abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 september 2010 @ 15:25:29 #26
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_86024806
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:07 schreef errrbek het volgende:
Ik had vanmorgen een behoorlijke discussie met een maat van me over het aantrekken van de handrem :') Hij zei dat ik de handrem niet ver genoeg aantrok bij het parkeren en ik vind eigenlijk van wel. Je moet in mijn optiek niet alle kracht van de wereld willen gebruiken om dat ding aan te trekken. Hij was van mening dat je 'm zo ver mogelijk moet aantrekken, omdat het anders geen effect heeft. Is er wat dat betreft een verschil tussen oude en nieuwe auto's? Moet je de handrem bij oude auto's vol aantrekken en bij nieuwe is dat niet nodig?
het kan gebeuren dat als je niet ver genoeg aantrekt, hij maar netaan stil blijft staan. Als je dan van de auto bent weggelopen, en remmen net wat meer afkoelen of een zuchtje wind oid, kan hij dan ineens wel wegrollen.
ver genoeg aantrekken om dat te voorkomen lijkt mij ver genoeg...


dat de versnellingsbak bij stilstaan in de versnelling VEEL MEER slijt is denk ik een dom fabeltje.
als de auto stilstaat, beweegt er ook niets, dus geen slijtage (zal wel ietsjes bewegen, dus vandaar iets)
en zolang er niet zoveel kracht op komt te staan dat materiaal boven de yield strenght komt, gebeurt er ook niet zoveel.

voor het fabeltje dat door parkeerschade de versnellingsbak gemolt kan worden:
lijkt me dat als de versnellingsbak het aan kan om de automobiel voort te bewegen(meestal het doel bij autos), parkeerbotsingen van andere autos tegen de stilstaande auto in versnelling die versnellingsbak dan ook niet kunnen mollen.
dan gaat de motor wel meedraaien of wielen slippen, ruim voordat de versnellingsbak ergens kapot gaat

mijn ouders hebben wel een keer in de winter een vastgevroren handrem gehad. hij stond binnen in een garage(dus niet vochtig buiten, en je zou ook denken dat het binnen s'nachts minder koud is).
was een strenge winter in 1995-2000 ergens een keer.

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 03-09-2010 15:47:12 ]
pi_86025109
^O^
pi_86026186
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 15:25 schreef mylifeisgrey het volgende:
voor het fabeltje dat door parkeerschade de versnellingsbak gemolt kan worden:
lijkt me dat als de versnellingsbak het aan kan om de automobiel voort te bewegen(meestal het doel bij autos), parkeerbotsingen van andere autos tegen de stilstaande auto in versnelling die versnellingsbak dan ook niet kunnen mollen.
dan gaat de motor wel meedraaien of wielen slippen, ruim voordat de versnellingsbak ergens kapot gaat
Gewoon normaal aantrekken, anders forceer je de boel. Als je de handrem altijd gebruikt, vriest deze bij een fatsoenlijke auto echt niet vast. Bovendien heb je hem dan vaak al los door even wat harder te trekken.

In geen enkel instructieboekje wordt gezegd dat je de versnellingsbak moet gebruiken als parkeerrem. Daarom gebruik ik dat ding dus ook niet als rem. Een schok op je versnellingsbak is natuurlijk altijd slecht.
  vrijdag 3 september 2010 @ 16:41:39 #29
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_86028033
Sinds de handrem is vastgevroren zet ik hem nooit meer op de handrem als ik de auto parkeer, gewoon netjes in de versnelling en de voorwielen richting stoeprand gedraaid, (mijn auto staat iets op een helling)
  vrijdag 3 september 2010 @ 17:32:27 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86029806
Moderne autos hebben maar vaak een electrieke handrem, onze A6 en onze Laguna hebben gewoon een schakelaar voor de handrem.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86035147
Als je de handrem gebruikt een beetje aantrekken. Als je maximaal eraan trekt is je handremkabel ook zo slap, op een gegeven moment werkt je handrem dan niet meer omdat ie dan zover uitgerekt is.

Handrem vast zitten is zeker geen fabel, spreek uit eigen ervaring }:| .
pi_86052021
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 12:22 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Het is september :')

Gebruik mijn handrem altijd, ook in de winter, nog nooit vastgevroren. Volgens mij is het een fabeltje.
Zelf meegemaakt dus geen fabeltje :W
1e keer vol door de handrem heen getrokken, niet slim maar er was niks kapot. 2e keer werkte dat zelfs niet en moest ik wachten totdat hij ontdooit was door de warmte van de uitlaat.
Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
  zaterdag 4 september 2010 @ 09:35:37 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86053457
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 03:37 schreef FCZwolleZuid het volgende:

[..]

Zelf meegemaakt dus geen fabeltje :W
1e keer vol door de handrem heen getrokken, niet slim maar er was niks kapot. 2e keer werkte dat zelfs niet en moest ik wachten totdat hij ontdooit was door de warmte van de uitlaat.
Afgelopen winter had mijn vorige auto twee maanden buiten gestaan in de sneeuw en kou met aangetrokken handrem en toen ik terugkwam zat de zaak ook vast. De remblokken waren aan de remschijven geplakt. Doorheen getrokken en daarna de hele tijd een tsjik tsjik geluid en een trilling bij het rijden.
Stukje rustige weg uitgezocht, 120 Km en vol op de rem gestampt. Daarna waren de remschijven weer schoon en stil.
^O^
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86075597
Het is idd geen fabeltje ;)
Gewoon in de versnelling zetten heb je er ook geen last van :)
pi_86078363
Bij mijn rijles is me geleerd de auto altijd, m.u.v. zware winters, op de handrem te zetten. (en de versnelling in neutraal)

Daarnaast kreeg ik een keer het commentaar dat ik de handrem te strak had aangetrokken. Hij gaf er verder geen redenatie bij.
pi_86081677
Handrem + versnelling.

Hoe dan ook niet in z'n vrij laten staan met parkeren ... weet niet wat voor 'n pipo je les van hebt gekregen maar in z'n vrij laten met parkeren gaat een keer fout.

en dan ook nog commentaar dat je 'm te strak aantrekt? Alleen in het vlakste land ter wereld :{
Calm down, please!
pi_86081712
quote:
Op zondag 5 september 2010 08:28 schreef Googolplexian het volgende:
Handrem + versnelling.

Hoe dan ook niet in z'n vrij laten staan met parkeren ... weet niet wat voor 'n pipo je les van hebt gekregen maar in z'n vrij laten met parkeren gaat een keer fout.

Wat zou daar fout aan moeten gaan?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 5 september 2010 @ 10:28:45 #38
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_86082642
Dat je het bij lessen moeten doen is puur en alleen omdat je bepaalde vaste handelingen doen moet voor je 'mag' wegrijden.

Want zodra je je rijbewijs hebt doe je dat nooit meer :')

Handrem is leuk wanneer je op de K2 woont of op de Pyreneeën.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 5 september 2010 @ 10:33:04 #39
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86082703
ik vind het anders prima werken met handrem en in z'n vrij :) Scheelt ook dat ik mijn routine niet heb moeten veranderen en dat ook niet ga doen :D
  zondag 5 september 2010 @ 10:39:46 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86082793
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:28 schreef Biogarde het volgende:
Dat je het bij lessen moeten doen is puur en alleen omdat je bepaalde vaste handelingen doen moet voor je 'mag' wegrijden.

Want zodra je je rijbewijs hebt doe je dat nooit meer :')

Handrem is leuk wanneer je op de K2 woont of op de Pyreneeën.
Terwijl juist in de bergen zo is dat je daar de auto in de versnelling moet zetten bij het parkeren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 september 2010 @ 10:43:40 #41
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_86082845
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Terwijl juist in de bergen zo is dat je daar de auto in de versnelling moet zetten bij het parkeren
Ja, maar dan zou je psychisch sneller geneigd zijn je handrem te gebruiken. Al kom ik daar nooit met een auto.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zondag 5 september 2010 @ 11:14:43 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86083392
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:43 schreef Biogarde het volgende:

[..]



