quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 13:02 schreef flyguy het volgende:[..]
Juist. In mijn opinie is het makkelijker om 1000x 10 euro te verdienen dan in 1x 10.000 en daarom volg ik meer die weg. Met andere trades pak ik wel meer per trade, maar dat is nog ouderwets handwerk
Om hier nog even op terug te komen. Die methode gebruik ik zelf ook wel. Met name bij CFDs. Het is niet echt een strategie op basis van TA/FA. Meer een glitch wat soms werkt om er net zoals op jouw manier continu netto geld te verdienen.
Voorbeeldje van CFD strategie:Je wilt traden op unemployment claims maar weet niet welke kant het op gaat. Heb zelf al wel eens modellen gemaakt om de verwachting van unemployment claims te voorspellen maar dat werkte nooit erg lang en verdween vaak na 1 a 2 week de prul in. Toen vroeg ik me af, waarom niet beide kanten positie nemen? Zolang de spike aan 1 kant maar hoog genoeg is kun je daar netto 'altijd' winst op halen.
Je haalt dus alle macro variabelen weer eens door het programma. Op het moment dat het uitkomt wil je weten hoeveel indexpunten het naar boven/beneden gaat. Je bekijkt dus de 1 minuut data en bekijkt het van (in het geval van unemployment claims) van bijv. 14.29 tot 14.31 en 14.29 tot 14.32
Om hier een gemiddelde in te krijgen pak je de 52 week gemiddelde van het macro cijfer unemployment claims. Je kunt wel langer of korter nemen maar ik prefereer om exact 1 jaar te gebruiken. Dit doe je om alle soorten werkloosheid die altijd wel voorkomen in 1 jaar wat het cijfer zal beinvloeden er uit te halen. Om dit te zelf te zien kun je de getallen kwadrateren en het gemiddelde er af halen zodat je kunt zien op welke tijdsdata de markt meer of minder reageerd. Je krijgt dan een kleine sinus functie. Je wilt natuurlijk ook niet een macro cijfer die enorme spikes laat zien in zijn gemiddelde wat betreft het effect op de markt anders is de waarde van een "gemiddelde" nutteloos.
Je bekijkt 52 keer wat de gevolgen op de markten zijn. Zo kom je bijv. bij unemployment op een gemiddelde van 30 indexpunten na 1 minuut uit en 34 na 2 minuten op de FTSE100. Dan ga je bij je lijstje CFD brokers af, IG/Saxo/RBS/CMC etc. wat de beste broker is wat betreft spread op die index en minimum stoploss.
Sinds je het getest hebt op de FTSE100 kijk je naar je minimum stoploss afhankelijk van de grootte van het aantal contracten wat je wilt aanschaffen. De minimum stoploss hangt natuurlijk ontzettend af van welke index, wat voor soort contract en welke broker je gebruikt. Wat je wel weet is dat hoe groter het aantal contracten, hoe groter je minimum stoploss is (ze zijn ook niet gek

). Maar omdat je weet dat de gemiddelde uitbraak 30 punten zijn en je minimum gegarandeerde (!) stoploss op een bijv. 7.5 contract op een FTSE cfd 15 punten is, kun je daarmee een een long en short positie innemen voordat het nieuws uitkomt.
Sinds de spread op de FTSE in het meest positieve geval 2 is. Ben je bij opening van short & long op de FTSE 300,- kwijt. (2 x 2 x 75 sinds 7.5 contract 75,- per index punt is en je long EN short zit en je spread is 2). Je laat de bot zijn werk doen en bent je long & short positie kwijt als ze 15 punten in de verkeerde kant opgaan. Stel de index gaat 30 punten omhoog nadat het nieuws uitkomt. Ben je vervolgens je short kwijt tegen 15 x 75 = 1125,- alleen is je long nu opeens 30 x 75 = 2250 waard. Haal daar de 1125 en de 300 vandaan hou je 825,- over.
Het is een boel gereken. Je wilt natuurlijk bekijken
welke macro variabelen het meeste effect hebben op de beurs. En uiteraard test je dit op verschillende beurzen waar je uiteraard afhankelijk van je broker de kleinste spread op hebt zitten omdat je je kosten zo laag mogelijk wilt hebben. Je gaat uiteraard voor de macro variabelen die het grootste effect op de markt laten zien met een zo goed mogelijke lineaire lijn wat betreft effect op de markt. Dan is het aan jezelf hoeveel risico je wilt nemen met het aantal contracten. Hoe lager het aantal contracten des te lager je minimum stoploss en des te meer indexpunten je winst kunt pakken maar des te minder het netto oplevert. Als je het bovenste voorbeeld opnieuw natrekt op slechts 1 contract (10tje per indexpunt) hou je minder over. Ook al heb je meer indexpunten omdat je minimumstoploss (afhankelijk van broker en contract wat je koopt) dus kleiner is. Als voorbeeld gebruiken we even 5.
2 x 2 x 10 = 40,- ben je kwijt qua aankoopkosten (long en short, spread is 2 en je zit long en short). Je raakt je short kwijt voor 5 x 10 = 50 (5 indexpunten zit je stoploss en je verliest een 10tje per punt). Maar verdient op je long 30 x 10 = 300,-. Dan hou je 210,- over. Maar op deze manier heb je wel meer risico afgebouwd omdat je meer ruimte laat voor je error van het gemiddelde.
Het effect van het macro cijfer op de markt zal immers nooit exact hetzelfde zijn als het gemiddelde. Om die error enigszins te laten verdwijnen kun je van je gemiddelde van je unemployment claim een soort bollinger band maken met als minimum/maximum band de waarden waar het aantal indexpunten het hoogte en het laagst is. Zolang jij een aantal contracten kiest waar je minimum stoploss onder het laagste punt van de band zit weet je dat enigsinds veilig zit. Immers, hij is daar de afgelopen 52 week niet onder geweest(!) Zo haal je dus met een aantal macro waardes op een aantal beurzen via verschillende brokers er (bijna) altijd netto winst uit.
Waarom bijna? Dat een effect de afgelopen 52 week niet onder een bepaalde waarde is geweest wil niet zeggen dat het ook zo is de week erna. Die kans is alleen wel relatief klein alleen heb ik dat nog niet goed kunnen kwantificeren in een variabele of een getal. Ik kan voor unemployment claims natuurlijk ook een veel groter aantal data punten kiezen. Bijvoorbeeld 250. Alleen zul je dan meer spikes in je grafiek van je gemiddelde krijgen en zal het minimum wat gehaald wordt lager worden. Alleen kan het dan zo zijn dat je minimum stoploss
groter is dan de gemiddelde uitbraak en je dus niet long en short kunt gaan. Maar het effect van unemployment claims op de markt was 10 jaar geleden natuurlijk ook een stuk anders dan dat het nu is ivm. met het aantal bots dus het is moeilijk om een perfect aantal data punten te nemen. 52 voor unemployment leek mij het meest logische. En je hebt natuurlijk nog veel meer macro variabelen dan unemployment.
Het is niet echt een technische strategie waar je op basis van een methode een positie inneemt. Deze strategie werkt omdat de brokers het toestaan om een vast maximum ingestelde minimum aantal punten verkoop prijs in te stellen. Op het moment dat ze dit verhogen kan deze hele strategie de prullenbak in. Maar ben je dan niet bang dat ze dit gaan doen? Nee(!) Want als ze dat zouden doen raken ze een enorme klantenbasis kwijt omdat je dan enorme margins moet gebruiken als trader en dat geld heeft lang niet iedereen liggen. Voor velen zijn CFDs ook gewoon spielerei. Want hoe groter je minimum stoploss is, des te hoger het aantal indexpunten je verkooporder zal zijn. En je dus een grotere margin nodig hebt om het eventueel verlies tegen te gaan. En uiteraard test je de gevolgen van de macro waardes niet alleen op de aandelen markten maar ook op de forex / commodity markten. Omdat in sommige gevallen de minimum stoplosses daar ook in je voordeel kunnen spreken waar door je weer een short & long positie kunt nemen.
Op het moment dat je berekeningen kloppen heb je een (bijna) continu winnende streak van trades wat je geld oplevert. En het mooie is dat je zelf je eigen winst/risico pad kunt bepalen.
En nee, ik ben de grote trades nog niet uit het oog verloren. Het mag allemaal wel zo klinken dat SE de veilige kant van traden is op gegaan omdat hij zich vroeger of later zich zou opblazen met die belachelijke leverages die nergens op slaan. ik vlieg nog steeds met mega contracten in op de FOMC data

Dat is wat betreft macro waarden op het moment het pareltje.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.