En nu?quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:32 schreef WhateverWhatever het volgende:
Dit vind ik een mooie uitspraak om over te discussiëren, zo denk ik er namelijk over.
De mens heeft zichzelf ooit een god aangepraat.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:42 schreef mazeind het volgende:
De stelling nodigt niet echt uit om zwaar te discussiëren. Veel verder dan een simpel "(niet) mee eens" kom je d'r niet mee.
Je zou kunnen proberen een bredere onderbouwing te geven.
Oh ja, ik ben het er mee eens.![]()
inderdaad.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:42 schreef mazeind het volgende:
De stelling nodigt niet echt uit om zwaar te discussiëren. Veel verder dan een simpel "(niet) mee eens" kom je d'r niet mee.
Je zou kunnen proberen een bredere onderbouwing te geven.
Oh ja, ik ben het er mee eens.![]()
Onzin. Geloof wordt gebruikt als houvast in slechte tijden en om onverklaarbare dingen te kunnen verklaren ("wonderen"). Hoe verklaar ik, bijvoorbeeld, dat ongenezelijk zieke mensen toch beter worden door in mijzelf te geloven? Niet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:53 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
De mens heeft zichzelf ooit een god aangepraat.
Ik begrijp het wel, want geloof geeft houvast en hoop voor veel mensen, maar het beste geloof blijft nog altijd in jezelf geloven.
Das gods wil, daar doe je niets tegen he...quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:23 schreef Keltie het volgende:
[..]
Onzin. Geloof wordt gebruikt als houvast in slechte tijden en om onverklaarbare dingen te kunnen verklaren ("wonderen"). Hoe verklaar ik, bijvoorbeeld, dat ongenezelijk zieke mensen toch beter worden door in mijzelf te geloven? Niet.
Sinds de mens rechtop loopt (en misschien zelfs daarvóór nog) heeft 'ie geloofd in een bepaalde vorm van hogere macht dan hemzelf.quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:53 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
De mens heeft zichzelf ooit een god aangepraat.
Ik begrijp het wel, want geloof geeft houvast en hoop voor veel mensen, maar het beste geloof blijft nog altijd in jezelf geloven.
Maar hoe zit dat dan met gevallen waarbij de artsen het opgegeven hebben?quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:31 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Das gods wil, daar doe je niets tegen he...
Maar omdat ongenezelijke zieken mensen ineens beter worden hebben ze dat aan een god te danken?
Nee, dankzij de medicijnen, doktoren en herstel van het eigen lichaam.
Dat is de kracht van het denken. Als je maar lang genoeg tegen jezelf zegt dat je hoofdpijn hebt dan krijg je het op zeker. En artsen zijn ook maar gewoon mensen die het mis kunnen hebben.quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:50 schreef Keltie het volgende:
[..]
Maar hoe zit dat dan met gevallen waarbij de artsen het opgegeven hebben?
En de mensen die niet meer kunnen lopen maar naar het zien van een huilend Mariabeeld een marathon winnen?
Onverklaarbaar, daar kunnen mensen niet mee omgaan.
Een Mariabeeld gaat echt niet vanuit zichzelf huilen hoor, daar is echt een mensenhand aan te pas gekomen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:50 schreef Keltie het volgende:
[..]
En de mensen die niet meer kunnen lopen maar naar het zien van een huilend Mariabeeld een marathon winnen?
1. artsen zijn niet onfeilbaarquote:Op vrijdag 3 september 2010 09:50 schreef Keltie het volgende:
[..]
Dat zeg jij. Ik was er niet bij dus ik weet het niet.quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:59 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Een Mariabeeld gaat echt niet vanuit zichzelf huilen hoor, daar is echt een mensenhand aan te pas gekomen.
Jij noemt het een wonder. Iemand die naar de kerk gaat ook maar dicht dat toe aan God.quote:Tuurlijk gebeuren er onverklaarbare dingen, dat is dan een wonder maar geen hand van god.
Vaticaan heeft een instelling/ raad die wonderlijke genezingen bestudeerd.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:00 schreef mazeind het volgende:
[..]
1. artsen zijn niet onfeilbaar
2. veel van dat soort situaties zijn doorgaans medisch volledig verklaarbaar gebleken óf
3. aantoonbaar gevalletje van 'aanstelleritis' in combinatie met een chronisch gebrek aan aandacht
Ik vind alles prima. Ik vind de hedendaagse tendens (alle religies afdoen als sprookje) onfatsoenlijk en van weinig respect getuigen.quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:59 schreef Parlay het volgende:
[..]
Dat is de kracht van het denken. Als je maar lang genoeg tegen jezelf zegt dat je hoofdpijn hebt dan krijg je het op zeker. En artsen zijn ook maar gewoon mensen die het mis kunnen hebben.
De mens kán veel meer dan hij denkt en sommigen putten die kracht uit een God en anderen misschien wel door Star Wars. Beide fictie mi, maar als het werkt, mooi toch.
Ik doe het niet af als een sprookje hoor, ik heb respect voor iedereen en hun denkwijzes, maar gebasseerd op feiten en bewijs is mijn mening dat er geen god bestaat.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:08 schreef Keltie het volgende:
[..]
Ik vind alles prima. Ik vind de hedendaagse tendens (alle religies afdoen als sprookje) onfatsoenlijk en van weinig respect getuigen.
Ik geloof, persoonlijk, niet echt maar ik vind het een leuk onderwerp om over na te denken en te babbelen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |