abonnement Unibet Coolblue
pi_86132095
WINTERPROGNOSE 2011

Koud, en veel sneeuw.


De liefhebbers van onvervalst winterweer zullen de komende winter hun geluk niet op kunnen, want deze heeft de
potentie om toch wel behoorlijk koud te worden in de Benelux. Waarschijnlijk zullen er twee hogedrukbastions
bepalend zijn in dit verhaal: een Groenland-IJsland-blokkade (rond 1050 hPa), en een massieve Siberische gigant
(circa 1060 hPa). Tussen deze twee systemen in zal lagedruk domineren (circa 990 hPa boven de Baltische Staten).

Hierdoor zullen we ons (net als in 2010) regelmatig op het grensvlak van zachte atlantische luchtmassa's boven
Frankrijk, en de continentaal-Arctische luchtmassa's boven Scandinavië bevinden. Het gevolg: regelmatig frontale
sneeuwval, af en toe (in het noorden des lands) een sneeuwstormpje bij een snijdende noordooster van 8 beaufort, en
een veelal kwakkelig weerbeeld, met ook af en toe grootschalige ijzel (parallelen met 1979). Lokaal kan het tot
duizelingwekkend hoge sneeuwduinen komen.

Maar eens komt er een moment dat het Arctische koudebastion van Thialf overvol is, en uit zijn voegen barst. Een
uitloper van het Groenlandhoog komt dan waarschijnlijk over de Faroër en Scandinavië te liggen. Dan
kan het in ons land tot een mogelijk langdurige koudegolf komen, met dan ook waarschijnlijk het extreemste
winterweer. De inval van de kou zal gepaard gaan met sneeuwjachten in het gehele land, en hierna kan het op
sommige dagen tijdens kraakheldere vriesnachten lokaal boven een dik sneeuwtapijt tot diepvriestemperaturen van
circa -25 graden celcius komen. Mocht de sneeuwval het ijs in die periode niet bederven, dan gaat het tot de
eerste Elfstedentocht in 14 jaar komen. Ook in de rest van het land (ook in Zeeland) staan we dan massaal op de
schaats. De periode die het meest in aanmerking hiervoor komt, is de periode rond de jaarwisseling. Deze preriode
zal gelijkenissen vertonen met januari 1985.

Grootschalige dooi met 10+ verwacht ik in de gehele winterperiode nauwelijks, in de kwakkelperiode's (vooral in
Februari) kan het wel vaak tot +5 á 9 komen, veelal in het zuidwesten des lands. In het noordoosten zal er
dan nauwelijks sprake zijn van dooi. En hierbij komt ook dat de wind niet vaak uit de zuid(west) hoek zal waaien,
door alsmaar over Noord-Frankrijk/België oostwaards trekkende lagedrukgebiedjes (wat ook te tegenstellingen tussen
Noord en Zuid verklaard). De zonneschijnduur en neerslag lijken vooralsnog rond of iets onder normaal uit te gaan
komen.

Al met al kom ik vooral voor (noord)oost Nederlandland met een temperatuurafwijking tot 4 graden onder normaal,
waarmee deze winter (zeker in het nieuwe klimaat) als bijzonder koud de boeken in zal gaan. Ook zal er nu toch wel
zeer zeker (eindelijk) sprake zijn van een officiële koude winter, omdat De Bilt zeer waarschijnlijk boven de 100
hellmannen uit gaat komen. Ik gok nu zelf op 150 tot 250 hellmannen, afhankelijk van de intensiteit van de
koudegolf, die rond de jaarwisseling plaats moet gaan vinden. Ik besef dat dit het verschil maakt tussen koud of
streng.

Bron: http://www.dca-markt.nl/nl/25254880-%5B ... 53341,1010 :P :Y
pi_86132119
Sneeuw :D
  maandag 6 september 2010 @ 17:15:18 #3
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_86132160
Verdomme, kan ik m'n brommer weer aan de kant zetten met die sneeuw :(
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_86132187
*O* ik hoop van ganser harte dat we een verschrikkelijk koude winter krijgen met veel sneeuw en ijs *O*
pi_86132313
quote:
Op maandag 6 september 2010 17:15 schreef admiraal_anaal het volgende:
*O* ik hoop van ganser harte dat we een verschrikkelijk koude winter krijgen met veel sneeuw en ijs *O*
Ik hoop gewoon dat de ganze aarde kapot vriest. Zijn we tenminste van die nietszeggende voorspellingen verlost
pi_86133307
Yeah, wie herrinnert zich de giga sneeuwduinen van 1979 niet? Prachtig, dat hebben we sinds die tijd niet weer gehad. Blokkerende straalstroom systemen hebben we de laatste jaren als vaker gehad (zomer 2003 West Europa, afgelopen winter en deze zomer Eurazie ondermeer).

Maargoed dat zijn de dromen. Eerlijk gezegd moet ik het eerst zien. Deze voorspelling hangt aan een paar belangrijke voorwaarden vast, ontbreekt er eentje of zit die op de verkeerde plaats en we hebben gewoon weer een kwakkelwinter. Maar, niet geschoten, altijd mis.
  maandag 6 september 2010 @ 17:52:46 #7
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_86133509
Elk jaar weer hetzelfde verhaal met een strenge winter, maar vooralsnog valt het altijd mee. Op de laatste twee jaar na dan.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_86147670
Valt best mee, volgens de KNMI was vorig jaar een zachte winter en was afgelopen winter normaal (vergeleken met het langjarig gemiddelde). Ik denk dat ons referentiekader na een aantal zachte winters verschuift, zodanig dat een beetje sneeuw meteen doet denken aan een zware winter,,,?
pi_86151314
En is er al een prognose voor de volgende zomer? :{
  donderdag 9 september 2010 @ 13:35:51 #10
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_86239607
Vrieskou ok maar geen sneeuw
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_86242513
wolkbreuk hiero :o
pi_86250873
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:51 schreef gerard96 het volgende:
wolkbreuk hiero :o
WOW SNEEUWSTORM EN NU!?!?!?!?!?!
  vrijdag 10 september 2010 @ 11:25:18 #13
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_86271944
Dat is natuurlijk een voospelling van een liefhebber die het graag zo wilt zien :)

Ik kijk niet raar op hoor als het gebeurt want de patronen van de afgelopen 2/3 jaar worden steeds vaker hetzelfde maar het blijft natuurlijk gissen...
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_86766525
Ik hou echt ontzettend van sneeuw en ijs. ik hoop dat we hier een lekkere meter sneeuw krijgen.
Love, The Kind You Clean Up With A Mop.
  donderdag 23 september 2010 @ 21:33:16 #15
252219 BanaanTelefoon
Boo-ba-doo-ba-doop!
pi_86767016
Ik hoop iets vergelijkbaars als vorig jaar, maar dan meer sneeuw *O*
badgers
pi_86777539
Ik heb wel weer zin om lekker op natuurijs te schaatsen :P
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  vrijdag 24 september 2010 @ 08:15:59 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_86777985
Oh shit, ligt het land weer een aantal weken op z'n gat door wat sneeuw & ijs. :')

Verder prachtig natuurlijk, mocht het weer zo lekker sneeuwen dan doe ik een rondje Veluwe met de hond. *O*
pi_86778073
Ja en afgelopen zomer was ook zo'n hitte he, net als voorspeld. Hittegolf na hittegolf het zou nog tot diep in oktober tropisch blijven...

:')
know'm sayin?
×
word? word.
  vrijdag 24 september 2010 @ 12:27:16 #19
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_86784639
quote:
Op donderdag 23 september 2010 21:33 schreef BanaanTelefoon het volgende:
Ik hoop iets vergelijkbaars als vorig jaar, maar dan meer sneeuw *O*
mooi niet he }:|

gewoon veel vorst en geen sneeuw
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_86784726
In zuid Noorwegen nu waarschwing voor sneeuw en gladheid en wind.
pi_86784924
O+ Kan niet wachten O+
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_86787787


Eerste vorst!



Donderdag Gemiddeld 3 graden !
pi_86791553
quote:
Op maandag 6 september 2010 17:15 schreef Juicyhil het volgende:
Verdomme, kan ik m'n brommer weer aan de kant zetten met die sneeuw :(
man,mietje }) lopen is het meest gezond en wie weet staakt het OV zodat je ijsvrij krijgt. })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_87717846
*kick*

Het is alweer bijna November :o
Zag daarnet een stuk op TV over zonnenvlekken, als die in een minimum zitten (wat 2009-2012 zo schijnt te zijn) is er een grotere kans op een strenge winter.

Geloof die prognoses van tig maanden vooruit nooit zo, maar dit zag er wel redelijk uit gezien het in het verleden allemaal uitkwam (strenge winters tijdens zonnenvlekkenminimum).

Een decemberdag met sneeuw en warme chocolademelk is ook wel sfeervol O+
pi_87724893
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 16:19 schreef Charie het volgende:
*kick*

Het is alweer bijna November :o
Zag daarnet een stuk op TV over zonnenvlekken, als die in een minimum zitten (wat 2009-2012 zo schijnt te zijn) is er een grotere kans op een strenge winter.
Nope het is omgekeerd, de 'zonnevlekken' komen net uit een uitzonderlijk lang minimum van zo'n vier jaar. Het aantal zonnevlekken begint sinds dit jaar weer wat toe te nemen op weg naar een maximum in 2013 oid:


quote:
Geloof die prognoses van tig maanden vooruit nooit zo, maar dit zag er wel redelijk uit gezien het in het verleden allemaal uitkwam (strenge winters tijdens zonnenvlekkenminimum).
Weer prognoses op langere termijn zijn altijd tricky idd. Maar het aantal zonnevlekken hebben maar een beperkte invloed op het weer van jaar tot jaar. Op langere termijn kun je de zonneactiviteit wel terugvinden als 'signaal' in de temperatuur trends maar de temperatuur variatie per jaar is vele malen groter dan de zonneactiviteit invloed alleen (oftwel er zijn andere invloeden die veel sterkere invloed hebben). Er zijn erg warme jaren in een zonneminimum alswel erg koude winter in een zonnemaximum. Alleen kijken naar de zonneactiviteit is dus niet voldoende.

Vergelijk de afgelopen zonnecycli maar eens met de gemiddelde wintertemperatuur (en let dan niet alleen op de overeenkomsten maar ook op de afwijkingen):



quote:
Een decemberdag met sneeuw en warme chocolademelk is ook wel sfeervol O+
Absoluut! Maar wel met slagroom erbij.
pi_87743500
Winterverwachting Europa

In 2003 had het midden van Frankrijk te maken met een hittegolf, de hittegolf werd vervangen door een kille oktobermaand. De daaropvolgende winter verliep in grote delen van Europa warmer dan normaal. Opvallend detail was dat de winter rondom het gebied van de hittegolf normaal verliep en in delen van zuidoostelijk Europa zelfs iets eronder.

In Rusland en in Centraal-Europa hadden ze dit jaar ook een hittegolf komend vanuit een El Nino winter. Deze situatie is vergelijkbaar als in 2003. Momenteel is het in die gebieden (Rusland en in Centraal-Europa) te koud en wat denk je......? De winter van 2010/11 zullen in die gebieden ook te koud gaan verlopen. In Rusland en in de Alpen is het goed mogelijk dat de temperatuur 3 te koud zal gaan verlopen, in het westelijk deel van de Alpen zal het naar alle waarschijnlijkheid 1-2 graden te koud gaan verlopen. Het overgroot deel van Noordwest Europa zal ongeveer 1 graad te koud gaan verlopen terwijl Noord-en Midden Scandinavië, Schotland en Ierland in de buurt of een beetje boven normaal zal gaan uitkomen.

De verwachtte sneeuwval zal ruim boven het normale gemiddelde liggen in een groot deel van Europa, met de meeste sneeuw in de Alpen en in Rusland, in de noordelijke gebieden iets minder dan normaal. Kortom, een strenge winter lijkt zich aan te doen voor Rusland en de Alpen, maar de winter in Groot-Brittannië en Ierland zullen niet zo gaan verlopen als de afgelopen twee jaar.

