abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 16:11:28 #176
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_85808467
Oh.

Goed om te weten.

Ik zal eens kijken of ik daar een overzicht van kan vinden.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_85808648
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 16:11 schreef JimmyJames het volgende:
Oh.

Goed om te weten.

Ik zal eens kijken of ik daar een overzicht van kan vinden.
Hoezo? Interesse in Chinese aandelen? :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 16:24:41 #178
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_85808741
Nee in Hongaarse aandelen :P

Maar die noteringen zijn dat 'officiele' ADR's of van die vage pinksheets?
pi_85808942
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 16:24 schreef JimmyJames het volgende:
Nee in Hongaarse aandelen :P

Maar die noteringen zijn dat 'officiele' ADR's of van die vage pinksheets?
In 9 van de 10 gevallen zijn het 'vage' pinksheets omdat het in 9 van de 10 gevallen over wazige vage Chinese bedrijven gaat.

En vanwaar de interesse in Hongarije? Zo goed gaat het daar niet met de economie.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 16:39:41 #180
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_85809021
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 16:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

In 9 van de 10 gevallen zijn het 'vage' pinksheets omdat het in 9 van de 10 gevallen over wazige vage Chinese bedrijven gaat.

En vanwaar de interesse in Hongarije? Zo goed gaat het daar niet met de economie.
- Goed om te weten. Het is dus zaak aandacht de besteden aan die 1/10 gevallen.
Op de Amerikaanse beurs heb ik trouwens Guangshen Railway Company gespot. Ziet er wel redelijk uit http://www.fool.com/inves(...)sitlnk0000001&lidx=2
http://finance.yahoo.com/q?s=GSH

- ironie :P
pi_85809202
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 16:39 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

- Goed om te weten. Het is dus zaak aandacht de besteden aan die 1/10 gevallen.
Op de Amerikaanse beurs heb ik trouwens Guangshen Railway Company gespot. Ziet er wel redelijk uit http://www.fool.com/inves(...)sitlnk0000001&lidx=2
http://finance.yahoo.com/q?s=GSH

- ironie :P
Om toch maar even serieus te blijven. Zie jij zelf toekomst in railway? Zoals Buffet dat voorogen had met Burlington? Kun je over 50 jaar in elke grote metropool die magneet rails verwachten wat dé manier van persoonsvervoer zal worden? Ik heb zelf die hype in railway bedrijven nooit echt begrepen.
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:07:35 #182
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_85809588
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 16:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Om toch maar even serieus te blijven. Zie jij zelf toekomst in railway? Zoals Buffet dat voorogen had met Burlington? Kun je over 50 jaar in elke grote metropool die magneet rails verwachten wat dé manier van persoonsvervoer zal worden? Ik heb zelf die hype in railway bedrijven nooit echt begrepen.
- Ja. Het is de meest efficiente manier om mensen en goederen te vervoeren. De barriers to entry zijn immens en bijna niet te overbruggen. Daarom kocht Buffett ook Burlington (de moat zoals hij dat noemt).

http://www.fool.com/inves(...)s-stay-on-track.aspx

- Geen idee.

- Overigens zou ik nu geen railway (of andere aandelen) kopen omdat ik lagere beurskoersen verwacht.
pi_85813847
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 01:18 schreef dvr het volgende:

[..]

Die gedempte golf is precies wat de Australische econoom Steve Keen (Debtdeflation.com - Steve Keen's Debtwatch) in zijn 'Scary Minsky Model' laat zien voor werkgelegenheid en inflatie (wel over een veel langer tijdvak, zo'n 50 jaar - en ze eindigen niet op een nieuw normaal, maar met een diepe plons).

Het bijzondere aan zijn model van de macroeconomie is o.a. dat het een nieuw monetair model is, en dat het in zijn beschrijving van de rol van privaat en publiek krediet niet uitgaat van het gangbare money multiplier-verhaal waarop de hedendaagse neoklassieke economen zo gefixeerd zijn (Keen laat zien dat die hypothese niet door de data ondersteund wordt) en dat het huidige crisisverloop goed lijkt te voorspellen. Ik moet het zelf nog doorspitten -het wordt naar het einde toe erg technisch- maar ik denk dat SeLang, economiestudenten en iedereen die graag met economische modellen klooit (het is als programma te downloaden zodat je zelf met variabelen kunt spelen) het erg de moeite waard zullen vinden om eens door te nemen.

