Met zicht op het thema deze week, een topic over Aikido!
合気道 (Aikido, met de klemtoon op ai) is een Japanse krijgskunst, gecreëerd door Morihei Ueshiba (1883 - 1969). De krijgskunst kenmerkt zich doordat er geen aanvallende bewegingen, zoals trappen of stoten zijn en geen kracht vergt. Er wordt wel gezegd dat je de kracht van je tegenstander gebruikt.
Het draait om balans verstoring en het juiste gebruik van je eigen lichaam, en dat van te tegenstander.
Aikido vertalen is moeilijk (daar elk karakter een idee, in plaats van een woord is), maar een veel gebruikte vertalingen is "de weg van harmonie en/met innerlijke kracht"
Momenteel wordt de titel Doshu (zoiets als "hoofd van de weg/leer) gedragen door de kleinzoon van de grondlegger (O'Sensei), Moriteru Ueshiba. Hij geeft les in de Hombu Dojo in Tokyo, maar ook af en toe in andere landen, zoals Nederland vorig jaar November.
Echter, er zijn veel meer stijlen, sommigen met een goede verstandhouding met de Doshu, andere niet.
Ter illustratie een youtube filmpje van de huidige Doshu:
Zijn er nog meer Aikidokas op Fok!? Zoja, waar/bij wie train je?
Heb ik je nieuwsgierig gemaakt en zoek je een Dojo voor een proefles? Stuur dan even een pm en ik zal kijken of ik iets kan vinden (ik beloof niets...).
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"