendje weg waren, hij het bijna 2 dagen heeft weten op te houden, omdat hij niet aan de oppas (mijn zusje) durfde te vragen of ze hem wilde helpen..
Hij gaat liever ook niet logeren of heel lang bij vriendjes spelen want stel je voor dat ie dan naar de wc moet...

Verder ontwikkeld zich prima! Loopt zelfs wat voor op leeftijdgenootjes
ik weet niet meer wat ik er mee moet, naar de huisarts? Het lijkt mij geen lichamelijk probleem..

Wie herkent dit, en heeft tips voor me?
Don't try to find the answer
When there ain't no question here
Brother let your heart be wounded
And give no mercy to your fear
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:19:14 #2
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_86275519
Ook voor niet-lichamelijke problemen kun je naar de huisarts, dus dat zou ik doen.
pi_86275576
Ik zou ook naar de huisarts gaan.
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:23:46 #4
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_86275718
Koop hem een xbox360. Geef hem de xbox360. Als de blijdschap op zijn hoogst is pak je de xbox360 weer af. Zeg hem dan dat hij er pas mee mag spelen als hij zijn reet zelf afveegt.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_86275792
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:23 schreef beelz het volgende:
Koop hem een xbox360. Geef hem de xbox360. Als de blijdschap op zijn hoogst is pak je de xbox360 weer af. Zeg hem dan dat hij er pas mee mag spelen als hij zijn reet zelf afveegt.
Jij moet een boek over opvoeden schrijven. _O_
Je suis Charlie Sheen
pi_86275813
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:19 schreef Spuuglokje het volgende:
Ook voor niet-lichamelijke problemen kun je naar de huisarts, dus dat zou ik doen.
Dat.. en die stuurt je waarschijnlijk door naar een therapeut oid.
Ik heb 2 zusjes met syndroom van down die ook een hoop eigenaardigheden hebben.. en met behulp van veel peuten (meervoud van verschillende soorten therapeuten :9 ) bereiken ze (wonderbaarlijk genoeg) heel veel.
Op maandag 23 november 2009 13:51 schreef longinus het volgende:
Masturberen is lekker maar je laten aftrekken is nog lekkerder, zie het als jezelf kietelen, dat werkt ook niet zo goed.
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:26:41 #7
44649 beelz
pi_86275838
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:25 schreef NotYou het volgende:

[..]

Jij moet een boek over opvoeden schrijven. _O_
Ik ben er vrij zeker van dat mijn methode werkt. :)
Besef Regulier!
pi_86275852
quote:
:')
Ondanks de trollerige horkerigheid, toch grappig.

Hoe dan ook, de huisarts kan hier niets mee, die is alleen de doorverwijzer hierin.
Maar misschien kun je het gewoon zelf oplossen hoor. Laat weten dat jullie het ook gewoon zelf doen, dat het iets normaal is en dat hij altijd zijn handjes kan wassen enzo. Vaak is het 'futiel' maken van het onderwerp al voldoende.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_86275886
quote:
:o Ik weet niet in hoeverre dit pedagogisch verantwoord is, maar het zal best werken _O-

Maar serieus: ga inderdaad even langs de huisarts. Nu ben je er nog relatief vlot bij en kan het nog behandeld worden, als je er langer mee wacht kan het wel eens een autistisch staartje gaan krijgen.
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:28:26 #10
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_86275907
quote:
^O^ Zo doe je dat!
Dus ts pak je kind aan...op de juiste manier
Belonen voor goed gedrag -- negatief gedrag negeren...
Snollebolt
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:29:05 #11
44649 beelz
pi_86275930
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:27 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

:')
Ondanks de trollerige horkerigheid, toch grappig.

Niet trollerig bedoeld, ik ben er echt zeker van dat het werkt. Als het kind xbox360 niet tof vindt dan natuurlijk wat anders bedenken, maar het lijkt me duidelijk.
Besef Regulier!
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:29:18 #12
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_86275939
Ow en ts wat doe jij als je kind zijn kont niet afveegt, doe jij het dan?

Ik liet het kind uren zitten op de plee en desnoods maar lekker met zijn vieze kont laten lopen.
Maar ging hem niet meer helpen.
Snollebolt
pi_86276005
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:29 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

Ik liet het kind uren zitten op de plee en desnoods maar lekker met zijn vieze kont laten lopen.
Zou je hem in dat laatste geval ook de bijnaam stinkie geven? *O*
Je suis Charlie Sheen
pi_86276024
bibs :')
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:31:55 #15
44649 beelz
pi_86276026
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:29 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

Precies, er is een verschil tussen alles voor je kinderen over hebben en alles voor je kinderen doen.
Besef Regulier!
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:32:31 #16
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_86276046
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:31 schreef NotYou het volgende:

[..]

Zou je hem in dat laatste geval ook de bijnaam stinkie geven? *O*
Echt wel!
:D
Snollebolt
pi_86276049
Ik denk dat het uiteindelijk wel vanzelf over zal gaan, maar ja de vraag is wanneer.
٩๏̯͡๏)۶
pi_86276144
Ik doe het nu dus zelf... weet ook wel dat het niet slim is,
maar soms kan het niet anders, moeten we op dat moment weg, is er visite enz..

heb ook wel geprobeerd hem te laten zitten maar dat maakt hem dus niet uit,
we hebben hier trouwens maar 1 wc, dus da's ook niet altijd handig ;)

denk dat ik toch maar huisarts bel volgende week, dan maar doorgestuurd worden, op deze manier werkt het ook niet
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:36:07 #19
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_86276163
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:35 schreef gegie het volgende:
Ik doe het nu dus zelf... weet ook wel dat het niet slim is,
maar soms kan het niet anders, moeten we op dat moment weg, is er visite enz..

heb ook wel geprobeerd hem te laten zitten maar dat maakt hem dus niet uit,
we hebben hier trouwens maar 1 wc, dus da's ook niet altijd handig ;)

denk dat ik toch maar huisarts bel volgende week, dan maar doorgestuurd worden, op deze manier werkt het ook niet
Dan laat je hem toch ook zitten tijdens etenstijd en dan krijgt hij geen toetje oid...
Snollebolt
pi_86276904
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:36 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

[..]

Dan laat je hem toch ook zitten tijdens etenstijd en dan krijgt hij geen toetje oid...
al geprobeerd, werkt niet, net als: dingen beloven, straf geven als eerder naar bed, leuke dingen ontzeggen, uitleggen dat het normaal is om het zelf te doen..

het rare is dat hij het echt wel weet dat anderen het zelf doen, hij schaamt zich er ook voor dat hij het niet durft.
  vrijdag 10 september 2010 @ 14:01:44 #21
267451 Smikke
Formerly known as Smirre
pi_86277093
Precies, het is geen pesten wat je zoontje doet. (Wat ik wel vind als je een 7-jarige moet chanteren met wel/geen toetje of voor straf op de wc laten zitten :') ) Op deze leeftijd zijn er andere methoden om een kind over zijn angt heen te helpen. Vraag een verwijzing aan de huisarts.

NB. Ook voor jullie als ouders lijkt het me prettig om hier een plan op te gaan zetten, zodat je weet waar je goed aan doet. In je machteloosheid ben je nu ook aan het zoeken. Succes, hoor!
Opinions are like assholes, everybody's got one.
pi_86277186
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 14:01 schreef Smikke het volgende:
Precies, het is geen pesten wat je zoontje doet. (Wat ik wel vind als je een 7-jarige moet chanteren met wel/geen toetje of voor straf op de wc laten zitten :') ) Op deze leeftijd zijn er andere methoden om een kind over zijn angt heen te helpen. Vraag een verwijzing aan de huisarts.
idd.. het voelt ook niet goed om hem ervoor te straffen/ belonen, ik merk nl dat hij wel wìl, maar niet dùrft, en dat hij hier zelf ook last van heeft...

ga volgende week maar eens bellen, dan maar therapie o.i.d.
pi_86277228
Het klinkt misschien heel stom, maar denk ook aan een aan autisme verwante stoornis. Soms heb je daar in een lichte vorm last van en ben je overgevoelig voor geluiden/geuren/enz. Dus niet dat dit het antwoord is, maar het is zonde als hier niet aan gedacht wordt.
Succes!
pi_86277231
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 14:01 schreef Smikke het volgende:

NB. Ook voor jullie als ouders lijkt het me prettig om hier een plan op te gaan zetten, zodat je weet waar je goed aan doet. In je machteloosheid ben je nu ook aan het zoeken. Succes, hoor!
bedankt! :)
pi_86277375
Lijkt wel een beetje op OCD (Obsessive Compulsive Disorder), maar zulke dingen kunnen ook wel gewoon overgaan naarmate een kind ouder wordt. Als hij zich, zoals je zelf beweert, zelf schaamt, dan zou ik hem stapje voor stapje laten wennen. Bv. als hij alleen moet plassen, toch een stukje toiletpapier laten nemen zelfs als het niet echt nodig is.

Als het echt uit de klauwen loopt, dan ben je volgens mij het best af met gedragstherapie. Dat is dezelfde therapie waarmee ze bv. mensen afhelpen van een spinnenfobie en dergelijke. ;)

Misschien kan hij het ook wel aangeleerd hebben omdat jij of je partner vroeger wat te "streng" waren als het over zindelijkheid gaat? Niet dat ik met een beschuldigende vinger wil gaan wijzen, maar als het zo zou zijn, dan kan je misschien wel eens iets lekker "vuils" doen met je zoon zodat hij ziet dat volwassenen ook vuil worden, maar daarna gewoon andere kleren aantrekken? (Samen met hem in de zandbak spelen, paintballen, nou ja ik heb niet meteen meer ideeen maar je kan er vast nog wel een paar bedenken)

Het zijn maar wat suggesties. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')