Voorbereidend leeswerk: The Roving Cavaliers of Credit
Over het model: Are We "IT" Yet?
(met "it"wordt bedoeld of de wereld zich ongemerkt in een enorme economische crisis bevindt)

Eigenlijk verdient Keen's werk een eigen topic. Zijn model bouwt voort op het werk van de economen Fisher, Keynes en Minsky en is naar zijn zeggen het enige model dat de huidige crisis verklaart. Mede daarom werd het door een collega 'scary' genoemd :)
Bedankt voor de links, ik zal ze eens rustig gaan lezen.
pi_85821435
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 13:02 schreef flyguy het volgende:

[..]

Juist. In mijn opinie is het makkelijker om 1000x 10 euro te verdienen dan in 1x 10.000 en daarom volg ik meer die weg. Met andere trades pak ik wel meer per trade, maar dat is nog ouderwets handwerk :)
Om hier nog even op terug te komen. Die methode gebruik ik zelf ook wel. Met name bij CFDs. Het is niet echt een strategie op basis van TA/FA. Meer een glitch wat soms werkt om er net zoals op jouw manier continu netto geld te verdienen.

Voorbeeldje van CFD strategie:

Je wilt traden op unemployment claims maar weet niet welke kant het op gaat. Heb zelf al wel eens modellen gemaakt om de verwachting van unemployment claims te voorspellen maar dat werkte nooit erg lang en verdween vaak na 1 a 2 week de prul in. Toen vroeg ik me af, waarom niet beide kanten positie nemen? Zolang de spike aan 1 kant maar hoog genoeg is kun je daar netto 'altijd' winst op halen.

Je haalt dus alle macro variabelen weer eens door het programma. Op het moment dat het uitkomt wil je weten hoeveel indexpunten het naar boven/beneden gaat. Je bekijkt dus de 1 minuut data en bekijkt het van (in het geval van unemployment claims) van bijv. 14.29 tot 14.31 en 14.29 tot 14.32

Om hier een gemiddelde in te krijgen pak je de 52 week gemiddelde van het macro cijfer unemployment claims. Je kunt wel langer of korter nemen maar ik prefereer om exact 1 jaar te gebruiken. Dit doe je om alle soorten werkloosheid die altijd wel voorkomen in 1 jaar wat het cijfer zal beinvloeden er uit te halen. Om dit te zelf te zien kun je de getallen kwadrateren en het gemiddelde er af halen zodat je kunt zien op welke tijdsdata de markt meer of minder reageerd. Je krijgt dan een kleine sinus functie. Je wilt natuurlijk ook niet een macro cijfer die enorme spikes laat zien in zijn gemiddelde wat betreft het effect op de markt anders is de waarde van een "gemiddelde" nutteloos.

Je bekijkt 52 keer wat de gevolgen op de markten zijn. Zo kom je bijv. bij unemployment op een gemiddelde van 30 indexpunten na 1 minuut uit en 34 na 2 minuten op de FTSE100. Dan ga je bij je lijstje CFD brokers af, IG/Saxo/RBS/CMC etc. wat de beste broker is wat betreft spread op die index en minimum stoploss.

Sinds je het getest hebt op de FTSE100 kijk je naar je minimum stoploss afhankelijk van de grootte van het aantal contracten wat je wilt aanschaffen. De minimum stoploss hangt natuurlijk ontzettend af van welke index, wat voor soort contract en welke broker je gebruikt. Wat je wel weet is dat hoe groter het aantal contracten, hoe groter je minimum stoploss is (ze zijn ook niet gek :') ). Maar omdat je weet dat de gemiddelde uitbraak 30 punten zijn en je minimum gegarandeerde (!) stoploss op een bijv. 7.5 contract op een FTSE cfd 15 punten is, kun je daarmee een een long en short positie innemen voordat het nieuws uitkomt.

Sinds de spread op de FTSE in het meest positieve geval 2 is. Ben je bij opening van short & long op de FTSE 300,- kwijt. (2 x 2 x 75 sinds 7.5 contract 75,- per index punt is en je long EN short zit en je spread is 2). Je laat de bot zijn werk doen en bent je long & short positie kwijt als ze 15 punten in de verkeerde kant opgaan. Stel de index gaat 30 punten omhoog nadat het nieuws uitkomt. Ben je vervolgens je short kwijt tegen 15 x 75 = 1125,- alleen is je long nu opeens 30 x 75 = 2250 waard. Haal daar de 1125 en de 300 vandaan hou je 825,- over.

Het is een boel gereken. Je wilt natuurlijk bekijken welke macro variabelen het meeste effect hebben op de beurs. En uiteraard test je dit op verschillende beurzen waar je uiteraard afhankelijk van je broker de kleinste spread op hebt zitten omdat je je kosten zo laag mogelijk wilt hebben. Je gaat uiteraard voor de macro variabelen die het grootste effect op de markt laten zien met een zo goed mogelijke lineaire lijn wat betreft effect op de markt. Dan is het aan jezelf hoeveel risico je wilt nemen met het aantal contracten. Hoe lager het aantal contracten des te lager je minimum stoploss en des te meer indexpunten je winst kunt pakken maar des te minder het netto oplevert. Als je het bovenste voorbeeld opnieuw natrekt op slechts 1 contract (10tje per indexpunt) hou je minder over. Ook al heb je meer indexpunten omdat je minimumstoploss (afhankelijk van broker en contract wat je koopt) dus kleiner is. Als voorbeeld gebruiken we even 5.

2 x 2 x 10 = 40,- ben je kwijt qua aankoopkosten (long en short, spread is 2 en je zit long en short). Je raakt je short kwijt voor 5 x 10 = 50 (5 indexpunten zit je stoploss en je verliest een 10tje per punt). Maar verdient op je long 30 x 10 = 300,-. Dan hou je 210,- over. Maar op deze manier heb je wel meer risico afgebouwd omdat je meer ruimte laat voor je error van het gemiddelde. Het effect van het macro cijfer op de markt zal immers nooit exact hetzelfde zijn als het gemiddelde. Om die error enigszins te laten verdwijnen kun je van je gemiddelde van je unemployment claim een soort bollinger band maken met als minimum/maximum band de waarden waar het aantal indexpunten het hoogte en het laagst is. Zolang jij een aantal contracten kiest waar je minimum stoploss onder het laagste punt van de band zit weet je dat enigsinds veilig zit. Immers, hij is daar de afgelopen 52 week niet onder geweest(!) Zo haal je dus met een aantal macro waardes op een aantal beurzen via verschillende brokers er (bijna) altijd netto winst uit.

Waarom bijna? Dat een effect de afgelopen 52 week niet onder een bepaalde waarde is geweest wil niet zeggen dat het ook zo is de week erna. Die kans is alleen wel relatief klein alleen heb ik dat nog niet goed kunnen kwantificeren in een variabele of een getal. Ik kan voor unemployment claims natuurlijk ook een veel groter aantal data punten kiezen. Bijvoorbeeld 250. Alleen zul je dan meer spikes in je grafiek van je gemiddelde krijgen en zal het minimum wat gehaald wordt lager worden. Alleen kan het dan zo zijn dat je minimum stoploss groter is dan de gemiddelde uitbraak en je dus niet long en short kunt gaan. Maar het effect van unemployment claims op de markt was 10 jaar geleden natuurlijk ook een stuk anders dan dat het nu is ivm. met het aantal bots dus het is moeilijk om een perfect aantal data punten te nemen. 52 voor unemployment leek mij het meest logische. En je hebt natuurlijk nog veel meer macro variabelen dan unemployment.

Het is niet echt een technische strategie waar je op basis van een methode een positie inneemt. Deze strategie werkt omdat de brokers het toestaan om een vast maximum ingestelde minimum aantal punten verkoop prijs in te stellen. Op het moment dat ze dit verhogen kan deze hele strategie de prullenbak in. Maar ben je dan niet bang dat ze dit gaan doen? Nee(!) Want als ze dat zouden doen raken ze een enorme klantenbasis kwijt omdat je dan enorme margins moet gebruiken als trader en dat geld heeft lang niet iedereen liggen. Voor velen zijn CFDs ook gewoon spielerei. Want hoe groter je minimum stoploss is, des te hoger het aantal indexpunten je verkooporder zal zijn. En je dus een grotere margin nodig hebt om het eventueel verlies tegen te gaan. En uiteraard test je de gevolgen van de macro waardes niet alleen op de aandelen markten maar ook op de forex / commodity markten. Omdat in sommige gevallen de minimum stoplosses daar ook in je voordeel kunnen spreken waar door je weer een short & long positie kunt nemen.

Op het moment dat je berekeningen kloppen heb je een (bijna) continu winnende streak van trades wat je geld oplevert. En het mooie is dat je zelf je eigen winst/risico pad kunt bepalen.

En nee, ik ben de grote trades nog niet uit het oog verloren. Het mag allemaal wel zo klinken dat SE de veilige kant van traden is op gegaan omdat hij zich vroeger of later zich zou opblazen met die belachelijke leverages die nergens op slaan. ik vlieg nog steeds met mega contracten in op de FOMC data :9~ Dat is wat betreft macro waarden op het moment het pareltje.
  zondag 29 augustus 2010 @ 13:45:07 #185
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_85830685
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 00:19 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Om hier nog even op terug te komen. Die methode gebruik ik zelf ook wel. Met name bij CFDs. Het is niet echt een strategie op basis van TA/FA. Meer een glitch wat soms werkt om er net zoals op jouw manier continu netto geld te verdienen.

Het leuke is dat je ook nog op de naweeën van die 'glitch' (overijverige bots :P) kan in spelen. De meeste macrocijfers worden gewoon te hard in de beurs gedrukt op het moment van uitkomen. Als je bijvoorbeeld een minuut of vijf na het uitkomen van een cijfer een positie in neemt om de stoot omlaag/omhoog te faden en je kiest een target waarmee ongeveer 75% van de lengte van de uitbraak na het nieuws wordt gevuld en je neemt een stoploss van 50% bovenop die eerste beweging en daarnaast een tijdstop van +/- 15 minuten gebruikt, dan pak je ook in veel gevallen een leuke winst.

Werkt trouwens niet als de cijfers te belangrijk zijn zoals FOMC of als het nieuws veel beter/slechter is dan verwacht.
The more debt, the better
pi_85854282
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 13:45 schreef flyguy het volgende:

[..]

Het leuke is dat je ook nog op de naweeën van die 'glitch' (overijverige bots :P) kan in spelen. De meeste macrocijfers worden gewoon te hard in de beurs gedrukt op het moment van uitkomen. Als je bijvoorbeeld een minuut of vijf na het uitkomen van een cijfer een positie in neemt om de stoot omlaag/omhoog te faden en je kiest een target waarmee ongeveer 75% van de lengte van de uitbraak na het nieuws wordt gevuld en je neemt een stoploss van 50% bovenop die eerste beweging en daarnaast een tijdstop van +/- 15 minuten gebruikt, dan pak je ook in veel gevallen een leuke winst.

Werkt trouwens niet als de cijfers te belangrijk zijn zoals FOMC of als het nieuws veel beter/slechter is dan verwacht.
Zo had ik het nog niet eens bekeken. Zal het even testen maar ik denk dat de mate van error hier toch wel wat hoger ligt dan in de methode die ik hierboven noemde.

Het is overigens de enige echte glitch die ik tot dusver bij brokers heb kunnen ontdekken.
  zondag 29 augustus 2010 @ 23:40:22 #187
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_85856765
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:47 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zo had ik het nog niet eens bekeken. Zal het even testen maar ik denk dat de mate van error hier toch wel wat hoger ligt dan in de methode die ik hierboven noemde.