Ja, maar dan zou je psychisch sneller geneigd zijn je handrem te gebruiken. Al kom ik daar nooit met een auto.
Je heb dus wel een mening, maar weet niet waar je het over hebt. Eigenlijk meer een vrouwenkwaal.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86085673
quote:
Op zondag 5 september 2010 08:33 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Wat zou daar fout aan moeten gaan?
Dat je je auto onderaan een heuvel van een lantaarnpaal of kinderwagen mag plukken wanneer de handremkabel een keertje breekt.

Als 'ie breekt is het trouwens een dubbel systeem (Y kabel, dik naar 2 dunner) en zal 1 wiel nog wel een beetje remmen maar lang niet genoeg.
Calm down, please!
  † In Memoriam † zondag 5 september 2010 @ 17:54:11 #44
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86094705
Die eeuwige in-de-versnelling-of-op-de-handrem-discussie weer :')

Een handrem heet officieel geen handrem maar een parkeerrem. Een rem die gebruikt wordt bij het parkeren. Het is meestal geen noodrem. Als jij op je rempedaal trapt en er gebeurt niets en je moet dan nog eens aan de handrem gaan trekken dan ben je al aan de late kant zeg maar. Je gaat dus flink hard aan die rem trekken, maar die rem werkt op de achterwielen. resultaat: je achterwielen blokkeren en je auto staat achterstevoren (of ligt in de sloot, is om een boom gevouwen of is met de portieren fraai tegen de achterbumper van je voorligger aan gezet of ...). Bij mijn auto is de handrem toevallig ook een noodrem (heeft te maken met het type remsysteem wat er onder zit) en werkt daarom ook op de voorwielen. Ik kan bij 80km/u ook rustig aan de handrem hengsten. Resultaat: 2 zwarte strepen op de weg maar m'n auto heeft niet de behoefte om om te draaien terwijl ik dat niet wil. Sloten, bomen en bumpers van voorliggers worden dan ook niet geraakt. tenminste niet omdat ik aan de handrem heb getrokken.

Handrem hoef je niet keihard aan te trekken, tenzij je op een helling staat. Als je auto niet weg rolt is het al snel goed. En als de kabels eenmaal aangespannen zijn knappen ze niet zomaar. Of je moet je auto 10 jaar parkeren in een vochtige omgeving waardoor ze domweg door roesten. Die kabels zijn namelijk berekend en er zal ook een (ruime) marge in zitten.

In de winter kunnen je handremkabels inderdaad vast vriezen. Sterker nog: als je je auto langer (een hele winter of een heel jaar) stil zet kan er van alles en nog wat vast gaan zitten. Een buurmeisje ging op vakantie en heeft voor de vakantie haar auto even 'extra goed' op de handrem gezet. Nou is onze straat erg vlak, dus daar is geen enkele reden voor en ik snap duis ook geen zak van waarom het in haar redenatie nodig was om te doen, maar toen ze na die vakantie de auto van de handrem af haalde vielen de handremkabels er onder weg (nog voor ze ook maar een millimeter gereden had). Schijnbaar was het mechaniek van de handrem bij de wielen vast komen te zitten waardoor de spanning van de handremkabels af ging zodat ze de hefboom in het interieur omlaag deed en de kabels van de haakjes schoten/vielen.

In de versnelling parkeren kan op een vlakke weg prima. Maar als je dan aangereden wordt krijgt de versnellingsbak een (enorme) stootbelasting te verwerken en daar is die niet op ontworpen. Oftewel: het kan stik gaan. Daarbij: als je de motor start met de versnallingsbak in z'n neutraal en de koppeling niet ingetrapt dan gaat het 1 en ander al draaien in je versnellingsbak waardoor de versnellingsbakolie al wat rondgesputterd wordt en er meer onderdelen voorzien zijn van wat olie voor er echt grote krachten op komen te staan. Nadeel is dat je startmotor iets meer gewicht in beweging moet zetten en dus (iets) sneller slijt. Wat zwaarder weegt weet ik niet. Ik weet wel dat een startmotor vervangen eenvoudiger en goedkoper is dan een versnellingsbak vervangen.

Zelf zet ik m'n auto altijd op de handrem en uit de versnelling. Starten doe ik zonder de koppeling in te drukken. Op hellingen die ik steil vind zet ik de auto EN op de handem EN in de versnelling. Erg overbodig want toen ik mijn auto eens startte terwijl de versnellingsbak in z'n één stond (vergeten er uit te halen of de koppeling in te drukken) met de voorkant van de auto omlaag kwam mijn auto geen centimeter naar voren en 'smoorde' de startmotor. Nou moet ik er wel bij vertellen dat bij mij de handrem op de aangedreven wielen werkt en dat die handrem ook als noodrem functioneert en dus extra zwaar is uitgevoerd, maar toch: het geeft een idee hoe sterk een handrem kan zijn.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_86094816
Het schijnt ook beter te zijn om de handrem aan te trekken zonder de knop in te duwen. Is dat dan zo?
pi_86094833
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:57 schreef Tarabass het volgende:
Het schijnt ook beter te zijn om de handrem aan te trekken zonder de knop in te duwen. Is dat dan zo?
Ik heb met rijles juist geleerd dat je wél de knop in moet drukken :')
pi_86094855
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:54 schreef 2cv het volgende:
Die eeuwige in-de-versnelling-of-op-de-handrem-discussie weer :')

Een handrem heet officieel geen handrem maar een parkeerrem. Een rem die gebruikt wordt bij het parkeren. Het is meestal geen noodrem. Als jij op je rempedaal trapt en er gebeurt niets en je moet dan nog eens aan de handrem gaan trekken dan ben je al aan de late kant zeg maar. Je gaat dus flink hard aan die rem trekken, maar die rem werkt op de achterwielen. resultaat: je achterwielen blokkeren en je auto staat achterstevoren (of ligt in de sloot, is om een boom gevouwen of is met de portieren fraai tegen de achterbumper van je voorligger aan gezet of ...). Bij mijn auto is de handrem toevallig ook een noodrem (heeft te maken met het type remsysteem wat er onder zit) en werkt daarom ook op de voorwielen. Ik kan bij 80km/u ook rustig aan de handrem hengsten. Resultaat: 2 zwarte strepen op de weg maar m'n auto heeft niet de behoefte om om te draaien terwijl ik dat niet wil. Sloten, bomen en bumpers van voorliggers worden dan ook niet geraakt. tenminste niet omdat ik aan de handrem heb getrokken.
Ok ... dus je beweert dat remmen op de achterwielen (blokkeren) je auto achtestevoren zet?
En dat blokkerende voorwielen je auto recht laten gaan?
Calm down, please!
  † In Memoriam † zondag 5 september 2010 @ 18:03:01 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_86094967
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:59 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ok ... dus je beweert dat remmen op de achterwielen (blokkeren) je auto achtestevoren zet?
En dat blokkerende voorwielen je auto recht laten gaan?
Ik beweer het niet, het is zo.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_86095281
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:59 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ok ... dus je beweert dat remmen op de achterwielen (blokkeren) je auto achtestevoren zet?
En dat blokkerende voorwielen je auto recht laten gaan?
Een kennis van mij heeft dit getest met 100 km/u op de snelweg. Resultaat was dat de wielen ineens blokkeerde (of de remmen ineens pakte, het is maar hoe je het ziet), de auto begon te tollen om vervolgens na een paar keer over de kop geslagen te hebben op zijn dak in de berm tot stilstand kwam. Hij praat er nu nog moeilijk door..
  zondag 5 september 2010 @ 18:15:12 #50
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86095303
Goed verhaal trouwens 2cv
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')