In twee maanden dat allemaal doen?!
Ik vind dat zó vreselijk dom...
Redenen om het niet te doen:
- Je spendeert relatief veel te veel tijd in bussen. Over land doen is hartstikke leuk, om mensen te leren kennen, om landschappen te zien. Maar deze afstanden binnen 2 maanden is álleen maar in de bus zitten. Heb je enig idee van de afstanden daar?
- Je ziet niéts van een land. Een stad zien of een land is méér dan alleen de toeristische highlights "doen". Je bent toch geen Jappanner?
- De grootste attractie van Latijns Amerika is zijn bevolking. Door een beetje rustig aan te doen, zo nu en dan een (mid)dagje "niets" te doen, jezelf tijd te geven een plek te leren kennen geef je jezelf de gelegenheid wat mensen te leren kennen, bij iemand langs te gaan of nog eens af te spreken.
- Je bent dodelijk vermoeit aan het eind van je reis en zult pas door je foto's zien wat je allemaal gezien (lees: gemist) hebt. Geen rust om indrukken te verwerken, want jij moet alweer verder.
- Ik ben er van overtuigd dat het onveiliger is: doordat je geen enkele plek leert kennen, zwaar vermoeid wordt, geen idee hebt hoe dingen "werken" omdat je steeds weer ergens anders bent ben je een makkelijke "prooi" voor mensen die je willen oplichten of bestelen.
- Je hebt geen enkele ruimte voor afwijkingen van een strak schema, in positieve of negatieve zin: niet als je leuke mensen ontmoet, ergens lang(er) wilt blijven, of de liefde van je leven ontmoet, ook niet als er stakingen of demonstraties zijn.
Redenen om het wel te doen:
- Je hebt in korte tijd een heel stel stempels in je paspoort.
Take your pick...
![]()
Advies: Maak een keuze!!! Geniet van wat één of twee van deze mooie en inmens (!) grote landen te bieden hebben en kom later nog eens terug om een ander land te zien. (je ligt toch niet op sterven?!) Om de absolute hoogtepunten van een bepaald land te zien denk ik aan:
Minimaal 4-5 weken voor Peru, minimaal 4 voor Chili, minimaal 5 voor Argentinië, minimaal 5 voor Brazilië. Paraguay ken ik niet eens. Dan heb ik het niet over boerendorpjes (hoewel ik denk dat een paar daarvan heel veel toevoegen aan je reis), maar gewoon een béétje een beeld krijgen van een land.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.