Hey mensen. Ik ben sinds maart dit jaar ook een regelmatige klantvan zelfhulpboekjes, de psycholoog en kamp elke dag weer met depressieve gevoelens (op momenten zoals vanochtend tot aan zelfmoord toe

. Ik wil hier mijn verhaal neerzetten. Misschien zijn er mensen die een soortgelijk verhaal herkennen, of de symptomen. Tips en eerlijke reacties zijn zeer welkom. Het is achter nogal een lap tekst zie ik
Ik heb mij altijd een positief persoon gevoeld. Ik zat nooit zo in over de toekomst of wat er mij te wachten stond. Het loopt wel los vond ik. Ik maakte me eigenlijk nooit extreem zorgen. Ik quote een andere user 'Ik was voor deze hele shit een hele spontane, vrolijke, levenslustige jongen, terwijl ik nu zo onzeker, gedeprimeerd en lusteloos ben..'. Hier het verhaal:
Ik ben vorig jaar (juli 2009) afgestudeerd aan mijn opleiding, Digitale Communicatie. Ik was na het afstuderen nog steeds de ambitieuze en positief ingestelde persoon doe ik altijd was. Ik ging op zoek naar werk, en ook al duurde het 2 maanden; ik vond het. Als Webdeveloper bij een ICT bedrijfje. Nou, natuurlijk hartstikke zenuwachtig geweest voor de sollicitatie en eerste dagen. Maar zoals altijd niets aan de hand daarna. De zenuwen ebben weg en ik voelde me weer prima. Alles geregeld en alles in orde.
De functie hield een mix in tussen webdesignen en programmeren. De combo sprak mij aan en ik vond het dan ook prima om daar te werken. Ook al had ik het niet verwacht, ik had zelfs weinig problemen met de 40 uur per week.
Tot op een gegeven moment de focus begon te verschuiven van de mooie mix naar puur het programmeren. Ik moest ook een cursus volgen die mij ASP zou leren. En ik zou met meer programmeer werkzaamheden moeten gaan meewerken. Ik dacht nou ja; ik heb geen keuze toch. Dus ik deed het.
Die ~3 maanden daarna waren eigenlijk het begin van het einde. Ik werkte elke dag tegen mijn kunnen op. Elke dag was het stress en spanning te hopen dat ik nu wel iets zou kunnen. Ik ervaarde geen moment van rust in mijn werk. Elke opdracht was moeilijk, moeilijk, moeilijk. Daarbij zat een collega mij ook constant in de nek te hijgen. Het moest beter, het moest sneller. Alles was fout en hij kon alles beter. Dit laatste klopte, maar moest hij wel constant duidelijk maken.
Na die 3 maanden ging het niet meer. Het was heel apart. Ik had net een fijn weekend met mijn vriendin achter de rug. We zijn nog lekker gaan ontspannen in een zwemparadijs in Almelo. Dus daar zou het niet aan liggen

. Afijn, ik kom die maandagochtend in maart op mijn werk. Ik ga zitten en.. kan niets meer. Ik verstomde, ik zette uit gewoonte mijn pc aan en staarde maar naar het scherm. Ik kon niet denken, ik voelde niets meer behalve een diepe diepe ongelukkigheid. De tranen stonden de gehele ochtend aan de randen van mijn ogen. Ik begreep er weinig van. Ik trachtte aan het werk te gaan maar het lukte gewoon niet. Ik besefte dat ik dit absoluut niet wou. Niet nu, niet de komende jaren en al helemaal niet de rest van mijn leven.
De echte druppel was eigenlijk toen een collega van een andere afdeling zijn beklag kwam doen over iets wat ik voor hem had gedaan. Ik had een foutje gemaakt en hij was het er niet mee eens dat ik de laatste tijd meerdere slordige foutjes had gemaakt. Foutjes waardoor hij met meer werk opgescheept had. Ik wimpelde hem af en stapte naar mijn baas. Waar ik eigenlijk vrijwel direct heb verteld hoe ik me die ochtend voelde. Zeer beschamend, een man in tranen. En apart, zo was ik eigenlijk nooit als het op zakelijke meuk aan kwam.
