abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 september 2010 @ 11:21:46 #1
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86197768
Met zicht op het thema deze week, een topic over Aikido!

合気道 (Aikido, met de klemtoon op ai) is een Japanse krijgskunst, gecreëerd door Morihei Ueshiba (1883 - 1969). De krijgskunst kenmerkt zich doordat er geen aanvallende bewegingen, zoals trappen of stoten zijn en geen kracht vergt. Er wordt wel gezegd dat je de kracht van je tegenstander gebruikt.
Het draait om balans verstoring en het juiste gebruik van je eigen lichaam, en dat van te tegenstander.

Aikido vertalen is moeilijk (daar elk karakter een idee, in plaats van een woord is), maar een veel gebruikte vertalingen is "de weg van harmonie en/met innerlijke kracht"

Momenteel wordt de titel Doshu (zoiets als "hoofd van de weg/leer) gedragen door de kleinzoon van de grondlegger (O'Sensei), Moriteru Ueshiba. Hij geeft les in de Hombu Dojo in Tokyo, maar ook af en toe in andere landen, zoals Nederland vorig jaar November.
Echter, er zijn veel meer stijlen, sommigen met een goede verstandhouding met de Doshu, andere niet.

Ter illustratie een youtube filmpje van de huidige Doshu:

Zijn er nog meer Aikidokas op Fok!? Zoja, waar/bij wie train je?
Heb ik je nieuwsgierig gemaakt en zoek je een Dojo voor een proefles? Stuur dan even een pm en ik zal kijken of ik iets kan vinden (ik beloof niets...).
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_86197864
-lees je PM-

[ Bericht 96% gewijzigd door BrandX op 08-09-2010 11:39:46 ]
pi_86198466
Heb het een tijdje gedaan, daarna moeten stoppen omdat er andere verplichtingen kwamen juist op de aikido avond.

Overigens ook interessant om erbij te vermelden is dat er ook getraind wordt om aanvallen van bokken en tanto (zwaarden en messen) af te slaan.

Ik zocht ook eigenlijk nog even naar het filmpje waarin Morihei Ueshiba 10 man tegelijk aangaat.
hula
  woensdag 8 september 2010 @ 11:57:10 #4
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86198958
quote:
Op woensdag 8 september 2010 11:43 schreef NikkelCobalt het volgende:
Heb het een tijdje gedaan, daarna moeten stoppen omdat er andere verplichtingen kwamen juist op de aikido avond.

Overigens ook interessant om erbij te vermelden is dat er ook getraind wordt om aanvallen van bokken en tanto (zwaarden en messen) af te slaan.

Ik zocht ook eigenlijk nog even naar het filmpje waarin Morihei Ueshiba 10 man tegelijk aangaat.
Stijl afhankelijk, sommige stijlen doen dit niet, andere inderdaad zwaarden, messen en stokken (Jo), anderen het zwaard niet (dat ligt gevoelig met zwaarscholen in Japan...)

U vraagt, wij draaien. Bij mijn weten bedoel je dit filmpje:

vanaf 6e minuut 5 man, vanaf 7e minuut een man of 8

Zonde dat je gestopt bent :( Jammer ook dat je niet op een andere dag kon trainen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_86199315
Sja, misschien pak ik het ooit nog wel weer eens op. Het is een mooie sport die me meer voldoening gaf dan Karate bijvoorbeeld. Het gaat uit van interessante technieken om delen van een lichaam klem te zetten of te gebruiken.

Overigens heb ik al beginnend Aikidoka ook wel eens meegedaan met een Judotraining en met gebruik van aikido technieken wat zwarte banders neergelegd :D

Oh en dat was het filmpje wat ik bedoelde ja :)
hula
pi_86217061
quote:
Op woensdag 8 september 2010 11:21 schreef Tanin het volgende:
Met zicht op het thema deze week, een topic over Aikido!

Het centrale Budo topic!
^O^

Maar zo dood als een pier :'(
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_86281804
Aikidoka meldt zich!

Ik train nu 2,5 jaar.. Bij ons volgen we de lijn Tissier.

pi_86281849
Oh, gelijk een verzoek:

Laten we ervoor zorgen dat dit topic niet verzandt in een zinloze discussie over welke martial art beter is... ok? ;) Domo arigato

[ Bericht 0% gewijzigd door Blue Thunder op 10-09-2010 16:22:26 ]
  vrijdag 10 september 2010 @ 18:37:20 #9
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86286869
Die discussieis inderdaad zinloos, het antwoord is toch al duidelijk :P
Even zonder dollen, ik weet welke martial arts het beste is voor mij. Wat een ander daarvan vindt moet hij zelf weten. Ik denk dat weinigen zullen ontkennen dat aikido een van de mooiste martial arts is, maar dat is toch niet wat de meesten zoeken.

Wie is je leraar Blue Thunder? Wilko Vriesman?
pi_86302307
Nee, Wilko is de leraar van mijn leraar. Mijn leraar is Andries Kooijman (2e dan, rijkserkend leraar)

Ik heb wel een aantal stages bij Wilko gevolgd. In Feb weer naar Tissier toe :)
  zaterdag 11 september 2010 @ 03:20:11 #11
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86305001
Ok, die ken ik niet (iig niet van naam), maar Wilko dus wel

Stages zijn vet, ongeacht wie er les geeft.
pi_86306710
Yup, dit jaar heb ik er geen 1 kunnen volgen... Had elke keer andere verplichtingen...

Zelfs naar Doshu kon ik niet en daar baal ik onwijs van... Dus aankomend jaar weer even inhalen door zoveel mogelijk stages te volgen...
  zondag 12 september 2010 @ 03:43:57 #13
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86334192
Dat is wel klote ja. Maar misschien moet je ook stages bij andere scholen in de gaten houden, dan heb je meer kans dat de planning je uit komt :D

Doshu was uniek omdat hij naar Nederland kwam, maar voorderest kun je hem in Tokyo zo opzoeken :)
pi_86337307
Ik hou de stagekalenders ook altijd in de gaten maar aangezien ik uit de kop van noord-holland kom is het vaak een pokke-eind rijden...

De meeste stages die ik volg zijn in Amsterdam en Leiden.

Volg je trouwens ook stages van andere stijlen of blijf je trouw aan Tissier? ;)
  zondag 12 september 2010 @ 12:15:16 #15
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86338340
Mijn leraar volgt niet de lijn van Tissier (en ik dus ook niet), maar ik train overal, en alle stijlen. Elke leraar heeft wel iets fantastisch, vaak zelfs wel meer als iets, en ik kan altijd wat leren van iemand :)

In Amsterdam worden best wat stages gehouden, zitten behoorlijk wat scholen daar, die allemaal stages organiseren.
pi_86342120
jah klopt, ik wil zelf mezelf eerst concentreren op de lijn tissier, puur om ervoor te zorgen dat ik niet te veel dingen door elkaar ga halen (ik ken mezelf)

Uiteraard maak ik soms ook nog wel eens uitstapjes naar andere stijlen, wat uiteraard interessant is maar het belangrijkste blijft voor mij voorlopig Tissier.
  zondag 12 september 2010 @ 15:00:04 #17
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86343893
Tot een bepaald niveau moet je daar inderdaad wel mee oppassen ja. Op den duur is het alleen maar goed :D
pi_86344215
precies, ik ben nu bezig voor 3e kyu dus ik wil niet te veel andere invloeden opdoen...
  zondag 12 september 2010 @ 18:46:01 #19
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86351386
Juist, dat is ongeveer het punt waar je (wanneer je dat zelf prettig begint te vinden), je om je heen kan gaan kijken denk ik. Wat natuurlijk heel wat anders is als elke week een andere dojo bezoeken :P
pi_86372096
Er zijn overigens toch wel meer mensen die aan aikido doen.. Of kunnen Tanin en ik ons erg speciaal voelen ;)
pi_86428408
quote:
Op maandag 13 september 2010 08:22 schreef Blue Thunder het volgende:
Er zijn overigens toch wel meer mensen die aan aikido doen.. Of kunnen Tanin en ik ons erg speciaal voelen ;)
Als ze er zijn dan melden ze zich in ieder geval niet ;)

Ik denk dat op judo en karata na vrij weinig budo beoefenaars zijn in NL.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
pi_86429507
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:10 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Zijn genoeg (volle) Aikido-dojo's in NL hoor :)
ik ga in Leiden een proefles volgen.
pi_86431907
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:10 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

dat denk ik ook.. heel veel mensen die vragen mij wat aikido ook is omdat ze het simpelweg niet kennen. Waarna ze vaak een uitleg krijgen van minstens een kwartier ;) al dan niet begeleid met filmpjes (indien mogelijk)

quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:38 schreef Nightanimal het volgende:

[..]

Bij de familie Jongsten? ^O^ Dus ook de lijn Tissier (als je het daar gaat trainen)
Dan zit je wel goed met 2 gildeleden van de DAF...
pi_86490441
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:38 schreef Nightanimal het volgende:

[..]

Er mogen dan genoeg vollo dojo's zijn, er zijn weinig dojo's in vergelijking met bv voetbal verenigingen. Daarbij heeft zo'n beetje iedere voetbalvereniging of zwemclub meer leden dan een gemiddelde dojo.
  vrijdag 17 september 2010 @ 22:42:46 #25
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86555575
Ik denk dat er meer beoefenaars zijn van Aikido en enkele andere krijgskunsten/vechtsporten dan sommige balspelletjes. Tis uiteraard niet te vergelijken met voetbal. Maar volleybal ofzo...?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')