Bron
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_87764115
Zo he, dat is een detailleerde voorspelling.

Hoe heb je dat bepaald? Is het puur op basis van het patroon van de zomer van 2003 of zijn het jouw modellen die dat laten zien?

Om te kunnen controleren welke voorspellingen uitgekomen zijn en welke niet is het belangrijk wat de periode voor jouw langjarige gemiddelde is. Zou wel handig zijn als je dat erbij zet anders kunnen we nooit weten wanneer het 1 graad kouder of warmer is dan het langjarige gemiddelde.
  † In Memoriam † maandag 25 oktober 2010 @ 00:31:03 #28
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_87922416
Op een ander forum gezien Koudste winter in 100 jaar in Dld

van mij mag het.....afwachten maar
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_87928131
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 00:31 schreef Snowsquall het volgende:
Op een ander forum gezien Koudste winter in 100 jaar in Dld

van mij mag het.....afwachten maar
Lol, bekende link :P

Maar goed, mijn collega vertelde gisteren dat.....

* Kraanvogels verlaten Oostzeegebied, weken te vroeg
* Ook veel vogels die normaal blijvertjes zijn vertrekken
* Windganzen ook in grote getallen en recordvroeg
* Berichten over bosdieren die voorraden aanleggen
* Een mogelijke zwakke golfstroom, te koude afgelopen maanden, de gestoorde circulatie in de atmosfeer
* In de natuur os er nog geen enkele aanwijzing ontdekt dat er een zachte winter komt
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_87933558
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 10:16 schreef meteo-online het volgende:

[..]

* Windganzen ook in grote getallen en recordvroeg
Windganzen? Waar kan je die waarnemen? Dan kan ik ze op mn lijstje toevoegen..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  † In Memoriam † maandag 25 oktober 2010 @ 16:09:54 #31
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_87940397
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 10:16 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Lol, bekende link :P

Maar goed, mijn collega vertelde gisteren dat.....

* Kraanvogels verlaten Oostzeegebied, weken te vroeg
* Ook veel vogels die normaal blijvertjes zijn vertrekken
* Windganzen ook in grote getallen en recordvroeg
* Berichten over bosdieren die voorraden aanleggen
* Een mogelijke zwakke golfstroom, te koude afgelopen maanden, de gestoorde circulatie in de atmosfeer
* In de natuur os er nog geen enkele aanwijzing ontdekt dat er een zachte winter komt
Ontzettend bekende profielnaam :P :z

Dat zijn leuke aanwijzingen want dieren voelen dat over het algemeen goed aan *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Snowsquall op 26-10-2010 13:04:34 (spelfout) ]
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_87974261
ze kunnen van alles voorspellen, laat dat maar aan waarzeggers over, ik hoop op een superzachte winter met zo min mogelijk vorst zoals 4 jaar geleden
pi_87977093
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 12:55 schreef pinine het volgende:
ze kunnen van alles voorspellen, laat dat maar aan waarzeggers over, ik hoop op een superzachte winter met zo min mogelijk vorst zoals 4 jaar geleden
Daarom ben ik blij dat het tot nu toe altijd verwachtingen zijn :P
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:50:25 #34
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_88147923
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 12:55 schreef pinine het volgende:
ze kunnen van alles voorspellen, laat dat maar aan waarzeggers over, ik hoop op een superzachte winter met zo min mogelijk vorst zoals 4 jaar geleden
Ik hoop juist op een vergelijkbare winter als afgelopen winter met iig een berg sneeuw! :Y :Y Als ik de OP mag geloven ga ik dus op mn wenken bedient worden. *O* *O*
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zondag 31 oktober 2010 @ 12:42:24 #35
140267 Thealexfiles
Completely Useless
pi_88169751
Ik volg het topic ook maar, ben benieuwd.
It takes a red headed woman
To get a dirty job done
pi_88170177
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 september 2010 07:23 schreef Ploertendoder het volgende:
Ik heb wel weer zin om lekker op natuurijs te schaatsen :P
Winnaar Wielerprono 2014, 2015
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')