NRCquote:Roemer (SP) schrijft alternatief regeerakkoord
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 25 aug. Een kabinet van PvdA, CDA, SP en GroenLinks zal, in tegenstelling tot het minderheidskabinet van VVD en CDA waarover nu wordt onderhandeld, een meerderheid hebben in Eerste- en Tweede Kamer, een goede relatie onderhouden met de vakbeweging, voorzichtig zijn met bezuinigingen en een goede reputatie genieten in het buitenland. Dat stelt SP-leider Emile Roemer vandaag in NRC Handelsblad.
Roemer heeft tijdens de vakantie een alternatief regeerakkoord geschreven voor een centrum-links kabinet. Een kabinet met deze partijen, schrijft hij, zal niet marchanderen met grondrechten, het gelijkheidsbeginsel en het anti-discriminatieverbod.
Serieuze kans
Roemer richt zich met zijn alternatieve akkoord vooral op het CDA, dat volgens hem een centrum-linkse coalitie nooit een serieuze kans heeft gegeven, en benadrukt dat zijn partij en de christen-democraten belangrijke waarden als Opiniestuk Emile Roemer
PvdA, CDA en GroenLinks hebben een kopie van het stuk ontvangen, maar het is hoogst onzeker of ze zullen ingaan op de avances van de SP. Toen Roemer twee weken geleden het alternatieve regeerakkoord aankondigde, zeiden PvdA en GroenLinks alleen bij echte onderhandelingen aan te willen sluiten.
We hebben het hier wel over de SP he?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:21 schreef Urquhart het volgende:
Ik had er meer van verwacht, het is gewoon vier pagina's luchtfietserij.
In de visie van Roemer wel ja, maar ik vraag me af of de andere partijen het ook allemaal zo eenvoudig oppakken.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:26 schreef Dagonet het volgende:
het biedt de kiezers ook de zekerheid (indien de partijen hiermee akkoord gaan) dat er een volgende formatie al snel een akkoord op tafel kan liggen en men alleen nog de details hoeft uit te werken.
Dit. Ik betwijfel of dit het CDA nog aan het twijfelen brengt.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:21 schreef Urquhart het volgende:
Ik had er meer van verwacht, het is gewoon vier pagina's luchtfietserij.
Het SP heeft ook goede rapporten hoor. http://www.sp.nl/service/rapport/quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:22 schreef Lekiamh het volgende:
[..]
We hebben het hier wel over de SP he?
Mwoah, nauwelijks.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:15 schreef remlof het volgende:
Maar wel eentje die de moeite waard is om te lezen inderdaad.
Heerlijk om te zien als VVD'er die de PVV gedoogt ....quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:45 schreef Jud1th het volgende:
Hij probeert vooral uit te leggen dat een CDA/PvdA/Groen Links/SP coalitie wel degelijk een optie is door vooral te wijzen op de overeenkomsten.
En hij heeft een goed punt, want er wordt veel te gemakkelijk geroepen door het CDA dat ze wel moeten samenwerken met de PVV, terwijl er nog andere opties zijn die helemaal niet zijn onderzocht. Verhagen staat echt niet met z'n rug tegen de muur alhoewel hij dat beeld natuurlijk wel wil scheppen naar zijn achterban.
Hahaha : dream on.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 08:04 schreef Linkerrijtje het volgende:
[..]
Heerlijk om te zien als VVD'er die de PVV gedoogt ....
Het hele politieke spectrum ter linkerzijde weet van gekkigheid niet meer hoe zij het hebben. Ik heb het hier al vaker gezegd: Er zijn maar drie partijen in dit land: de VVD, de PVV en de rest. Wat er nu ook gebeurt de PVV zal doorgroeien en vroeg of laat aan de macht komen en haar revolutionaire programma doorvoeren. Zij (wij) hebben de tijd, de visie en de doelen. Links kan alleen maar aan 1 ding denken: Wilders, Wilders, Wilders. Ze zijn zo obsessief bezig met de blonde verlosser dat ze niet toekomen aan de problemen van dit land.
Omdat Wilders simpelweg niet in elke Provincie genoeg personen op de lijst kan zetten.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 22:56 schreef MrBadGuy het volgende:
Waarom steeds weer over de Eerste Kamer beginnen? We weten niet eens hoe de indeling over minder dan een jaar zal zijn. Maar leuk dat Roemer in zijn eentje een akkoord heeft kunnen maken (al lijkt het meer op een verhaaltje wat hij in een avondje getypt heeft), ik dacht altijd dat je daarvoor minstens twee partijen nodig had
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |