abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 september 2010 @ 23:38:13 #201
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_86406124
quote:
Op maandag 13 september 2010 20:24 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ik zet mijn kind niet eens in de hoek.
Is tot nu toe ook niet nodig geweest. Slaan zal ook niet nodig zijn.
Als een kind het met woorden al niet snapt dan helpt een klap ook niks.
oooohhhhh, zoeen.
Ik bespreek alles met mijn kind en dat begrijpt ie ook. Straf is nooit nodig....
Ik heb genoeg resultaten van DAT soort opvoeding gezien.....

Het gaat er niet om dat een kind de woorden niet 'snapt'. Soms doet een kind expres iets wat jij niet wil. Waar je het net over hebt gehad. Daar sta je dan met je ge-bespreek.
Dan laat je het voor die ene keer zeker maar gaan...
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_86418258
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:58 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Daar haal je een mooi voorbeeld aan. Wat doe jij op dat moment? Welke moderne pedagogisch-verantwoorde methode pas jij toe?
Ik zou niet naar achteren tikken(gevaarlijk!!!!), maar de goden weten dat hij in de problemen had gezeten als ik de auto stil had moeten zetten.

Dit is een prachtig vb van welke grens je zelf als ouder steld, gebruik jij de tik als echt opvoedmiddel dan is dat die uiterste grens en zal je die dus nodig hebben.
Die van mij weet dat hij echt tever is gegaan als het zinnetje dit is de laatste waarschuwing valt, zonder de stem te verheffen, maar wel op zeer strenge(lees geirriteerde) toon.
Dat is de grens voor hem, hij weet dat hij dan niets meer hoeft te doen omdat anders straf volgt, daarin moet je wel consequent zijn, anders verliest het heel snel zijn waarde.

Ik ben nog niet zover gekomen dat ik de auto stil moest zetten, maar ik had hem gerust even laten afkoelen buiten ofzo, of had hem even duidelijk gemaakt dat hij thuis direct naar zijn kamer mocht en als hij dacht dat dat pas later was en dat hij dus door kon gaan dat ik wel meer ellende kon verzinnen.

Naast correctie is er ook nog iets als afleiding, na die directe waarschuwing zal ik ook proberen op een ander vlak te komen, door een gezellig kletspraatje te beginnen of wat anders, even het hoofd van de stout af en weer de goede kant op.
Doet hij dan netjes dan hoort hij dat ook, zo heeft hij snel het verschil leren kennen tussen goed gedrag en ongewenst gedrag.
Goed gedrag wordt beloond, daarvoor wordt hij geprezen, slecht gedrag wordt bestrafd na een kans om het zelf al te stoppen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_86418295
quote:
Op maandag 13 september 2010 22:05 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Terwijl het kind zit door te etteren? Veel succes dan met dat opletten. :')

Wat eventueel ook kan helpen is stoppen, het kind uit de auto zetten met de mededeling het achter te laten als het niet onmiddellijk staakt met vervelend doen.
Dat dan weer niet, wel gewoon even afkoelen, een soort van in de hoek maar dan anders.

Met dat soort angsten werken vind ik persoonlijk wat tever gaan, echte kleintjes kunnen dat maar zo echt geloven en dat is wel een hele heftige straf, die niet in verhouding is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_86430016
quote:
Op maandag 13 september 2010 23:38 schreef DoctorB het volgende:

[..]

oooohhhhh, zoeen.
Ik bespreek alles met mijn kind en dat begrijpt ie ook. Straf is nooit nodig....
Ik heb genoeg resultaten van DAT soort opvoeding gezien.....

Het gaat er niet om dat een kind de woorden niet 'snapt'. Soms doet een kind expres iets wat jij niet wil. Waar je het net over hebt gehad. Daar sta je dan met je ge-bespreek.
Dan laat je het voor die ene keer zeker maar gaan...
Ja duhh ieder kind doet dingen om dwars te zijn..
En nee daar sta ik niet met mijn bespreek gedrag.
Ik laat het niet gaan en ik spreek haar er idd weer op aan.
Eigenlijk is het na 2 keer heel duidelijk zijn en laten merken dat ik het meen genoeg om het te stoppen..
pi_86434693
Eén keer gedaan, beide kinderen uit de auto gezet,.gingen ze HansenGrietje spelen.

Gelukkig is praten me hobby, daar doe(n) ik/ze het nu maar mee. *O*
Ik heb zelf wel tikken gehad vroeger, heb slechtere herinneringen aan de verbale correcties van mijn ouders.
Die kwamen harder aan.

Zo fijn dat je met de opvoeding van je eigen kinderen een cirkel kunt doorbreken.
pi_87182234
Beste mensen,

Voor een scriptie voor school ben ik op zoek naar stellen waar een ouder voor de corrigerende tik is, en de ander tegen, en wat voor effect dit heeft op de relatie.
Als je wilt mee helpen zou super fijn zijn, stuur me dan even een berichtje :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')