Tja, ligt eraan hoe je het onderwerp wil aanpakken.
mij schieten enkele dingen te binnen:
uitzoeken of er daadwerkelijk verschil zit tussen normale dromen en lucide dromen op fysiek vlak (welke hersengolven zijn actief, wanneer treed het op (volgens mij meestal aan het eind van de slaapcyclus)
ten tweede gedraagt men zich in lucide dromen vaak anders dan normale dromen. Vaak doe je dingen die je normaal nooit zou doen, doordat je (om in freudiaanse termen te spreken) superego afwezig is, en je ego het overneemt. Je bent bewust, maar niet gehinderd door moraliteit etc. Lijkt me wellicht leuk om verder onderzoek naar de psychologische kant van het verhaal. Veel mensen willen gaan vliegen bijv, waar komt deze drang vandaan? etc. Ook is men vaak na lucide dromen in een heel andere sfeer, er blijft een goed gevoel hangen.
te derde kun je kijken qua historie en cultuur naar dit fenomeen natuurlijk. Aborigines hechten bijvoorbeeld veel waarde aan hun dromen.
Ook is het altijd leuk om zelf natuurlijk te proberen lucide te gaan dromen, en daar verslag van maken. Let wel: niet iedereen kan lucide dromen, al is het wel te trainen. Dmv reality checks te doen (klokkijken/krant lezen in dromen lukt nooit goed, kijken of het lichtlampje werkt of iets op je hand schrijven IRL, en dan in de droom kijken of dat er nog op staat, etc) kun je achterhalen of je droomt. Dan kun je zelf daarna de droom overnemen.
En als laatste kun je natuurlijk mensen interviewen die aangeven zelf lucide te kunnen dromen naar hun ervaringen
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15