bronquote:'Foute vrienden' is een documentaire van Roy Dames over vier bloedgabbers aan de zelfkant van de samenleving.
Verbrande Herman, Rooie Jos, Dikke Bobbie en Jantje van Amsterdam zijn bloedgabbers. Rauw en dicht op de huid volgde regisseur Roy Dames de mannen sinds begin jaren negentig. Ze zijn onderdeel van de Amsterdamse penose, een cultuur die aan het verdwijnen is. De 'vrije jongens' proberen uit de criminaliteit te blijven, maar hun bier is altijd weer frisser dan hun zaakjes.
Van de vier is Herman is de grote man. De anderen kijken tegen hem op. Nadat zijn seksclub gesloten wordt, komt hij op de dodenlijst van zijn schuldeisers en collega-criminelen. Hij moet voor hen op de vlucht. Berooid en opgejaagd trekt hij jarenlang van de ene uithoek naar de andere. Met zijn laatste ondernemingslust probeert hij nog eenmaal legaal aan de bak te komen. Hij opent een zaakje in tweedehands spullen, maar zonder de nodige toestemmingen. Zijn motto is: "Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat."
Met straatvechter Jantje "moet je nie fukken". Hij heeft een grote bek en een klein hartje. Zijn heftige haat-liefdeverhouding met Hermien komt hem duur te staan. Na een vermeende poging tot doodslag belandt hij in de bak.
Rooie Jos, ongrijpbaar en altijd met een gitaar in zijn handen, zit aanvankelijk "in de fraude en in de vrouwen". Maar hij slaagt er na eindeloos ploeteren in om te leven van zijn muziek.
Na jaren brengt Roy Dames de vrienden weer samen in Amsterdam Oost. Ze zijn inmiddels ook een deel van zijn leven geworden. De mannen hebben in twintig jaar veel verloren, maar de vriendschap en de onvervalste Amsterdamse humor zijn gebleven. Net als de vele biertjes en joints.
Tx, dit is nog eens een goede kijktip!!quote:Op zondag 5 september 2010 12:09 schreef Mylene het volgende:
[..]
bron
Ik heb de promo gezien. Ik dacht meteen, dit is een documentaire die ik niet moet missen.
Vanavond op Nederland 2, van 20:20 tot 22:00.
Da's in zo'n volksbuurten-serie van SBS van een aantal jaar geleden.quote:Op zondag 5 september 2010 12:11 schreef Compatibel het volgende:
In welke documentaire zit die gast van 'kankerkachel' enzo?
Wie weet hier meer over? Welke aflevering enzo?quote:Op zondag 5 september 2010 12:15 schreef Cee het volgende:
[..]
Da's in zo'n volksbuurten-serie van SBS van een aantal jaar geleden.
Probleemwijken. Staat op youtube.quote:Op zondag 5 september 2010 12:17 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Wie weet hier meer over? Welke aflevering enzo?
Probleemwijken, Woensel-West meen ik me te herinneren...quote:Op zondag 5 september 2010 12:17 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Wie weet hier meer over? Welke aflevering enzo?
"Dis een asociale wijk zegge ze" "hoe komt dat?" "door de hoeren denk ik?"quote:Op zondag 5 september 2010 12:29 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Probleemwijken, Woensel-West meen ik me te herinneren...
OT: Goede tip, die ga ik sowieso kijken
quote:Op zondag 5 september 2010 12:34 schreef Compatibel het volgende:
[..]
"Dis een asociale wijk zegge ze" "hoe komt dat?" "door de hoeren denk ik?"
Sorryquote:Op zondag 5 september 2010 12:42 schreef Mylene het volgende:
Voor Probleemwijken zijn er genoeg andere topics. Laten we het ontopic houden.
Het lijkt me ook geen golf typequote:
quote:Op zondag 5 september 2010 20:33 schreef golfer het volgende:
Nee hoor. Ik gebruik geen drugs en geen alcohol.
Niet één shot zonder een blikje bierquote:Op zondag 5 september 2010 20:43 schreef golfer het volgende:
Jantje is hilarisch met dat wijf van hem.
quote:Op zondag 5 september 2010 20:43 schreef Urquhart het volgende:
Het lijkt net of ik naar Jiskefet aan het kijken bent
Zr is inmiddels overleden en Jantje was de hoofdverdachte.quote:Op zondag 5 september 2010 20:43 schreef golfer het volgende:
Jantje is hilarisch met dat wijf van hem.
Kees Prinsquote:Op zondag 5 september 2010 21:10 schreef Sunnythesun het volgende:weten we zeker dat het niet Arjan Ederveen is?
Wat denk je dat pedofielen zoal doen?quote:Op zondag 5 september 2010 21:21 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat heeft die pedofiel voor iets geflikt
Z'n demente oma geneukt. Omdat ze zo kinds was.quote:Op zondag 5 september 2010 21:21 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat heeft die pedofiel voor iets geflikt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |