abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85643330
Ik heb dit topic nog niet voorbij zien komen. Indien deze er wel is hoor ik het graag.

Graag hoor ik van jullie wat jullie eerste aankopen waren qua electrisch gereedschap als beginnende en gevorderde klussers en welke merken?

Ik zit bijvoorbeeld nu te twijfelen tussen een afkortzaag, cirkelzaag en complete tafelzaag? Ik ben benieuw waar jullie mee zijn begonnen.

Alvast bedankt voor de tips!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:15:51 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_85643534
Een accutol is het eerste dat je koopt, uiteraard.

Andere gereedschappen die je koopt zijn afhankelijk van het soort werkzaamheden, maar een accutol heb je (waarschijnlijk) het vaakst nodig.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_85643546
Wat ben je van plan om allemaal te gaan maken en hoeveel ruimte heb je voor opslag van je gereedschap?

Ik ben niet zo'n grote klusser in hout, even in volgorde begonnen met een
cirkelzaag
decopeerzaag
schuurmachine
bosch plintenverstekzaag
bandschuurmachine

Heb wel standaard een
schroeftol en een boormachine
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:19:14 #4
97111 ukga
Siewosie baas
pi_85643677
Ik heb aveel van Makita
accuboormachine
Slagschroevendraaier
haakse boormachine
pi_85643773
Ruimte is het probleem niet.

Ben bezig met wat kasten en vensterbanken op zolder, dus zoek goed gereedschap voor houtbewerking.
Ik zat zelf aan cirkelzaag en afkortzaag te denken, alleen welk merk en type zal dan toereikend zijn?

MDF, vuren en grenen planken zijn voornamelijk de houtsoorten die ik gebruik.
pi_85643988
cirkelzaag...met tafel is toch wel heel handig
en afkortzaag is gewoon altijd handig
dan ben je vrij snel klaar met de decopeerzaag
helaas is een goed merk nogal aan de prijs
maar kwalitatief wel veel beter
als je denkt er veel gebruik van te maken koop dan deWalt of Makita
gebruik je het voor een projectje en daarna alleen voor bij andere mensen dan is Ferm vaak goed genoeg
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:27:13 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_85644026
Alle "echte" merken zijn in principe prima. Koop iig geen Poolse rommel, zonde van je geld. Verder ligt het aan je budget.
Ik ben persoonlijk zeer gecharmeerd door de Festo zagen, maar die zijn fors aan de prijs...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:29:33 #8
97111 ukga
Siewosie baas
pi_85644118
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 13:27 schreef error_404 het volgende:
Alle "echte" merken zijn in principe prima. Koop iig geen Poolse rommel, zonde van je geld. Verder ligt het aan je budget.
precies, we kunnen wel een eindeloze discussie starten dat Makita, DeWalt, Hitachi, Metabo danwel Bosch beter is. Zolang je maar geen Poolski Automatikski/Chineze goedkoop lijkende machines- troep koopt, zit je meestal wel goed.
pi_85645121
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 13:29 schreef ukga het volgende:

[..]

precies, we kunnen wel een eindeloze discussie starten dat Makita, DeWalt, Hitachi, Metabo danwel Bosch beter is. Zolang je maar geen Poolski Automatikski/Chineze goedkoop lijkende machines- troep koopt, zit je meestal wel goed.
of black&decker
pi_85645602
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 13:53 schreef MrNiles het volgende:

[..]

of black&decker
Schaar je deze bij de "to get" of de "to avoid" gereedschappen? :P
Trots van het Noorden!
pi_85646679
Mijn basislijst:

accutol
boortjes en bitjes set, incl inbus en torx
set handschroevendraaiers
hamer
handzaag
ijzerzaag
tangenset
dopsleutelset
stoffer en blik
opbergkoffer
pi_85647789
Voor mijn gevoel heeft Metabo vaak en goede prijs/kwaliteit verhouding voor normaal doe het zelf gebruik. Alles wat ik daarvan heb gekocht werkt heerlijk en is meestal een stuk goedkoper dan dewalt of makita.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  FOK!fotograaf dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:14:21 #13
17893 Forno
pi_85651257
Voor kastjes, meubels en algemene houtberwerking zou ik aanhouden (in willekeurige volgorde);

Afkortzaag
(Hand)cirkelzaag
Decoupeerzaag
Houtzaag & IJzerzaag plus verstekbak
Bovenfrees (plus kitje met freesjes)
Elektrische schaaf
Accuboormachine
Schuurmachine
Lamellofrees
Setjes beitels
Set spantangen (stuk of vier)
En dan de algemene dingen (schroevendraaiers, hamer etc.)

Daarmee kom je een heel eind.

Het merk ligt een beetje aan hoe vaak je het gebruikt. Zo zijn mijn lamellofrees en elek. schaaf cheap-ass dingetjes. Zit ook weinig aan wat stuk kan. De rest zou ik toch voor de betere merken gaan. Die zijn vaak nauwkeuriger en degelijker. :)
pi_85654757
Voor een beginnende klusser is het belangrijkste als eerste aan te schaffen artikel een verbandtrommel, en afhankelijk van hoe snel of langzaam deze leegraakt is het wel of niet aan te raden om door te gaan cq te stoppen met klussen.
  Moderator dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:23:26 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_85656181
Een goede stevige betrouwbaar klim materiaal is ook altijd welkom. Als ik zie op wat voor gammele dingen sommige mensen aan het klussen zijn. En goede personelijke beschermingsmiddelen (handschoenen, oorkappen, veiligheidsbril zijn ook erg raadzaam.

Verder natuurlijk een goede degelijke accuboormachine met 2 accu's met een snel lader van een betrouwbaar merk.
pi_85657032
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:40 schreef klipper het volgende:
Voor een beginnende klusser is het belangrijkste als eerste aan te schaffen artikel een verbandtrommel, en afhankelijk van hoe snel of langzaam deze leegraakt is het wel of niet aan te raden om door te gaan cq te stoppen met klussen.
helemaal waar!

en idd wat Vonkenboer zegt: goede veiligheidsspullen als handschoenen, bril en schoenen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')