quote:Tornado verwoest deel van Duitse stad
GRüNBERG (ANP) – Een Duitse stad in de deelstaat Hessen in Centraal-Duitsland is maandagavond getroffen door een tornado. Ongeveer vijftig daken, maar ook auto’s en voorgevels in Grünberg raakten zwaar beschadigd. Honderden bomen werden ontworteld. Niemand is gewond geraakt, aldus de politie.
De tornado kwam rond half zeven ‘s avonds uit het noordwesten aan, won aan kracht in open veld en kwam recht op stadsdeel Lumda af. Eerst regende het heel hard, toen kwam een storm opzetten, die na enkele seconden weer weg was, zei een vrouw uit Lumda, aldus lokale media dinsdag. Reddingsdiensten en inwoners waren tot diep in de nacht bezig daken provisorisch af te dekken en tegels, bomen en stukken van daken te ruimen.
Volgens de eerste schattingen is er voor ongeveer 1 miljoen euro schade aangericht.
quote:Tornado beschädigt in Hessen fast 100 Häuser
Gießen — Ein Tornado hat am Montagabend in Hessen fast hundert Häuser beschädigt und nach bisherigen Schätzungen einen Schaden von mindestens einer Million Euro angerichtet. Wie ein Sprecher des Polizeipräsidiums Mittelhessen mitteilte, zog die Windhose gegen 18.30 Uhr über zwei Ortsteile der Gemeinde Grünberg hinweg. Dabei wurden zahlreiche Dächer abgedeckt, Autos beschädigt sowie Bäume entwurzelt. Verletzte gab es nach bisherigen Erkenntnissen nicht. Etwa 160 Hilfs- und Rettungskräfte waren im Einsatz.
"Es war ein blitzartiges Unwetter", sagte der Sprecher. Den Angaben zufolge war insbesondere der kleine Grünberger Ortsteil Lumda betroffen. Dort gab es an 14 Gebäude schwere Sturmschäden, weitere 72 wurden leicht bis mittelschwer beschädigt. Insgesamt wurden in Lumda und dem zweiten Ortsteil Reinhardshain 98 Gebäude in Mitleidenschaft gezogen. Den Schaden durch den Tornado bezifferte die Polizei auf mehr als eine Million Euro.
http://www.essl.org/ESWD/quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 21:16 schreef kahaarin het volgende:
Jeutje! Lijt me een 1 tot 2 of niet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Fujita
Ah gossie, dat jongetje met bezem...quote:
True... topic titel had ook anders gemoeten... iets in de trend van Tornado's in Duitslandquote:Op donderdag 26 augustus 2010 02:53 schreef horned_reaper het volgende:
Wel leuk dat beide youtube filmpjes helemaal niet eens in de buurt van de stad Lumba zijn gemaaktMaar totaal ergens anders in Duitsland!
Grappig dat je dit zegt. Deed me er weer aan denken hoeveel mensen er naast zitten m.b.t tornado's. Je kunt aan de breedte/grootte namelijk niet zien wat de sterkte isquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 21:16 schreef kahaarin het volgende:
Jeutje! Lijt me een 1 tot 2 of niet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Fujita
Ik keek naar de foto's van de schade en de voorbeeldfoto´s in de link, ik weet dat ze de schaal bepalen nav de schade.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 22:38 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
Grappig dat je dit zegt. Deed me er weer aan denken hoeveel mensen er naast zitten m.b.t tornado's. Je kunt aan de breedte/grootte namelijk niet zien wat de sterkte isDe kleinste tornado's kunnen bij wijze van spreken later een EF5 blijken terwijl eentje van 1km breed een f2 was
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |