abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 september 2010 @ 21:15:02 #1
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_86180812
Japans eten is lekker. Nu dacht ik met FOK! goes japanese eens de gelegenheid aan te grijpen wat leuke nieuwe recepten op te doen.

Wat is nu echt typisch japans, en wat is daar het perfecte recept voor?

Komende week een foto van het klaargemaakte recept wat mij het smakelijkst lijkt ^O^
Laffe huichelaar
  dinsdag 7 september 2010 @ 21:22:19 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86181200
Ga een keer naar Duesseldorf, heeft de grootste japanse kolonie van europa, veel japanse restaurants met japanse klanten (dus niet voor de europeaan gedacht)
Blijf dan slapen in het Nikko hotel met een japans ontbijt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86183461
Ik weet dus eigenlijk niet of sushi Chinees of Japans is. Maar wij maken het altijd zelf, heerlijk!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_86185851
Een culinair hoogstandje, crosspost:

† In Memoriam † dinsdag 7 september 2010 @ 23:19:19 #5
230491 Zith
pls tip
pi_86187414
Japans eten is helemaal niet zo lekker vergeleken met omliggende landen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_86187521
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:03 schreef Tamashii het volgende:
Ik weet dus eigenlijk niet of sushi Chinees of Japans is. Maar wij maken het altijd zelf, heerlijk!
Sushi is echt een van de meest Japanse gerechten die er bestaat. Je vindt het dan ook niet bij de Chinees, doorgaans.
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
pi_86187771
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 23:21 schreef Chowi het volgende:

[..]

Sushi is echt een van de meest Japanse gerechten die er bestaat. Je vindt het dan ook niet bij de Chinees, doorgaans.
maar er zijn wel chinezen die ook lekker sushi kunnen maken :D
  † In Memoriam † dinsdag 7 september 2010 @ 23:37:12 #8
230491 Zith
pls tip
pi_86188422
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 23:25 schreef Perruche het volgende:

[..]

maar er zijn wel chinezen die ook lekker sushi kunnen maken :D
Klopt, had in mijn klas altijd een exchange studentje uit china die vaak sushi meenam :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 8 september 2010 @ 02:26:17 #9
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86192424
Okonomiyaki! (Osaka stijl)

Ingredienten:
1 kop bloem
1 kop Dashi (Japanse bouillon, gemaakt van bonito vlokken)
1 ei
1/3 witte kool
1 ui
Okonomiyaki saus (verkrijgbaar bij de betere toko)
2 lapjes ham
In dien je geen dashi kunt krijgen, vervang door water en een theelepel (of 2) zout.

Eventueel:
frietsaus
ao nori
bonirovlokken

Meng de bloem met het water en ei in een beslag kom. Snij de kool in reepjes en de ui in halve ringen. Meng dit door het beslag.
Doe wat olie in een pan en leg hierin de ham. Doe het beslag er bovenop. en spreid het uit in een cirkel (wordt een soort dikke, kleine pannenkoek). Bak 7 minuten alvorens het geheel om te draaien (waarschijnlijk 2 spatels voor nodig) bak de andere kant 5 minuten.

Doe de okonomiyaki op een bord en doe er wat saus overheen. Eventueel kun je hier frietsaus, ao nori en bonitovlokken overheen doen.

Okonomiyaki betekend letterlijk zoiets als "zoals jij het lekker vindt - gebakken". Dit is slechts een basis recept met de belangrijkste ingredienten (hoewel je zowel de ham als ui nog weg kan laten). Andere dingen die er regelmatig door gemengd worden zijn:
Garnalen
Kimchi (Koreaans)
Rode gember (is een soort inmaak)

Zal kijken of ik eerdaags nog wat kan verzinnen...
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  woensdag 8 september 2010 @ 10:13:10 #10
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_86195781
Beter linkje voor de: okonomiyakisaus. (daar komt die foto ook vandaan). En dan maar meteen ook dashi, bonito vlokken, nori en natuurlijk kewpie mayonaise, geen frietsaus!.
En eigenlijk hoort er ook nog Nagaimo door het beslag. (Japanese mountain yam)

(en beetje bakpoeder ook)

Het bestaat ook nog niet zo lang, het is iets van na WOII en eerder junkfood dan een Japans hoogstandje te noemen. Maar verder best lekker! :s)

Mijn versie (met garnalen, spek, tauge, spitskool, puntpaprika, lente-ui en wat indische gefrituurde uitjes)

[ Bericht 8% gewijzigd door RobinOok op 08-09-2010 10:20:21 ]
  woensdag 8 september 2010 @ 10:15:55 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_86195844
Ja, een Okonomiyaki met bloem smaakt wat mij betreft veel te veel naar een gewone pannenkoek (met groenten er doorheen dan), helaas is die nagaimo nergens te vinden (hier in de omgeving althans) ;(.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 8 september 2010 @ 10:19:14 #12
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_86195936
Hier in Rotterdam kom ik 'm wel vaak tegen. (bij Wah Nam Hong, Cheung Kong en Interburgo) Maar soms ook weer niet. Dus je kunt er nooit van op aan. Maar volgens mij is ie goed in te vriezen, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ben het wel van plan en dan al geraspt in porties.
  woensdag 8 september 2010 @ 10:24:11 #14
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_86196067
Ik vind de recepten die hierin staan erg leuk, maar ik heb echt geen idee wat het is. Wanneer eet je het? Avondeten?
pi_86196119
Zoek het op op google..
404 - Not Found
  woensdag 8 september 2010 @ 10:35:20 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_86196344
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:24 schreef egeltje1985 het volgende:
Wanneer eet je het? Avondeten?
Ja, gewoon avondeten of lunch. Ligt eraan hoeveel je maakt he? :-)
En om Zwappel aan te vullen dan ook nog:

Sukiyaki. Stoofschotel van biefplakjes, tofu, shirataki noodles, shiitakes en allerlei soorten groenten.

Klinkt leuker dan het is. Beetje saai vond ik het smaken. Wel gezond. En ook best grappig om eens te maken.
pi_86196413
OOit eens bij een japanner in ede gegeten aan zo'n grote grill waar zo'n mannetje liep te vogelen met zijn eten. Dat was wel erg lekker moet ik zeggen. Of het helemaal athentiek japans is weet ik niet.
  woensdag 8 september 2010 @ 11:03:09 #18
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86197141
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:13 schreef RobinOok het volgende:
Beter linkje voor de: okonomiyakisaus. (daar komt die foto ook vandaan). En dan maar meteen ook dashi, bonito vlokken, nori en natuurlijk kewpie mayonaise, geen frietsaus!.
En eigenlijk hoort er ook nog Nagaimo door het beslag. (Japanese mountain yam)
[ link | afbeelding ]

(en beetje bakpoeder ook)

Het bestaat ook nog niet zo lang, het is iets van na WOII en eerder junkfood dan een Japans hoogstandje te noemen. Maar verder best lekker! :s)

[ link | afbeelding ]
Mijn versie (met garnalen, spek, tauge, spitskool, puntpaprika, lente-ui en wat indische gefrituurde uitjes)
Ik weet dat er nog allemaal andere dingen door horen/kunnen (ze doen in Japan ook niet altijd nagaimo door het beslag), maar ik heb geprobeerd het recept te strippen tot de bare essentials, zodat het hier ook te maken is (daar ik geen degelijke Japanse toko in de buurt heb).
Tauge is inderdaad ook een goeie om toe te voegen, en je kunt spek dan wel ham gebruiken (in Japan gebruiken ze iets wat er tussen in zit, maar ik vind Hollands spek net te sterk van smaak).

En het is zeer zeker junkfood, maar wel echt Japans junkfood :D
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 11:18:35 #19
230491 Zith
pls tip
pi_86197664
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:35 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Klinkt leuker dan het is. Beetje saai vond ik het smaken. Wel gezond. En ook best grappig om eens te maken.
Samenvatting Japanse keuken :Y
pi_86197676
Ben al wel eens in verschillende japanse restaurants geweest, erg goed te doen. Maar heb mezelf er nog nooit aan gewaagd. Moet ik toch eens vaker doen.
  woensdag 8 september 2010 @ 11:24:50 #21
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_86197853
quote:
Op woensdag 8 september 2010 11:18 schreef Zith het volgende:

[..]

Samenvatting Japanse keuken :Y
Moet je smaak dan zijn denk ik. Ik vind sukiyaki heerlijk, maar daar gebruiken ze in Japan dan ook wel het beste vlees voor. Bovendien zijn er maar weinig dingen uit de Japanse keuken (koude tofu :r ) die ik niet lekker vind
pi_86197921
deze regelen bij een toko:

rijst koken (sushi rijst, zonder toevoeging van iets zuurs, risotto rijst werkt ook, maar dan wel koken als gewone rijst)
saus maken, aan toeveogen: wat stukjes wortel, aardappel, vlees, aubergine, laten pruttelen tot gaar.
pi_86198278
tempura meel kopen, ook bij toko.

beslagje maken, in kom meel + water + ijsblokjes. dik beslag, klonten moet. zo koud mogelijk, dus even in de vriezer.

in wok, veel olie (rijst olie of mais olie of ev. zonnebloem of gewone olijfolie)
super heet maken

stukjes groente, zoete aardappel pompoen, grote tiger garnalen, stukken vis: door het beslag, in de pan, klaar als het lichtbruin is (en dat is snel, 1 minuutje ofzo)
paar stukjes per keer. uit laten lekken in vergiet met keukenpapier erin om t overtollig vet op te zuigen.

serveren met rijst en een sausje: 1 deel japanese soja saus, beetje dashi (vis boullion poeder), scheuitje kook-rijst wijn. gewoon alleen maar soja saus kan ook, en je kan ev. wasabi of sambal toevoegen, als je dat lekker vind. maar dat hoort niet. :)

ook erbij serveren:kopjes miso soep, om erbij te drinken. (kant en klaar pakjes bij de toko)
  woensdag 8 september 2010 @ 11:43:08 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_86198471
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:35 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, gewoon avondeten of lunch. Ligt eraan hoeveel je maakt he? :-)
En om Zwappel aan te vullen dan ook nog:
[ link | afbeelding ]
Sukiyaki. Stoofschotel van biefplakjes, tofu, shirataki noodles, shiitakes en allerlei soorten groenten.

Ik wou zeggen: dit is geen sukiyaki. Maar als ik het google zie ik dat het de Kansai variant is. Ik ken het uit Japan als een soort Shabu-Shabu, waarbij je alles kort in een soyasausmengsel doopt en kookt, dan door een rauw ei haalt en vervolens opeet. Lijkt me inderdaad minder lekker als het vlees al voorgebakken is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 8 september 2010 @ 11:43:46 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_86198499
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:38 schreef Stansfield het volgende:
OOit eens bij een japanner in ede gegeten aan zo'n grote grill waar zo'n mannetje liep te vogelen met zijn eten. Dat was wel erg lekker moet ik zeggen. Of het helemaal athentiek japans is weet ik niet.
Beter nog, dat is zelfs helemaal niet authentiek Japans.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')