abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85690432
quote:
Roemer (SP) schrijft alternatief regeerakkoord
Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 25 aug. Een kabinet van PvdA, CDA, SP en GroenLinks zal, in tegenstelling tot het minderheidskabinet van VVD en CDA waarover nu wordt onderhandeld, een meerderheid hebben in Eerste- en Tweede Kamer, een goede relatie onderhouden met de vakbeweging, voorzichtig zijn met bezuinigingen en een goede reputatie genieten in het buitenland. Dat stelt SP-leider Emile Roemer vandaag in NRC Handelsblad.

Roemer heeft tijdens de vakantie een alternatief regeerakkoord geschreven voor een centrum-links kabinet. Een kabinet met deze partijen, schrijft hij, zal niet marchanderen met grondrechten, het gelijkheidsbeginsel en het anti-discriminatieverbod.

Serieuze kans

Roemer richt zich met zijn alternatieve akkoord vooral op het CDA, dat volgens hem een centrum-linkse coalitie nooit een serieuze kans heeft gegeven, en benadrukt dat zijn partij en de christen-democraten belangrijke waarden als Opiniestuk Emile Roemer

PvdA, CDA en GroenLinks hebben een kopie van het stuk ontvangen, maar het is hoogst onzeker of ze zullen ingaan op de avances van de SP. Toen Roemer twee weken geleden het alternatieve regeerakkoord aankondigde, zeiden PvdA en GroenLinks alleen bij echte onderhandelingen aan te willen sluiten.
NRC

Alternatief regeerakkoord: http://www.nrc.nl/multime(...)rumlinks_296946a.pdf
pi_85690495
Hmm
pi_85690533
Nederland is België geworden.

Turks spreekwoord: Lach je buurman niet uit, hetzelfde kan jou overkomen
pi_85690567
Wij van WC-eend...

Die Roemer geilt wel héél erg op het pluche :').
pi_85690661
Wel sneu voor die gezellige Brabander. Heeft hij zijn hele vakantie op zijn zolderkamertje zitten zwoegen op dit stuk, gooien Job, Femke en Maxime het direct al in de prullenmand :')
  woensdag 25 augustus 2010 @ 15:14:39 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_85690672
Die pdf ga ik vanavond eens aandachtig doorlezen.
pi_85690930
pdf-tvp!
pi_85690954
Ik had er meer van verwacht, het is gewoon vier pagina's luchtfietserij.
pi_85690980
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:21 schreef Urquhart het volgende:
We hebben het hier wel over de SP he? :+
pi_85690986
Ik zie geen enkele onderbouwing, alleen gezwets in de ruimte.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 25 augustus 2010 @ 15:26:12 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_85691101
Het idee erachter is slim:
Niet alleen toont het dat de SP wil regeren, het biedt de kiezers ook de zekerheid (indien de partijen hiermee akkoord gaan) dat er een volgende formatie al snel een akkoord op tafel kan liggen en men alleen nog de details hoeft uit te werken.
Het kan er ook voor zorgen dat de oppositie beter georganiseerd is, aangezien men met dit plan ook een soort schaduwkabinet kan vormen in de kamer die het kabinet beter van repliek kan dienen: men werkt samen in plaats van per partij proberen punten te scoren in debatten.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_85691381
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:26 schreef Dagonet het volgende:
het biedt de kiezers ook de zekerheid (indien de partijen hiermee akkoord gaan) dat er een volgende formatie al snel een akkoord op tafel kan liggen en men alleen nog de details hoeft uit te werken.
In de visie van Roemer wel ja, maar ik vraag me af of de andere partijen het ook allemaal zo eenvoudig oppakken.
pi_85691759
Hij probeert vooral uit te leggen dat een CDA/PvdA/Groen Links/SP coalitie wel degelijk een optie is door vooral te wijzen op de overeenkomsten.

En hij heeft een goed punt, want er wordt veel te gemakkelijk geroepen door het CDA dat ze wel moeten samenwerken met de PVV, terwijl er nog andere opties zijn die helemaal niet zijn onderzocht. Verhagen staat echt niet met z'n rug tegen de muur alhoewel hij dat beeld natuurlijk wel wil scheppen naar zijn achterban.
pi_85709246
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:21 schreef Urquhart het volgende:
Dit. Ik betwijfel of dit het CDA nog aan het twijfelen brengt.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 22:48:24 #15
165633 eriksd
The grand facade...
pi_85709658
Succes Roemer _O-
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_85710028
Waarom steeds weer over de Eerste Kamer beginnen? We weten niet eens hoe de indeling over minder dan een jaar zal zijn. Maar leuk dat Roemer in zijn eentje een akkoord heeft kunnen maken (al lijkt het meer op een verhaaltje wat hij in een avondje getypt heeft), ik dacht altijd dat je daarvoor minstens twee partijen nodig had :)
pi_85736012
Weer een sterk staaltje "op 1 oog blind zijn"

We halen die gekke maoisten van de SP maar in een regring , want dat is alitjd nog beter als die rechtse rakkers van het PVV.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 17:02:03 #18
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_85736442
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:22 schreef Lekiamh het volgende:

[..]

