abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86185280
Oké nu echt een psychologisch topic.

quote:
TOKIO - Zelfmoord en depressie hebben Japan vorig jaar bijna 25 miljard euro gekost. Dat meldde de Japanse overheid dinsdag, toen het voor het eerst een schatting over de kosten vrijgaf.

De belangrijkste kostenposten voor Japan zijn de uitkeringen en medische kosten voor de depressieven en het verloren inkomen dat 26.500 zelfmoordenaars tussen 15 en 65 jaar hadden kunnen genereren als ze nog zouden leven en werken.
Japan heeft een van 's werelds hoogste zelfmoordcijfers. Vorig jaar maakten bijna 33.000 Japanners een einde aan hun leven. De afgelopen twaalf jaar lag het zelfmoordcijfer structureel boven de 30.000.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie staat Japan achtste op de ranglijst van zelfmoordcijfers. Wit-Rusland heeft de twijfelachtige eer die lijst aan te voeren.
Bron: telegraaf.nl

Dit nieuwsbericht stelt dat depressie in Japan een groot probleem is. Dit terwijl veel gerenommeerde literatuur stelt dat depressie een westers fenomeen is en dat het in Azië niet voorkomt (of enkel als psychosomatische klachten, dat het zich uit als fysieke pijn). Uit een major depression zich in de oosterse wereld anders dan hier?
  dinsdag 7 september 2010 @ 22:42:21 #2
236335 neen
schone schijn
pi_86185389
Ik denk dat de "gerenommeerde literatuur" Japan niet tot Azie rekent in dit geval. Net als het feit dat Japanners in Nederland niet tot de niet-westerse, maar tot de westerse allochtonen behoren.
het lijkt niet wat het is
  dinsdag 7 september 2010 @ 22:45:42 #3
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_86185589
In Japan wordt het volgens mij juist als een eer gezien om zelfmoord te plegen, net als hara kiri in het verleden. Bovendien is het leven voor een Japanse arbeider niet bepaalt een pleziertje van wat ik gezien/gelezen heb.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  dinsdag 7 september 2010 @ 22:58:32 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86186320
Thematopique :D
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 7 september 2010 @ 22:58:51 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86186339
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:45 schreef ShevaJB het volgende:
In Japan wordt het volgens mij juist als een eer gezien om zelfmoord te plegen, net als hara kiri in het verleden. Bovendien is het leven voor een Japanse arbeider niet bepaalt een pleziertje van wat ik gezien/gelezen heb.
Wat is het verschil tussen seppuku en hara kiri?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_86186509
weinig verschil wordt door elkaar gebruikt. Er zit wel een klein verschilletje tussen traditioneel gezien was seppuku de meest eervolle manier, wel pijnlijk, je snijdt je eigen onderbuik open en dan was er een tweede persoon die vervolgens je hoofd afhakte zodat het niet al te lang duurde. Kreeg je alleen bij een eervol leven. Bij hara kiri was die derde persoon er niet, en stierf je een heeeele pijnlijke dood maar dat is wat ik ervan begrepen had, dus kan ernaast zitten :)
pi_86186535
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:45 schreef ShevaJB het volgende:
Is het niet ook zo dat Japanners doodsbang zijn om te onderpresteren? Ik heb wel eens gelezen dat sommige Japanners nog liever letterlijk(!) in een kartonnen doos onder de brug slapen, dan een uitkering aan te vragen of ook maar familie om hulp te vragen. Puur omdat ze zich zo enorm schamen voor hun baanverlies.
pi_86186774
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 23:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Is het niet ook zo dat Japanners doodsbang zijn om te onderpresteren? Ik heb wel eens gelezen dat sommige Japanners nog liever letterlijk(!) in een kartonnen doos onder de brug slapen, dan een uitkering aan te vragen of ook maar familie om hulp te vragen. Puur omdat ze zich zo enorm schamen voor hun baanverlies.
Ja familie eer is daar nog heel erg belangrijk. Uitkering aanvragen wordt gezien als schending van de familie eer. Maar zijn ook veel ouderen tussen die het aftakelingsproces oneervol vinden en zich daarom maar ophangen bijvoorbeeld. Blijft raar volk :D
  dinsdag 7 september 2010 @ 23:16:20 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86187257
Japanners en Zuid-Koreanen horen bij de Westen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_86187825
In zo'n onderzoek het gemiste inkomen van zelfdoders meetellen zegt ook wel wat over de prestatienormen daar. Prachtvoorbeeld van ironie.
What Would Goku Do
  woensdag 8 september 2010 @ 00:41:50 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_86191025
kleine TT change om in thema te blijven van deze week
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 8 september 2010 @ 01:52:34 #12
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86192219
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:58 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen seppuku en hara kiri?
tis in principe hetzelfde (de film hara kiri heet dan ook seppuku in Japan)

hara = buik, kiri = snijden (letterlijk dus in je buik snijden)
suppuku is meer de semi-eervolle daad van zelfmoord plegen door jezelf in je buik te steken. Ik weet hier niet de letterlijke vertaling voor, sorry.

Ik denk dat depressie verder niet een westers probleem is, maar het voort komt uit zelfontledingen. Er was ooit een filosoof (oid) die menselijke behoeftes in een pyramide plaatste. Na eten en onderdak kwamen op een gegeven moment vrienden, levenspartner en zelfontplooiing.
Ik denk dat het meerendeel van de niet-westerse wereld nog zoveel moeite heeft die andere lagen van de pyramide te bevredigen, dat ze niet aan zelfontplooiing, en bij het gebrek daaraan/als mogelijk gevolg daarvan, depressie toekomen

edit: deze pyramide bedoelde ik dus
en heb het woordenboek er even bijgepakt. De letterlijke vertaling voor seppuku zal hetzelfde zijn, daar dat met dezelfde karakters geschreven is, maar dan omgedraaid.
腹切 (hara kiri)
切腹 (seppuku)
In ieder geval is seppuku de nettere uitdrukking, die vaker gebruikt wordt.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  woensdag 8 september 2010 @ 02:40:19 #13
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_86192495
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:40 schreef Borkydude het volgende:
Oké nu echt een psychologisch topic.
[..]

Bron: telegraaf.nl

Dit nieuwsbericht stelt dat depressie in Japan een groot probleem is. Dit terwijl veel gerenommeerde literatuur stelt dat depressie een westers fenomeen is en dat het in Azië niet voorkomt (of enkel als psychosomatische klachten, dat het zich uit als fysieke pijn). Uit een major depression zich in de oosterse wereld anders dan hier?
Ha J.

Ik denk dat de maatschappelijke druk in Japan veel hoger ligt dan hier, vooral professioneel gezien. Mensen leven daar veel introverter en onderhuids speelt zich misschien veel meer af dan men zou zeggen.
Aziatische mensen komen op mij in ieder geval altijd introverter en verlegener over.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_86194240
Depressie is depressie, het is overal ter wereld hetzelfde. Punt is alleen dat mensen in Azië bijna nooit hulp zoeken vanwege eergevoel en gezichtsverlies. En in de meeste Aziatische landen wordt psychische hulp niet gedekt. Dat is een heel verschil vergeleken met het Westen, waar elk dipje voor een depressie wordt aangezien en kinderen meteen met schizofrenie, hoogbegaafdheid, autisme en HSP worden bestempeld als ze toevallig niet tegen druktes kunnen en daarbij (gedekte) psychische hulp krijgen.
Goth Juice. The most powerful hairspray known to man. Made from the tears of Robert Smith.
  woensdag 8 september 2010 @ 09:33:28 #15
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_86194960
Dat heb je in een land waar het peniscomplex enorm groot is.
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
pi_86195998
Wat je in Japan ook hebt is "Karoshi". Dood door overwerken :')
Voor 14,99 kan hier jouw opmerking staan!
Of je kan het heel lief vragen.
  woensdag 8 september 2010 @ 11:56:51 #17
104219 Maeksy
an·ti·held (de ~ (m.))
pi_86198946
Omdat depressie zoveel lijkt voor te komen in japan en zo vaak in zelfmoord eindigt dat het een probleem voor het land wordt, lijkt het mij eerder een soort van volksziekte te zijn. Zoals in het westen Obesitas en hart en vaatziekten welig tieren en slachtoffers maken, doet depressie dat in Japan.

Er zijn natuurlijk ook veel mensen met een depressie en/of andere psychische klachten in het westen, getuige de grote massa's die antidepressiva en valium e.d. slikken. Het verschil is echter dat de mensen in Japan geen tijd hebben om zich vol te stoppen met McDonalds.
M.a.w. hebben de depressieve japanners geen tijd om zich naast hun werk bezig te houden met zaken die hun persoonlijke voldoening geven (zie eerder aangehaalde piramide van Maslow) en/of endorfines vrijmaken. In die zin lijkt de manier waarop de samenleving in elkaar steekt in Japan er aan schuldig te zijn dat er andere welvaartsziektes de boventoon voeren dan in het westen.

Ik vraag me, mede vanuit professionele interesse, af hoe die depressies te counteren zijn. Medicatie is in mijn ogen geen structureel antwoord. Wellicht dat de inzet van vrijetijds coaches o.i.d. zou helpen. Gezien de grote variatie aan mogelijke vreemde uitspattingen hebben de depressionisten wellicht baat bij iemand die met hun nagaat welke uitspatting het beste bij hun zou passen om van stress e.d. af te komen en de nodige endorfines bij te tanken om na hun beperkte vrije tijd weer verder te buffelen.
Andere suggesties?
[i]Jah, 't gaat goed; ik slaap goed.
Ik sta paraat wanneer je m'n naam roept.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.[/i]
  woensdag 8 september 2010 @ 12:08:16 #18
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86199402
Ze overtuigen dat ze met iemand gaan praten.

Maar idd vrijetijdscoaches, en die komen er volgens mij steeds meer in Japan.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  woensdag 8 september 2010 @ 12:37:39 #19
104219 Maeksy
an·ti·held (de ~ (m.))
pi_86200319
quote:
Op woensdag 8 september 2010 12:08 schreef Tanin het volgende:
Ze overtuigen dat ze met iemand gaan praten.

Maar idd vrijetijdscoaches, en die komen er volgens mij steeds meer in Japan.
Holy shit, bestaan die echt?
Dat lijkt me een toffe baan!
De ervaring heb ik er denk ik wel voor, nu nog 'even' de taal leren :'(
[i]Jah, 't gaat goed; ik slaap goed.
Ik sta paraat wanneer je m'n naam roept.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.[/i]
  woensdag 8 september 2010 @ 12:40:07 #20
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86200384
Ja, maar nog niet zo heel veel, is iets van de laatste paar jaar volgens mij
pi_86202899
quote:
Hikikomori (ひきこもり or 引き籠もり, Hikikomori?, literally "pulling away, being confined", i.e., "acute social withdrawal") is a Japanese term to refer to the phenomenon of reclusive people who have chosen to withdraw from social life, often seeking extreme degrees of isolation and confinement because of various personal and social factors in their lives.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hikikomori

pi_86352051
Dat heb ik weleens op TV gezien. Was een jongen die al een jaar op zijn kamer leefde en hier niet uitkwam. Zn ouders zetten eten neer voor zn deur en verder zattie een beetje te gamen enz.
Ook in dat programma een man die niet meer tegen de stress kon en in het park was gaan leven na zn ontslag. Hele park zat vol met mensen als hij. Gewoon beschaafde mensen die de werkdruk daar niet aan konden en een leven in het park, zonder dak boven je hoofd, prefereerde.
Programma ging over de hoge werkdruk in japan was erg interessant
pi_86354869
Het is maar hoe je 'depressie' definieert.
Maar volgens mij zijn er wel plusminus evenveel 'permanent ongelukkigen' overal ter wereld, los van de economische toestanden in elke regio.

Maar wat wel anders is, zijn de oplossingen. Men kijkt anders aan tegenover hetzelfde probleem. Soms werkt dat beter (eetgedrag in azie), soms slechter (zelfmoord in azie).
  zondag 12 september 2010 @ 21:32:35 #24
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_86359191
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:13 schreef katerwater het volgende:
Het is maar hoe je 'depressie' definieert.
Maar volgens mij zijn er wel plusminus evenveel 'permanent ongelukkigen' overal ter wereld, los van de economische toestanden in elke regio.

Maar wat wel anders is, zijn de oplossingen. Men kijkt anders aan tegenover hetzelfde probleem. Soms werkt dat beter (eetgedrag in azie), soms slechter (zelfmoord in azie).
Wat bedoel je met dat eetgedrag?
Vampire Romance O+
pi_86359296
quote:
Op zondag 12 september 2010 21:32 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Wat bedoel je met dat eetgedrag?
Zal wel eetgedrag in het westen bedoeld zijn.
What Would Goku Do
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')