Het is overigens de enige echte glitch die ik tot dusver bij brokers heb kunnen ontdekken.
In principe heb je exclusief slippage en commission een winst/verlies verhouding van 40-60 nodig om gelijk te spelen, alhoewel je stops en targets altijd wat kan aanpassen. Maar omdat je na het nieuws instapt kan je A) de eerste reactie op het nieuws zien en B) Je kan even zelf het daadwerkelijke cijfer bekijken, want de snelheid waarmee het de beurs op gejaagd wordt is gewoon te hoog om handmatig op te traden, tijdens het uitkomen van een macrocijfer.
pi_85856899
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:40 schreef flyguy het volgende:

[..]

In principe heb je exclusief slippage en commission een winst/verlies verhouding van 40-60 nodig om gelijk te spelen, alhoewel je stops en targets altijd wat kan aanpassen. Maar omdat je na het nieuws instapt kan je A) de eerste reactie op het nieuws zien en B) Je kan even zelf het daadwerkelijke cijfer bekijken, want de snelheid waarmee het de beurs op gejaagd wordt is gewoon te hoog om handmatig op te traden, tijdens het uitkomen van een macrocijfer.
Ik zal hier zeker spoedig even in kijken! Klinkt interessant. Had er altijd al wel over na gedacht maar reden dat ik het tot dusver niet gedaan heb is dat het me te tijdrovend leek.

Oke, bovenstaand proces wat ik uitschreef was nog vele malen tijdrovender maar daar had ik een goed onderbuik gevoel bij. Bij dit nog niet :P

Heb je je bots al weer draaien? Ik zit hem hier op het moment wel te knijpen. 2 posities op de FTSE van 25 en 80 contracten.
  zondag 29 augustus 2010 @ 23:50:03 #189
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_85857051
Nee, ze staan uit. Volgens mij is de CME ook nog gesloten en daar trade ik het meest op. En denk ook dat er maandag niet veel verdiend gaat worden, want er is nauwelijks nieuws...

Hoe heb je die posities verdeeld? 80 long en 25 short?
  maandag 30 augustus 2010 @ 15:34:03 #190
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_85874215
De onvoorspelbaarheid maakt de beurs leuk.

Vrijdagavond na het slot van WS waren velen (niet hier hoor, elders) ervan overtuigd dat de AEX vandaag wel ff de 320 zou slechten. Niet dus.

Edit. Of misschien toch wel :o

[ Bericht 26% gewijzigd door JimmyJames op 30-08-2010 15:59:17 ]
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:42:49 #191
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_85877118
aaaaand its gone :+
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:46:16 #192
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_85877283
Voor diegene die geen tracker(s) gaan inslaan als de bodem (volgens hen) is bereikt.

Hebben jullie een soort van 'boodschappenlijstje'?
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:49:16 #193
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85877429
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:46 schreef JimmyJames het volgende:
Voor diegene die geen tracker(s) gaan inslaan als de bodem (volgens hen) is bereikt.

Hebben jullie een soort van 'boodschappenlijstje'?
:Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:59:25 #194
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_85877908
Of die zullen proberen de index te volgen met een mandje aandelen :P
  maandag 30 augustus 2010 @ 19:26:42 #195
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85882751
Kop schouder?
Ik zie alleen nog maar gehuppel op de 300 lijn sinds oktober 2009.
  maandag 30 augustus 2010 @ 19:36:28 #196
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_85883140
Ik lees wel hele vreemde shit op ZH nu over de chinese CB die short zou hebben gezeten op T-Bills :o
pi_85883898
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:50 schreef flyguy het volgende:
Hoe heb je die posities verdeeld? 80 long en 25 short?
Beide short op de FTSE. Vrijdagavond om 1 minuut voor sluiting van de markt positie ingenomen. Op 5228.5 en 5229.4
pi_85892734
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

:Y
Zag 'm ergens al voorbijkomen, kun je 'm nog keer posten? :P.

Dan kan ik de cijfers doorspitten.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:45:28 #200
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85920415
Wat is er met Galapagos gebeurd?
De hele dag niks en dan ineens 4,1% erbij in de slotveiling!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')