We hebben het hier wel over de SP he? :+
Het SP heeft ook goede rapporten hoor. http://www.sp.nl/service/rapport/
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_85740104
Prima plan. Kun je een schaduwkabinet mee maken en effectief oppositie voeren (als het rechtse kabinet er komt).
Om echte onderhandelingen voor te bereiden met het CDA is het wat minder geschikt.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:15:06 #20
104871 remlof
Europees federalist
pi_85740900
Het is niet zozeer een regeerakkoord als wel een open brief. Maar wel eentje die de moeite waard is om te lezen inderdaad.
pi_85753246
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:15 schreef remlof het volgende:
Maar wel eentje die de moeite waard is om te lezen inderdaad.
Mwoah, nauwelijks. :O
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_85754351
Ik vond het nogal algemeen allemaal. Ik had meer concrete punten verwacht. Het idee van een dergelijk kabinet spreekt me erg aan, maar het lijkt me geen haalbare optie omdat CDA en PvdA niet makkelijk door één deur kunnen na de val van het kabinet en de Afghanistan-kwestie.

Ook zou het erg raar zijn als de VVD als grootste partij niet mee gaat regeren. Iets dergelijks is eerder voorgekomen in 1977. CDA en VVD vormden een regering na mislukte onderhandelingen van het CDA met de PvdA die toen, onder Joop den Uyl , met maar liefst 53 zetels de grootste was.

De VVD is nu de grootste met maar 31 zetels en dat met een marge van slechts één zetel. Dat is wel even wat anders als destijds. Toch zou het buiten de deur houden van de grootste partij alleen mogelijk zijn als CDA-VVD met gedoogsteun PVV of zelfs VVD-PvdA-CDA definitief afgeschoten zijn.

Ik ga er van uit dat, als er geen CDA-dissidenten roet in het eten gooien, die eerste optie er komt. Bij die andere twee speelt toch de wrijving tussen de PvdA (en andere linkse partijen), met CDA en/of VVD die Paars-Plus onmogelijk maakte.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:04:36 #23
306966 Linkerrijtje
Fan van Johan Derksen
pi_85760260
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:45 schreef Jud1th het volgende:
Hij probeert vooral uit te leggen dat een CDA/PvdA/Groen Links/SP coalitie wel degelijk een optie is door vooral te wijzen op de overeenkomsten.

En hij heeft een goed punt, want er wordt veel te gemakkelijk geroepen door het CDA dat ze wel moeten samenwerken met de PVV, terwijl er nog andere opties zijn die helemaal niet zijn onderzocht. Verhagen staat echt niet met z'n rug tegen de muur alhoewel hij dat beeld natuurlijk wel wil scheppen naar zijn achterban.
Heerlijk om te zien als VVD'er die de PVV gedoogt ....

Het hele politieke spectrum ter linkerzijde weet van gekkigheid niet meer hoe zij het hebben. Ik heb het hier al vaker gezegd: Er zijn maar drie partijen in dit land: de VVD, de PVV en de rest. Wat er nu ook gebeurt de PVV zal doorgroeien en vroeg of laat aan de macht komen en haar revolutionaire programma doorvoeren. Zij (wij) hebben de tijd, de visie en de doelen. Links kan alleen maar aan 1 ding denken: Wilders, Wilders, Wilders. Ze zijn zo obsessief bezig met de blonde verlosser dat ze niet toekomen aan de problemen van dit land. :)
pi_85762761
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 08:04 schreef Linkerrijtje het volgende:

[..]

Heerlijk om te zien als VVD'er die de PVV gedoogt ....

Het hele politieke spectrum ter linkerzijde weet van gekkigheid niet meer hoe zij het hebben. Ik heb het hier al vaker gezegd: Er zijn maar drie partijen in dit land: de VVD, de PVV en de rest. Wat er nu ook gebeurt de PVV zal doorgroeien en vroeg of laat aan de macht komen en haar revolutionaire programma doorvoeren. Zij (wij) hebben de tijd, de visie en de doelen. Links kan alleen maar aan 1 ding denken: Wilders, Wilders, Wilders. Ze zijn zo obsessief bezig met de blonde verlosser dat ze niet toekomen aan de problemen van dit land. :)
Hahaha : dream on.
Je posts bestaan alleen uit wat holle kreten, geen onderbouwing en vage wensen die je als waarheid verkondigt.
"Only after the last tree has been cut down, Only after the last river has been poisoned, Only after the last fish has been caught, Only then will you find that money cannot be eaten."
(Cree Indian Prophecy Quotes)
pi_85764375
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:56 schreef MrBadGuy het volgende:
Waarom steeds weer over de Eerste Kamer beginnen? We weten niet eens hoe de indeling over minder dan een jaar zal zijn. Maar leuk dat Roemer in zijn eentje een akkoord heeft kunnen maken (al lijkt het meer op een verhaaltje wat hij in een avondje getypt heeft), ik dacht altijd dat je daarvoor minstens twee partijen nodig had :)
Omdat Wilders simpelweg niet in elke Provincie genoeg personen op de lijst kan zetten.
Zeker in Groningen Drenthe en Friesland zal de beste man het nooit gaan halen. En daar verlies je gewoon al een hoop mee. En het wordt ook nog spannend in hoeverre het politieke landschap nog gaat verschuiven.

Ik vind dit een dappere actie van Roemer. Hij had zijn verlies kunnen nemen, maar in plaats daarvan doet hij wat je van een staatsman hoort te verwachten. Vechten voor je idealen!

En linkerrijtje, dan kan je gaan zitten huilen en bashen op/over Roemer, maar als Wilders weer begint te huilen dat hij genegeerd wordt is het opeens wel gerechtvaardigt. Wat trek jij kromme lijnen waarin je je eigen mening belachelijk hard laat doorschemeren :N
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')