abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85801590

"Dark night of the soul is a metaphor used to describe a phase in a person's spiritual life, marked by a sense of loneliness and desolation. It is referenced by spiritual traditions throughout the world, but in particular by Christianity."

Ik heb onlangs deze cd gekocht na een review uit de oor en ben erg te spreken over de muziek en vooral de sfeer die het album met zich meebrengt. Wat deze plaat afmaakt is het artwork van (visueel)kunstenaar David Lynch (bekend van Erasherhead, Mulholland Drive, Twin Peaks). Zoals ook zichtbaar is op de website is zijn werk een toegevoegde waarde geweest.
Voor DNOTS zijn een blik gastartiesten open getrokken. Oa. Julian Casablanca, Iggy pop en wijlen Vic Chesnutt verschijnen op het toneel (met rode gordijnen? Lynch fans weten waar ik het over heb).
De dood speelt een nog grotere rol in dit album omdat inmiddels ook Sparklehorse (Mark Linkous) is overleden. Dit geeft deze plaat nog een extra naargeestig gevoel mee.
Er staat een grote variatie aan songs op, van songwriter/americana tot de wat meer rockende songs. Toch blijft de toon van het album constant mede door het grimmige sfeertje en de lagen subtiele geluiden en triphop die perfect aansluiten bij de visuele extra's die David Lynch neer heeft gezet.
Er is ook een tot 1000 (met de hand genummerd) gelimiteerde oplage verschenen met Artbook.) Helaas heb ik deze niet in mijn handen gekregen, maar ik vermoed dat als je naar DNOTS luistert terwijl je hier doorheen bladert, je de cd weer op een andere manier kunt beleven.

Het s/t nummer, de afsluiter wordt ingezongen van Vic Chesnutt. Deze song had van mij eerder in de tracklist geplaatst mogen worden want het is misschien wel de mooiste song van het album die je nog dat extra duwtje geeft.

Website: http://www.dnots.com/
Recensies: http://www.kindamuzik.net(...)t-of-the-soul/20421/
http://pitchfork.com/reviews/albums/13193-dark-night-of-the-soul/

[ Bericht 1% gewijzigd door On op 28-08-2010 19:20:26 ]
pi_85801600
Meer mensen die bekend zijn met deze cd?
pi_85811177
Oh ja, ik had er ooit over gelezen, maar nog niet geluisterd. De nummers die ik ervan gehoord heb waren iig heel tof, dus staat zeker op mijn lijst. :Y
full stops and exclamation marks
pi_85811664
Ik zag hem op de muur van aanraders staan hier bij een lokale muziekwinkel een tijdje terug. Maar ik had al 3 CDs in m'n handen en vond dat wel genoeg op dat moment. Misschien dat ik hem de volgende keer meeneem.. of online bestel. :P.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_85830757
Ik zie dat deze cd ook een keer gereviewed is op de frontpage.
pi_85868149
En binnen.
pi_86107306
Gisteravond eens de CD gekocht en zojuist beluisterd. Klinkt goed, zo na de eerste luisterbeurt. Om één of andere reden kreeg ik bij het laatste nummer ineens een Twin Peaks gevoel, ik weet niet precies waarom :P.

De deluxe box-set van bijna $80 op Amazon was me te duur, $14 vond ik een stuk beter te doen bij een lokale muziekboer.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_86138621
quote:
Op zondag 5 september 2010 22:21 schreef OMG het volgende:
Gisteravond eens de CD gekocht en zojuist beluisterd. Klinkt goed, zo na de eerste luisterbeurt. Om één of andere reden kreeg ik bij het laatste nummer ineens een Twin Peaks gevoel, ik weet niet precies waarom :P.

De deluxe box-set van bijna $80 op Amazon was me te duur, $14 vond ik een stuk beter te doen bij een lokale muziekboer.
De hele cd en voornamelijk het laatste nummer is inderdaad erg doordrenkt met Lynch, zal dat Twin Peaks gevoel wel verklaren. :) En voor die 80 dollar had je waarschijnlijk het artbook gekregen, die zou ik graag nog eens door willen bladeren. Wel een dure grap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')