Ik heb mij die dag zo slecht gevoeld dat ik de volgende dag nog ontslag heb genomen. Achteraf genomen ontzettend dom geweest. Echt ontzettend stom, maar ja.. de impuls. Ik heb me de dagen daarna zo ziek depressief gevoeld, dat het een wonder mag heten dat ik er nog ben. Ik at eigenlijk niet, ik sliep wel maar niet goed en niet veel. Constant ging ik over mijn nek omdat ik mij zo beroerd voelde. Ik ging lichamelijk kapot. Ik viel een zooi kilo's af totdat ik bij de dokter een pilletje kreeg die mijn maag een beetje op orde hield zodat ik weer kon gaan eten. Ik ben mijn lieve ouders hier veel aan verschuldigd. Die mij dagenlang hebben toegesproken en geholpen hebben om me maar uit het diepste van dat hol te trekken. Ik weet niet eens meer hoe ik dit met mijn vriendin heb geregeld. Zo verzwakt was ik.
Na ca 2 weken was ik weer op orde. Ik voelde me weer wat beter en besloot als eerste actie te ondernemen en een nieuwe baan te vinden. Ik vond dit bij een webdesign bedrijfje in de buurt. Ideaal. Meer mijn werkzaamheden en ik werkte eigenlijk maar met 1 collega samen. Maar ook dit heb ik maar 3 (ja 3.. beschamend. niet te filmen) dagen volgehouden. Ik voelde me op een of andere manier ontzettend opgesloten met mijn vrouwelijke collega. Elke dag van 9 tot half 6 zou ik daar moeten zitten. Zij zei weinig en er was amper een gesprek mee aan te knopen. Ik ging kapot van onzekerheid of ik dit (webdesign) dan wel goed zou kunnen. Volgens haar deed ik het prima, ook al valt er nog een hoop te leren. Raar.. maar het hielp niet. Ik heb mijn baas de 3e dag verteld hoe ik me voelde en hoe het zat. Uiteraard schaamde ik me dood om dit te vertellen maar ik dacht: eerlijk zijn helpt. Maar helaas, hij wou hier niets mee te maken hebben en had dezelfde avond mijn ontslagbrief nog klaar liggen. Jammer, maar goed te begrijpen van zijn kant.
Vanaf toen ben ik bij een psycholoog gaan lopen. Daar heb ik over een periode van 3 maanden enkele sessies gehad. De dokter en de psycholoog hielden het op een burnout. Wat best eens zou kunnen zijn.. ik weet het nog steeds niet. De beste man heeft mij een hoop kennis bijgebracht, maar klachtenvrij ben ik absoluut niet. Ook al blijf ik er elke dag weer zo hard tegen te werken.. tegen te vechten.
Het rare is dat ik in de afgelopen maanden met mijn vriendin op 2 vakanties ben geweest. En ik beide gevallen voelde ik mij super. Zorgeloos, vrij en gewoonweg fantastisch. Eigenlijk zoals ik was voordat deze hele idioterie begon.
Nu zitten we al bijna halverwege september. Ik heb een bijbaantje om mijn kosten te dekken. Het is voor mij elke dag een verrassing hoe ik mij voel. Soms voel ik me best oke. Maar op sommige dagen (zoals vandaag) ben ik 's ochtends zo depressief en zit ik zo vol met zorgen dat ik me letterlijk het liefst van kant maakt. Nu ben ik te rationeel ingesteld dus weet dat alleen de oplossing voor mij zou zijn. Maar niet voor mijn goede en lieve omgeving.
Hoe dan ook. Ik zit er nog mee. Ik kan ook gewoon geen werk vinden hoe hard ik het ook probeer. En ik moet nu toch ondertussen wel eens op mijn eigen benen gaan leren staan. Daarom wil ik ook een baan en op mezelf gaan wonen. Hoe moeilijk het ook is. Anders leer je het nooit. Het is alleen dat ik me van dag tot dag weer zo ernstig anders voel. Ik weet nog steeds niet wat het nou is.. faalangst.. angststoornis.. burnout... Ik dacht eerst nog een gegeneraliseerde angststoornis. Omdat ik nu echt overgevoelig en bang ben voor zoveel nieuwe dingen dat het bijna .. eng wordt. (..).
Dit is mijn verhaal. Hopelijk niet te saai. Ik heb nuchtere meningen nodig. Stel ik me nu aan of is er echt iets mis met mij? Ik kan me het zo moeilijk voorstellen dat ik van een stabiel leuk persoon naar een depressief onzeker wrak ben gegaan. Helaas zit het op dit moment zo in mijn hoofd. Ik maak het mezelf ongetwijfeld moeilijker dan dat het is. Maar hoe word ik weer de oude..